בשבוע שעבר, על רקע המתיחות בקרב החברה הדרוזית בשל הנעשה סמוך לגבול סוריה, נרשמה עלייה בשיעור הדוברים והמרואיינים הערבים שקיבלו פתחון פה בתוכניות החדשות והאקטואליה, כך עולה ממדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

במרבית התוכניות המרכזיות שודרו אייטמים בהם שובצו דוברים ומרואיינים ערבים, ושלושת התוכניות שהגיעו למקום הראשון בטבלה עשו זאת עם שיעור ייצוג הגבוה משיעורם של הערבים באוכלוסיית מדינת ישראל.

במקום הראשון ניצבת "חדשות השבוע" של כאן 11, היומן השבועי של תאגיד השידור הישראלי, המשודר מדי יום שישי בערב. במהדורה מהשבוע שעבר, שהגישו ליאת רגב ויאיר ויינרב וערך אבי מוסקל, הופיעו אחד עשר דוברים בשישה אייטמים שונים.

שלושה דוברים ערבים הופיעו בכתבת מגזין שהכין אמיר גרא על רים עישאם, שכילדה ברחה לישראל מלבנון עם אביה, קצין בצבא דרום לבנון. בכתבה נפרדת, שהכין ויקו אטואן על מצבם של תושבי השכונות הערביות בירשולים של מעבר לקו הירוק, השתתפו דוברים ערבים רבים, אולם אלה לא נכללו במדד כיוון שזה בוחן אך ורק את נוכחותם של ערבים בעלי אזרחות ישראלית בתוכנות החדשות והאקטואליה. עם זאת, בכתבה של אטואן הושמעו גם דברים מפי ח"כ אחמד טיבי, והוא כמובן נספר במדד. מלבד שתי כתבות המגזין כללה מהדורת "חדשות השבוע" גם דיווח של רובי המרשלג על המתיחות בגבול הסורי, שבו השתתפו ארבעה דוברים ערבים, ופריצות לשידור ישיר ממג'דל שמס, שם הופיעו רפיק חלבי, העיתונאי כמאל עדואן וח"כ אכרם חסון.

בסך הכל – ייצוג אקטואלי מקיף ומגוון ביותר של החברה הערבית בישראל, שכפי שנראה רק שידור ציבורי, המשוחרר משיקולי רייטינג, יכול להרשות לעצמו בימים אלה. בתוכנית ממוצעת של "חדשות השבוע" משתתפים קרוב לארבעים דוברים, לא כולל הכתבים והפרשנים של תאגיד השידור הישראלי, ועל כן אחד עשר הדוברים הערבים ששובצו בתוכנית של השבוע שעבר מהווים כ-28% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית. זהו שיעור הדוברים הערבים הגבוה ביותר שרשמה "חדשות השבוע" מאז החלו שידוריה בחודש מאי האחרון (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי כאן, מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד. מספר כלל המרואיינים בתוכנית "ערב ערב" הוא מספר כלל המרואיינים שהופיע בתוכנית בשבוע הראשון לשידוריה).

במקום השני של טבלת התוכניות ניצבת "לונדון את קירשנבאום" של חדשות ערוץ 10, התוכנית העקבית ביותר במדד הייצוג זו השנה השנייה ברציפות. בשבוע שעבר הופיעו בתוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, שישה דוברים בארבעה אייטמים נפרדים: ראיונות עם אחמד טיבי וד"ר ראיף זריק לרגל ציון 100 שנים להצהרת בלפור; ראיון עם אדיב ראנם, שבנו נהרג בתאונת עבודה באתר בניין; ופרומו לכתבה שהכין חזי סימנטוב על חיי הבילויים של מעמד הביניים בגדה המערבית. במסגרת הפרומו הופיעו שלושה דוברים. כיוון שמספר הדוברים בשבוע ממוצע של "לונדון את קירשנבאום" עומד על 26, היוו ששת הדוברים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר כ-23% מכלל הדוברים בתוכנית.

במקום השלישי ניצבת "אולפן שישי", מתחרתה של "חדשות השבוע", שבשבוע שעבר כללה ארבעה דוברים ערבים מתוך 18, כלומר כ-22%. "אולפן שישי", בהגשת דני קושמרו ובעריכת רותם דנון, שודרה בשבוע שעבר לראשונה במקביל בערוץ קשת 12 ורשת 13. במסגרת המהדורה שודרה כתבה שהכין משה נוסבאום על המתרחש בכלא ניצן. במסגרת הכתבה שוחח נוסבאום, בין היתר, גם עם שני סוהרים ערבים. בנוסף, במסגרת דיווח של גיא ורון על הנעשה בגבול עם סוריה, נכללו שני דוברים דרוזים.

נורית קנטי, עורכת "מה בוער" (צילום מסך)

נורית קנטי, עורכת "מה בוער" (צילום מסך)

תוכניות נוספות הראויות לציון לשבח על השבוע שעבר הן "מה בוער" של גלי צה"ל, שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי. התוכנית הגיעה למקום הראשון מבין תוכניות הרדיו עם חמישה דוברים שונים, כ-9% מכלל הדוברים, שהופיעו בחמישה אייטמים נפרדים: ראיון עם רפיק חלבי על פיצול ערוץ 2; ראיון עם הצלם עאטף ספאדי שהופשט בבית רה"מ; שני אייטמים על מאה שנים להצהרת בלפור והסערה שחולל זוהיר בהלול כשהסתייג מחגיגות האירוע; וראיון עם ח"כ עיסאווי פריג' על טקס הזיכרון להרוגי כפר קאסם ושאלת הציונות של מפלגת מרצ.

בשתי מהדורות החדשות המרכזיות של הערוצים המסחריים, המהדורה של "חברת החדשות" (לשעבר חדשות ערוץ 2) והמהדורה של חדשות ערוץ 10, שודרו בשבוע שעבר כתבות דומות על חייהם של בני מעמד הביניים בגדה המערבית. אמנם הפלסטינים שהופיעו בכתבות לא נכללים במדד הייצוג, שכאמור מודד רק את מספר הערבים בעלי אזרחות ישראלית שמקבלים זכות ביטוי בתוכניות החדשות והאקטואליה, אולם בשתי הכתבות הופיעו גם ערבים בעלי אזרחות ישראלית שמגיעים לגדה המערבית לצרכי בילוי.

כתב חדשות ערוץ 10 חזי סימנטוב הכין למהדורה המרכזית סדרת כתבות בת שלושה פרקים בשם "רוק בקסבה", על "חיי השפע של הפלסטינים מעבר לקו הירוק", "השטחים כפי שלא הכרתם" ו"חיי התיירות המפתיעים בשטחים". בצירוף מקרים יוצא מגדר הרגיל, בדיוק באותם הימים שודרה כתבתו של כתב חברת החדשות אוהד חמו, על חיי הצרכנות והבילויים בג'נין. חמו פגש בעיר בין היתר את "מוחמד", תושב נצרת, ו"איסרא" ו"יסמין", תושבות חיפה, בעלי אזרחות ישראלית אך נעדרי שמות משפחה (במהדורה המרכזית של ערוץ כאן 11 שודרה כתבה דומה, מאת גל ברגר, לפני קרוב לחצי שנה).

בעקבות הכתבות הללו הגיעה בשבוע שעבר המהדורה המרכזית של חברת החדשות, שמגישה יונית לוי ועורך גיא סודרי, לשיעור ייצוג של כ-10%, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 10, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג, הגיעה לשיעור ייצוג של כ-3%.

לוגו "ערב ערב", תוכנית האקטואליה החדשה של כאן11

לוגו "ערב ערב", תוכנית האקטואליה החדשה של כאן11

"ערב ערב", תוכנית הפרה-פריים החדשה של כאן 11 עדיין לא ראויה לציון לשבח אבל היא בהחלט נמצאת במגמת השתפרות. אחרי שבוע ראשון בלא אף דובר ערבי, מתוך כ-90 דוברים ומרואיינים, השבוע השני לשידוריה כלל דובר ערבי אחד ובשבוע שעבר, השלישי לשידוריה, הופיעו כבר שלושה דוברים ערבים בשלושה אייטמים שונים. את "ערב ערב" מגישים דב גיל-הר, רינת ספיבק וקרן אוזן, ועורך אילן שניג.

אחד הדוברים הערבים שהופיע בשבוע שעבר ב"ערב ערב" אף נכלל במדור "יורים בנגמ"ש" של התוכנית, מדור המוקדש לוויכוח קולני על הנושאים שבראש סדר היום. גם בשבוע שעבר כל הדעתנים המכובדים שהשתתפו ב"יורים בנגמ"ש" היו יהודים, אבל אחת הסוגיות שהתבקשו להתווכח עליה היתה התבטאותו של ח"כ בהלול כי אינו שש לחגוג את הצהרת בלפור. במילים אחרות, שוב ראו הצופים יהודים מתווכחים על ערבים.

תופעה זו בולטת גם ב"שולחן השבת", בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה את ההרכב האנושי של שלושת הפאנלים שמשתתפים בתוכניות האקטואליה של שישי בערב ומסכמים את השבוע בדברי פרשנות. אף על פי שביום שישי בשבוע שעבר היתה המתיחות בגבול סוריה, על רקע מצבם של הדרוזים, נושא מרכזי שנכלל בכותרות הראשיות ואף הוקדש לו זמן ממושך במהדורה, כל 17 המומחים והפרשנים שהשתתפו בפאנלים, חברי מערכות כלי התקשורת והאורחים מבחוץ, היו יהודים.

אפילו ב"חדשות השבוע" של כאן 11, שם שילבו ראיונות עם שלושה דוברים ערבים ששהו במג'דל שמס, לא הצליחו להביא פרשן ערבי, או מרואיין ערבי, לשולחן השבת שבאולפן.

רק ארבע מתוך 21 התוכניות המובילות נמנעו לחלוטין בשבוע שעבר מלתת ביטוי לחמישית מאוכלוסיית המדינה. מתוכן בולטת לרעה "פגוש את העיתונות" של חברת החדשות, בהגשת רינה מצליח ובעריכת דן דובין. בשבוע שעבר שודרה התוכנית השמינית ברציפות של "פגוש את העיתונות" שבה לא נשמע קולו של ערבי.

תוכניות נוספות שבהן לא הופיע אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד הן "תוכנית חיסכון" של חברת החדשות, בהגשת קרן מרציאנו ובעריכת גידי ויניש; "נכון להבוקר" של גלי צה"ל, שהגישו עידן קוולר, עופר חדד, ליעד מודריק וישי שנרב, וערכו דן דובין וליאור שלמה; ו"המגזין" שהגישה אושרת קוטלר וערך ניר בכר.

פילוח התוכניות המובילות לפי ערוצים מעמיד את ערוץ הטלוויזיה של תאגיד השידור הישראלי במקום הראשון, עם שיעור ייצוג מכובד של קרוב ל-10%. אחריו ערוץ 10, הרבה הודות ל"לונדון את קירשנבאום", ובמקום השלישי תוכניות חברת החדשות (לשעבר חדשות ערוץ 2). שתי תחנות הרדיו תופסות את המקומות האחרונים לפי פילוח זה.

בכל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בחמשת הערוצים המרכזיים (ובעצם, מאמצע השבוע שעבר, בששת הערוצים המרכזיים) הופיעו כמעט מאה דוברים ומרואיינים ערבים. בסך הכל הופיעו מעט יותר מ-3,000 דוברים ומרואיינים בתוכניות אלו כך ששיעור הייצוג של החברה הערבית בישראל עמד על כ-3.2%. נתון זה גבוה יותר מהשבועות האחרונים אך עדיין מדובר בתת-ייצוג חריף לאור העובדה כי החברה הערבית מונה כ-20% מאוכלוסיית המדינה.

חלק ניכר מהאייטמים שבהם בכל זאת הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים, כ-17% מהם, עסקו בהצהרתו של ח"כ בהלול כי אינו מעוניין לקחת חלק בטקס לציון 100 שנה להצהרת בלפור. ההסלמה בגבול הסורי הביאה אף היא לשלל אייטמים שבהם הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים וכך גם פיצול ערוץ 2 (נושא במסגרתו רואיין פעמים רבות שר התקשורת איוב קרא).

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 29.10-4.11.2017. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי כאן) מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד. מספר כלל המרואיינים בתוכנית "ערב ערב" הוא מספר כלל המרואיינים שהופיע בתוכנית בשבוע הראשון לשידוריה

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה