בשבוע שעבר שוב בלטה הדרתם הכמעט מוחלטת של ערבים מתוכניות החדשות והאקטואליה בחמשת הערוצים המרכזיים, כך עולה ממדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

רק 59 דוברים ומרואיינים ערבים השתתפו בכל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בשבוע שעבר בערוצי הטלוויזיה 2, 10 וכאן 11, ברשת ב' ובגלי צה"ל. 59 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך כ-3,200 דוברים ומרואיינים, כ-1.8% בלבד. החברה הערבית בישראל, יש לזכור, מהווה כ-20% מאוכלוסיית המדינה.

למקום הראשון בטבלת הייצוג הגיעה "חדשות סוף השבוע" של חדשות ערוץ 2, בזכות כתבה קצרה שהכין פוראת נסאר על צעירים שהשליכו חפצים לעבר אוטובוס ליד הכפר טוראן וניקבו את צמיגיו. בכתבה מראיין נסאר את א', החשוד במעשים וכן את עורך דינו, איאד מוחמד ח'ליל, שניהם ערבים. התוכנית, שמגישה דנה ויס ועורכת קלי בן-יאיר, כוללת בשבוע ממוצע 15 דוברים בלבד ועל כן די היה בשני הדוברים מהכתבה של נסאר כדי להעמיד את שיעור הייצוג בה על כ-13% (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי כאן, מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד. מספר כלל המרואיינים בתוכנית "ערב ערב" הוא מספר כלל המרואיינים שהופיע בתוכנית בשבוע הראשון לשידוריה).

במקום השני בטבלת התוכניות של מדד הייצוג ניצבת מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, "חדשות הערב", שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין. המהדורה המרכזית של השידור הציבורי משיגה דרך קבע שיעורי ייצוג גבוהים יותר משתי מתחרותיה בערוצים המסחריים, וכך היה גם בשבוע שעבר, לא מעט בזכות כתבת מגזין שהכין אמיר גרא על נשים בדואיות המשתתפות בקורס להכשרת דירקטוריות, שנערך בבאר-שבע בשיתוף משרד הפנים והחברה למתנ"סים.

בכתבה הארוכה, בת כתשע דקות, ששודרה במהדורה אותה ערך אודי הירש, השתתפו תריסר דוברים ובעיקר דוברות שונות, שדיברו על הניסיון לפרוץ אל מחוץ לחומות המסורת של החברה הבדואית. מלבד כתבה זו השתתפו במהדורות "חדשות הערב" בשבוע שעבר עוד ארבע דוברים ערבים, ובסך הכל 16 דוברים ערבים מתוך כ-160, או כ-10% ייצוג.

במקום השלישי ניצבת התוכנית העקבית ביותר במדד הייצוג, "לונדון את קירשנבאום" של חדשות ערוץ 10. בתוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, השתתפו בשבוע שעבר שני דוברים ומרואיינים ערבים מתוך כ-26, או כ-8% ייצוג.

מחוץ לסקאלה

על אף שאינה אחת מתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, נתוני מדד הייצוג מעלים כי ראוי להקדיש תשומת לב ודברי שבח ל"יהיה בסדר", תוכניתם של אביב לביא, נעמי רביע ולינוי בר-גפן, המשודרת ארבע פעמים בשבוע בגלי צה"ל.

"יהיה בסדר", שעורכת מיריקה צ'וקסין, לא רק מסייעת לאזרחים בקשייהם מול משרדי ממשלה, עיריות או תאגידים גדולים, אלא באופן קבוע מקפידה על שילוב דוברים ומרואיינים ערבים. בשבוע שעבר התראיין בתוכנית סטודנט ערבי מאוניברסיטת חיפה, שהתלונן על כך שאתר האוניברסיטה אינו מתורגם לערבית. על פי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, האייטם עם הסטודנט מהשבוע שעבר דווקא אינו מייצג את הייצוג של החברה הערבית בתוכנית זו, שכן בדרך כלל הדוברים והמרואיינים הערבים שמופיעים ב"יהיה בסדר" אינם באים על תקן "הערבי" והבעיות שהם מעלים אינן מוצגות ככאלה שאופייניות לערבים דווקא. המסגור של האייטמים בהשתתפות ערבים הוא בדרך כלל אזרחי לחלוטין, ללא כל קשר לסכסוך הישראלי-ערבי או לפוליטיקה בישראל.

לוגו התוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל

לוגו התוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל

לשם המחשה, הנה כמה דוגמאות מהשנה האחרונה: ראיון עם עו"ד ג'מילה הרדל-ואכים, מנהלת עמותת "אזרחים למען הסביבה", על בעיות איסוף זבל בערים (לאו דווקא בערבים ערביות, למעשה הרקע לראיון היה בעיות איסוף הזבל בחולון); ראיון עם תושב רהט על בעיות קליטה של טלפונים סלולריים בעיר; ראיון עם אזרח שזקוק לשירותי תא לחץ אך לא מקבל תמיכה בנושא ממשרד הבריאות; אייטם על בעיות חיבור של היישוב אבו גוש לרשת החשמל המרכזית; ראיון עם אבא לילד בחינוך מיוחד שמשרד החינוך החליט להעביר את בנו לבית ספר הרחוק מאוד ממקום מגוריו; ראיון עם סטודנט מסכנין שלומד באוניברסיטת חיפה והתלונן על שירותי האוטובוסים בין שתי הערים; ראיון עם תושב כפר יפיע שמשתמש באופן יומיומי ברכבת העמק, אך נאלץ לבזבז זמן רב באוטובוסים בדרך לתחנה; ראיון עם תושב ח'וואלד שבגליל התחתון על הבעיות בכביש הגישה ליישוב; ראיון עם אימא מטייבה שמשרד החינוך לא מספק לבתה סייעת צמודה ועל כן היא מסתגרת בביתה במשך חודשים ארוכים; וראיון עם תושב רהט שנאלץ להשתמש בשירותי הדואר מעת לעת והתלונן על מכתב שהגיע אליו לאחר ארבעה חודשים.

לצד אייטמים שכאלה משודרים ב"יהיה בסדר" גם אייטמים שנוגעים לבעיות הקשורות ספציפית לשפה הערבית, כמו זה עם הסטודנט מחיפה ששודר בה בשבוע שעבר, או אייטמים הנוגעים להיבטים אזרחיים הייחודיים לחברה הערבית, כמו ראיון שהיה עם מורה לאנגלית המתלוננת על כך שאסרו על התלמידים שלה להשתמש במילון ערבי-אנגלי במבחן או ראיון עם מנהל עמותת תיירות בנצרת שהתלונן על כך שאתר התיירות של העירייה מפנה אך ורק לאתר בערבית ולא בעברית. אולם בחלק ניכר מהמקרים האייטמים היו יכולים באותה המידה לכלול ראיון עם יהודי ולא עם ערבי.

העקביות של צוות "יהיה בסדר" במתן זכות ביטוי לנציגי חמישית מאוכלוסיית ישראל, ובעיקר ההקשר האזרחי הנדיר כל כך באייטמים שבהם מופיעים דוברים ודוברות ערבים וערביות, ראויים להערכה. הם גם שבים ומלמדים אותנו שכאשר מערכת תוכנית מעוניינת בכך, היא מצליחה למצוא דרך קבע דוברים ומרואיינים ערבים.

עשר מתוך 21 התוכניות המובילות לא כללו בשבוע שעבר אפילו דובר ערבי אחד. בראש טבלת האפסים עומדת הפעם "הבוקר הזה" של כאן ב', שמגיש אריה גולן ועורך ניקולא רוזנבאום, וזאת בשל המספר הרב של הדוברים והמרואיינים שמופיעים בתוכנית זו. קרוב לשמונים דוברים ומרואיינים השתתפו במהדורות "הבוקר הזה" של השבוע שעבר, אך אף אחד מהם לא היה ערבי.

תוכנית נוספת שבולטת לרעה היא "פגוש את העיתונות" של חדשות ערוץ 2, שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין. אמנם בתוכנית זו משתתפים מדי שבוע רק כ-14 דוברים ומרואיינים שונים, אך בשבוע שעבר שודרה התוכנית השביעית ברציפות ללא אף דובר או מרואיין ערבי. "שבע אקטואלי" של ערוץ כאן 11, שהגיש אמיר בר-שלום וערך ישי צ'רניאק, ציינה בשבוע שעבר את השבוע הרביעי ברציפות ללא אף דובר ערבי.

תוכניות נוספות שבשבוע שעבר לא נתנו כל ביטוי לחמישית מאוכלוסיית המדינה הן: "מה בוער" של גלי צה"ל, בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי; "חמש בערב" של חדשות ערוץ 10, בהגשת רפי רשף ובעריכת ניר נוימן; "תוכנית חיסכון" של חדשות ערוץ 2, שמגישה קרן מרציאנו ועורך גידי ויניש; "שש עם" של חדשות ערוץ 2, בהגשת עודד בן-עמי ובעריכת תירזה אליה-זיסמן; "נכון להבוקר" של גלי צה"ל, שהגישו יונה לייבזון, עידן קוולר ועופר חדד, וערכו דן דובין וליאור שלמה; "שישי" של חדשות ערוץ 10 בהגשת אילה חסון ובעריכת גילי ברוש; ו"המגזין" של חדשות ערוץ 10, בהגשת אושרת קוטלר ובעריכת ניר בכר וטלי רוזן.

"ערב ערב", תוכנית האקטואליה החדשה של כאן 11, המשודרת מדי ערב בין השעות 17:00-19:00 בהגשת דב גיל-הר, רינת ספיבק וקרן אוזן ובעריכת אילן שניג, החלה את דרכה לפני כשבועיים עם שבוע שלם שבו לא נשמע אף דובר או מרואיין ערבי. בשבוע שעבר הופיע רק דובר ערבי אחד בתוכנית. היה זה נהג אוטובוס שמצא תיק עם 10,000 דולר והחזיר אותו לבעליו. טרם נמצא הנציג לחמישית מאוכלוסיית ישראל שישתתף בפרק החותם כל תוכנית של "ערב ערב", המוקדש לוויכוחים סוערים על נושאים מגוונים שעל סדר היום הציבורי.

פילוח של תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות לפי ערוצים מציב את כאן 11 במקום הראשון עם 4% ייצוג, כששני ערוצי הטלוויזיה המסחריים במקום השני והשלישי. כאן ב' משתרכת מאחור באופן א אופייני ואילו שתי תוכניות הדגל של גלי צה"ל סיימו את השבוע שעבר בלא אף דובר או מרואיין ערבי. היתרון של כאן 11 נובע מכתבתו של אמיר גרא על הנשים הבדואיות שעוברות קורס להכשרת דירקטוריות.

פילוח של כלל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בחמשת הערוצים המרכזיים, ולא רק התוכניות המובילות מכל ערוץ, מגדיל את הפער של כאן 11 מכל היתר. הערוץ מגיע לשיעור ייצוג של 4.4%, כשאחריו, במקום השני, ניצב ערוץ 2 עם 1.9% בלבד. כאן ב' וערוץ 10 לא הרחק מאחור ואילו גלי צה"ל עולה משיעור אפסי לשיעור נמוך במיוחד של 0.4%.

אחרי שבשבוע שעבר הוזמן לשולחן השבת דובר ערבי אחד, הפאנלים המרכזיים של שלוש תוכניות האקטואליה המשודרות ביום שישי בערב חזרו להיות נטולי ערבים לחלוטין. ב"חדשות השבוע" של כאן 11, "שישי עם אילה חסון" של ערוץ 10 ו"אולפן שישי" של חדשות 2 הופיעו בשבוע שעבר 22 פרשנים ואורחים סביב שולחנות השבת. אף לא אחד מהם היה ערבי בעל אזרחות ישראלית..

טבלת הנושאים מעידה גם היא על השפל שבו נמצא ייצוג הערבים בתקשורת הישראלית. הנושא שעליו דיברו מרבית הדוברים הערבים היה מעמד האישה בחברה הבדואית, וזאת בשל אותה כתבה בודדה שהכין אמיר גרא למהדורות החדשות המרכזית של כאן 11. העובדה שכתבת מגזין אחת בלבד מצליחה להביא את הנושא שבמרכזה לראש רשימת הנושאים השבועית מדגישה עד כמה נדיר היה לראות דובר ערבי במדיה העברית בשבוע האחרון, כל שכן בנושאים המרכזיים שהיו על סדר היום.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 22-28.10.2017. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי כאן) מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד. מספר כלל המרואיינים בתוכנית "ערב ערב" הוא מספר כלל המרואיינים שהופיע בתוכנית בשבוע הראשון לשידוריה

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה