רק 54 מתוך כ-3,200 דוברים ומרואיינים שהשתתפו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים היו ערבים, כך עולה ממדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל. 54 מתוך כ-3,200 שווי ערך לכ-1.7% ייצוג בלבד לקבוצה המונה כ-20% מאוכלוסיית המדינה.

למקום הראשון בטבלת התוכניות של מדד הייצוג הגיעה בשבוע שעבר "חדשות השבוע", מגזין ערב שישי של כאן 11, שהגישה תמר אלמוג ועורך אבי מוסקל. בתוכנית זו נכללה כתבת מגזין שהכין ויקו אטואן על הבידוק הביטחוני בנמל התעופה בן-גוריון. בכתבה הופיעו שבעה דוברים ערבים שונים, וכיוון שמספר כלל הדוברים והמרואיינים הממוצע בתוכנית עומד על 39, "חדשות השבוע" סיימה את השבוע שעבר עם שיעור ייצוג של כ-18% (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי כאן, מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד).

"לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, שבה לראש הטבלה לאחר היעדרות חריגה בת שבועיים, וזאת בזכות שלושה דוברים ערבים שהופיעו בשלושה ראיונות אולפן שונים: פאדי מוסטפא, עורך התכנית "ריאדה אל חמיסה" המשודרת בערוץ הספורט, שוחח על חלומות המונדיאל של הסורים. איברהים נסאסרה, מייסד ויו"ר מרכז תמר לקידום החינוך במגזר הבדואי, הוזמן לדבר על פתיחת שנת הלימודים ביישובים הבדואים. חוקר התקשורת ד"ר ח'ליל רינאוי התראיין על רקע הודעת משטרת בריטניה כי תחדש את חקירת הרצח של הקריקטוריסט הפוליטי נאג'י אל-עלי שאירע לפני 30 שנה.

כל יתר תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות הציגו בשבוע שעבר שיעורי ייצוג חד ספרתיים, ורבות מהן לא כללו אף דובר או מרואיין ערבי.

במקום השלישי בטבלה השבועית של ממד הייצוג, עם שיעור ייצוג של 6%, נמצאת "המטה המרכזי" שחזרה ללוח השידורים של ערוץ 10 לאחר חופשה בת שבועות אחדים. התוכנית, שעורכת הדס ריבק וכעת מגיש ספי עובדיה, כללה בין היתר ראיון ארוך עם שר התקשורת איוב קרא. כיוון שממוצע כלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית זו עומד על 17 בלבד, די היה בשר קרא כדי להביא את "המטה המרכזי" למקום השלישי בטבלה.

שר התקשורת איוב קרא - Ayoob kara התארח באולפן המטה המרכזי, צפו בראיון ובתגובתו לקריקטורה שפירסם יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה

Posted by ‎המטה המרכזי‎ on svētdiena, 2017. gada 10. septembris

תוכניות נוספות הראויות לציון לשבח על השבוע שעבר הן תוכניות הרדיו "מה בוער", "קלמן ליברמן" ו"סדר יום", שכולן הגיעו לשיעור ייצוג של כ-5%.

ב"מה בוער" של גלי צה"ל, שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי, הופיעו שלושה דוברים ערבים בשבוע שעבר: מוחמד דראושה, מנהל המרכז לשוויון וחברה משותפת בגבעת חביבה, התראיין על על התכנית ללימוד עברית בבתי ספר ערביים; ג'מאל מרעי, אביו של שוטר שהוסת לפגוע ביהודים, סיפר על המקרה של בנו; ועל רקע העימותים בלוד בין יהודים לערבים סביב חג הקורבן התקיים דיון בין ראש העירייה יאיר רביבו לח"כ ג'מעה אזברגה.

ב"קלמן ליברמן" של כאן ב', שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך ישי הולנדר, שודר בשבוע שעבר ראיון עם ד"ר אסעד עראידה, ראש עמותת ידידי כפר הילדים הדרוזי בחורפיש, שדיבר על חוסר הכרת בתי-המשפט בישראל באימוץ במגזר הדרוזי. בנוסף שודר ראיון עם הפרסומאי מוסא חסדייה על חג הקורבן.

ב"סדר יום", שאף היא משודרת בכאן ב', נכלל בשבוע שעבר ראיון עם הפסיכולוגית נאדיה מסארווה, רכזת ארצית בחברה הערבית ביחידה למיניות ומניעת פגיעה בילדים במשרד החינוך, שהוקדש להשקת קו סיוע חדש לנפגעי תקיפה מינית בשפה הערבית. בנוסף שודר בתוכנית, שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ', ראיון עם ד"ר ניהאיה דאוד מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, וזאת בעקבות ניסוי באנגליה על מתן שירות פסיכולוגי ציבורי חינם.

כפי שניתן לראות, התוכנית "סדר יום" של כאן ב' שונה משתי תוכניות הרדיו האחרות שהשיגו בשבוע שעבר שיעור ייצוג של 5% לא רק משום שכל הדוברים הערבים בתוכנית זו היו דוברות ערביות, אלא גם משום שהנושאים שבגינם הוזמנו הדוברות לתוכנית לא היו נושאים הנוגעים אך ורק לחברה הערבית. סיוע לקורבנות תקיפה מינית הוא נושא שרלבנטי לכל רבדי החברה, וכך גם מתן שירותי בריאות נפש ציבוריים.

לא סביר לסכם במשך שבועיים רצופים את אירועי היום במדינה שכחמישית מאוכלוסייתה ערבים, מבלי לתת אפילו לערבי אחד את זכות הביטוי

מנגד, מחצית מתוך 22 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות בחמשת הערוצים המרכזיים סיימו את השבוע שעבר בלא שנתנו זכות ביטוי אפילו לדובר ערבי אחד. ההדרה בולטת במיוחד בשתי מהדורות החדשות של הערוצים המסחריים, המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 10, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג, והמהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2, שמגישה יונית לוי ועורך גיא סודרי. בכל אחת ממהדורות אלה מופיעים מדי שבוע למעלה ממאה דוברים ומרואיינים שונים, ובכל זאת בשבוע שעבר לא היה ביניהם אף דובר ערבי.

עבור מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 10 זהו השבוע השני ברציפות שבו לא הופיע אפילו דובר ערבי אחד. המשמעות היא שמתוך כ-250 דוברים ומרואיינים שונים שהופיעו במהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 10 בשבועיים האחרונים לא נכלל אפילו ערבי אחד. זהו לא רק פגם אתי, אלא גם מקצועי. לא סביר לסכם במשך שבועיים רצופים את אירועי היום במדינה שכחמישית מאוכלוסייתה ערבים, מבלי לתת אפילו לערבי אחד את זכות הביטוי.

תוכנית נוספת שבולטת לרעה בטבלת האפסים היא "חדשות סוף השבוע" של ערוץ 2, שמגישה דנה ויס ועורכת קלי בן-יאיר. השבוע שעבר היה השבוע החמישי ברציפות שבתוכנית זו לא הופיע דובר ערבי. מאז תחילת השנה היו כבר 24 שבועות שבהם "חדשות סוף השבוע" שודרה בלא אף דובר ערבי ורק 12 שבועות שבהם ניתנה זכות הביטוי לדובר ערבי אחד או יותר.

גם לתאגיד השידור הישראלי נציגות בלתי מכובדת בטבלת האפסים השבועית בזכות "שש כלכלי", תוכנית הכלכלה היומית שמגיש דב גיל-הר ועורך אילן שניג. השבוע שעבר היה הרביעי ברציפות שבו לא הופיע בתוכנית הכלכלית המרכזית של זרוע הטלוויזיה בשידור הציבור אפילו דובר ערבי אחד.

תוכניות נוספות שבהן לא הופיע בשבוע שעבר אף דובר ערבי הן "חמש בערב" של חדשות ערוץ 10, שמגיש רפי רשף ועורך ניר נוימן; "תוכנית חיסכון" של חדשות ערוץ 2, שמגישה קרן מרציאנו ועורך גידי ויניש; "נכון להבוקר" של גלי צה"ל, שבשבוע שעבר הגיש עופר חדד וערך עידן מוטולה; "שישי עם אילה חסון" של חדשות ערוץ 10, שערכה גילי ברוש; "אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2 שמגיש דני קושמרו ועורך איתי דנקנר; "המגזין" של חדשות ערוץ 10, שהגישה אושרת קוטלר וערך ניר בכר; ו"פגוש את העיתונות", שהגישה רינה מצליח וערך דן דובין.

פילוח של תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות לפי ערוץ מציב פעם נוספת את ערוצי תאגיד השידור הישראלי בראש הטבלה. התוכניות המרכזיות בערוץ הטלוויזיה כאן 11 מובילות עם ממוצע של 5% כשערוץ כאן ב' במקום השני עם 3.6%. במקום האחרון של הטבלה תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות של ערוץ 2 המסחרי עם נתון מביש של 0.3% בלבד.

כשמפלחים את כלל תוכניות החדשות והאקטואליה לפי הערוצים השונים ולא רק את 22 התוכניות המובילות אחריהן עוקב המדד מקרוב, מתגלה תמונה דומה. כאן 11 במקום הראשון עם ממוצע של 2.8%, כאן ב' מיד אחריו עם ממוצע של 2.5%. שני ערוצי הטלוויזיה המסחריים סוגרים את הטבלה עם ממוצע של מעט פחות מאחוז.

גם השבוע הטבלה של "שולחן השבת" מאופסת לחלוטין. טבלה זו מודדת את זהות המשתתפים בפאנלים המרכזיים של שלושת תוכניות החדשות שמשודרות בערוצי הטלוויזיה ביום שישי בערב. להבדיל מכל יתר הבדיקות של מדד הייצוג, כאן נספרים לא רק דוברים ומרואיינים אורחים אלא גם חברי מערכות החדשות השונות, כתבים ופרשנים. השבוע שעבר היה השבוע ה-15 ברציפות שבפאנלים הללו לא היה ייצוג לכחמישית מאוכלוסיית המדינה.

בחברת יפעת מחקרי מדיה פילחו את הופעותיהם של 54 הדוברים והמרואיינים הערבים שבכל זאת הצילחו לקבל את זכות הביטוי בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים בישראל ומצאו כי קרוב לשליש מהם הופיעו באייטמים שהוקדשו לפתיחת שנת הלימודים. אגב, כל הדוברים שהופיעו בנושא הבידוק הביטחוני בנתב"ג עשו זאת בכתבה של ויקו אטואן ששודרה ב"חדשות השבוע" של כאן 11.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3-9.9.2017. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי כאן) מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה