אביעד גליקמן הוא כתב המשפט של חדשות 13.

נדמה כי בשנים האחרונות, עיקר הסיקור שלך התמקד בעניין אחד. משפט המו"לים, שמוכר בציבור יותר כמשפט נתניהו. פתאום - בהינף חרב ורובה, זה נעלם.

נכון. זה נראה כאילו זה היה לפני עשור.

אז במה אתה עוסק בעיקר בימים האלה?

אם לפני ה-7 באוקטובר עיסוקי היה באמת בעיקר משפט נתניהו ועניינים משפטיים אחרים, ברור שהכל השתנה. אין בתי משפט ואין דיונים, אני פחות מדבר עם מקורות כיון שאין עכשיו אוזן קשבת לעניינים משפטיים. הכל עכשיו זה רק ענייני המלחמה. גם אני עצמי "התגייסתי" למאמץ האדיר של חדשות ערוץ 13 (כתבים, פרשנים, עורכים, מפיקים, מגישים וכל עובד כלשהו) לטובת המלחמה. אני עובד כל יום ונמצא או בצפון או בדרום. העניינים המשפטיים יחכו בצד.

אבל עדיין חשוב מאוד בעיניי להתעסק בנסיונות כאלו ואחרים לשחיתות שלטונית, אם מכיוון בני משפחת נתניהו ואם מכיוונים אחרים.

ומצד שני, מתחת לפני השטח העניינים המשפטיים עדיין כאן. גם באולפנים אנחנו שומעים, למשל, דיונים על השפעות הרפורמה המשפטית על החוסן הלאומי והצבאי. האם באמת נכון עיתונאית להשאיר את הנושאים הללו לאחר כך? כשכתבת חדשות 13 מוריה אסרף וולברג שאלה את דובר צה"ל על ההתרעות והמכתבים שהעבירו בכירים באמ"ן לנתניהו על הסיכון הביטחוני שמהווה הקרע בעם שיצרה הממשלה, הוא סירב לענות, ובכל זאת - הנושא כל הזמן באוויר, גם אם ראש הממשלה מצייץ עליו רק באחת בלילה ולאחר כמה שעות מוחק.

בעיניי חשוב מאוד להעלות את השאלות האלה כבר עכשיו בעיקר בגלל שראש הממשלה לא מפסיק להתעסק בפוליטיקה ומאשים את כל העולם חוץ מאת עצמו. ברור שבשעת מלחמה לא צריך לחפש בדיוק מה היה וצריך לחכות לאחר המלחמה, אבל כאשר רואים ששרי הליכוד, חברי הקואליציה וראש הממשלה לא מפסיקים לנסות להפיל אחריות על אחרים, בהחלט חשוב להזכיר עד כמה הם אשמים ואחראים למצב שנוצר. ולאסון הנורא; ואת העובדה שהם התעסקו אך ורק בפילוג העם ובשנאה כלפי כל מי שלא חושב כמוהם.

בימים הראשונים של המבצע היה אפשר לחשוב שהרוח השתנתה כאן. ראינו אותך מדווח משדרות באווירה של שילוב ידיים ופיוס (אפילו היה ציוץ כזה מהשטח), אבל מהר מאוד הרוחות הרעות שוב משתלטות על השיח ועל הטוויטר. כמי שנמצא במוקד של שיח אלים ומאשים כבר שנים, כמי שטוענים כלפיו שהוא משרת של צד מעוניין וחוטא לתפקידו העיתונאי - יש בכלל אפשרות לתיקון?

לצערי הרב אני רואה שאין ממש מקום לתיקון. אנשים ממשיכים במה שעשו בשנים האחרונות: מכונת רעל ביביסטית המכילה שנאה ופייק מצד נתניהו ואנשיו. אני רואה מתחילת המלחמה קונספירציות על בגידה של אנשי שב"כ וצה"ל, כינויי גנאי והאשמות מטורפות כלפי גיבורי ישראל כדוגמת נועם תיבון שנלחם במו ידיו בשבת השחורה והציל אזרחים וחיילים, קריאות שמחה על חטופות(!!) שכל "חטאן" הוא שהן שמאלניות.

השיח האלים והרעל בטוויטר מצד הביביסטים לא פוסקים לרגע. וזה לא רק שם, גם ערוץ 14 ולצערי גם תוכניות שונות בערוצים מסויימים ממשיכים בהפצת הרעל, השנאה והפייק.

לך יש הרהורי כפירה ומחשבות מחודשות על האופן שבו סוקר משפט נתניהו? לדעתך, לרצף האירועים הזה יש חלק במה שראינו באוקטובר השחור?

לי אין שום הרהורי כפירה. לצערי מכונת הרעל הביביסטית שהופנתה כלפי המשטרה, הפרקליטות, התקשורת ובית המשפט ממשיכה עכשיו נגד השב"כ והצבא. זה לא יאומן ובלתי נתפס. והכל בשם הישרדותו של נתניהו והמשך כהונתו כראש ממשלה. וכן, לי אין ספק שלמכונת הרעל יש חלק במה שקרה באוקטובר השחור. ההפצה שלה של שנאה בישראל כלפי כל מי שלא תומך בנתניהו פילגה את העם הזה והראתה לאויבינו שאנחנו מסוכסכים.

אם אתה היית קובע את הליין-אפ של שידורי האקטואליה היום ובימים הקרובים - מהם הסיפורים הכי חשובים כאן מעבר למובן מאליו?

1. החטופים. 2. מה עושים חיילינו וכתישת החמאס. 3. לא פחות חשוב, הקבינט הכלכלי וההחלטות הכלכליות של המלחמה. 4. מפונים משדרות, העוטף והצפון.

ואולי המלחמה הזאת חרצה סופית את גורלו של משפט נתניהו והוא אולי ילך הביתה - אבל לא לבית הכלא? אולי לציבור לא יהיה כח לחידוש הסאגה הזאת?

יכול להיות. אני מעריך שאם ראש הממשלה יצטרך ללכת אחרי המלחמה הביתה - ובכוונה אני אומר יצטרך ללכת, כי מיוזמתו הוא לא יילך - הוא יחתור לעיסקת טיעון כדי לסיים גם את הסאגה המשפטית. אם הוא יישאר בכח על כסאו, גם המשפט יימשך. אל תשכח גם שהוא צריך להעלות ולהעיד במהלך השנה הקרובה. ולכן המשך המשפט מאוד תלוי במעשי נתניהו לאחר המלחמה ועד כמה יתעקש להישאר בתפקידו.

אולי יקבעו לו עדויות נוספות במקביל - בוועדת החקירה למשל.

נכון.

לאורך השנים היו כאן אינספור סיפורים, שגם אתה סיקרת, על מעורבות אשת ראש הממשלה במינוי בכירים, גם ביטחוניים, קבלת החלטות ובכלל ניהול ראש הממשלה וסדר היום של ראש הממשלה - כמה זה קורה גם עכשיו? מה אנחנו יודעים על זה?

לצערי זה קורה ביג טיים גם עכשיו. אשת ראש הממשלה מעורבת גם בענייני ביטחון. קובעת לגבי מסרים שנשלחים לתקשורת. קובעת מפגשים עם משפחות חטופים וגם שותפה מלאה לתדרוכים נגד ראשי מערכת צה"ל והשב"כ. כל מה שאנחנו מכירים מאשת ראש הממשלה ממשיך לצערנו גם במלחמה הזאת ביתר שאת. רק שהפעם מדובר בענייני חיים ומוות ולצערנו זאת האישה שיש לה משקל רב בקבלת ההחלטות של ראש הממשלה.

איך מערכת המשפט נערכת לאחד האתגרים הגדולים שלה בזמן הקרוב - משפטי השבויים והכלואים שעסקו בטרור באירועי אוקטובר וסביב להם. הכמויות הן שונות וגדולות מכל מה שהכרנו בדרך כלל.

לגמרי. אין ספק שמדובר באתגר גדול של מערכת אכיפת החוק ומערכת המשפט. ישנם צוותים רבים של פרקליטים שעובדים גם ברגעים אלו על איסוף ראיות נגד המחבלים. אין ספק שמדובר באתגר שאף פעם לא היה כמוהו. אם בכמות הגדולה של כתבי אישום נגד המרצחים האכזריים, הנאציים, ואם באיך מטפלים בכך.

לסיום, תן לי הצעה למרואיין למדור ושאלה אחת שכדאי לשאול אותו. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו. שאלה אחת: מדוע אדוני לא מסוגל להוציא מפיו את המילים "אני אחראי" אחרי שכל בעלי זרועות הבטחון אמרו את זה. האם אדוני סבור שהוא לא? אני מזכיר את אמירותיך שלך בוועדת וינוגרד ומעל במות הכנסת על אחריות ראש הממשלה.

כבר שאלו אותו את השאלה הזו בכמה דרכים - אני בספק אם נקבל תשובה. ואולי כבר קיבלנו.