בתוכנית האקטואליה "לפני החדשות" של ערוץ רשת הופיעו בשבוע שעבר באופן יחסי יותר דוברים ערבים מאשר בכל תוכנית חדשות ואקטואליה מרכזית אחרת במדיה המשודרת בישראל, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

התוכנית, בהגשת אודי סגל ובעריכת תום כספי, החלה את דרכה לפני חודשים אחדים ברשת עם פיצול ערוץ 2. בדרך כלל מאופיינת התוכנית בשיעור נמוך של דוברים ומרואיינים ערבים, אולם בשבוע שעבר, בתוכנית שבה החליפה שרון כידון את סגל, שובצה כתבה מאת אביגיל לושי-ביטנר על תלמידי בתי-ספר יסודיים, שהגיעו לכנסת כדי להציג את האפליקציות שפיתחו במסגרת מיזם "סיסמה לכל תלמיד". בכתבה זו, כארבע דקות אורכה, הופיעו עשרה דוברים ערבים.

לצד ח"כ ואאל יונס מהרשימה המשותפת, ראש מועצת דלית אל-כרמל רפיק חלבי ואחראית מיזם "סיסמה לכל ילד" בשפרעם עביר חסון, רשות הדיבור בכתבה ניתנה גם לילדים המשתתפים במיזם, ובהם ליאן, לירן ושבל מדלית אל-כרמל, רואה וסרין משפרעם ועמינא מערערה. בנוסף, במהדורה נפרדת של "לפני החדשות" שודרה כתבה על מכינה קדם צבאית שבה לומדים יהודים לצד נוצרים ארמים. בכתבה הופיעו שני דוברים משפרעם.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר תריסר דוברים ערבים ב"לפני החדשות", וכיוון שמספר כלל הדוברים הממוצע בתוכנית עומד על 60 הרי ששיעור הייצוג של החברה הערבית בתוכנית הגיע ל-20%, דומה לחלקה באוכלוסייה הכללית. כאמור, זהו שיעור ייצוג חריג עבור "לפני החדשות", שכמו "חדשות הבוקר עם ניב רסקין", תוכנית האקטואליה שהעלתה קשת לאוויר עם פיצול ערוץ 2, נמנעת בדרך כלל משיבוץ דוברים ומרואיינים ערבים רבים.

במקום השני בטבלת התוכניות ניצבת "חדשות הערב", מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ כאן 11, שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין. המהדורה המרכזית של תאגיד השידור הציבורי מתאפיינת דרך קבע בשיעור דוברים ערבים גבוה, בוודאי בהשוואה לשתי המהדורות של הערוצים המסחריים.

בשבוע שעבר שודרה ב"חדשות הערב" כתבה של רועי קייס על מבצע תרומות שארגנו תושבי אום אל-פחם למען פליטי סוריה; ורד פלמן דיווחה על חששם של נהגי מוניות ערבים מכך שאפליקציה חדשה תאפשר להפלות אותם לרעה; במסגרת סדרת כתבות שהכינה פלדמן על נשים שנפגעו מינית הופיעה ח"כ עאידה תומא סלימאן, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת; ובנוסף הופיעו דוברים ערבים גם בדיווחים אחרים, בין היתר על אלימות בתחנת דלק והמשבר הפוליטי בכנסת.

בסך הכל הופיעו ב"חדשות הערב" 15 דוברים ערבים בשבעה אייטמים שונים, קרוב לעשירית מכלל הדוברים שהופיעו במהדורה במהלך כל השבוע שעבר. העובדה שלא מדובר בכתבה אחת מרובת דוברים אלא בכמה וכמה כתבות ודיווחים, בשלל נושאים, מדגישה את המגמה של ערוץ הטלוויזיה הציבורי שכמו קודמו, ערוץ 1 של רשות השידור, פועל מתוך שליחות ומתעקש לסקר את הציבור הערבי באופן קבוע וכחלק בלתי נפרד מהחברה בישראל.

"חדשות השבוע", תוכנית האקטואליה המגזינית של כאן 11 המשודרת מדי שישי בערב, הגיעה למקום השלישי בטבלת התוכניות. שני דוברים הופיעו בכתבתו של אמיר גרא על הסרט "ארץ זרה" (השחקן רסאן עבאס ובנו נדים). דובר נוסף, עו"ד מוהנד בויארת, עלה לשידור טלפונית כדי לייצג את החשוד בדריסת חיילים בשטחים.

זוכרים את שריף הילד הדרוזי? אז היום הוא כבר לא כל כך ילד>>>

זוכרים את שריף הילד הדרוזי? אז היום הוא כבר לא כל כך ילד>>>לתוכנית המלאה של שי בשידור https://www.10.tv/shayshidor/157970

Posted by ‎שי בשידור‎ on Sunday, 18 March 2018

אף שאינה נכללת במעקב הצמוד של המדד אחר התוכניות המרכזיות, מילה טובה מגיעה גם ל"שי בשידור", התוכנית ההומוריסטית של ערוץ עשר, שמגיש ועורך שי שטרן. בתוכנית האחרונה הופיעו הזמר מייק שריף, הרוקחת אמאל בדיר מכפר קאסם והמציל מוראד שאלם. לא מדובר במהדורה חריגה של התוכנית. לפי חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה, "שי בשידור" מרבה באופן יחסי לשלב דוברים ערבים.

חלוקה של שיעור הייצוג של הדוברים הערבים לפי גופי שידור מעלה כי שני הערוצים המרכזיים של תאגיד השידור הישראלי, כאן 11 בטלוויזיה וכאן ב' ברדיו, הובילו את הטבלה. כאן 11 הגיע למקום הראשון, בהפרש ניכר, עם שיעור ייצוג של למעלה מ-4%. כאן ב' הגיע לכמחצית השיעור ומעט אחריו ניצב ערוץ עשר. חברת החדשות וגלי צה"ל סוגרות את הטבלה עם שיעור ייצוג של פחות מאחוז. בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חברת החדשות הופיעו בשבוע שעבר כ-270 דוברים ומרואיינים, מתוכם רק שני ערבים. בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של גלי צה"ל הופיעו בשבוע שעבר כ-700 דוברים ומרואיינים מתוכם רק ארבע ערבים.

השוואה ממוקדת של מהדורות החדשות המרכזיות מעלה כי גם הפעם ניצבת המהדורה המרכזית של השידור הציבורי במקום הראשון, ובפער ניכר משתי המהדורות המרכזיות של הערוצים המסחריים. במהדורת חדשות עשר, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג, הופיעו בשבוע שעבר כ-120 דוברים ומרואיינים, מתוכם רק ארבעה ערבים. המצב במהדורה המרכזית של חברת החדשות, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט חמור עוד יותר. על אף שבשבוע שעבר הופיעו במהדורה כמאה דוברים ומרואיינים, אף לא אחד מהם היה ערבי.

11 מתוך 21 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בישראל שודרו בשבוע שעבר בלא אף דובר ערבי. שתי התוכניות הפוליטיות של ערוצי הטלוויזיה המסחריים, "המטה המרכזי" של ערוץ עשר ו"פגוש את העיתונות" של חברת החדשות, ממשיכות להוביל את טבלת הקלון. "המטה המרכזי", שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק, לא אירחה אפילו דובר ערבי אחד מאז תחילת השנה. ב"פגוש את העיתונות", שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין, סגרו בשבוע שעבר רצף של שישה שבועות ללא דובר ערבי אחד.

שישה שבועות ללא אף דובר ערבי נרשמו גם ל"קלמן ליברמן" של כאן ב', בהגשת קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ובעריכת ישי הולנדר; וכן ל"המגזין" של ערוץ עשר, בהגשת אושרת קוטלר ובעריכת ניר בכר. שתי תוכניות האקטואליה של שישי בערב בערוצים המסחריים, "אולפן שישי" שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון ו"שישי עם אילה חסון" שעורכת גילי ברוש, צברו כבר ארבעה ושלושה שבועות ללא דוברים ערבים, בהתאמה.

הפעם האחרונה שערבי בעל אזרחות ישראלית הופיע באחד הפאנלים המרכזיים של תוכניות שישי בערב היתה באוקטובר 2017, לפני פיצול ערוץ 2, אז הוזמן שר התקשורת איוב קרא לפאנל של "אולפן שישי".

מאז חלפו כבר 21 שבועות ללא אף דובר ערבי סביב שולחנות השבת של "חדשות השבוע", "אולפן שישי" ו"שישי עם אילה חסון". צופי שלוש המהדורות זוכים לראות מדי פעם דוברים ערבים בכתבות המגזין, אך אל האולפן עצמו מזמינים יהודים בלבד, ורק להם מותר לתת את הפרשנות המוסמכת על אירועי השבוע.

דווקא הקשר האייטמים שבהם בכל זאת הופיעו ערבים - מעודד. באייטמים בעלי הקשר ביטחוני ופלילי הופיעו רק כעשירית מכלל הדוברים הערבים. מרבית הדוברים הופיעו באייטמים בעלי הקשרים אזרחיים, ועוד כרבע באייטמים בעלי הקשר פוליטי.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר כ-2,800 דוברים ומרואיינים בערוץ עשר, כאן ב', גלי צה"ל, כאן 11 ותוכניות חברת החדשות. מתוכם, רק 52 היו ערבים, כ-1.9%.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה