שתי תוכניות של ערוץ כאן 11 הובילו בשבוע שעבר (17-24.3) את טבלת מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

על-פי נתוני המדד, ב"חדשות השבוע", מגזין האקטואליה המשודר בכאן 11 מדי שישי בערב, הופיעו בשבוע שעבר ארבעה דוברים ערבים. כיוון שמספר כלל הדוברים הממוצע בתוכנית עומד על 37, הארבעה זיכו את "חדשות השבוע" בשיעור ייצוג של כ-11%. מרביתם הופיעו בכתבה שהכין ריאד עלי על רינאל סייף, אלמנתו של רס"מ זידאן סייף ז"ל, שנהרג בפיגוע בירושלים.

עלי הכין את הכתבה למהדורת "חדשות השבת" של כאן 11, אולם קדימון לכתבה שודר ב"חדשות השבוע" וכלל שלושה דוברים ערבים. הדובר הערבי הרביעי במהדורה היה ד"ר חוסני אלקרינאוי, מנהל חדר המיון בבית-החולים סורוקה, שהתראיין בכתבה על מכות חום כתוצאה ממזג האוויר השרבי. את "חדשות השבוע" הגיש אמיר בר-שלום וערך מוטי פרנג'י.

הדף החדש של אלמנת השוטר

רינאל סייף איבדה את בעלה השוטר בפיגוע בהר נוף. למרות הפצעים הטריים, היא קיבלה החלטה אמיצה: להתחתן מחדש עם גיסה - בניגוד למקובל בעדה הדרוזיתRiad Alee

Posted by ‎כאן חדשות‎ on Saturday, 24 March 2018

גם התוכנית שהגיעה לשיעור הייצוג השני בגובהו במדד היא מבית חטיבת החדשות של תאגיד השידור הישראלי – "חדשות הערב", המהדורה המרכזית בהגשת גאולה אבן ובעריכת עילי לוין.

בחמש מהדורות "חדשות הערב" ששודרו בשבוע שעבר הופיעו עשרה דוברים ערבים בארבעה אייטמים שונים. בסך הכל מופיעים בשבוע ממוצע של "חדשות הערב" כ-150 דוברים, ולכן העשרה היוו כ-6.5% מכלל הדוברים. אחד האייטמים הבולטים הוקדש להצגת תיאטרון שהועלתה בכלא שאטה. אייטם מרכזי נוסף עסק בכפר ברטעה, שממנו יצא מחבל שביצע פיגוע בשומרון.

במקום השלישי ניצבת "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, שכללה בשבוע שעבר שני דוברים ערבים, כ-6.3% מכלל הדוברים בתוכנית. בתוכנית, בהגשת ישי שנרב ובעריכת הדר איזק, שודר אייטם שהוקדש לעצירת שיווק יחידות דיור בכפר-ורדים על רקע זכייתם של ערבים רבים במכרז. במסגרת האייטם עלה לשידור עו"ד יוסף עודה מתרשיחא הסמוכה, שרכש מגרש בכפר-ורדים. באייטם נפרד בתוכנית עלה לשידור עזאם עזאם.

פילוח הדוברים הערבים לפי גופי שידור מציב את ערוץ כאן 11 בראש הטבלה, ובהפרש ניכר מכל היתר. כ-4.1% מכלל הדוברים בתוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בשבוע שעבר בערוץ כאן 11 היו ערבים, וזאת לעומת פחות משני אחוזים בתוכניות כאן ב', ערוץ עשר וגלי-צה"ל. התוכניות של חברת החדשות (קשת ורשת) סוגרות את הטבלה עם נתון נמוך במיוחד של פחות מאחוז. זהו השבוע הרביעי ברציפות שתוכניות החברה מציגות נתון נמוך במיוחד, וזאת אף שלפי חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה, מאז פוצל ערוץ 2 הפילוח לגופי שידור מוטה לטובת חברת החדשות.

השוואה בין מהדורות החדשות המרכזיות מציבה את המהדורה של כאן 11, בהגשת גאולה אבן ובעריכת עילי לוין, בליגה משל עצמה. שיעור הייצוג במהדורת תאגיד השידור הישראלי היה כ-6.5%, בעוד בשני הערוצים המסחריים גם יחד הגיע שיעור הייצוג ל-2.7% בלבד. הפעם בולטת לרעה מהדורת החדשות של ערוץ עשר, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג. כ-120 דוברים ומרואיינים הופיעו במהדורה בשבוע שעבר, מתוכם רק אחד היה ערבי.

אייטמים עם דוברים ערבים רבים אינם מתכון לעלייה ברייטינג. ההפך הוא הנכון. ציבור הצופים בישראל, יהודי ברובו, מעדיף שלא לצפות בכתבות על הנעשה בחברה הערבית. ובכל זאת, במהדורת החדשות המרכזית של תאגיד השידור הישראלי מקפידים שבוע אחר שבוע לתת ייצוג הולם (יחסית) לחברה הערבית בישראל, וזאת מתוקף העובדה שהמהדורה משודרת בכלי תקשורת ציבורי שאמור לשרת את כל גווני החברה מבלי להתחשב בטבלאות הרייטינג. על מגמה זו, שבלטה גם בחטיבת החדשות של רשות השידור, ראוי לשבח את התאגיד, עורכיו וכתביו.

את טבלת האפסים ממשיכה להוביל "המטה המרכזי", התוכנית הפוליטית המרכזית של ערוץ עשר, שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק. התוכנית לא שיתפה אף דובר ערבי מאז תחילת השנה, כבר 11 שבועות ברציפות.

"המטה המרכזי" מתיימרת לעסוק במחלוקות הפוליטיות המרכזיות שעומדות על סדר היום של החברה בישראל. העובדה שהתוכנית משודרת כבר 11 שבועות ברציפות ללא אף דובר ערבי מעלה כי היא מתעלמת מכל מחלוקת פוליטית הקשורה לערבים החיים בישראל, או גרוע מכך – מזמינה יהודים בלבד לדבר על הנעשה בחברה הערבית בישראל (יש לציין כי מדד הייצוג סופר ערבים בעלי אזרחות ישראלית בלבד. תושבי מזרח ירושלים והרשות הפלסטינית אינם נכללים במדד).

בשנה שעברה הגיעה "המגזין", אף היא של ערוץ עשר, לשפל של 14 שבועות רצופים ללא אף דובר או מרואיין ערבי. נראה כי "המטה המרכזי" עשויה לקבוע שפל חדש.

"פגוש את העיתונות", התוכנית הפוליטית המרכזית של חברת החדשות, שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין, סיימה בשבוע שעבר שבוע שביעי ללא דובר ערבי אחד. גם התוכנית "קלמן ליברמן" של כאן ב', בהגשת קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ובעריכת איתמר דרוקמן, מדירה לחלוטין את החברה הערבית בישראל זה שבעה שבועות רצופים; וכך גם "המגזין" של ערוץ עשר, בהגשת אושרת קוטלר ובעריכת ניר בכר. שתי תוכניות האקטואליה של שישי בערב בערוצים המסחריים, "אולפן שישי" שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון ו"שישי עם אילה חסון" שעורכת גילי ברוש, צברו כבר חמישה וארבעה שבועות ללא דוברים ערבים, בהתאמה.

ראוי לשים לב לשליטה של גופי הטלוויזיה המסחריים בטבלת האפסים. שבע מתוך עשר התוכניות המאופסות משודרות בערוצים המסחריים (קשת, רשת ועשר).

בפאנלים המרכזיים של תוכניות שישי בערב לא מופיעים ערבים דרך קבע. סיכום השבוע, הפרשנויות, התחזיות וההסברים באים כולם מפי יהודים. הפעם האחרונה שבה ערבי בעל אזרחות ישראלית השתתף באחד הפאנלים המרכזיים של תוכניות אלה היתה באוקטובר 2017, לפני פיצול ערוץ 2, אז הוזמן שר התקשורת איוב קרא לפאנל של "אולפן שישי".

מאז חלפו כבר 22 שבועות בלי שערבי נוסף יקבל זכות ביטוי סביב שולחנות השבת של "חדשות השבוע", "אולפן שישי" ו"שישי עם אילה חסון". גם בשבוע שעבר הוכח כי צופי שלוש המהדורות זוכים לראות מדי פעם דוברים ערבים בכתבות המגזין, אך אל האולפן עצמו מזמינים יהודים בלבד.

חלק הארי של הדוברים הערבים במדיה המשודרת המרכזית הופיע בשבוע שעבר באייטמים על הקפאת מכרז הדיור בכפר-ורדים. נושאים בולטים נוספים היו הפיגוע בשומרון והפרעות קליטה סלולרית ביישובי עוטף עזה (באייטמים הללו התראיין שר התקשורת איוב קרא). הפילוח לפי הקשרי הנושאים מעלה שגם בשבוע שעבר גבר ההקשר האזרחי על הבטחוני, ובהפרש ניכר.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר כ-2,800 דוברים ומרואיינים בערוץ עשר, כאן ב', גלי-צה"ל, כאן 11 ותוכניות חברת החדשות. מתוכם, רק 54 היו ערבים – כ-1.9%.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה