התוכנית "שישי עם אילה חסון" הציגה בשבוע שעבר את שיעור הדוברים והמרואיינים הגבוה ביותר מבין כל תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, כך עולה ממדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

במהדורת "שישי" מהשבוע שעבר, שערכה גילי ברוש, נכללה כתבתה של אילה חסון על משפחת ג'רושי מרמלה, על רקע קשריה לפרשת השחיתות שבה מעורב ח"כ דוד ביטן. בכתבה הופיעו שישה דוברים ומרואיינים ערבים שונים, מה שהביא את המהדורה כולה לשיעור ייצוג של כ-27%.

במקום השני בטבלת התוכניות לשבוע שעבר ניצבת המהדורה המרכזית של חברת החדשות, שמגישה יונית לוי ועורך גיא סודרי. המהדורה הגיעה בשבוע שעבר לכ-15% ייצוג של האוכלוסייה הערבית בישראל, לעומת 6% ו-4% למהדורות המרכזיות של כאן 11 וערוץ 10 בהתאמה. שיעור הייצוג הגבוה, שיא שנתי עבור מהדורת החדשות המרכזית של החברה, נובע בעיקר מכתבה מרובת משתתפים שהכין אוהד חמו על סטודנטים בדואים הלומדים מעבר לקו הירוק.

מהדורת "חדשות סוף השבוע", אף היא של חברת החדשות, הגיעה למקום השלישי עם כ-13% ייצוג. במהדורה, שהגישה דנה ויס וערכו גידי ויניש וקלי בן-יאיר, נכללו שני דוברים ערבים: בכתבה על אנסטסיה מיכאלי נראה קטע קצר שבו היא שופכת מים על ח"כ ראלב מג'אדלה ובכתבה על הקמת רכבל כפתרון תחבורתי נכלל ראיון קצר עם פאחר ביאדסי, מנהל הרכבל התיירותי בחיפה.

צמודה אליה "המטה המרכזי" של חדשות ערוץ 10, בהגשת אילה חסון ובעריכת הדס ריבק. בתוכנית הופיעו שני דוברים ערבים שונים, אולם לא כאורחים באולפן אלא במסגרת סרטון קצר מהכתבה שהכינה חסון ל"שישי" על משפחת ג'רושי.

תוכנית הרדיו המובילה שהציגה את שיעורי הייצוג הגבוהים ביותר בשבוע שעבר היא "קלמן ליברמן" של כאן ב'. התוכנית, בהגשת קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן, ובעריכת ישי הולנדר, כללה בשבוע שעבר ראיון עם ג'אבר אבו כף, ראש המועצה האזורית אל-קסום, שדיבר על החשד כי שני צעירים בדואים רצחו חייל בערד. די היה בראיון בודד זה כדי להביא לתוכנית שיעור ייצוג של כ-5%, יותר מכל תוכנית רדיו מובילה אחרת.

ארבע מתוך עשרים תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות לא כללו בשבוע שעבר אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד.

עבור "המגזין" של חדשות ערוץ 10, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר, היה זה השבוע השמיני ברציפות ללא מתן זכות ביטוי לחמישית מאוכלוסיית המדינה. אמנם, בכתבה ששודרה ב"המגזין" על ההסכמים בין קופות החולים לבתי מרקחת פרטיים נשמעה בין היתר רוקחת שהוקלטה בסתר ולה מבטא ערבי, אך לא די בכך כדי להיכנס למדד הייצוג. לפיכך, אין ברירה אלא לציין שבוע מאופס נוסף לתוכנית שמתהדרת בהתמקדות באוכלוסיות מוחלשות משולי החברה בישראל, ולשבץ פעם נוספת את הקטע שהוקלט לפני שבועות אחדים ובו מתגאה המגישה קוטלר בכך שהתוכנית שלה עושה מאמץ גדול להביא לצופים את הסיפורים של החברה הערבית בישראל.

יתר התוכניות שנכללות בטבלת האפסים הן "חדשות השבוע" של כאן 11, בהגשת תמר אלמוג ויאיר ויינרב ובעריכת אבי מוסקל; "אולפן שישי" של חברת החדשות, בהגשת דני קושמרו ובעריכת רותם דנון (לראשונה אחרי שבעה שבועות רצופים); ו"פגוש את העיתונות" של חברת החדשות, בהגשת רינה מצליח ובעריכת דן דובין (תיקון, 18.12: בטעות נכתב כאן כי גם "סדר יום" סיימה את השבוע ללא דוברים ערבים. למעשה, באחת המהדורות השתתף העיתונאי ג'קי חורי).

פילוח התוכניות המובילות לפי ערוצים מציב את ערוץ 10 במקום הראשון עם שיעור ייצוג של 8.8%. במקום השני הצמוד נמצאת חברת החדשות עם 7.4%. יתר גופי השידור מגיעים לשיעורי ייצוג נמוכים בהרבה.

עם זאת, כאשר מפלחים את כלל תוכניות החדשות והאקטואליה לפי גופי שידור, ולא רק את התוכניות המובילות, מתהפכת התמונה. התוכניות של חברת החדשות עולות למקום הראשון עם שיעור ייצוג גבוה במיוחד של 9.6%, כשכל יתר גופי השידור משתרכים מאחור סביב 3% ומטה.

המצב מדאיג במיוחד בשני הערוצים של תאגיד השידור הישראלי, כאן 11 וכאן ב'. אחרי פתיחה נאה עם עלייתם לאוויר בחודש מאי, ושיעורי ייצוג גבוהים אף ביחס לתוכניות רשות השידור, בשבועות האחרונים מסתמנת ירידה עקבית בשיעורי הייצוג בשני הערוצים.

המעקב השבועי של חברת יפעת מחקרי מדיה אחר הדיונים המרכזיים בשלוש תוכניות החדשות המרכזיות של יום שישי בערב הסתיים גם הפעם באפס ייצוג לדוברים ערבים.

מאז תחילת 2017 כולל מדד הייצוג בדיקה שבועית של ההרכב האנושי בפאנלים הפרשניים של "אולפן שישי", "שישי עם אילה חסון" ו"חדשות השבוע" (וקודם לכן "יומן"). הדגש שניתן לבדיקת הפאנלים הללו נובע מהיוקרתיות שלהם ומהמעמד יוצא הדופן שיש להם. מדי שבוע מתכנסים מיטב הכתבים והפרשנים של כל חברת החדשות, לצד אורחים מזדמנים, כדי לסכם את השבוע שחלף ולהביט קדימה אל השבוע הבא. למרבה הצער, נדיר מאוד למצוא בדיונים הללו גם דובר ערבי. "שולחן השבת" של שלושת הערוצים נותר כמעט בכל שבוע פתוח בפני יהודים בלבד. כך היה גם בשבוע שעבר.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר 103 דוברים ודוברות ערבים וערביות בכלל תוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ 10, כאן 11, חברת החדשות, גלי צה"ל, כאן ב' ותוכניות האקטואליה של קשת ורשת. כ-3.2% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכניות אלו.

הנושא שבשלו הופיעו הכי הרבה דוברים ערבים היה הכרזתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי ירושלים היא בירת מדינת ישראל. קרוב לשליש מכלל הדוברים והמרואיינים הערבים שמצאו את מקומם בתוכניות החדשות והאקטואליה של השבוע שעבר עשו זאת באייטמים על הכרזת טראמפ. נושאים נוספים שבהם ניתן היה לראות ולשמוע דוברים ערבים היו בעלי הקשר שלילי: רצח חייל בערד, קשריה של משפחת ג'רושי לפרשת השחיתות של דוד ביטן ועוד אייטמים בנושאי ביטחון וטרור.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3-9.12.2017. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי כאן) מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד. מספר כלל המרואיינים בתוכנית "ערב ערב" הוא מספר כלל המרואיינים שהופיע בתוכנית בשבוע הראשון לשידוריה

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה