ב"לונדון את קירשנבאום", תוכנית האקטואליה היומית של ערוץ עשר, הופיעו בשבוע שעבר (4-10.3) יותר דוברים ערבים באופן יחסי מאשר בכל תוכנית אקטואליה מרכזית אחרת, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

זהו השבוע השלישי ברציפות ש"לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, מובילה את טבלת התוכניות של מדד הייצוג, וזאת בהמשך להצטיינות יתרה של התוכנית במהלך כל השנתיים שחלפו מאז הושק מדד הייצוג.

בשבוע שעבר השתתפו במהדורה אחת של התוכנית, שהגיש ספי עובדיה, ח"כ אחמד טיבי, שהתראיין בנושא היחסים בין ארצות-הברית לסעודיה, וכן השחקנית סמירה סרייה, שהוזמנה לדבר על סרטה החדש, "מות המשוררת". כיוון שמספר כלל הדוברים והמרואיינים הממוצע בתוכנית עומד על 28, הגיע שיעור הייצוג בתוכנית ל-7.1% (מספר כלל הדוברים בתוכנית מתבסס על ממוצע שלוש בדיקות שנערכו בחודשי ינואר של השנים 2016–2018).

במקום השני, בהופעה נדירה יחסית, ניצבת "נכון להבוקר", תוכנית האקטואליה של גלי-צה"ל בהגשת ישי שנרב ובעריכת הדר איזק. בשבוע שעבר הופיע בתוכנית עו"ד עאדל דבאח, בא-כוחו של אדם שדרס בעכו לוחם מג"ב וחיילי צה"ל, וכן שודר ראיון עם יצרנית מוצרי הקוסמטיקה ג'מילה חיר, המכונה "סבתא ג'מילה". כיוון שמספר כלל הדוברים הממוצע בתוכנית עומד על 32, שני המרואיינים הביאו אותה לשיעור ייצוג של 6.3%.

סוגרת את הרשימה "חמש עם רפי רשף", בעריכת ניר נוימן, שמשודרת מדי ערב בערוץ עשר. בשבוע שעבר הופיעו בתוכנית שלושה דוברים ערבים: עו"ד דבאח, בא-כוחו של הדורס; מוחמד חליל, מנהל בית-ספר תיכון בבענה, שהותקף על-ידי אחד מתלמידיו; וסינק קצרצר מפי אחות לא מזוהה בבית-החולים רמב"ם, שטיפלה בילדה סורית חולה.

יש לציין לטובה גם את מהדורת החדשות המרכזית של תאגיד השידור הישראלי, שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, שכן בשבוע שעבר הופיעו בה תשעה דוברים ערבים, בהם ארבע דוברות שהופיעו בכתבה של סמאח וותד שעסקה בנשות אופנה ערביות.

פילוח הדוברים הערבים לפי גופי שידור מעלה כי תאגיד השידור הישראלי, על שתי זרועותיו, הגיע לשני המקומות הראשונים, כשאחריו ערוץ עשר וגלי-צה"ל. במקום האחרון, בהפרש קטן מתחנת השידור הצבאית, ניצבת הפעם חברת החדשות המספקת תוכניות חדשות ואקטואליה לערוצי רשת וקשת.

מאז פיצול ערוץ 2 הובילה בדרך כלל חברת החדשות את טבלת גופי השידור, וזאת גם משום שבחישוב שיעור הדוברים הערבים בתוכניותיה לא נכללות תוכניות של אקטואליה רכה כגון תוכנית הבוקר המשודרת בערוץ עשר. ובכל זאת, חרף ההטיה המובנית לטובתה, בחברת החדשות הופיעו בשבוע שעבר רק שלושה דוברים ערבים מתוך כ-270 דוברים בסך הכל.

החולשה של חברת החדשות באה לידי ביטוי גם בהשוואה בין מהדורות החדשות המרכזיות. הערך המוסף במהדורת "חדשות הערב" של כאן 11 בא לידי ביטוי בעובדה שהתאגיד מעסיק כתבת כמו סמאח וותד, אשר מכינה כתבות על פנים אזרחיים של החברה הערבית בישראל. אבל מלבד זאת הופיעו בשבוע שעבר במהדורה של השידור הציבורי גם שלושה דוברים באייטמים על אירוע הדריסה בעכו, מורה ערבייה שמלמדת ברעננה והשר איוב קרא.

לעומת זאת, במהדורה המרכזית של חברת החדשות, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט, הופיע במהלך כל השבוע שעבר רק דובר ערבי אחד (יש לציין כי מדד הייצוג מתייחס אך ורק לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והרשות הפלסטינית אינם נספרים).

ב-11 מתוך 21 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות לא הופיעו בשבוע שעבר דוברים ערבים בכלל. את טבלת האפסים מובילה "המטה המרכזי", התוכנית הפוליטית של ערוץ עשר, בהגשת אילה חסון ובעריכת הדס ריבק. עד כה לא הופיע אפילו דובר ערבי אחד בכל תשע התוכניות של "המטה המרכזי" מאז תחילת השנה.

במקום השני בטבלת האפסים אפשר למצוא את "פגוש את העיתונות", התוכנית הפוליטית של חברת החדשות בהגשת רינה מצליח ובעריכת דן דובין. בתוכנית האחרונה אמנם התארח באולפן ד"ר רמדאן דבש, יו"ר המינהל הקהילתי צור-באהר, שמקים מפלגה למען תושבי מזרח ירושלים, אולם, כאמור, מדד הייצוג סופר אך ורק ערבים בעלי אזרחות ישראלית. אף ערבי בעל אזרחות ישראלית לא הופיע ב"פגוש את העיתונות" זה חמש תוכניות ברציפות.

חמש תוכניות רצופות ללא אף דובר ערבי נזקפות גם לרעת "קלמן ליברמן" של תאגיד השידור הישראלי. התוכנית, בהגשת קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ובעריכת ישי הולנדר, התאפיינה מאז עלתה לשידור לפני קרוב לשנה בשיעורי ייצוג נאים של החברה הערבית בישראל, אך אלה נעלמו כלא היו בשבועות האחרונים. מעולם לא היה ל"קלמן ליברמן" רצף כל-כך ארוך של שבועות ללא דובר ערבי.

גם תוכנית "המגזין" של ערוץ 10, בהגשת אושרת קוטלר ובעריכת ניר בכר, לא כללה אף דובר ערבי זה חמישה שבועות ברציפות. בשנה שעברה קבעה "המגזין" שיא שלילי כששידרה 14 תוכניות רצופות ללא אף דובר ערבי. הרצף השלילי, שנשבר בחודש ינואר השנה כשהתוכנית רשמה שיעור ייצוג ממוצע של 9%, חודש מאז תחילת פברואר.

שבוע מאופס נוסף היה גם ב"שולחן השבת", תת-המדור של מדד הייצוג המוקדש להרכב האנושי של הדיונים בשלוש תוכניות האקטואליה שמשודרות מדי שישי בערב.

ב"אולפן שישי" של חברת החדשות, שהגישה קרן מרציאנו וערכה ענת גלובוס, ישבו שישה דוברים סביב השולחן המרכזי ודנו באירועי השבוע. אף לא אחד מהם היה ערבי. ב"שישי עם אילה חסון" של ערוץ עשר, שערכו גילי ברוש ועמיר רגב, הופיעו שמונה דוברים סביב השולחן ונתנו את פרשנותם לאירועי השבוע. אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"חדשות השבוע" של תאגיד השידור הציבורי, שהגיש אמיר בר-שלום וערך אבי מוסקל, הופיעו עשרה דוברים שונים סביב שולחן השבת. אף אחד מהם לא היה ערבי.

היה זה השבוע ה-20 ברציפות שבו לא הופיע אף דובר ערבי בפאנלים בשלוש התוכניות. הפעם האחרונה שנכלל דובר ערבי בפאנל המרכזי של אחת התוכניות היתה באוקטובר 2017, אז התארח השר איוב קרא ב"אולפן שישי" של ערוץ 2 (טרום הפיצול).

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר, בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ עשר, כאן ב', גלי-צה"ל, כאן 11 וחברת החדשות כ-2,800 דוברים, מתוכם 52 ערבים בלבד – כ-1.9%. 21 מהם הופיעו באייטמים שעסקו באירוע הדריסה בעכו (במרביתם הדובר היה בא-כוחו של הדורס). תשעה דוברים, מתוכם שש נשים, הופיעו באייטמים שעסקו ביום האשה. בכלל, היה זה שבוע עם ריבוי דוברות באופן יחסי. 30% מכלל הדוברים הערבים במדיה המשודרת היו דוברות.

פילוח של הדוברים לפי הקשרים מעלה כי בשבוע שעבר שב ההקשר הבטחוני-פלילי לתפוס את חלק הארי של האייטמים בהשתתפות דוברים ערבים, וזאת על רקע אירוע הדריסה בעכו.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה