"המגזין", מהדורת מוצ"ש של חדשות ערוץ 10, הגיעה בשבוע שעבר למקום הראשון בטבלת התוכניות עם שיעור ייצוג של 28%, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

"המגזין" , שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר, שברה רק לאחרונה את השיא השלילי של מדד הייצוג עם 14 שבועות רצופים ללא אף דובר או מרואיין ערבי. על פי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, בכל תוכנית של "המגזין" מופיעים כ-18 דוברים ומרואיינים שונים. משמעות הדבר היא שבחודשים האחרונים הופיעו כ-250 דוברים ומרואיינים בדיווחים החדשותיים ובכתבות המגזין הארוכות של התוכנית, מבלי שאפילו אחד מהם יהיה ערבי.

ניר בכר, עורך "המגזין" בערוץ 10 (צילום: אורן פרסיקו)

ניר בכר, עורך "המגזין" בערוץ 10 (צילום: אורן פרסיקו)

לפני כשבועיים נשברה הבצורת כשראש מועצת טובא-זנגרייה, חוסיין אלהייב, הופיע בכתבה שעסקה בכנופייה פושעים שפעלה מן היישוב. אלהייב היה הדובר הערבי הבודד באותה תוכנית. אך בשבוע שעבר הוקדשה הכתבה המרכזית במהדורה, קרוב לרבע שעה אורכה, לקשיים שנתקלים מי שמעוניינים ללמוד את השפה הערבית בישראל. העיתונאי עמרי מניב שוחח בעיקר עם יהודים, בהם תלמידי ערבית, חובבי השפה ואיש שב"כ, אבל לצד זאת כללה כתבתו גם כמה דוברים ערבים, בהם מורה לערבית ובני נוער ערבים, שדוברים עברית ברמה של יהודי יליד ישראל.

באתר יוזמות קרן אברהם פורסמה הפניה לכתבה של מניב בחדשות ערוץ 10 תוך ציון העובדה כי היא "נולדה בין השאר כי רבים מביו אלו שעושים שם את החדשות, משתתפים בימים האלה בקורס ערבית מדוברת שאנו, בקרן אברהם מעבירים". בסך הכל הופיעו ב"המגזין" חמישה דוברים ערבים מתוך ממוצע של 18, מה שהביא את התוכנית לשיעור ייצוג של 28%. (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי כאן, מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד).

במקום השני בטבלת התוכניות ניצבת "סדר יום" של רשת ב', עם שיעור ייצוג נמוך מעט מזה של "המגזין". אף על פי כן, ההישג של "סדר יום" גדול פי כמה. בתוכנית מגזין טלוויזיונית כמו "המגזין" של חדשות ערוץ 10, קל יחסית להגיע לשיעור גבוה של דוברים ערבים משום שבכל תוכנית משתתפים מעט דוברים ודי שתהיה כתבה אחת בתוכנית שנוגעת ישירות לחברה הערבית בישראל כדי ששיעור הדוברים בה יהיה יחסית גבוה. בתוכנית אקטואליה כמו "סדר יום", לעומת זאת, משתתפים מדי שבוע כמה עשרות דוברים במספר גדול של אייטמים על מגוון נושאים. כדי להגיע בתוכנית שכזו לשיעור גבוה של דוברים ערבים יש להקדיש כמה וכמה אייטמים לנושאים הקשורים לחברה הערבית בישראל, או - דבר נדיר עוד יותר - לשבץ דוברים ערבים בנושאים כלליים הנוגעים לכל אוכלוסיית המדינה.

דדי מרקוביץ', עורך "סדר יום" בכאן ב' (צילום: "העין השביעית")

דדי מרקוביץ', עורך "סדר יום" בכאן ב' (צילום: "העין השביעית")

זה בדיוק מה שקרה בשבוע שעבר ב"סדר יום", שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ'. תשעה דוברים ערבים השתתפו בשישה אייטמים שונים. שניים באייטם שהתייחס ספציפית למצב מערכת החינוך בחברה הבדואית, שני דוברים נוספים השתתפו באייטם על בעיית הנשק הבלתי חוקי בחברה הערבית וארבעה דוברים ערבים נוספים השתתפו בארבעה אייטמים שונים שהוקדשו כולם לפתיחת שנת הלימודים. בשבוע ממוצע משתתפים ב"סדר יום" כ-40 דוברים ומרואיינים שונים, כך ששיעור הייצוג של החברה הערבית בתוכנית זו עמד בשבוע שעבר על 23%.

זהו שיעור ייצוג גבוה באופן חריג עבור התוכנית, ולמעשה זהו שיעור הייצוג הגבוה ביותר שרשמה "סדר יום" מאז התחילו מדידות מדד הייצוג בינואר 2016, והשיעור הגבוה ביותר של תוכנית רדיו כלשהי, מבין אלה הנמדדות במדד הייצוג, מאז התחילו המדידות בתחילת השנה שעברה.

"פגוש את העיתונות", שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין, הגיעה למקום השלישי בטבלת התוכניות בזכות אייטם שהוקדש לתחילת שנת הלימודים וכלל שיחה עם ארבעה נערים ונערות. אחד מהם היה אייל קרא, בנו של השר איוב קרא, שהצטרף באולפן לבנו לקראת סיום האייטם. בזכות שני בני משפחת קרא הגיעה התוכנית הפוליטית של חדשות ערוץ 2 לשיעור ייצוג של 14%.

תוכנית נוספת שראויה לציון לשבח על השבוע שעבר היא "חדשות הערב", מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11. תוכנית זו, שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, מציגה באופן קבוע שיעור גבוה יותר של דוברים ומרואיינים ערבים מאשר שתי מהדורות החדשות המרכזיות של הערוצים המסחריים. בשבוע שעבר הופיעו ב"חדשות הערב" 15 דוברים ומרואיינים ערבים בארבעה אייטמים שונים. תשעה מהם הופיעו בכתבה מאת ריאד עלי על בתי הספר הדו-לשוניים; ארבעה דוברים נוספים נכללו בכתבה מאת אורלי אלקלעי ורועי ינובסקי על תחנות משטרה חדשות בישובים ערבים; מוראד עמאש, ראש מועצת ג'סר א-סרקא, התראיין בכתבה מאת אורלי אלקלעי על סוללת העפר שמפרידה בין היישוב לקיסריה; עלי סלאלחה, מנהל בית הספר המקיף בית ג'ן, הופיע בכתבה מאת שאול אמסטרדמסקי על תקציב משרד החינוך.

על פי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, בשבוע מופיעים בממוצע 158 דוברים ומרואיינים במהדורות "חדשות הערב" של כאן 11. משמע כי בשבוע שעבר שיעור הייצוג של הדוברים הערבים עמד על כ-9%. זהו שיעור גבוה במיוחד כשמשווים אותו לשיעור הייצוג שהשיגו שתי מהדורות החדשות המרכזיות של הערוצים המסחריים. במהדורת חדשות ערוץ 2, שמגישה יונית לוי ועורך גיא סודרי, הופיע בשבוע שעבר דובר ערבי אחד בלבד מתוך 104, מעט פחות מאחוז. במהדורת החדשות של ערוץ 10, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג, מופיעים בממוצע מדי שבוע 124 דוברים ומרואיינים שונים. בשבוע שעבר אף לא אחד מהם היה ערבי.

בשל המספר הגבוה של המרואיינים שמופיע מדי שבוע במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 10, ניצבת התוכנית במקום הראשון של טבלת האפסים. אולם מלבדה היו עוד שמונה תוכניות, מתוך 21 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות בחמשת הערוצים המרכזיים, ששודרו בשבוע שעבר ללא כל ייצוג לחברה הערבית בישראל.

ואלה הן: "שש כלכלי" של כאן 11, שהגישו דב גיל-הר, רינת ספיבק, קרן אוזן ואורי לוי וערך אילן שניג; "חמש מקורי" של כאן 11, שהגישו דרור פויר וענת קורול וערכה תמנה הולצשטיין; "תוכנית חיסכון" של חדשות 2 שמגישה קרן מרציאנו ועורך גידי ויניש; "חדשות השבוע" של כאן 11, שהגיש יאיר ויינרב וערך אבי מוסקל; "נכון להבוקר" של גלי צה"ל, שהגישה יונה לייבזון וערך עידן מוטולה; "שישי עם אילה חסון" של חדשות 10, שערכה גילי ברוש;  "אולפן שישי" של חדשות 2, שהגיש דני קושמרו ועורך איתי דנקנר; ו"חדשות סוף השבוע", אף היא של חדשות 2, שהגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר וגידי ויניש ("המטה המרכזי" של חדשות 10 שוב לא שודרה).

פילוח התוכניות המרכזיות לפי ערוצים מעלה כי הפעם ערוץ כאן ב' ניצב בראש עם קרוב ל-10% ייצוג, בזכות "סדר יום", כשלא הרחק מאחוריו ערוץ 10, בעיקר בזכות "המגזין". את טבלת הערוצים סוגרים, בהפרש ניכר, ערוץ 2, כאן 11 וגלי צה"ל.

פילוח לפי ערוצים של כל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בשבוע שעבר, ולא רק התוכניות המרכזיות שנכללות בטבלת התוכניות השבועית של מדד הייצוג, מעלה כי גם כאן מגיעה כאן ב' למקום הראשון, אם כי במקרה הזה שיעור הייצוג נמוך משמעותית ועומד על 3.2% בלבד. את ערוץ 10 מחליף במקום השני הערוץ הנסף של תאגיד השידור הישראלי, כאן 11, עם 3%. יתר הערוצים נעים סביב שיעור ייצוג של אחוז אחד בלבד.

"שולחן השבת" של תוכניות האקטואליה המשודרות בימי שישי בערב שוב נותר נטול כל ייצוג לחברה הערבית בישראל. מתוך 26 הדוברים שהשתתפו בפאנלים המתחלפים של "אולפן שישי", "שישי עם אילה חסון" ו"חדשות השבוע" לא היה אפילו נציג ערבי אחד. זו אינה תופעה חדשה. למעשה, זו הנורמה בתוכניות אלו.

מאז תחילת השנה השתתפו בפאנלים של שלושת התוכניות 614 דוברים שונים. בעיקר פרשנים ועיתונאים חברי שלוש מערכות החדשות של ערוץ 2, ערוץ 10 ותאגיד השידור הישראלי, אך גם אורחים מזדמנים. מתוך אותם 614 דוברים, רק 5 היו ערבים וגם אלה הופיעו בדרך כלל בחלק המקדים של המהדורה, שמשודר לפני השעה שמונה בערב. הפעם האחרונה שערבי אזרח המדינה השתתף באחד משלושת הפאנלים היתה לפני למעלה משלושה חודשים, בסוף חודש מאי, אז שותף ח"כ אחמד טיבי בדיון על ביקורו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בישראל, דיון שנערך לפני השעה שמונה בערב.

מבט כללי על שידורי השבוע שעבר מעלה כי כמעט ולא הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים. רק 60 דוברים ערבים שובצו בתוכניות אלו מתוך כ-3,200, שיעור ייצוג של 1.9% בלבד לחברה המונה כ-20% מאוכלוסיית המדינה. עם זאת, גם בשבוע זה התוכניות המרכזיות בכל ערוץ וערוץ, שאחריהן עוקב מדד הייצוג מקרוב, שיבצו יותר דוברים ומרואיינים ערבים עם ממוצע של כ-4%.

36 דוברים ערבים, כ-60% מכלל הדוברים והמרואיינים הערבים שבכל זאת השתתפו בתוכניות בחמשת הערוצים המרכזיים, הופיעו באייטמים שעסקו בפתיחת שנת הלימודים. באייטמים הללו בלטו ארבע זוויות סיקור שונות: פערים בחינוך בין ישובים ומגזרים, שילוב ערבים ויהודים בחינוך משותף, לימוד השפה הערבית בבתי ספר יהודיים, ואלימות במערכת החינוך בחברה הערבית.

בדיקה שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה העלתה כי בחמשת הערוצים הנבדקים שודרו השבוע למעלה מ-500 אייטמים בנושא פתיחת שנת הלימודים, כך שלמרות הבולטות של נושא זה בטבלת הנושאים של מדד הייצוג, באופן יחסי הציבור הערבי נכח בשיעורים נמוכים מאוד בשיח התקשורתי גם כשזה עסק בפתיחת שנת הלימודים.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 27.8-2.9.2017. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי כאן) מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד

 

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה