מאז שנכנס רותם דנון לתפקיד עורך "אולפן שישי" מציגה תוכנית המגזין המובילה של חברת החדשות מספרים גבוהים ועקביים של דוברים ומרואיינים מקרב החברה הערבית בישראל, כך עולה ממדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בשבוע שעבר כללה "אולפן שישי", שמגיש דני קושמרו, כתבה שהכין הפרשן הצבאי רוני דניאל על הדרוזים ברמת הגולן, החוששים לקרוביהם שמעבר לגבול הסורי. הכתבה, כשבע דקות אורכה, כללה חמישה דוברים ערבים שונים, כ-28% מכלל הדוברים והמרואיינים הממוצע במהדורה של "אולפן שישי". נתון זה הוביל את "אולפן שישי" למקום הראשון בטבלת התוכניות של מדד הייצוג.

 

כפי שניתן לראות מהגרף שלעיל, המהדורה האחרונה של "אולפן שישי" לא היתה חריגה. בשבועות האחרונים נמצאת התוכנית במגמת עלייה מרשימה, וחשוב מכך – עקבית. בניגוד לתחילת השנה, אז היו תוכניות עם שיעורי ייצוג גבוהים במיוחד לצד שבועות רבים ללא כל דוברים ומרואיינים ערבים, מאז סוף חודש אוקטובר לא היה שבוע אחד ש"אולפן שישי" שודרה ללא אף דובר או מרואיין ערבי. שבוע אחר שבוע כוללת התוכנית לפחות כתבה אחת שבמרכזה סוגיה הנוגעת לחברה הערבית בישראל.

רותם דנון, עורך "אולפן שישי" (צילום מסך)

רותם דנון, עורך "אולפן שישי" (צילום מסך)

בסוף חודש אוקטובר, יש לציין, נכנס לתפקידו העורך החדש של "אולפן שישי", רותם דנון. אם לשפוט לפי חמשת השבועות האחרונים, נראה כי לא מדובר במקרה אלא במגמה מכוונת להקדיש זמן מסך לחברה הערבית בישראל ולהעניק לנציגיה את זכות הביטוי בתוכנית דגל של חברת החדשות. אם כך הדבר אין אלא לברך ולקוות להמשך המגמה המוצלחת.

במקום השני בטבלת התוכניות השבועית ניצבת "לונדון את קירשנבאום" של חדשות ערוץ 10. התוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, מקפידה הקפדה יתרה על שילוב קולות של נציגי החברה הערבית בישראל. מאז חודש ינואר 2016 לא רשמה התוכנית אפילו שבוע אחד ללא דוברים ומרואיינים ערבים. בדרך כלל מופיעים בה כמה וכמה. זאת ועוד, להבדיל מתוכנית כמו "אולפן שישי", שיכולה להופיע בה כתבת מגזין אחת עם כמה דוברים שונים שכל אחד מהם אומר משפט או שניים, ב"לונדון את קירשנבאום" כל דובר מקבל בדרך כלל כמה דקות לשטוח את תפיסת עולמו.

בשבוע שעבר הופיעו ב"לונדון את קירשנבאום" שלושה מרואיינים ערבים בשלושה אייטמים נפרדים: ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, הוזמן לאולפן כדי לדבר על אירועי אום-אלחיראן על רקע חשיפת סרטון שתיעד כיצד שוטרי משטרת ישראל ריססו אותו בגז מדמיע; פרופ' קייס פירו מאוניברסיטת חיפה נתן את פרשנותו לפגישת שליטי רוסיה, איראן וטורקיה; ולינא נאסר, עובדת סוציאלית בתחנת המשטרה באום אל-פחם, סיפרה על היוזמה החדשה להציב עובדות סוציאליות בתחנות משטרה כדי להקל על נשים להתלונן על אלימות. בסך הכל הגיעה "לונדון את קירשנבאום" לשיעור ייצוג של כ-12%.

"קלמן ליברמן" שבה ללוח שידורי הבוקר של כאן ב' אחרי שבועיים שבהם לא שודרה, והגיעה היישר למקום השלישי בטבלת התוכניות השבועית, עם שיעור ייצוג של 10%. בשבוע שעבר שודרה התוכנית רק פעמיים, ובכל זאת מצאה מקום לאייטם שכלל שני מרואיינים ערבים: ח"כ ג'מאל זחאלקה התעמת עם רסול סעדה על רקע פתיחת תחנות משטרה חדשות בכפרים ערביים (זחאלקה התנגד ואילו סעדה תמך). לא בכל יום תוכנית פריים-טיים מביאה לידיעת ציבור השומעים, היהודי ברובו, את קיומה של מחלוקת בתוך החברה הערבית בישראל פנימה. די בכך כדי לזכות את "קלמן ליברמן", שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך ישי הולנדר, במחמאות.

מימין: קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן (צילום: רפי דלויה)

מימין: קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן (צילום: רפי דלויה)

רק בשלוש מתוך עשרים תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות בחמשת הערוצים המרכזיים הגיע בשבוע שעבר שיעור הייצוג של האוכלוסייה הערבית למספר דו-ספרתי, ובכל זאת היו גם כמה תוכניות נוספות שראוי לציינן לטובה.

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 10 הובילה בשבוע שעבר על פני מתחרותיה בעיקר בשל כתבתו של סמי עבד אלחמיד על הקמת תחנת משטרה בכפר-כנא. בכתבה הופיעו שבעה דוברים ערבים שונים שהביעו את דעתם על הסוגיה, שמעוררת מחלוקת ביישוב.

ב"סדר יום" של כאן ב', שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ', שודר אייטם על קורס ייעודי לטיפול בקשישים גריאטריים, שפונה בעיקר לתעסוקת נשים ערביות וכעת עומד בסכנת סגירה בשל החלטת משרד הבריאות להפסיק את המימון. האייטם כלל שיחה עם ספאא אלנסרא, שעברה את הקורס, ואמאני קעדאן מארגון העובדים מען.

מבין תוכניות החדשות והאקטואליה שאינן נכללות במעקב השוטף של המדד ראויות לציון "מרחאבית" של כאן ב', בהגשת ערן זינגר ובעריכת שושנה פורמן, שכללה בשבוע שעבר שמונה דוברים ערבים, ו"כאן אייכלר", אף היא משודרת בכאן ב', בהגשת יעקב אייכלר ובעריכת אופיר ברק, שכללה בשבוע שעבר ארבעה דוברים ערבים בארבעה אייטמים שונים – יותר מכל תוכניות הרדיו שנמצאות במעקב השוטף של המדד, כולל תוכנית כגון "הבוקר הזה", הכוללת מספר רב של אייטמים ודוברים.

שמונה מתוך עשרים תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות במדיה המשודרת בישראל סיימו את השבוע שעבר ללא אף דובר או מרואיין ערבי.

"פגוש את העיתונות" של חברת החדשות, שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין, שידרה בשבוע שעבר את התוכנית ה-11 ברציפות ללא אף דובר או מרואיין ערבי, שפל מקצועי (כמעט) חסר תקדים. כ-140 דוברים ומרואיינים הופיעו ב-11 התוכניות הללו של "פגוש את העיתונות", אך אף אחד מהם לא נמנה על האוכלוסייה הערבית בישראל. עם זאת, בתוכנית ששודרה השבוע, ותיכנס למדד של השבוע הבא, נכללה סוף-סוף גם דוברת ערבייה, כך שהרצף, סוף-סוף, נשבר. התוכנית המקבילה בחדשות ערוץ 10, "המטה המרכזי", שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק, סיימה בשבוע שעבר את השבוע השישי ברציפות ללא אף דובר או מרואיין ערבי.

"המגזין" של חדשות ערוץ 10, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר, סיימה בשבוע שעבר את השבוע השישי ברציפות ללא אף דובר או מרואיין ערבי. זהו אות קלון לכל תוכנית חדשות ואקטואליה מובילה, אך במיוחד לתוכנית כמו "המגזין", שכן זו מציגה את עצמה כתוכנית שנותנת ביטוי לקולות מושתקים משולי החברה. מגישת התוכנית, קוטלר, אף התפארה בכך במסגרת כנס שערכה לאחרונה הליגה נגד השמצה.

"נכון להבוקר", שמגיש ישי שנרב וערכו אייל רבי-ספרן ודן דובין, ציינה גם היא בשבוע שעבר את השבוע החמישי ברציפות ללא אף דובר או מרואיין ערבי. נראה כי בכך אפשר לקבוע סופית כי השיפור שנרשם בחודש ספטמבר האחרון עם עזיבתו של ניב רסקין את עמדת המגיש היה זמני.

תוכניות מובילות נוספות שנמנעו בשבוע שעבר מלתת ביטוי כלשהו ל-20% מאוכלוסיית המדינה הן "ערב ערב" של כאן 11, שמגישים דב גיל-הר, רינת ספיבק וקרן אוזן ועורך אילן שניג; "חמש בערב" של חדשות ערוץ 10, שמגיש רפי רשף ועורך ניר נוימן; "חדשות השבוע" של כאן 11, שמגישים תמר אלמוג ויאיר ויינרב ועורך אבי מוסקל; ו"חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות, בהגשת דנה ויס ובעריכת קלי בן-יאיר וסיגל רובין-שהם.

פילוח של התוכניות המובילות לפי ערוצים מציב את חברת החדשות במקום הראשון עם נתון נאה של קרוב לשבעה אחוזים (חברת החדשות נחשבת לצורך דירוג זה כ"ערוץ" משל עצמה, אף שהיא מספקת תוכניות לערוצי קשת ורשת כאחד), כאן ב' במקום שני צמוד, וכל היתר משתרכים מאחור.

פילוח של כלל תוכניות החדשות והאקטואליה לפי ערוצים, ולא רק עשרים התוכניות המובילות, מביא את כאן ב' למקום הראשון עם כ-4.1%, כשצמודה אחריה חברת החדשות עם כ-4%. עם זאת, חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה מדגישים כי מאז פיצול ערוץ 2 חלק גדול מ"כלל המרואיינים" שנספרים לצורך חישוב שיעור הייצוג בתוכנית חברת החדשות נסמך על רצועת המהדורה המרכזית (כ-40% מאז הפיצול, לעומת כ-16% כשלצד תוכניות חברת החדשות נלקחו בחשבון גם כל יתר תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בערוץ 2). כיוון שבמהדורות החדשות המרכזיות ישנן כתבות חדשותיות רבות, עם הרבה "סינקים" של דוברים ומרואיינים, הן נהנות באופן קבוע משיעור ייצוג גבוה ביחס לתוכניות האקטואליה האחרות.

שולחן השבת, הוא שולחן הדוברים והמרואיינים בשלוש תוכניות האקטואליה המרכזיות של יום שישי בערב, נותר גם בשבוע שעבר נטול נציג כלשהו לחמישית מאוכלוסיית המדינה. ב"אולפן שישי", המצטיינת בשיבוץ דוברים ערבים בכתבות המגזין, הופיעו חמישה חברי פאנל, אך אף לא אחד מהם היה ערבי. ב"שישי עם אילה חסון", שעורכת גילי ברוש, הופיעו שישה חברי פאנל, אך גם כאן בלי נציג ערבי – וכך גם ב"חדשות השבוע" של כאן 11.

בסך הכל הופיעו 69 דוברים ומרואיינים ערבים בערוצים המרכזיים שנמצאים במעקב השוטף, כלומר בערוצי הטלוויזיה 10, כאן 11 ותוכניות חברת החדשות, ובתחנות כאן ב' וגלי-צה"ל. הללו היו כ-2.4% מכלל הדוברים בתוכניות של ערוצים אלו. בתוכניות החדשות והאקטואליה של קשת ורשת הופיעו יחדיו שמונה דוברים ערבים נוספים, מה שמביא את סך הדוברים הערבים בערוצי המדיה המשודרת המרכזיים ל-77.

חלק הארי באייטמים שבהם הופיעו ערבים עסק ביוזמה הממשלתית לפתוח תחנות משטרה חדשות ביישובים ערביים. גם המתיחות בגבול עם סוריה ואירועי אום אל-חיראן הולידו אייטמים בהשתתפות ערבים. למעשה, ארבעת הנושאים הפופולריים ביותר בשבוע שעבר עסקו כולם בהיבטים שונים של המצב הבטחוני-פוליטי.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 19-25.11.2017. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי כאן) מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד. מספר כלל המרואיינים בתוכנית "ערב ערב" הוא מספר כלל המרואיינים שהופיע בתוכנית בשבוע הראשון לשידוריה

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה