כתבה אחת ששודרה במהדורת החדשות המרכזית של תאגיד השידור הישראלי אחראית לכחמישית מכלל הדוברים והמרואיינים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה במדיה המשודרת המרכזית בישראל, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

ביום שלישי שעבר שודרה ב"חדשות הערב", המהדורה המרכזית של ערוץ כאן 11, כתבתה של יפעת גליק, במסגרת סדרת הכתבות "מוות בחסות החוק", על מותם של שני ערבים בישראל: מוחמד טהא מכפר קאסם, שנורה בידי מאבטח אזרחי ליד תחנת המשטרה ביישוב; ומהדי סעדי מיפו שנורה בידי שוטר. בכתבת המגזין, מעל 11 דקות אורכה, הופיעו תריסר דוברים ערבים שונים, החל מקרובי משפחתם של ההרוגים, עבור באנשי ציבור וכלה בעדי ראייה. יחד עם קדימונים לכתבה ששודרו בתוכניות אקטואליה אחרות של תאגיד השידור, שגם בהם הופיעו חלק מהדוברים, הגיע סך הדוברים הערבים שמקורם בכתבה ל-15.

בזכות הכתבה של גליק הגיעה "חדשות הערב" של כאן 11, שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, למקום השלישי בטבלת התוכניות השבועית של מדד הייצוג. המספר הממוצע של דוברים ומרואיינים בשבוע של "חדשות הערב" עומד על קרוב ל-160, כך ששיעור הייצוג של המהדורה בשבוע שעבר היה כ-10%.

במקום הראשון בטבלת התוכניות, זה השבוע השני ברציפות, נמצאת "אולפן שישי" של חברת החדשות.

בשבוע שעבר שודרה במהדורת "אולפן שישי", שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון, כתבתו של גלעד שלמור על גל השריפות שפקד את חיפה בתקופה זו לפני שנה. במסגרת הכתבה התייחס שלמור גם לטענות בזמן אמת כי השריפות נגרמו כתוצאה מהצתה. בהקשר זה הופיע ח"כ איימן עודה, וכן האזרח עלי מחג'נה, שהועמד לדין בגין הצתה רשלנית, ועורך דינו אחמד חמזה יונס. בנוסף שודרה במהדורה כתבה שהכין אילן לוקאץ' על תרופה לטיפול במחלת SMA והמאבק להכנסתה לסל התרופות. בכתבה מופיע, בין היתר, פחרי אלסעיד, אב לתינוקת הלוקה במחלה. ארבעת הדוברים הערבים הללו הם כ-22% ממספר כלל הדוברים הממוצע במהדורה.

במקום השני בטבלת התוכניות ניצבת "לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי. הפעם הופיעו בתוכנית המצטיינת של מדד הייצוג ארבעה אייטמים עם ארבעה מרואיינים ערבים שונים. עו"ד הדיל תלאווי, בעלת סוכנות טייבה לביטוח, התראיינה לרגל הוועידה הכלכלית של החברה הערבית של "דה מרקר", בה לקחה חלק; סגן שר החוץ לשעבר מג'לי והבה הוזמן לראיון בעקבות מאמר שפרסם ב"ידיעות אחרונות" על מצבם של הדרוזים לאור מלחמת האזרחים בסוריה; הזמרת אמל מורקוס הופיעה בתוכנית לרגל חלקה בפסטיבל שירה באשדוד; וד"ר ח'ליל רינאוי, חוקר תקשורת בעולם הערבי, הוזמן לדבר על נסיבות היווסדה של הטלוויזיה הישראלית במלאות 50 שנה להחלטה להקימה. 

בחברת יפעת מחקרי מדיה מציינים כי גם השבוע תרמו התוכניות "כאן אייכלר" של כאן ב' ו"יהיה בסדר", של גלי צה"ל, תרומה נאה למצבת הדוברים והמרואיינים הערבים. בכל אחת מהתוכניות, שזכו לצל"שים במדורים קודמים של מדד הייצוג, הופיעו בשבוע שעבר שני דוברים ומרואיינים ערבים. ב"מרחאבית", התוכנית של ערן זינגר בכאן ב' שמוקדשת לסיקור העולם הערבי והחברה הערבית בישראל הופיעו בשבוע שעבר שישה דוברים ומרואיינים ערבים, יותר מכל תוכנית אחרת למעט מהדורת "חדשות הערב" של כאן 11.

עשר תוכניות מובילות בשלל הערוצים המרכזיים סיימו את השבוע שעבר בלי שנתנו ביטוי כלשהו לכחמישית מאוכלוסיית המדינה.

בולטת לרעה במיוחד "פגוש את העיתונות" של חברת החדשות. התוכנית, שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין, מדירה דרך קבע דוברים ומרואיינים ערבים. למעשה, בשבוע שעבר שודרה המהדורה העשירית ברציפות של "פגוש את העיתונות" בלי דובר או מרואיין ערבי.

במקרה הזה צורמת לא רק העובדה שמדובר בהתעלמות מפלח אוכלוסייה כל כך גדול, אלא גם אופייה של התוכנית ומקומה של האוכלוסייה הזו במחלוקות הפוליטיות שפוקדות את החברה בישראל. בניגוד לגברים אשכנזים בני חמישים ומעלה ממשפחות הטרונורמטיביות באזור השרון, האוכלוסייה הערבית דווקא מעוררת בקרב החברה בישראל מחלוקות פוליטיות עזות באופן קבוע. ובכל זאת יוצא שבתוכנית הפוליטית המרכזית של חברת החדשות, התוכנית שנועדה להעלות על פני השטח את המחלוקות הפוליטיות המרכזיות בישראל, מדירים אותם לחלוטין כבר עשר מהדורות ברציפות. זו לא רק התנהלות מפלה אלא גם לא אתית ולא מקצועית. אי אפשר לטפל במחלוקות הפוליטיות המרכזיות של מדינה כמו ישראל תוך התעלמות כל כך ממושכת מהאוכלוסייה הערבית.

"המגזין", שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר, בולטת גם היא לרעה מתוך טבלת האפסים. "המגזין" סיימה בשבוע שעבר את השבוע החמישי ברציפות ללא אף דובר או מרואיין ערבי. חמשת השבועות האחרונים אינם החריג ב"המגזין". למעשה, השנה הן הנורמה. "המגזין" מחזיקה בשיא המפוקפק של התוכנית שהדירה ערבים יותר שבועות ברציפות מכל תוכנית חדשות ואקטואליה מרכזית אחרת. בין החודשים מאי לאוגוסט השנה רשמה "המגזין" רצף של 14 שבועות רצופים ללא אף דובר או מרואיין ערבי. רק לאחר ביקורות חוזרות ונשנות במדור זה שודרו כתבות שנגעו לחברה הערבית והביאו את קולותיהם של ערבים, אולם כעת נראה כי השינוי היה זמני בלבד.

מצבה של "המגזין" עגום במיוחד לאור העובדה כי קוטלר מתפארת בכך שהתוכנית מתמקדת באוכלוסיות שוליים, שסובלות מהזנחה תקשורתית, כמו הערבים. רק לאחרונה, במסגרת ועידת ישראל ללכידות חברתית שערכה הליגה נגד השמצה, הנחתה קוטלר דיון על תפקיד התקשורת המסורתית בעיצוב השיח החברתי בישראל. במסגרת הדיון פנתה קוטלר בביקורת ליוסי אליטוב, עורך השבועון החרדי "משפחה", וטענה כי בניגוד לאוכלוסיות אחרות בישראל, לחברה החרדית קשה לחדור תקשורתית.

"'המגזין' היא תוכנית דוקומנטרית, שמנסה להביא באמת את החיים בתוך מגוון החברה הישראלית", אמרה קוטלר. "גם המתנחלים וגם החרדים וגם הערבים. אנחנו באמת מנסים. אני מודה שאנחנו לא מנסים 'מאה פיל מאה' [בערבית: 100%, א"פ], אבל אנחנו מנסים. עכשיו, לכל המגזרים יש לנו גישה. גם לבדואים וגם לערבים וגם לדרוזים וגם למתנחלים. לחרדים אין".

אם כך, לא רק ש"המגזין" פועלת בניגוד להצהרת הכוונת שלה, היא גם לא יכולה להאשים את החברה הערבית באי-שיתוף פעולה. על פי דברי מגישת "המגזין" יש גישה לבדואים, לדרוזים, למוסלמים ולנוצרים. כנראה שמה שחסר במערכת "המגזין" הוא רצון להביא את סיפוריהם למסך. ואפילו לא צריך "מאה פיל מאה", אפשר להסתפק גם ב-20%.

"נכון להבוקר", שדווקא גילתה סימנים מעודדים בתקופה שלאחר עזיבת ניב רסקין, שבה להדרה. התוכנית, שמגיש ישי שנרב ובשבוע שעבר ערכו יוסי אסולין ורותם ועקנין, סיימה את השבוע הרביעי ברציפות בלי אף דובר או מרואיין ערבי.

תוכניות נוספות שהדירו לחלוטין את נציגי החברה הערבית בשבוע שעבר הן "חמש בערב" של חדשות ערוץ 10, בהגשת רפי רשף ובעריכת ניר נוימן; "שש עם" של חברת החדשות, בהגשת עודד בן-עמי ובעריכת תירזה אליה-זיסמן; "סדר יום" של כאן ב', בהגשת קרן נויבך ובעריכת דדי מרקוביץ'; "שישי עם אילה חסון" של חדשות ערוץ 10, שערכה גילי ברוש; "המטה המרכזי" של חדשות ערוץ 10, שהגישה אילה חסון וערכה הדס ריבק; ו"חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות, שהגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר ותירזה אליה-זיסמן ("קלמן ליברמן" של כאן ב' לא שודרה בשבוע שעבר).

פילוח של תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות לפי הגורם המשדר מעלה כי התוכניות של חברת החדשות במקום הראשון עם שיעור ייצוג של 5.4%. גלי צה"ל במקום האחרון עם שיעור ייצוג נמוך במיוחד של אחוז והיתר נעים בין שניים לשלושה וחצי אחוזים.

כשמפלחים את כלל תוכניות החדשות והאקטואליה לפי הגורם המשדר, ולא רק את התוכניות המובילות בכל ערוץ, מצטמצמים הפערים. לפי פילוח זה, תוכניות חברת החדשות במקום הראשון עם ארבעה אחוזי ייצוג, וצמודות להן תוכניות ערוץ הטלוויזיה של תאגיד השידור הישראלי כאן 11, עם 3.8% ותוכניות ערוץ הרדיו של התאגיד כאן ב', עם 3.6%. גלי צה"ל דווקא עולה לכשני אחוזים ואילו ערוץ 10 מידרדר למקום האחרון עם פחות מאחוז אחד ייצוג (זאת, לאור הצטמצמות השפעתה של "לונדון את קירשנבאום" בפילוח שלוקח בחשבון את כל תוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ).

גם בשבוע שעבר לא הוזמן אף דובר או מרואיין ערבי לקחת חלק ב"שולחן השבת", כלומר להשתתף בפאנלים המרכזיים של שלושת תוכניות האקטואליה שמשודרות בשישי בערב.

הדיונים הפרשניים הקבועים ב"אולפן שישי", "שישי עם אילה חסון" ו"חדשות השבוע" הפכו זה מכבר למסורת קבועה בעולם האקטואליה הישראלי. מדי שבוע מתיישבים מיטב העיתונאים של כל מערכת, לעתים לצד מרואיין מתחלף, כדי לסכם את השבוע, לפרסם בזמן אמת כותרות חדשות ולהעריך מה צפוי בשבוע הבא. זו במה פרשנית חריגה ומכובדת במיוחד, ואולי משום כך נדיר כל כך למצוא בה דובר או מרואיין ערבי. בשבוע שעבר השתתפו בשלושת הפאנלים המרכזיים 17 דוברים שונים. אף לא אחד מהם היה ערבי.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר 74 דוברים ומרואיינים ערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל: חברת החדשות, ערוצים 10 וכאן 11 ורשתות כאן ב' וגלי צה"ל (עוד ארבעה דוברים ערבים הופיעו בתוכניות חדשות ואקטואליה של רשת וקשת, שאינן בהפקת חברת החדשות).

בכל תוכניות החדשות והאקטואליה הללו הופיעו קרוב ל-3,000 דוברים ומרואיינים שונים, כך ששיעור הדוברים הערבים עמד בשבוע שעבר על כ-2.6%. נזכיר כי 15 מהדוברים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר הגיעו למסך בזכות כתבה אחת של יפעת גליק ב"חדשות הערב" של כאן 11. בלעדיה, היה שיעור הייצוג בשבוע שעבר מידרדר לכ-2% בלבד.

מבין האייטמים שבהם הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים, החלק הארי עסק באלימות ופשיעה, שוב הודות לכתבתה של גליק.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 12-18.11.2017. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי כאן) מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד. מספר כלל המרואיינים בתוכנית "ערב ערב" הוא מספר כלל המרואיינים שהופיע בתוכנית בשבוע הראשון לשידוריה

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה