"לונדון את קירשנבאום" ו"אולפן שישי" בלטו לטובה בכל הקשור לייצוג דוברים ומרואיינים ערבים זה השבוע החמישי ברציפות, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בשבוע שבין ה-26.11 ל-2.12 הגיעו "לונדון את קירשנבאום" ו"אולפן שישי" למקומות הראשון והשני של טבלת התוכניות, בהתאמה. זהו השבוע החמישי ברציפות שבו שתי התוכניות תופסות את אחד משלושת המקומות הראשונים בטבלה. עבור "לונדון את קירשנבאום" של חדשות ערוץ 10, מדובר בהמשך ישיר לעשרות שבועות רצופים שבהם הקפידה מערכת התוכנית על שיבוץ דוברים ומרואיינים ערבים. עבור "אולפן שישי" של חברת החדשות, לעומת זאת, מדובר ברצף חריג, שבא במקביל למינויו של רותם דנון לתפקיד העורך בסוף חודש אוקטובר.

ב"לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, הופיעו בשבוע הנבדק שלושה דוברים ומרואיינים ערבים בשלושה אייטמים שונים. ד"ר עפו אגבאריה הוזמן לאולפן לרגל מינויו ליו"ר מפלגת חד"ש, וסיפר על תולדות המפלגה הקומוניסטית בישראל וקשריה עם הציבור הערבי; לרגל 70 שנה להחלטת האו"ם על חלוקת הארץ התארח באולפן "לונדון את קירשנבאום" עיסאם מח'ול, שדיבר על תגובת החברה הערבית להחלטה בזמן אמת; ובעקבות פסק הלכה בירדן שהורה לחסל כלבים תועים הוזמן לאולפן ד"ר חוסני אל-ח'אטיב שחאדה, מרצה וחוקר של תרבות ואמנות האיסלאם, שהרחיב על תולדות היחס לכלבים באיסלאם. כיוון של"לונדון את קירשנבאום" ממוצע שבועי של 26 דוברים ומרואיינים, שלושת הדוברים הערבים הביאו את שיעור הייצוג שלה לכ-12%.

ב"אולפן שישי", שמגיש דני קושמרו, שודרה כתבתו של יגאל מוסקו על האסלאם הסופי. במסגרת הכתבה שודרו, בין היתר, קטעי ראיונות עם ד"ר חאלד אבו-ראס והשיח' אבו פלסטין, שסיפרו על מקומו של האיסלאם הסופי בחייהם. די היה בשני הדוברים הערבים הללו כדי להביא את התוכנית למקום השני בטבלת מדד הייצוג, עם שיעור ייצוג של כ-11%.

יונית לוי, מגישת המהדורה השבועית של חדשות 2 (צילום מסך)

יונית לוי, מגישת המהדורה השבועית של חדשות 2 (צילום מסך)

במקום השלישי בטבלת התוכניות ניצבת מהדורת החדשות המרכזית של חברת החדשות, בהגשת יונית לוי ובעריכת גיא סודרי. שמונה דוברים ומרואיינים ערבים הופיעו במהדורות החדשות של השבוע הנבדק, כך ששיעור הייצוג במהדורה עמד על כ-8%.

ראויה לשבח גם "מה בוער" של גלי צה"ל, בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי. בשבוע הנבדק שולבו בתוכנית ארבעה דוברים ערבים בארבעה אייטמים שונים: ח"כ עיסאווי פריג' עלה לשידור על רקע צירופו לוועדת חוץ וביטחון; סמאח סלאימה שוחחה על רצח נשים ערביות בישראל; הדיפלומט חסן כעביה התראיין על רקע מאמר שפרסם ב"אילאף"; ובנוסף נערך ראיון עם רכז מכינה לעידוד גיוס במגזר הבדואי. "מה בוער" סיימה את השבוע הנבדק עם שיעור ייצוג של כ-7%, יותר מכל תוכנית רדיו אחרת הנכללת במדד.

לשיעור ייצוג דומה הגיעה "פגוש את העיתונות" של חברת החדשות, בשל שיבוצה של דוברת ערביה אחת בלבד. מבחינת התוכנית, מדובר בהישג יוצא מגדר הרגיל. "פגוש את העיתונות", בהגשת רינה מצליח ובעריכת דן דובין, שברה בשבוע הנבדק רצף של 11 תוכניות ללא אף דובר ערבי כשהזמינה לאולפן את ח"כ עאידה תומא-סלימאן (במהלך התקופה הופיעו בתוכנית אורחים פלסטינים אך המדד סופר רק אזרחים ישראלים).

לזכות "פגוש את העיתונות" יש לציין כי האורחת הערביה הוזמנה להשתתף בדיון שעסק בנושא כלל ישראלי, "חוק ההמלצות", לצד עמיתיה לכנסת דוד ביטן, יואל חסון ורחל עזריה. לגנות התוכנית יש לציין כי המגישה טעתה בהגיית שמה של האורחת כשהציגה אותה. אולי אם היתה ח"כ תומא-סלימאן מתארחת לעיתים יותר קרובות גם זה היה נמנע.

ארבע מתוך עשרים תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות במדיה המשודרת המרכזית בישראל סיימו את השבוע הנבדק בלי אף דובר או מרואיין ערבי.

גם הפעם בולטת לרעה מתוך טבלת האפסים התוכנית "המגזין" של חדשות ערוץ 10, בהגשת אושרת קוטלר ובעריכת ניר בכר. ראשית, מפני שתוכנית זו ציינה בשבוע הנבדק את השבוע השביעי ברציפות שבו לא מופיע בה אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד. שנית, מפני שתוכנית זו מתיימרת להקדיש את עצמה למתן ביטוי לקולותיהם של האנשים החיים בשולי החברה בישראל, עם דגש גם על האוכלוסייה הערבית.

שבוע נוסף שבו "המגזין" משודרת ללא אף דובר או מרואיין ערבי הוא שבוע נוסף שבו ראוי להזכיר כי בדיון שהנחתה קוטלר לאחרונה, במסגרת כנס של הליגה נגד השמצה, הציגה מגישת "המגזין" את התוכנית ככזו שתפקידה המרכזי הוא לתת ביטוי גם לערבים בישראל.

"'המגזין' היא תוכנית דוקומנטרית, שמנסה להביא באמת את החיים בתוך מגוון החברה הישראלית", אמרה קוטלר. "גם המתנחלים וגם החרדים וגם הערבים. אנחנו באמת מנסים. אני מודה שאנחנו לא מנסים 'מאה פיל מאה' [בערבית: 100%, א"פ], אבל אנחנו מנסים". לפי נתוני מדד הייצוג בשבעת השבועות האחרונים, מצליחה "המגזין" להביא למסך רק "מאה פיל מאה" יהודים.

תוכניות נוספות שנמנעו בשבוע הנבדק מלתת ביטוי כלשהו לעשרים אחוז מאוכלוסיית המדינה הן: "המטה המרכזי" של חדשות ערוץ 10, בהגשת אילה חסון ובעריכת הדס ריבק (שבוע רביעי ברציפות); "חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות, בהגשת דוריה למפל ובעריכת קלי בן-יאיר וישי הראל (שבוע שלישי ברציפות); ו"שבע אקטואלי" של כאן 11, בהגשת אמיר בר-שלום וליאת רגב ובעריכת מוטי פרנג'י.

בולטת הפעם בהיעדרה מטבלת האפסים התוכנית "נכון להבוקר" של גלי צה"ל בהגשת ישי שנרב. אחרי חמישה שבועות רצופים ללא אף דובר או מרואיין ערבי, בשבוע הנבדק הופיע ב"נכון להבוקר" ראיון עם ערבי. עם זאת, לא היה זה ראיון עם בר-סמכא. לא ח"כ או נציג ציבור, לא מומחה או בעל מקצוע עלו לשידור ב"נכון להבוקר". בתוכנית ראיינו עד ראייה לפיצוץ שאירע ביפו.

השבוע הנבדק היה השבוע הרביעי ברציפות שבו בתוכניות המובילות של חברת החדשות היו יותר דוברים ומרואיינים ערבים מאשר בתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות של גופי השידור האחרים. 6.2% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכניות המובילות בחברת החדשות היו ערבים, לעומת 5% בתוכניות גלי צה"ל, ובסביבות 3% בערוצים האחרים. למגמה החיובית שמסתמנת לאחרונה ב"אולפן שישי", מאז נכנס רותם דנון לתפקיד העורך, יש כמובן השפעה על הישג מצטבר זה.

גם כשמפלחים את כלל תוכניות החדשות והאקטואליה בגופי השידור השונים, ולא רק את התוכניות המובילות של כל גוף שידור, ניצבת חברת החדשות במקום הראשון עם כ-5.1%. אחריה, בהפרש ניכר, ערוצי השידור הציבורי כאן ב' עם 3.9%, כאן 11 וגלי צה"ל עם כ-2.5% כל אחת וערוץ 10 עם כ-1.5% בלבד.

ההדרה של החברה הערבית מתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות ממשיכה להיות חריפה ביותר בבמות היוקרתיות ביותר. גם בשבוע הנבדק שלושת הפאנלים שהופיעו בשלוש תוכניות החדשות המרכזיות של יום שישי בערב היו נטולי ערבים. בבדיקה זו סופרת חברת יפעת מחקרי מדיה לא רק דוברים ומרואיינים מן החוץ, אלא גם עיתונאים ופרשנים של כל חברת חדשות, שמקבלים את הזכות לשבת סביב שולחן השבת ולפרש את האירועים שעל סדר היום.

ב"אולפן שישי" של חברת החדשות מקפידים בשבועות האחרונים על ייצוג לחברה הערבית בכתבות, אולם שולחן השבת שבאולפן נותר שמור ליהודים בלבד. חמישה חברי פאנל הופיעו ב"אולפן שישי" של השבוע הנבדק, אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"שישי עם אילה חסון" של ערוץ 10, שעורכת גילי ברוש, הופיעו גם כן חמישה חברי פאנל, בלא נציגות לחמישית מאוכלוסיית המדינה. ב"חדשות השבוע" של כאן 11, שמגישים תמר אלמוג ויאיר ויינרב ובעריכת אבי מוסקל, הופיעו שבעה חברי פאנל שונים אולם גם סביב שולחן השבת של השידור הציבור לא נותר מקום לערבי.

בסך הכל הופיעו בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חברת החדשות, ערוצים 10 וכאן 11, כאן ב' וגלי צה"ל, 77 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך כ-2,900 דוברים ומרואיינים סך הכל. בתוכניות החדשות של ערוצי קשת ורשת הופיעו בנוסף עוד תשעה דוברים כך שסך הדוברים הערבים במדיה המשודרת המרכזית עמד בשבוע הנבדק על 86, ושיעור הייצוג המשוקלל עמד על כ-2.7%.

הנושא המרכזי שלו הוקדשו אייטמים בהשתתפות דוברים ומרואיינים ערבים היה פיצוץ שאירע בבניין ביפו. מרבית הדוברים והמרואיינים שהופיעו בהקשר זה היו עדי ראייה ושמיעה לאירוע. התחום הפוליטי זכה גם הוא לעדנה בשבוע הנבדק, בעיקר על רקע המשבר הממשלתי שהביא עמו "חוק ההמלצות".

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 26.11-2.12.2017. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי כאן) מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד. מספר כלל המרואיינים בתוכנית "ערב ערב" הוא מספר כלל המרואיינים שהופיע בתוכנית בשבוע הראשון לשידוריה

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה