בשבוע שעבר, אחרי שמונה שבועות שבהם שודרה "המגזין" של חדשות ערוץ 10 ללא אף דובר או מרואיין ערבי, כללה מהדורת התוכנית כתבה שהתמקדה בנאסר יאסין, המכונה "נאס דיילי", והעפילה למקום הראשון בטבלת התוכניות של מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

העיתונאי אריק וייס ליווה את יאסין, שהפך בשנים האחרונות לכוכב רשת בינלאומי, והביא את סיפורו של "ההייטקיסט מהגליל שהפך למלך הסרטונים של יוטיוב". לצד נאסין, שדיבר עם וייס באנגלית בלבד, התראיין בכתבה גם אביו זיאד, כך שבסך הכל הופיעו במהדורה שני דוברים ערבים. כיוון שהמספר הממוצע של כלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית עומד על כ-18, היוו נאסין ואביו כ-11% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית.

"המגזין", שהגישה אושרת קוטלר וערך הדר שיפר (בדרך כלל עורך את התוכנית ניר בכר), מתהדרת בתשומת הלב שהיא מעניקה לישראלים מהשוליים של החברה, ובהם גם לערבים. אך לפי נתוני מדד הייצוג, מאז תחילת השנה היו 37 מהדורות של התוכנית שלא כללו אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד, ורק תריסר מהדורות שבהן השתתף דובר ערבי אחד או יותר.

במקום השני של טבלת מדד הייצוג, עם שיעור ייצוג של כ-10%, נמצאת מהדורת החדשות המרכזית של חברת החדשות, שמגישה יונית לוי ועורך גיא סודרי. במהדורה הופיעו בשבוע שעבר כעשרה דוברים ומרואיינים ערבים שונים (הכוונה לערבים בעלי אזרחות ישראלית, לא לתושבי הרשות הפלסטינית, מזרח ירושלים ואחרים). מרביתם הופיעו בשתי כתבות. האחת, מאת ברהנו טגניה, עסקה במשפחת ג'רושי, המעורבת בפרשת השחיתות בעיריית ראשון-לציון. השנייה, מאת אוהד חמו, הוקדשה להפגנות האלימות בוואדי ערה בעקבות הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל.

ב"לונדון את קירשנבאום" של חדשות ערוץ 10 הופיעו בשבוע שעבר שני דוברים ערבים בשני אייטמים שונים. ראש מועצת ג'סר א-זרקא מוראד עמאש התראיין בנוגע לפעולות המדינה לסיכול הרחבת היישוב, והשף דוחול ספדי, הבעלים של מסעדת דיאנה, הוזמן לתוכנית לרגל פסטיבל אוכל ערבי בחיפה התחתית. השניים היו כ-8% מכלל הדוברים והמרואיינים ב"לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי.

מבט לאורך זמן מעלה כי להבדיל מ"המגזין", "לונדון את קירשנבאום" אכן עושה מאמץ כן ומתמשך להביא למסך קולות מהשוליים של החברה בישראל, כולל ערבים וערביות. השוואה בין נתוני הייצוג של שתי התוכניות מתחילת השנה מסייעת להבדיל בין מי שפועל למען מתן ביטוי לכלל חלקי החברה בישראל לבין מי שבעיקר מתהדר בכך.

נוסף לשלוש התוכניות המובילות את הטבלה, היו בשבוע שעבר כמה תוכניות אחרות שראויות לשבח על המאמץ לשלב קולות של החברה הערבית. ב"מה בוער" של גלי-צה"ל, שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי, הופיעו שלושה דוברים ערבים בשלושה אייטמים שונים: יוסוף קדח, פעיל המסייע לפליטים באי לסבוס; ח"כ עאידה תומא-סלימאן, שדיברה על ההפגנות בוואדי ערה נגד הכרזת טראמפ על ירושלים; וראפע מחאג'נה, מומחה לרפואה פנימית בבית-החולים תל-השומר, על הקריאה של ליברמן להחרים את העסקים באזור.

ב"סדר יום" של כאן ב', שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ', הופיעו שני דוברים בשני אייטמים שונים. כרגיל בתוכנית זו, שני האייטמים העמידו במרכזם סדר יום אזרחי. ליליאן ג'ואד, שבנה נהרג בתאונת בנייה בנתניה, הוזמנה לדבר על המחדל המתמשך; ולקראת המאבק למניעת כריית פוספטים בשדה בריר נערך ראיון עם חליל ג'ברין, תושב אל-פורעה.

ארבע מתוך עשרים התוכניות המובילות בחמשת גופי השידור המרכזיים לא כללו בשבוע שעבר אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד. ב"שבע אקטואלי", שמשודרת בערוץ כאן 11, מופיעים מדי שבוע בממוצע כ-40 דוברים ומרואיינים שונים. בשבוע שעבר לא כללה התוכנית, שמגיש אמיר בר-שלום ועורך מוטי פרנג'י, אפילו נציג אחד לכחמישית מאוכלוסיית ישראל.

אפס דוברים ערבים היו גם ב"אולפן שישי", שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון; "המטה המרכזי", שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק; ו"פגוש את העיתונות", שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין. עבור "פגוש את העיתונות" היה זה השבוע השני ברציפות ללא אף דובר או מרואיין ערבי.

פילוח התוכניות המובילות לפי גופי שידור מציב הפעם את ערוץ 10 במקום הראשון, כששני הערוצים של תאגיד השידור הישראלי במקומות האחרונים של הטבלה. כשמפלחים את כלל תוכניות החדשות והאקטואליה בחמשת גופי השידור המרכזיים עולה חברת החדשות למקום הראשון, ואחריה שני הערוצים של תאגיד השידור הציבורי, כשאחריהם גלי-צה"ל וערוץ 10, שסוגר את הטבלה.

העובדה שהפילוח הראשון מציב את ערוץ 10 במקום הראשון ואילו השני מביא את הערוץ למקום האחרון מלמדת על כך שרוב תוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ לא הציגו שיעורי ייצוג שמתקרבים לאלו של "המגזין" ו"לונדון את קירשנבאום".

הבדיקה הממוקדת שעורכת חברת יפעת מחקרי מדיה את ההרכב האנושי של חברי הפאנלים המרכזיים בשלוש תוכניות האקטואליה של ימי שישי בערב שוב הסתכמה באפס. ב"אולפן שישי" של חברת החדשות, שהגיש דני קושמרו וערך רותם דנון, הופיעו בשבוע שעבר ארבעה חברי פאנל. ב"שישי עם אילה חסון" של ערוץ 10, שערכה גילי ברוש, הופיעו שישה חברי פאנל. ב"חדשות השבוע" של כאן 11, שהגישו תמר אלמוג ויאיר ויינרב וערך אבי מוסקל, הופיעו שמונה חברי פאנל. בסך הכל 18 פרשנים ואורחים שסיכמו את השבוע עבור הצופים. אף אחד מהם לא היה ערבי.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של המדיה המשודרת המרכזית בישראל, לפי נתוני מדד הייצוג, 102 דוברים ומרואיינים ערבים. 91 מהם הופיעו בתוכניות ערוץ 10, כאן 11, חברת החדשות כאן ב' וגלי-צה"ל, והיתר בתוכניות של קשת ורשת (מתוכם שישה דוברים ב"לפני החדשות" שמגישים לוסי אהריש ואודי סגל, פי שניים מכלל הדוברים והמרואיינים הערבים שהופיעו בתוכנית בכל החודש הראשון לשידוריה).

פילוח שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה לנושאי האייטמים שבהם הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים העלה כי בשבוע שעבר היה נושא אחד שהאפיל על כל היתר – הכרזת נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ כי ירושלים היא בירת ישראל, המהומות האלימות בוואדי ערה שבאו בעקבותיה והקריאה של השר אביגדור ליברמן להחרים את העסקים באזור. כמעט מחצית מכלל הדוברים והמרואיינים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה של המדיה המשודרת המרכזית עשו זאת באייטמים שעסקו בסיפור זה.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 10-16.12.2017. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי כאן) מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד. מספר כלל המרואיינים בתוכנית "ערב ערב" הוא מספר כלל המרואיינים שהופיע בתוכנית בשבוע הראשון לשידוריה

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה