התוכנית הפוליטית המרכזית של חדשות ערוץ 2, "פגוש את העיתונות", הגיעה למקום הראשון בטבלת התוכניות של מדד הייצוג לשבוע האחרון של חודש יולי וזאת בעקבות דיון (יוצא דופן עבור התוכנית) על חילוקי הדעות בחברה הערבית בישראל, כך עולה ממדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, שבודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

"פגוש את העיתונות", שמגישה רינה מצליח ועורך דן שחורי, הקדישה את רבע השעה החותמת במהדורה של השבוע הנבדק (23-29.7) למפגש בין ארבעה דוברים ערבים: ח"כ לשעבר טאלב א-סנע, ראש מועצת דלית אל-כרמל רפיק חלבי, מנכ"ל מרכז מוסאוא ג'עפר פרח ומנכ"ל עמותת אל-אקצא מהפלג הדרומי בתנועה האסלאמית רזי עיסא. הארבעה קיימו אל מול פני ציבור הצופים, היהודי ברובו, דיון פנים ערבי בשפה העברית. הצופים יכלו ללמוד, לדוגמה, כי גם אם קיימת רשימה משותפת, הרי שבתוך החברה הערבית ישנו מגוון עמדות, כמו גם חילוקי דעות.

הדיון המרובע קבע שיא חדש ל"פגוש את העיתונות". מאז תחילת איסוף הנתונים למדד, בינואר 2016, מעולם לא השתתפו ב"פגוש את העיתונות" ארבעה דוברים ערבים (השיא הקודם של התוכנית נקבע במרץ 2016, אז השתתפו בה שלושה דוברים ערבים שונים).

כיוון ש"פגוש את העיתונות" היא תוכנית מעוטת דוברים ומרואיינים באופן יחסי, עם ממוצע של 14 דוברים בכל תוכנית בלבד, ארבעת הדוברים הערבים שהופיעו בה בשבוע הנבדק הביאו את שיעור הייצוג בתוכנית ל-29% (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי "כאן", מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי "כאן" מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד).

במקום השני בטבלה השבועית ניצבת "אולפן שישי", אף היא של חדשות ערוץ 2, שכללה חמישה דוברים ערבים בשלושה אייטמים שונים. בחלק המקדים של המהדורה, שנקרא "סיכום השבוע" ומשודר בין 19:30 ל-20:00 שודרה מחדש חלק מכתבה שהכין דני קושמרו לפני שנים אחדות על העיר אום אל-פחם. הכתבה כללה שלושה דוברים ערבים. במהלך מבזק החדשות שאחרי השעה שמונה שודרה כתבה של משה נוסבאום על אירועי הר הבית, שבמהלכה נשמעה בין היתר ח"כ חנין זועבי. בנוסף התקיים בתוכנית ראיון עם ח"כ איימן עודה, בשידור ישיר מנצרת. בהתחשב בכך שב"אולפן שישי" מופיעים 18 דוברים בממוצע, חמשת הדוברים הערבים הביאו את התוכנית בשבוע הנבדק לשיעור ייצוג של 28%. את "אולפן שישי" הגיש דני קושמרו וערך איתי דנקנר.

"לונדון את קירשנבאום" של ערוץ 10, התוכנית המצטיינת והיציבה ביותר במדד הייצוג, סיימה את השבוע הנבדק במקום השלישי עם שיעור ייצוג של כ-15%. התוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, כללה בשבוע הנבדק ארבעה דוברים ערבים שונים, כשבממוצע ישנם בתוכנית 26 דוברים שונים בשבוע.

תוכניות נוספות שראויות לציון בסיכום הנתונים של השבוע הנבדק הן "שבע אקטאולי" של כאן 11, שמגישים מיכל רבינוביץ' ויועז הנדל ועורך ספי אפרתי (בשבוע הנבדק הוגשה התוכנית גם על-ידי רינת ספיבק ורועי שרון). "שבע אקטואלי" כללה שישה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 40, שהביאו אותה לשיעור ייצוג של 15% בדיוק. חמישה מתוך השישה הופיעו באייטמים שעסקו באירועי הר הבית; הדובר השישי, ח"כ זוהיר בהלול, התראיין בנושא חוק הלאום.

נורית קנטי, עורת "מה בוער" (צילום מסך)

נורית קנטי, עורכת "מה בוער" (צילום מסך)

בגלי-צה"ל בולטת לטובה "מה בוער", שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי, במיוחד על רקע הנתונים הנמוכים שמאפיינים את רוב תוכניות התחנה. בשבוע הנבדק הופיעו ב"מה בוער" שישה דוברים ומרואיינים ערבים, כ-11% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית. כל השישה, אגב, עלו לשידור באייטמים שעסקו באירועי הר הבית.

ב"שש כלכלי" של כאן 11 הופיעו בשבוע הנבדק שני דוברים ערבים, שהביאו את התוכנית לשיעור ייצוג של 5%. ח"כ עיסאווי פריג' התראיין בנושא היוזמה להטיל חרם כלכלי על אום אל-פחם ובאייטם נפרד הופיע וואטן אל-קאסם, ממקימי רשת בתי-הקפה החדשה קהוותי, שהתראיין יחד עם שותפו היהודי חן וייסמן. בכלל, ניכר ניכר לאחרונה שינוי לטובה בגישה של "שש כלכלי" כלפי דוברים ומרואיינים ערבים. אחרי כמה וכמה שבועות שבהם לא ניתנה בתוכנית זכות ביטוי לחברה הערבית בישראל, בשבועות האחרונים מקפידה התוכנית לשבץ גם אייטמים ודוברים מהחברה הערבית. את "שש כלכלי" מגיש דב גיל-הר ועורך אילן שניג (בשבוע הנבדק הצטרפה קרן אוזן להגשת שתי תוכניות).

אגב, "שש כלכלי" לא היתה התוכנית היחידה ששידרה אייטם על רשת בתי-הקפה קהוותי. לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, גם בתוכנית הבוקר "אורלי וגיא" של ערוץ 10 וגם ב"בוקר טוב ישראל" של גלי-צה"ל הופיעו אייטמים על הרשת בהשתתפות מקימיה (שתי התוכניות לא נכללות במעקב השבועי הצמוד של מדד הייצוג). זו הצלחה שיווקית נדירה לאירוע השקה צרכני הכולל דוברים ערבים. פילוח הנושאים שמבצעת מדי שבוע חברת יפעת מחקרי מדיה לאייטמים שבהם משתתפים דוברים ערבים ממקם באופן תדיר את הנושא הצרכני בתחתית הרשימה, וזאת למרות שפע התוכנית שמוקדשות לנושאים צרכניים, ברדיו ובטלוויזיה.

רק שתיים מבין מבין 22 תוכניות החדשות והאקטואליה הבולטות שמשודרות בחמשת הערוצים המרכזיים נמנעו בשבוע הנבדק מלתת ייצוג כלשהו לחברה הערבית בישראל ("המטה המרכזי" לא שודרה בשבוע הנבדק).

"נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, בהגשת ניב רסקין ובעריכת עידן מוטולה, כוללת מדי שבוע כ-30 דוברים ומרואיינים שונים. בשבוע הנבדק, חרף המתיחות הרבה והאירועים האלימים שהתרחשו בירושלים העתיקה, לא נשמע בתוכנית אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד (יש לציין כי מדד הייצוג אינו סופר דובר או מרואיינים פלסטינים תושבי מזרח ירושלים או הגדה המערבית, אלא רק בעלי אזרחות ישראלית).

"המגזין" של ערוץ 10 בהגשת אריק וייס וינון מילס. אפס אחוזי ייצוג (צילום מסך)

"המגזין" של ערוץ 10 בהגשת אריק וייס וינון מילס. אפס אחוזי ייצוג (צילום מסך)

עבור "נכון להבוקר", אפס הדוברים הערבים השבועי הוא היוצא מן הכלל. ב"המגזין" של חדשות ערוץ 10, לעומת זאת, זהו הכלל. התוכנית המשודרת מדי מוצ"ש ציינה בשבוע הנבדק את השבוע ה-11 ברציפות מבלי שיופיע בה דובר או מרואיין ערבי. מדי שבוע, יש לציין, מופיעים בתוכנית קרוב לעשרים דוברים ומרואיינים שונים. כלומר, ב-11 השבועות האחרונים הופיעו בכתבות ששודרו בה כמאתיים דוברים ומרואיינים. מותר להניח שביניהם היו גברים ונשים, צעירים וזקנים, מזרחים ואשכנזים, דתיים וחילוניים, שמאלנים וימנים. מה שבטוח הוא שלא היה ביניהם אפילו נציג אחד לחברה הערבית בישראל, שמונה כחמישית מאוכלוסיית המדינה.

ההשתקה המוחלטת של החברה הערבית בישראל ב"המגזין" באה בשבוע הנבדק לידי שיא אבסורדי. מהדורת "המגזין" האחרונה עסקה בין היתר במהומות שהתרחשו ביפו, ובמסגרתה שודרה כתבה על המקרה שבו שוטר ירה למוות בתושב העיר שנמלט מפניו. אולם גם בכתבה זו, שהכין דורון הרמן, לא הופיע אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד (כל שנשמע בכתבה מצדם של תושבי יפו הוא כמה צרחות של אדם אלמוני ברחוב, לא די כדי להיכנס למדד). "המגזין" מוגשת בדרך כלל על-ידי העיתונאית אושרת קוטלר, אולם בשבועות האחרונים הגישו אותה אריק וייס וינון מילס. את המהדורה האחרונה ערכה טלי רוזן.

אף שהסכסוך הישראלי-פלסטיני והעימות הפנימי במדינת ישראל בין הציבור היהודי לציבור הערבי עמדו בשבוע הנבדק במוקד תשומת הלב, סביב "שולחן השבת" של התוכניות המרכזיות שמשודרות ביום שישי בערב שוב לא ניתן מקום לקולותיהם של נציגי החברה הערבית בישראל.

ב"שישי עם אילה חסון" של ערוץ 10, שעורכת גילי ברוש, ב"חדשות השבוע" של כאן 11, שהגישה תמר אלמוג וערך אבי מוסקל, וב"אולפן שישי" של קושמרו ודנקנר שוב לא הופיע אף דובר או מרואיין ערבי בפאנל הפרשנים והאורחים המרכזי. גם כשהערבים עומדים במוקד תושמת הלב, בתוכניות שישי אלה שוב יהודים בלבד שמדברים עליהם.

יחד עם זאת חשוב לציין כי ב"אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2  נכלל ראיון עם ח"כ איימן עודה, שנדרש להתייחס לקריאות שהושמעו במהלך הלווייתם של שלושת תושבי העיר אום אל-פחם שרצחו את השוטרים הדרוזים בעיר העתיקה בירושלים. אמנם, ח"כ עודה לא היה באמת שותף בפאנל של התוכנית. הוא התראיין מנצרת, השיב לשאלותיהם של קושמרו ורוני דניאל, אך לא יכול היה לקחת חלק ברב-שיח שהתפתח באולפן בעקבות דבריו. ואולם, צופי התוכנית בכל זאת זכו לשמוע נציג כלשהו של חמישית מאוכלוסיית המדינה משמיע את עמדתו.

שתי התוכניות שבמקום הראשון בטבלה השבועית הביאו את ערוץ 2 לראש טבלת הערוצים. ממוצע שיעור הייצוג בתוכניות המרכזיות של הערוץ עמד בשבוע הנבדק על 14.5%. במקום השני, ובהפרש ניכר: כאן 11 עם ממוצע של 6.2%, ואחריה גלי-צה"ל (הודות ל"מה בוער"), כאן ב' וערוץ 10.

לעומת זאת, מחישוב ממוצע שיעור הייצוג בכלל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בחמשת הערוצים המרכזיים, ולא רק בתוכניות הבולטות שמשתתפות במעקב השבועי של מדד הייצוג, עולה כי השיעור הממוצע של ערוץ 2 צונח ומסתכם ב-4.7% בלבד. ערוץ כאן ב', לעומת זאת, שומר באופן מדויק על שיעור הדוברים הערבים של התוכניות המרכזיות, 5.3%, גם בחישוב כלל התוכניות, ועל כן מטפס למקום הראשון.

בסך הכל השתתפו בכלל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בשבוע הנבדק בחמשת הערוצים המרכזיים 119 דוברים ומרואיינים ערבים, כ-3.7% מכלל הדוברים בתוכניות.

כמחצית מהדוברים הערבים השתתפו באייטמים שעסקו ישירות באירועי הר הבית, ובעיקר בהלוויות של שלושת מבצעי הפיגוע בירושלים נגד השוטרים הדרוזים. כעשרים דוברים ערבים נוספים השתתפו באייטמים שעסקו בנושאים אחרים הקשורים לעימות בין יהודים לערבים בישראל, כמו חוק הלאום והמהומות ביפו. יחד עם דוברים ערבים שהשתתפו באייטמים שעסקו בפיגוע בחלמיש במשבר השגרירות בירדן ובנושאים אחרים הקשורים לסכסוך, יוצא שכשלושה רבעים מכלל הדוברים הערבים בחמשת הערוצים המרכזיים הופיעו באייטמים שנוגעים כך או אחרת לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

השבוע הנבדק דחק אל מחוץ לטבלת עשרת השבועות המובילים את השבוע היחיד שהנושא המרכזי בו לא נגע באופן ישיר לתחום בטחוני או פלילי. כעת, כל עשרות השבועות שבהם נמדדו המספרים הגבוהים ביותר של דוברים ומרואיינים ערבים, מאז תחילת שנת 2016, היו שבועות שבהם החלק הארי של המרואיינים הופיע באייטמים שעסקו בעניינים בטחוניים או פליליים.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 23-29.7. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי "כאן") מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי "כאן" מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה