"אולפן שישי" של חברת החדשות היא התוכנית שהציגה בחודש נובמבר את שיעור הייצוג הגבוה ביותר לערבים בעלי אזרחות ישראלית, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

את "אולפן שישי", שמגיש דני קושמרו, החל לערוך בסוף חודש אוקטובר רותם דנון. בשבועות שלאחר מכן כללה התוכנית כמה וכמה כתבות שעסקו בצדדים שונים של החברה הערבית או שכללו דוברים ומרואיינים ערבים גם מבלי שיהיה לזהותם קשר לנושא הכתבה. משה נוסבאום דיווח מתוך כלא ניצן, עידו סולומון הביא פרופיל של ערביה הנלחמת ב-BDS, גלעד שלמור חזר אחורה לגל השריפות שפקד את המדינה לפני שנה, אילן לוקאץ' דיווח על חולים בתסמונת SMA ורוני דניאל סיקר את מצבם של הדרוזים בצפון המדינה. בכל אחת מהכתבות הללו, ששודרו ב"אולפן שישי", נכלל דובר או מרואיין ערבי, ובדרך כלל יותר מאחד. בסך הכל הופיעו במהדורות נובמבר של "אולפן שישי" 18 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך כ-90, או כ-20%.

השוואה של "אולפן שישי" לתוכניות המגזין המרכזיות האחרות בטלוויזיה מדגישה את הפער הניכר שנפער בחודש נובמבר. בעוד "אולפן שישי" מביאה למסך דוברים ומרואיינים ערבים בשיעור הדומה לשיעורם באוכלוסיית המדינה, יתר תוכניות המגזין מסתפקות באחוזים בודדים. "המגזין" של חדשות ערוץ 10 לא הציגה במהלך החודש כולו אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד.

במקום השני בטבלה החודשית ניצבת "לונדון את קירשנבאום" של חדשות ערוץ 10, התוכנית המצטיינת והעקבית ביותר מאז החל מדד הייצוג לפני כשנתיים. ב"לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, הופיעו במהלך חודש נובמבר 13 דוברים ומרואיינים ערבים, מתוך כ-110 דוברים ומרואיינים, או כ-11.9%. להבדיל מ"אולפן שישי", שם חלק מהדוברים הופיעו על המסך לשניות בודדות, ב"לונדון את קירשנבאום" כל אחד מהדוברים מקבל דקות ארוכות יחסית במסגרת ראיון אישי.

השוואה לתוכניות המתחרות במשבצת הפרה-פריים מעלה כי גם כאן קיים פער עצום בין התוכנית המובילה לכל היתר. מלבד "לונדון את קירנשבאום", כל יתר תוכניות האקטואליה המובילות שמשודרות בין חמש לשמונה הציגו שיעורי ייצוג של פחות משני אחוז. למעשה, שיעור הייצוג של החברה הערבית ב"לונדון את קירשנבאום" היה גבוה כמעט פי שניים מסך שיעורי הייצוג של כל המתחרות גם יחד.

המהדורה המרכזית של ערוץ כאן 11, "חדשות הערב", מגיעה למקום השלישי בטבלה החודשית עם שיעור ייצוג נמוך יחסית של כ-6.3% בלבד. למרבה הבושה, די בשיעור ייצוג שכזה כדי להתברג בצמרת טבלת התוכניות החודשית של המדד. אמנם, מגיעות מחמאות ל"חדשות הערב", שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, שכן תשומת הלב במהדורה זו לחברה הערבית גדולה יותר מאשר במהדורות המתחרות, של הערוצים המסחריים. אך מבט משווה מעלה כי בשונה מהקטגוריות הקודמות, הפערים בין המהדורות המרכזיות אינם כה משמעותיים.

בקצה השני של טבלת התוכניות ניצבות שתי תוכניות חדשות ואקטואליה מרכזיות שבמהלך כל חודש נובמבר לא נתנו את זכות הביטוי אפילו לערבי אחד (מדד הייצוג סופר אך ורק את אזרחי ישראל ומתעלם מפלסטינים תושבי הרשות וממזרח ירושלים, וכן מערבים אזרחי מדינות אחרות).

את "המגזין", שהוזכרה כבר לעיל, מגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר. בחודש נובמבר הופיעו בתוכנית כ-70 דוברים ומרואיינים שונים, אף אחד מהם לא היה ערבי. זאת ועוד, "המגזין" מתיימרת להיות תוכנית המקדישה מאמצים מיוחדים לסיקור חברות השוליים בציבור הישראלי, כולל החברה הערבית. בכנס שנערך בסוף חודש אוקטובר התהדרה בכך קוטלר. ובכל זאת, בשבועות שלאחר מכן לא העניקה תוכניתה את זכות הביטוי לערבים.

גם "פגוש את העיתונות" של חברת החדשות, שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין, סיימה את נובמבר בלי אף דובר או מרואיין ערבי. ההדרה המוחלטת של ערבים מ"פגוש את העיתונות" חמורה במיוחד שכן זו התוכנית הפוליטית המרכזית של חברת החדשות, שאמורה להציף אל פני השטח ולאוורר את המחלוקות הפוליטיות המרכזיות שעל סדר היום. תוכנית פוליטית מרכזית המשודרת במדינה שבה כ-20% מהאוכלוסיה הם בני מיעוט אך מסתפקת באירוח ויכוחים ודיונים בין נציגי הרוב בלבד אינה עושה את עבודתה נאמנה.

חודש נובמבר היה החודש הראשון לפיצול ערוץ 2 לערוצי קשת ורשת. אחת ההשלכות של הפיצול הוא שיעור הייצוג הגבוה יחסית של תוכניות החדשות והאקטואליה שהפיקה חברת החדשות המשרתת את שני הערוצים החדשים.

עד לחודש נובמבר, שוקללו בשיעורי הייצוג של ערוץ 2 תוכניות החדשות והאקטואליה של חברת החדשות יחד עם תוכניות אקטואליה שהפיקו שתי הזכייניות בעצמן. החל מנובמבר, פילוח הערוצים מתייחס אך ורק לתוכניות חברת החדשות. תוכניות בוקר ואחרות, שמופקות עבור קשת ורשת מחוץ לחברת החדשות, לא נכללות במדד. כתוצאה מכך השיעור הממוצע נוטה מעלה ובסיכומו של חודש נובמבר מגיע ל-4.5%.

במקום השני והשלישי נמצאים שני הערוצים המרכזיים של תאגיד השידור הישראלי, כאן ב' וכאן 11. כפי שניתן לראות מהגרף המשווה בין תוכניות הפרה פריים בטלוויזיה, רצועה זו היא החוליה החלשה בכאן 11, בכל הנוגע לייצוג ערבים. אחריהם, עם שיעורי ייצוג ממוצעים נמוכים במיוחד, גלי צה"ל וערוץ 10.

שתי התוכניות המובילות במתן ייצוג לנשים ערביות הן מהדורות החדשות המרכזיות של כאן 11 וחברת החדשות. אולם, במהדורות חדשות מרכזיות משודרים במהלך חודש שלם אינספור אייטמים עם מאות רבות של דוברים ומרואיינים. על כן ראוי להעניק את המחמאות דווקא לתוכנית שמגיעה למקום השלישי בטבלת הנשים - "סדר יום" של כאן ב', בהגשת קרן נויבך ובעריכת דדי מרקוביץ'.

ב"סדר יום" הופיעו במהלך כל חודש נובמבר בסך הכל חמישה דוברים ומרואיינים ערבים, אך ארבעה מהם - 80% מכלל הדוברים הערבים בתוכנית - היו נשים. זהו שיעור יוצא מגדר הרגיל, שהופך על כנו את היחס שנמצא במרבית התוכניות האחרות.

כשמפלחים מגדרית את הדוברים והמרואיינים לפי גופי שידור מגלים כי בתוכניות החדשות והאקטואליה של כאן ב' הופיעו בחודש נובמבר 19 דוברות ומרואיינות ערביות, יותר מכל גוף שידור אחר. הישג זה רשום לזכות "סדר יום", לצד "מרחאבית", שמגיש ערן זינגר ועורכת שושנה פורמן, ומוקדשת לסיקור העולם הערבי והחברה הערבית בישראל. לשם השוואה, בכל תוכניות חברת החדשות הופיעו בנובמבר שבע נשים ערביות בלבד, בכאן 11 ובערוץ 10 הופיעו שמונה נשים ובגלי צה"ל 14 נשים.

אחת לחודש עורכת חברת יפעת מחקרי מדיה בדיקה איכותנית שנועדה לקבוע האם הדוברים הערבים שהופיעו במדיה המשודרת המרכזית עשו זאת בשל תחום התמחותם, או בלי קשר אליו. ההנחה היא שמרואיינים שמגיעים לשידור בשל תחום התמחותם, כגון רופאים או אנשי אקדמיה, יופיעו כברירת מחדל בהקשר חיובי, וזאת בניגוד, לדוגמא, לעוברי אורח שהיו עדים למעשה פלילי ונתנו סינק לידיעה חדשותית, או שכנים של חשוד בטרור.

מבחינת המספרים האבסולוטיים, "לונדון את קירשנבאום" הגיעה בחודש נובמבר לראש הטבלה עם שבעה מומחים, כשלצדה, עם מספר מומחים זהה, "המהדורה המרכזית" של חברת החדשות. שוב נזכיר את פערי כלל הדוברים והמרואיינים בכל תוכנית. שבעת המומחים הערבים ב"לונדון את קירשנבאום" באו מתוך 13 דוברים ערבים בסך הכל (54%) וכ-110 דוברים ומרואיינים. שבעת המומחים הערבים במהדורת החדשות המרכזית של חברת החדשות באו מתוך 22 דוברים ערבים (32%) וכ-440 דוברים ומרואיינים.

במקומות השני והשלישי בטבלת המומחים שתי תוכניות הרדיו המצטיינות, "מה בוער" של גלי צה"ל, בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי, ו"סדר יום" שהוזכרה לעיל. ב"מה בוער" הופיעו ארבעה מומחים, אחד יותר מאשר ב"סדר יום", אולם מבחינת האחוזים, 60% מהדוברים הערבים ב"סדר יום" היו מומחים לעומת 33% בלבד ב"מה בוער".

בסך הכל הופיעו בחודש נובמבר 355 דוברים ערבים בערוצים שבמעקב, מתוכם 18 דוברים בקשת 12 ו-18 נוספים ברשת 13. לעומת החודשים האחרונים מדובר בעלייה קלה שמביאה את שיעור הייצוג המשוקלל לכ-2.7%.

פילוח שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה לנושאים שבהם עסקו האייטמים בהשתתפות דוברים ומרואיינים ערבים, העלה כי ההסלמה בסוריה והשפעתה על הדרוזים בגולן היתה הנושא המרכזי בחודש נובמבר. בנוסף שודרו לא מעט אייטמים שעסקו באלימות ופשיעה או בפוליטיקה המקומית. לפי חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה דווקא הנושאים שנמצאים בראש סדר היום הם הנושאים שבהם יש אחוז ייצוג מומחים נמוך. נתון זה בא בהמשך לממצא עקבי לפיו בנושאים בוערים על סדר היום אין מקום בתקשורת לפרשנות ומומחיות של דוברים ערבים.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה