מהדורת החדשות המרכזית של תאגיד השידור הישראלי הגיעה בשבוע שעבר לשיא בייצוג דוברים ומרואיינים מהחברה הערבית בישראל, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בשבוע שעבר שודרה במהדורת "חדשות הערב" סדרת כתבות בשם "יחסים מסוכנים", שהוקדשה בעיקרה לבני זוג יהודים-ערבים. הסדרה נפתחה בכתבה מאת אלון שרביט על בני זוג שחוו שיימינג ברשת משום שאחד מהם ערבי/ה והשני יהודי/ה. הפרק השני בסדרה, מאת ריאד עלי, הוקדש לזוגות שעל אף הלחצים מהסביבה לא ויתרו על הקשר ביניהם. הפרק השלישי, אף הוא מאת שרביט, הוקדש ליהודיה שחיה בעוספיה ולערבייה שגדלה בעומר. הפרק החותם את הסדרה, עליו היה אחראי עלי, הוקדש לסיפורה של הנרייט קרא, ערביה נוצרית, שאביה מואשם כי רצח אותה משום שניהלה מערכת יחסים עם בן זוג מוסלמי.

סדרת הכתבות עוררה הד, לפחות בקרב מתנגדי הרעיון שיהודי יחיה עם ערבייה או ההיפך. ראש ארגון להב"ה בנצי גופשטיין השתמש בה כדוגמה המובהקת לסכנות שבחשיפת "הילדים שלנו" (קרי: הילדים היהודים) לתקשורת הזרם המרכזי. "אותו תאגיד, שאני ואתה מממנים אותו, מהכסף שלנו הם משדרים את זה", התלונן גופשטיין בסרטון שהפיץ. "שהשבוע, בכל ערב, בבית שלכם, בסלון שלכם, מראים לכם כמה יפים נישואי התערובת. עד כמה זה טוב להתחתן עם מוחמד".

דומה כי במהדורת החדשות המרכזית של השידור הציבורי רואים את הסיקור השוטף של החברה הערבית בישראל כחלק בלתי נפרד משליחותם המקצועית

בסך הכל נכללו בסדרת הכתבות "יחסים מסוכנים" 15 דוברים ודוברות ערבים וערביות. עם זאת, בחברת יפעת מחקרי מדיה מציינים כי גם בניכוי הדוברים והדוברות הללו, מהדורת "חדשות הערב", שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, נתנה ביטוי למספר גדול יותר של דוברים ומרואיינים ערבים מאשר מקבילותיה בערוצים המסחריים. בין היתר נכללו במהדורות "חדשות הערב" מהשבוע שעבר ידיעה מאת אורלי אלקלעי על חשד לפלילים בדריסתו של הילד אחמד מוסא גריפאת מהיישוב זרזיר ובאותה מהדורה שודרה כתבה של ניצן גלוסמן על נסיבות פציעתה הקשה של יארה אבו עבלה מירכא, בעקבות פיצוץ מטען חבלה במכוניתה. בנוסף שודרה בשבוע שעבר כתבה מאת רובי המרשלג על קבוצת בני ממב"א הדרוזית והצלחתה בגביע המדינה.

במהדורות "חדשות הערב" מהשבוע שעבר הופיעו בסך הכל 30 דוברים ומרואיינים ערבים, שיא חדש למהדורה שעלתה לאוויר בחודש מאי האחרון. לשם השוואה, במהדורה המרכזית של חדשות 10 הופיעו בשבוע שעבר שישה דוברים ומרואיינים ערבים ואילו במהדורת החדשות הנצפית ביותר בישראל, של חברת החדשות, הופיעו רק שני דוברים ומרואיינים ערבים. דומה כי במהדורת החדשות המרכזית של השידור הציבורי רואים את הסיקור השוטף של החברה הערבית בישראל כחלק בלתי נפרד משליחותם המקצועית.

במקום השני בטבלת התוכניות של מדד הייצוג ניצבת "שבע אקטואלי", אף היא של תאגיד השידור הישראלי, בשבוע האחרון לשידוריה טרם ירידתה מהאוויר. בשונה מ"חדשות הערב", מיקומה הגבוה של "שבע אקטואלי", שהגיש אמיר בר-שלום וערך מוטי פרנג'י, בא לה בחסד ולא בזכות. שלושה מתוך חמשת הדוברים והמרואיינים הערבים שהופיעו בתוכנית זו עשו זאת במסגרת שידור קדימונים לסדרת הכתבות "יחסים מסוכנים". שני הדוברים הערבים הנותרים הופיעו בסינקים קצרים ואקראיים ממליאת הכנסת, וזאת במסגרת הדיווחים השוטפים מהפיליבסטר סביב "חוק ההמלצות". במילים אחרות, לא מדובר בהחלטה מערכתית עצמאית של התוכנית להקדיש זמן מסך לדוברים ומרואיינים מהחברה הערבית.

מצב דומה הוביל את "המטה המרכזי" למקום השלישי בטבלה. בתוכנית, שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק, שולבו שני סינקים של חברי כנסת ערבים במסגרת קטע שהציג מבחר התבטאויות מהכנסת בדיונים על "חוק ההמלצות". אף אחד מהאורחים באולפן שדנו בנושא זה, ואחרים, לא היה נציג של החברה הערבית בישראל.

מבין תוכניות הרדיו המרכזיות מובילה "הבוקר הזה" של כאן ב', בהגשת אריה גולן ובעריכת ניקולא רוזנבאום, וזאת בשל שידור מקביל של הסדרה "יחסים מסוכנים" תוך התאמתה למדיום הרדיופוני. חמישה מתוך שבעת הדוברים הערבים שהופיעו ב"הבוקר הזה" במהלך השבוע שעבר נשמעו במסגרת סדרת הכתבות.

בחמש מעשרים התוכניות המובילות במדיה המשודרת המרכזית בישראל לא הופיע בשבוע שעבר אפילו דובר ערבי אחד. התוכנית הבולטת לרעה היא "פגוש את העיתונות" של חברת החדשות, שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין. בשבוע שעבר שודרה התוכנית הרביעית ברציפות ללא אף דובר ערבי. "פגוש את העיתונות", שבמחצית הראשונה של השנה הקפידה לשלב מדי כמה שבועות דובר ערבי אחד, חדלה מכך כמעט לחלוטין בחודשים האחרונים והציגה לצופיה בעיקר דיונים סוערים על טהרת היהודים בלבד.

עבור יתר התוכניות שבטבלת האפסים השבוע שעבר היה השבוע השני ברציפות ללא אף נציג לחברה הערבית בישראל. תוכניות אלו הן "שישי עם אילה חסון" של חדשות ערוץ 10, שעורכת גילי ברוש; "המגזין", אף היא של חדשות ערוץ 10, בהגשת אושרת קוטלר ובעריכת ניר בכר; "חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות, בהגשת דנה ויס ובעריכת קלי בן-יאיר וישי הראל; ו"סדר יום" של כאן ב', בהגשת קרן נויבך ובעריכת דדי מרקוביץ'.

יצוין כי במבזק החדשות ששודר בפתח "המגזין" נכללה ידיעה על הפגנה נגד אלימות כלפי נשים בכפר ירכא, בעקבות פציעתה של יארה אבו עבלה מירכא מפיצוץ מטען חבלה במכוניתה, אך בידיעה לא נכלל אף סינק מפי מרואיין ערבי ולא נשמע קולו של אף דובר ערבי. תחת זאת הקריאה המגישה אושרת קוטלר טקסט ובו תרגום לשלטים שנישאו בהפגנה וקטע מפוסט בפייסבוק שכתבה אבו עבלה.

סדרת הכתבות "יחסים מסוכנים" הזניקה את ממוצע התוכניות המובילות של כאן 11 לשיעור ייצוג דו-ספרתי ולמקום הראשון בטבלת הערוצים, הרחק מעל כל היתר. התוכניות המובילות בכאן ב' וערוץ 10 הגיעו לכמחצית שיעור הייצוג ואילו חברת החדשות וגלי צה"ל סוגרות את הטבלה.

גם פילוח של כלל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בחמשת גופי השידור בשבוע שעבר, ולא רק של התוכניות המובילות, מציב את כאן 11 במקום הראשון עם שיעור ייצוג של כ-7.8%. כאן ב' מסיימת את השבוע שעבר לפי פילוח זה עם שיעור ייצוג של כ-4.2%  ואילו ערוץ 10 מידרדר אל המקום הלפני אחרון.

גם בשבוע שעבר לא צירפו תוכניות האקטואליה המרכזיות המשודרות ביום שישי בערב אף ערבי לפאנל הפרשנים שלהם. ב"שישי עם אילה חסון", שעורכת גילי ברוש, השתתפו שמונה חברי פאנל שונים, אף אחד מהם לא היה ערבי; ב"חדשות השבוע" של כאן 11, שמגישים תמר אלמוג ויאיר ויינרב ועורך אבי מוסקל, השתתפו שבעה חברי פאנל שונים, אף אחד מהם לא היה ערבי; ב"אולפן שישי" של חברת החדשות, שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון, השתתפו שלושה חברי פאנל בלבד, אף אחד מהם לא היה ערבי.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר 115 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך כ-2,850 דוברים ומרואיינים שהשתתפו בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת גופי השידור המרכזיים. זהו שיעור ייצוג של 3.8%, נמוך ביחס לשיעור האוכלוסייה הערבית בישראל אך גבוה ביחס לממוצע הייצוג של החברה הערבית בישראל.

פילוח שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה לנושאים שבהם עסקו האייטמים שבהם הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים מעלה כי סדרת הכתבות "יחסים מסוכנים" של תאגיד השידור הישראלי ניצבת במקום הראשון עם 25 דוברים (השידור המקורי של הסדרה, ועוד שידורי קדימונים והגרסה הרדיופונית).

מלבד הסדרה הזו, הנושא המרכזי היה "חוק ההמלצות". עם זאת, לפי בדיקת חוקרי חברת יפעת מרבית הדוברים בסיקור הדיונים סביב "חוק ההמלצות" הופיעו לשניות ספורות, בקטעי סינק אנקדוטליים. רק חלק קטן מ-23 הדוברים הופיעו בראיונות של ממש. בהקשר זה יש לציין לטובה, ולא בפעם הראשונה, את התוכנית "כאן אייכלר" של כאן ב', בהגשת יעקב אייכלר. בתוכנית זו התראיין באריכות יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה על התבטאותו במליאת הכנסת בעד עהד תמימי.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 24-30.12.2017. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי כאן) מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד. מספר כלל המרואיינים בתוכנית "ערב ערב" הוא מספר כלל המרואיינים שהופיע בתוכנית בשבוע הראשון לשידוריה

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה