בשבוע שבין 4-10.2.2018 השתתפו כ-2,900 דוברים ומרואיינים שונים בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי המדיה המרכזיים במדיה המשודרת. מתוכם, רק 59 היו ערבים, כ-2.1%, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

מבין תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות, "אולפן שישי" של חברת החדשות השיגה את שיעור הייצוג הגבוה ביותר. שלושה דוברים ערבים הופיעו במהדורה, כולם בכתבת מגזין שבה תיעד עידו סולומון פנסיונרים המתנדבים באזור הדרום. אחת מהן מתנדבת כמורה לעברית בבית ספר שבו לומדים צעירים בדואים. כיוון שב"אולפן שישי" מופיעים מדי שבוע בממוצע 18 דוברים ומרואיינים בלבד, די היה בשלושת הדוברים הערבים הללו כדי להזניק את התוכנית למקום הראשון בטבלת התוכניות עם שיעור ייצוג של כ-16%. את "אולפן שישי" הגיש דני קושמרו וערכה ענת גלובוס.

במקום השני נמצאת "חמש עם רפי רשף", תוכנית האקטואליה היומית של ערוץ עשר שעורך ניר נוימן. ב"חמש בערב" הופיעו בשבוע הנבדק ארבעה דוברים ערבים, אך כיוון שמספר הדוברים הממוצע בתוכנית עומד על 54, שיעור הייצוג הסופי של "חמש בערב" הוא כ-7% בלבד. בשבוע שבו שיעור הדוברים הערבים בתקשורת הישראלית נמוך במיוחד, די בכך כדי להתברג בשלישיה המובילה של טבלת התוכניות. בדרך כלל מופיעים בתוכניתו של רשף פחות מארבעה דוברים ערבים בשבוע, אך חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה מציינים כי גם בשבוע הנבדק, שהיה חריג לטובה, כל הדוברים שהופיעו עשו זאת באייטמים שעסקו בנושאי אלימות או טרור.

פילוח הדוברים הערבים לפי גופי שידור מבליט עד כמה מודרת החברה הערבית מהתקשורת הישראלית המרכזית. בגלי צה"ל, למשל, הופיעו בשבוע הנבדק בתוכניות החדשות והאקטואליה של התחנה כ-700 דוברים ומרואיינים. מתוכם, רק ארבעה היו ערבים. גלי צה"ל, תחנה ציבורית יש לזכור, מגיעה באופן קבוע לתחתית הטבלה של גופי השידור. דומה כי ההדרה המתמשכת של כחמישית מאוכלוסיית ישראל אינה בעיה בעיני מפקדה, שמעון אלקבץ.

את טבלת גופי השידור מובילה חברת החדשות עם שיעור ייצוג ממוצע של 3.7%. מאז פיצול ערוץ 2 נהנית חברת החדשות מהעובדה כי מדד הייצוג בוחן אך ורק את תוכניות החדשות שבהפקתה ולא את כל תוכניות החדשות שבערוצי קשת ורשת. כתוצאה מכך עיקר התוכן הנמדד הוא חדשותי, עם פחות תוכניות אקטואליה רכה. במהדורות החדשות נפוצים יותר דוברים ערבים מזדמנים, בעיקר בדיווחים על פשיעה וטרור.

אולם כשבודקים את המהדורות המרכזיות בלבד מתברר כי את השבוע הנבדק סיימה המהדורה המרכזית של חברת החדשות, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט, במקום האחרון. ועוד עם שיעור ייצוג נמוך במיוחד, של 2.9%. המהדורה המרכזית של השידור הציבורי, "חדשות הערב" שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, מגיעה למקום השני עם 5.1%. במקום הראשון מהדורת חדשות ערוץ עשר, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג, עם 5.6%.

במבחן "שולחן השבת", שבו נבדק הרכב הפאנלים המרכזיים של תוכניות ליל שבת, כל התוכניות כושלות. ב"אולפן שישי" של חברת החדשות, שהגיש דני קושמרו וערכה ענת גלובוס, הופיעו חמישה חברי פאנל, אף אחד מהם לא ערבי. ב"שישי עם אילה חסון" של ערוץ עשר, שערכה גילי ברוש, הופיעו שבעה חברי פאנל, אף אחד מהם לא ערבי. ב"חדשות השבוע" של תאגיד השידור הישראלי, שמגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל, הופיעו גם כן שבעה חברי פאנל אך אף אחד מהם לא היה ערבי.

כרגיל בתקשורת הישראלית, גם כשערבים בכל זאת הצליחו להשתבץ באייטמים הם מצאו את עצמם בדרך כלל בכאלה שעסקו בנושאי טרור, פשיעה, אלימות או הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הנושא שהוביל היה אלימות ופשיעה, בעיקר על רקע אירוע ירי בבית ספר בג'לג'וליה.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה