"לונדון את קירשנבאום" שבה למקום הראשון; תוכנית האקטואליה החדשה של כאן 11 סיימה את שבוע שידוריה הראשון ללא אף דובר או מרואיין ערבי; ולראשונה זה עשרים שבועות הוזמן ערבי לשולחן השבת של הטלוויזיה. אלה הממצאים העיקריים שעולים ממדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

במקום הראשון של טבלת התוכניות נמצאת "לונדון את קירשנבאום" של חדשות ערוץ 10. התוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, היא גם היחידה שסיימה את השבוע השלישי של חודש אוקטובר עם שיעור ייצוג דו-ספרתי.

ארבעה דוברים שונים הופיעו במהלך השבוע הנבדק בארבעה אייטמים נפרדים ששולבו במהדורות "לונדון את קירשנבאום": ביום ראשון הוזמנה לאולפן ח"כ עאידה תומא-סלימאן כדי להגיב להצהרתו של יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי כי לא יישב בממשלה עם הרשימה המשותפת; ביום שני התארח באולפן מתכנן הערים פרופ' יוסף ג'בארין מהטכניון, לשיחה על ההבטחה להקים עיר ערבית חדשה בצפון, הבטחה שאינה מתממשת; ביום רביעי כללה התוכנית שיחה באולפן עם גדיר האני מתנועת "נשים עושות שלום"; ואילו ביום חמישי, במהדורה שהגיש ברוך קרא, הופיע באולפן סגר אבו-סריחאן, סמנכ"ל עמותת כוכבי-המדבר, המעודדת מנהיגות בקרב צעירים בדואים בנגב, ודיבר על סכסוך משפחות אלים שהתרחש בתל-שבע.

מספר כלל המרואיינים בשבוע ממוצע של "לונדון את קירשנבאום" עומד על כ-26, ועל כן ארבעת הדוברים הערבים הללו הביאו את התוכנית לשיעור ייצוג של כ-15% (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי כאן, מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד. מספר כלל המרואיינים בתוכנית "ערב ערב" הוא מספר כלל המרואיינים שהופיע בתוכנית בשבוע הראשון לשידוריה).

שתי התוכניות שהגיעו יחדיו למקום השני של מדד הייצוג הן מהדורות החדשות המרכזיות של כאן 11 וערוץ 2. ניתן להסיק מכך שבשבוע הנבדק היו אלה אירועים אקטואליים שהובילו לשיבוץ דוברים ומרואיינים ערבים. ואכן, המהדורות עסקו ברצח כפול שאירע בצפון, חיסול שהתרחש בלוד ובאותו אירוע אלים בתל-שבע, שהסתיים אף הוא בהרוג.

עם זאת, במהדורה המרכזית של כאן 11, שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, חרגו מסיקור היומיום. בשבוע הנבדק הופיעו במהדורה 13 דוברים ומרואיינים ערבים. מלבד סיקור מעשי האלימות והפשע, מהדורת "חדשות הערב" כללה גם כתבה מאת סמאח ותד, שעסקה במורות ערביות שבשל מחסור בתקנים נאלצות ללמד במרחק מאות קילומטרים מביתן. בכתבה זו הופיעו ארבעה דוברים ודוברות ערבים וערביות.

במהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2, שמגישה יונית לוי ועורך גיא סודרי, הופיעו שמונה דוברים ומרואיינים ערבים בלבד. עם זאת, כיוון שמספר כלל המרואיינים במהדורת כאן 11 גדול במידה ניכרת ממספר כלל המרואיינים במהדורת "חדשות 2", שתי המהדורת המרכזיות סיימו את השבוע עם נתון זהה של כ-8% ייצוג.

המהדורה המרכזית השלישית, זו של חדשות ערוץ 10, נותרה הרחק מאחור. במהדורה זו, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג, הופיעו בשבוע הנבדק רק שלושה דוברים ומרואיינים ערבים, כ-2% בלבד מכלל הדוברים והמרואיינים.

תוכנית נוספת שראויה לציון לשבח היא "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל. התוכנית, שלאורך רוב השנה התאפיינה בשיעורי ייצוג נמוכים, כמו מרבית תוכניות החדשות והאקטואליה של התחנה הצבאית, שינתה כיוון בשבועות האחרונים. מאז חודש ספטמבר, אז תפס ישי שנרב את מקומו של ניב רסקין בעמדת המגיש, חלה עלייה במספר ובשיעור הדוברים והמרואיינים הערבים בה. בשבוע הנבדק הגישו את התוכנית עופר חדד, ליעד מודריק ויונה לייבזון, ושוב הנתונים היו גבוהים יחסית לממוצע של תקופת רסקין.

"נכון להבוקר" הגיעה בשבוע הנבדק לשיעור ייצוג של כ-6%, בזכות שני דוברים בשני אייטמים שונים: ראיון עם ראש מועצת תל-שבע בעקבות האירועים האלימים ביישוב, וראיון עם עו"ד עבד אל-כרים אזברגה על החיסול בלוד.

התוכנית הבולטת לרעה בטבלת האפסים של מדד הייצוג היא "ערב ערב", תוכנית החדשות והאקטואליה החדשה של תאגיד השידור הישראלי, שמשודרת החל מהשבוע הנבדק מדי ערב בערוץ כאן 11 בין השעות חמש לשבע.

התוכנית, בעריכת אילן שניג ובהגשת דב גיל-הר ורינת ספיבק (תוכנית אחת בשבוע הנבדק הוגשה על-ידי גיל-הר וקרן אוזן), כללה בשבוע הראשון לשידוריה 89 דוברים ומרואיינים שונים, לא כולל כתבים ופרשנים של מערכת החדשות בתאגיד השידור הישראלי. מבין אותם 89 דוברים ומרואיינים לא היה ערבי אחד (אמנם, במהלך השבוע הופיעו שלושה דוברים ערבים במבזקי החדשות ששודרו במהלך התוכנית, אולם הם לא היו אורחים של התוכנית, לא נכחו באולפן התוכנית, לא הופיעו על המסך כחלק מגוף התוכנית עצמה אלא בנפרד, ועל כן לא נספרו לזכותה של "ערב ערב").

לוגו "ערב ערב", תוכנית האקטואליה החדשה של כאן11 – אפס אחוזי ייצוג

לוגו "ערב ערב", תוכנית האקטואליה החדשה של כאן11 – אפס אחוזי ייצוג

"ערב ערב" מוגדרת כתוכנית שמציעה "שעתיים של דיווחים, חדשות, צרכנות, תרבות, ספורט והמוסף המיוחד יורים בנגמ"ש: הפאנל שלא מפסיק לירות אש ידידותית על ענייני היום". מתברר שאפשר לספק ראיונות חדשותיים, לצד דיונים אקטואליים על צרכנות, תרבות וספורט, בלי לשתף אפילו נציג סמלי אחד מחברה המונה כחמישית מאוכלוסיית המדינה. לא זו אף זו, אפשר לקיים מדי ערב פאנל סוער בשם "יורים בנגמ"ש", שבו מתנהלים ויכוחים במבחר נושאים שעומדים על סדר היום הציבורי, בלי שיהיה בפאנל הזה, אפילו לא ביום אחד בשבוע, נציג של כ-20% מאוכלוסיית המדינה. כמו שקורה פעמים רבות בשידורי הטלוויזיה של הזרם המרכזי בישראל, גם כשמשודרים הוויכוחים הטלווזיוניים החריפים ביותר, הם מתנהלים בין יהודים ליהודים. הכניסה לנגמ"ש – ליהודים בלבד.

האפסיות של "ערב ערב" מאכזבת משום שלכאורה מדובר בתוכנית חדשה. אמנם, שניג ערך עד לשבוע הנבדק את "שש כלכלי", שגם מגישה המרכזי היה דב גיל-הר, וגם תוכנית זו עשתה לעצמה מסורת מכוערת של שיעור ייצוג אפסי לחברה הערבית בישראל. אולם כעת עברה הפקת התוכנית מגורם חיצוני לתאגיד פנימה, מה גם שתוכנית חדשה ופורמט חדש הם הזדמנות לשפר ולתקן את הדרוש תיקון. נראה כי בתאגיד השידור הישראלי לא חשבו שהייצוג האפסי של החברה הערבית בשידורי הפרה-פריים טעון תיקון.

נראה כי בתאגיד השידור הישראלי לא חשבו שהייצוג האפסי של החברה הערבית בשידורי הפרה-פריים טעון תיקון

הנקודה הזאת מובילה לסיבה המרכזית שבגינה האפסיות של "ערב ערב" מאכזבת. זו תוכנית המשודרת בתאגיד השידור הישראלי, כלי תקשורת ציבורי שאמור, הן מבחינת נוסח החוק שמתוקפו הוא פועל והן מבחינת האתוס הציבורי שאמור להוביל אותו, לתת ייצוג הולם לקבוצות שבדרך כלל מודרות מהמסך. גברים יהודים חילונים אשכנזים, ילדי הארץ בני חמישים פלוס ממשפחות הטרונורמטיביות, הם קבוצת אוכלוסייה נכבדה ומבורכת, אולם במדינת ישראל חיים לצדם גם נשים, ערבים, מזרחים, ילידי אתיופיה ורוסיה, צעירים וזקנים וגם שלל גווני להטב"קים. כולם מממנים את השידור הציבורי, כולם אמורים להופיע בו.

צמודה ל"ערב ערב" בטבלת האפסים של מדד הייצוג היא "שבע אקטואלי", התוכנית המשודרת מדי ערב בערוץ כאן 11 מיד אחרי "ערב ערב". התוכנית, שאף היא עברה להפקת התאגיד ושינתה מעט את פניה, לא שינתה את הנוהג לראיין אך ורק יהודים. כארבעים דוברים ומרואיינים השתתפו בשבוע הנבדק ב"שבע אקטאולי", שהגיש אמיר בר-שלום וערכו ישי צ'רניאק ומוטי פרנג'י. אפילו אחד מהם לא היה ערבי. היה זה השבוע השלישי ברציפות ש"שבע אקטואלי" נמנעת מלראיין ערבים.

תוכניות נוספות ששודרו בשבוע הנבדק ללא כל ייצוג לחמישית מאוכלוסיית המדינה הן "שישי עם אילה חסון" של חדשות ערוץ 10, שערכו גילי ברוש ועמיר רגב; "המגזין" של חדשות ערוץ 10, שהגישה אושרת קוטלר וערך ניר בכר; "המטה המרכזי", אף היא של חדשות ערוץ 10, שהגיש ספי עובדיה וערכה הדס ריבק (תוכנית רביעית ברציפות ללא ערבים); "חדשות סוף השבוע", שהגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר ותירזה אליה-זיסמן (תוכנית שלישית ברציפות ללא ערבים); ו"פגוש את העיתונות", שהגישה רינה מצליח וערך דן דובין (תוכנית שישית ברציפות ללא ערבים).

פילוח של 21 התוכניות המרכזיות לפי ערוצים מעלה כי גלי-צה"ל תופסת את המקום הראשון, עם שיעור ייצוג ממוצע של 5%. המתחרה כאן ב' במקום השני עם 4%, ואחריה ערוץ 10, כאן 11 וערוץ 2, שסוגר את הטבלה עם 3% בלבד. עם זאת, כאשר מפלחים לפי ערוצים את כל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בשבוע הנבדק, התמונה מתהפכת. לפי פילוח זה, ערוץ כאן 11 תופס את המקום הראשון עם 3.8%, ובפער ניכר מכל היתר. אחריו כאן ב' וגלי-צה"ל עם כ-2.5%, וערוצי הטלוויזיה המסחריים 2 ו-10 עם פחות משני אחוזים. המשמעות היא שבתוכניות המרכזיות של כאן 11, עם דגש על רצועת הפרה-פריים, ישנה הדרה גדולה יותר של האוכלוסיה הערבית לעומת ממוצע כלל תוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ.

מדי שבוע עורכת חברת יפעת מחקרי מדיה בדיקה ממוקדת של ההרכב האנושי של הפאנלים בשלוש תוכניות האקטואליה המשודרות בימי שישי בערב. הדגש על שולחנות השבת בשלושת הערוצים נובע מההבנה כי מדובר בבמה ייחודית, שבה ניתן לבעלי דעה להתבטא בחופשיות יחסית תוך יצירת רב-שיח בינם לבין עצמם ובינם לבין מרואיינים מזדמנים. מכאן החשיבות והיוקרה שמיוחסת להופעה בפורום זה.

בשבוע הנבדק, לאחר עשרים שבועות רצופים ללא אף ערבי בשולחנות השבת של שלושת הערוצים, לאחר 400 דוברים ומרואיינים שהסבו סביב שולחנות השבת, אף אחד מהם לא ערבי בעל אזרחות ישראלית, הוזמן סוף-סוף גם ערבי אחד לשולחן השבת של "אולפן שישי". אמנם בחלק המוקדם של המהדורה, שלפני השעה שמונה, אמנם לא כפרשן אלא כמרואיין, ובכל זאת. בסביבות השעה 19:50 ביום שישי של השבוע הנבדק העניק שר התקשורת איוב קרא ראיון באולפן חדשות ערוץ 2 תוך שהוא יושב אחר כבוד סביב שולחן השבת. את "אולפן שישי" הגיש בשבוע הנבדק דני קושמרו וערכו איתי דנקנר ורותם דנון.

בסך הכל הופיעו בשבוע הנבדק, בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים, 78 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך כ-3,200, שהם כ-2.4%. פילוח שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה מעלה כי חלק הארי שבהם (כ-24%) הופיע באייטמים על מעשי רצח, אלימות ופשיעה. כמחצית המספר הופיעו באייטמים שעסקו בחינוך או ברפואה ובריאות. השר קרא אחראי לבדו לכ-8% מכלל ההופעות של דוברים ומרואיינים ערבים בשבוע הנבדק.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 15-21.10.2017. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי כאן) מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד. מספר כלל המרואיינים בתוכנית "ערב ערב" הוא מספר כלל המרואיינים שהופיע בתוכנית בשבוע הראשון לשידוריה

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה