לוגו מכונת הרעל

מיד אחרי פרוץ מלחמת עזה, כשהמחדל העצום הלך והתבהר והאצבעות המאשימות הופנו לראש הממשלה, בנימין נתניהו, החלו לצוץ גם ציוצי הלעג: איפה בנו, יאיר נתניהו? למה הוא עדיין בפלורידה? מדוע הוא לא עולה על מטוס ומצטרף למאמץ האזרחי? אלה היו הימים שבהם נפוצו הטרוניות על "משבר הסברה", ובנו של ראש הממשלה הרי מציג את עצמו כמומחה הסברה שמייצג את המדינה בהצלחה מול העולם ואף מצליח להתפרנס מזה.

האמת היא שיאיר נתניהו לא נעלם. הוא פשוט החליף רשתות ועבר מפייסבוק וטוויטר לאינסטגרם ובעיקר לטלגרם, אפליקציית המסרים נטולת הפיקוח שנוסדה על-ידי יזמי הייטק מרוסיה. סקירת התוכן שפִרסם נתניהו הבן מאז 7 באוקטובר חושפת שוב את התפקיד הייחודי שהוא ממלא במערך התעמולה של אביו.

העובדה שהפעילות המקוונת של יאיר נתניהו היא חלק בלתי נפרד מהקמפיין הבלתי פוסק של בנימין נתניהו נחשפה כבר ב-2019 באתר "העין השביעית", כחלק מניתוח תעמולת הבחירות של ראש הממשלה והליכוד. עד אז נחשב יאיר לטרול עצמאי, מעין ילד סורר שמביך את אביו בפרסומים מקוממים ומופרכים. מהניתוח עלה שגם ההתבטאויות האגרסיביות ביותר של יאיר נתניהו כמעט תמיד התיישרו עם המטרות המיידיות של אביו – ולעתים קרובות פשוט היו גרסה מוקצנת של מסרים שראש הממשלה הפיץ בעצמו.

בהמשך, חומרים מהחקירה הפלילית של נתניהו אישררו את התובנה שמדובר באסטרטגיה מתוכננת: יאיר נתניהו וצוות היחצנים של אביו ניסחו יחד את המסרים ודאגו להפיץ אותם באפיקים שאינם מזוהים עמו באופן ישיר, כאלה שהשימוש בהם מאפשר לנתניהו האב לשמור על מרחב הכחשה ועל מרחק מהמסרים האגרסיביים והקונספירטיביים. עד המדינה ניר חפץ כינה אותם "ערוצים פיראטיים".

בדרך הזאת הצליח בנימין נתניהו לדבר בשני קולות: קול אחד, ארסי ומשלהב, נועד ל"בייס". הוא בוקע מרשת של פעילי ליכוד, שופרות תקשורתיים, יחצנים בשכר ויאיר נתניהו, שמרכיבים יחד את "מכונת הרעל" – מכונה של קיטוב והסתה שנועדה לשסות את תומכיו בכל שאר העם היושב בציון. קול אחר, מתון יותר, לעתים ממלכתי, נועד לכלל הציבור ומושמע דרך הערוצים הרשמיים.

רק ברגעי קיצון, למשל ברגעים מסוימים במערכות בחירות שבהן נלחם על חייו הפוליטיים, בקעו מגרונו של ראש הממשלה שני הקולות יחד והמחישו שיש להם מקור אחד.

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, במסיבת עיתונאים בקריה. תל-אביב, 28.10.2023 (צילום: דנה קופל)

ראש הממשלה בנימין נתניהו, במסיבת עיתונאים שקיים שלושה שבועות אחרי הטבח. תל-אביב, 28.10.2023 (צילום: דנה קופל)

ימי המלחמה סיפקו המחשה נוספת לאופן שבו האב ובנו משלימים זה את זה. בשבועות האחרונים שוחחו ראש הממשלה ואנשיו עם נציגים מכמה גופי תקשורת מרכזיים, בהם בעלי תפקידים בכירים בחדשות 12, חדשות 13 ו"ידיעות אחרונות". תוכן השיחות לא פורסם, אך כתב "הארץ" גידי וייץ ציין שנתניהו ביקש מהעיתונאים להפסיק למתוח עליו ביקורת, באמתלה שהדבר יעודד את חיזבאללה להבעיר את חזית הצפון.

היו מבקרים שטענו שהבקשה נפלה על אוזניים קשובות אצל בכירי הערוצים 12 ו-13, אך גם אם הביקורת על ראש הממשלה רוככה פה ושם, העיתונות המשיכה לעסוק בשאלת האחריות האישית של נתניהו. ראש הממשלה, מצדו, הבהיר שאינו מוכן בשום פנים להודות באחריותו למחדל וכי אין בכוונתו להתפטר – אך גם חדל מהמתקפות הרגילות שלו על תקשורת הזרם המרכזי.

בנימין נתניהו לא היה צריך להמשיך במתקפה. יאיר נתניהו עשה זאת במקומו: "ההסתה, השקרים, השנאה והפילוג שעושים ערוצי התרעלה והרשע, תוך כדי מלחמה מהקשות שידעה מדינת ישראל, הן פשוט הפקרות וסיכון המדינה. אל תכניסו רעל, פלגנות, שנאה ורשע ללב ולבית שלכם בזמנים כה קשים", כתב במסר שפורסם במקביל בחשבונות האינסטגרם והטלגרם שלו.

המסר הידהד לא רק משום שמדובר בבנו של ראש ממשלה שתוקף את התקשורת הישראלית בעיצומה של מלחמה, אלא משום שהיתה זאת אחת ההתבטאויות היחידות של נתניהו הבן מאז פרוץ המלחמה שהיתה פרסום עצמאי, ולא פרסום חוזר של תכנים ממקורות אחרים.

בנימין נתניהו: ציוץ שפורסם בטוויטר ב-29.10.2023 ונמחק כעבור כמה שעות (צילום מסך)

בנימין נתניהו: ציוץ שפורסם בטוויטר ב-29.10.2023 ונמחק כעבור כמה שעות (צילום מסך)

בשבוע שעבר, על רקע השיח המתלהט סביב סירובו של ראש הממשלה ליטול אחריות על המחדל, הציבור בארץ קיבל עוד דוגמה למעורבות של יאיר בניהול הפעילות התקשורתית של אביו. לפי דיווחים שלשכת נתניהו הכחישה, יאיר ואמו שרה הם מי שדחקו בראש הממשלה לפרסם ציוץ שבו שב ראש הממשלה והטיל את האחריות על הדרג הבטחוני.

הציוץ פורסם אחרי השעה אחת בלילה, עורר ביקורת חריפה בציבור, בצה"ל ובקבינט המלחמה, ולפי כמה דיווחים גם בתוך צוות הדוברות של נתניהו. בבוקר נאלץ נתניהו למחוק את הציוץ, ובאופן נדיר גם התנצל.

טלגרמה מיאיר נתניהו

סערת ציוץ זריקת האחריות היתה מקרה לא שכיח (וכאמור, מוכחש) שבו טביעות האצבע של יאיר נתניהו מתגלות על התבטאות רשמית של אביו. ראיה נוספת לכך שההפרדה בין השניים היא מלאכותית בלבד. ליאיר נתניהו אין קיום מקוון ללא אביו. הוא מרחף סביב חללית האב, נוגע-לא-נוגע, אבל לעולם לא מתנתק מצינור החמצן. עיון בערוץ הטלגרם שלו ממחיש זאת.

בדיקת "העין השביעית" סיווגה את כלל הפוסטים שפורסמו בערוץ הטלגרם של יאיר נתניהו מאז 7 באוקטובר לפי המסר המרכזי של כל אחד מהם. הבדיקה העלתה שרובם הגורף, 79%, משרתים מטרות אישיות של ראש הממשלה. רק מיעוט מתוכם עוסק בהסברה "ממלכתית", שאינה משרתת בהכרח את בנימין נתניהו, ובגיוס תרומות לעורף ולמאמץ המלחמתי.

יאיר נתניהו, טלגרם, 28.10.2023 (צילום מסך)

יאיר נתניהו בטלגרם, 28.10.2023 (צילום מסך)

ליקום הביביסטי היתה תשובה לתהיות הלעגניות על "היעלמותו" של יאיר נתניהו עם פרוץ המלחמה. צייצנים אנונימיים ושופרות מוצהרים טענו בתוקף שהוא לא נעלם, אלא משקיע את כל מרצו בגיוס תרומות ו"הסברה".

יאיר נתניהו אכן צילם לאינסטגרם כמה סרטונים שבהם קרא לעוקביו לתרום למטרות שונות, ואף צולם מעמיס ארגזים במחסן בלתי מזוהה, אבל רוב ה"הסברה" שפִרסם אינה כזאת שמיועדת לקהל בינלאומי – אלא מכוונת ל"בייס". קהל ישראלי שמשתייך למעגל הפוליטי של ראש הממשלה.

הבחירה בטלגרם כאפיק הפעילות המרכזי שלו משקפת זאת. חשבון הטוויטר של יאיר נתניהו, שבו קרוב ל-190 אלף עוקבים, נדם ב-26 בספטמבר ולא חזר לפעילות עד מועד כתיבת שורות אלה. עמוד הפייסבוק שלו (126 אלף עוקבים) בקושי התעדכן בשלושת השבועות הראשונים של המלחמה, וגם פעילותו באינסטגרם (110 אלף עוקבים) אינה אינטנסיבית. מלבד סרטוני ההתרמה הלא רבים, היא כללה בעיקר שלושה הספדים ופוסט ובו דגל ישראל בצירוף ההבטחה "אנחנו מאוחדים, אנחנו ננקום, אנחנו ננצח".

מבין כל בימות המדיה החברתית של יאיר נתניהו, ערוץ הטלגרם הוא בעל החשיפה הנמוכה ביותר. לערוץ יש 13 אלף עוקבים, ולפי נתונים גלויים החשיפה בפועל של רוב הפוסטים שמתפרסמים בו מסתכמת בכ-5,000 צפיות בלבד. לשם השוואה, מניין העוקבים של ערוצי הטלגרם המובילים בישראל נמדד במאות אלפים. ובכל זאת, דווקא את הערוץ הזה דואג נתניהו לעדכן לאורך רוב שעות היום (שעון פלורידה), בימי חול ובסוף השבוע. מאז 7 באוקטובר פורסמו בו כ-140 פוסטים.

יאיר נתניהו, בנו של בנימין נתניהו, מציץ מאחורי דלת בשולי אחד ההליכים המשפטיים שהוא מנהל. תל-אביב, נובמבר 2022 (צילום: אבשלום ששוני)

יאיר נתניהו, בנו של בנימין נתניהו, מציץ מאחורי דלת בשולי אחד ההליכים המשפטיים שהוא מנהל. תל-אביב, נובמבר 2022 (צילום: אבשלום ששוני)

הרוב הגורף של התוכן מגיע ממקורות ממוחזרים. לא מדובר במגמה חדשה. הכפשות וכזבים שנתניהו הבן פִרסם במדיה חברתית בשנים האחרונות הניבו שורה של תביעות דיבה ופסיקות שבהן הוטל עליו לשלם לנפגעים פיצויים בסך מאות אלפי שקלים. בשלב מסוים – ועל-פי טענות לא מאומתות בהוראת משפחתו – צִמצם באופן ניכר את פעילותו המקוונת והחל לפרסם בעיקר תוכן של משתמשים אחרים.

חלק ניכר מהתוכן שמתפרסם בערוץ הטלגרם של יאיר נתניהו נלקח מערוצי טלגרם פופולריים בעלי שמות גנריים ("חדשות ישראל בטלגרם", למשל) שקשה להתחקות אחר זהות מפעיליהם. אחרים מזוהים עם הימין העמוק: "הימין הלא מתנצל של הצל", למשל, שבו משפיען הרשת יואב אליאסי משלב בין מידע גולמי להסתה נגד ערביי ישראל.

מקור אחר שיאיר נתניהו מרבה לצטט מתוכו הוא "אבו-עלי אקספרס". כתב "הארץ" יניב קובוביץ חשף בעבר שהערוץ הופעל על-ידי קצין בצה"ל המתמחה ב"מלחמת תודעה", ונוצל בין היתר להכפשת עיתונאים ופוליטיקאים. בשנה שעברה דווח שהקצין, גלעד כהן, הודח מצה"ל.

רה"מ בנימין נתניהו מתארח בתוכנית "הפטריוטים" בהנחיית ינון מגל, ערוץ 14, 13.4.23 (צילום מסך)

ינון מגל מגיש ראיון עם ראש הממשלה נתניהו. ערוץ 14, אפריל 2023 (צילום מסך)

שאר המקורות הם בדרך כלל חיילים בדרגות שונות ביקום הביביסטי: אנשי תקשורת דוגמת ינון מגל, אראל סג"ל ומוטי קסטל מערוץ 14, גדי טאוב ובלוגרים דוגמת גיא בכור ואלי ציפורי. אליהם מצטרפים פעילי רשת ביביסטים עם נטיות קונספירטיביות דוגמת אסנת זהר, יגאל מלכה ומושיק קוברסקי – וגם "אדם גולד", בובת גרב מקוונת שזהות מפעיליה נשמרת בסוד.

"נתניהו לא באירוע. דהוי. מובל. רע לתפארת", נכתב בציוץ חריף בחשבון "אדם גולד", שקרא להחליף את נתניהו לאלתר משום שאינו מסוגל להוביל את המלחמה נגד חמאס. הציוץ שיקף ביקורת קשה שספג ראש הממשלה בשבועות הראשונים של המלחמה, לפני הכניסה הקרקעית לרצועת עזה. גם תומכים של נתניהו, כולל כאלה שבעבר פעלו איתו בסנכרון מושלם, הצטרפו להאשמות בהססנות.

חלק ניכר מהפרסומים בערוץ הטלגרם של יאיר נתניהו – 39%, לא פחות – נראים כמו ניסיון להדוף את הביקורת על ההססנות של אביו. בנו של ראש הממשלה שיתף תמונות, תיאורים ונתונים שנועדו להבליט ולעתים קרובות גם לחגוג את ההרס וההרג ברצועת עזה, ובלי הבחנה בין מטרות חמאס ונפגעים אזרחיים.

"בעזה סופרים מתחילת המלחמה 2,670 חזירים נאצים מחוסלים", נמסר בפוסט מהשבוע השני של המלחמה, שפורסם במקור אצל "הצל". פוסטים אחרים מציגים פיצוצים ובניינים מתמוטטים, לצד דיווחים שלפיהם התקיפה האווירית מותירה בעזה הרס חסר תקדים. אחרי הכניסה הקרקעית ועם שוך הביקורת על נתניהו מימין ירד קצב הפרסומים על ההרס.

הישות הפיקטיבית "אדם גולד" מודיעה על תום עידן נתניהו. טוויטר, 18.10.2023 (צילום מסך)

הישות הפיקטיבית "אדם גולד" מודיעה על תום עידן נתניהו. טוויטר, 18.10.2023 (צילום מסך)

כחלק מהמאמצים להדגיש את המסר הזה המשיך יאיר לשתף גם תכנים מהחשבון "אדם גולד", למרות הציוץ הסורר נגד אבא – בעיקר התבטאויות שעסקו בביקורת על מערכת המשפט, שכביכול מונעת מצה"ל להפעיל את מלוא עוצמתו בנימוקים תלושים מהמציאות.

התימה הבולטת השנייה היא האחריות למחדל, כלומר הניסיון להסיר אותה מעל ראש הממשלה. למשל, רצף של פוסטים שבהם הוכחשו הפרסומים על כך שמצרים התריעה בפני נתניהו שבחמאס מתכננים מתקפה רצחנית על הדרום. כ-13% מהפוסטים בערוץ הטלגרם סווגו ככאלה.

מבין שאר הפוסטים של יאיר נתניהו, חלק ניכר משרתים את אביו בדרכים אחרות: השתלחות בגופי תקשורת דוגמת חדשות 12 ו"הארץ" והטלת האשמה על השמאל (10%), הדהוד של מסרים גלויים של ראש הממשלה (7%) ותחזוקת רשת ההשפעה הביביסטית, שבאה לידי ביטוי בהמלצות מעקב אחר קבוצות ומשפיענים שנכללים בה (10%).

על-פי ניתוח "העין השביעית", רק מיעוט קטן מהפוסטים שפורסמו בערוץ הטלגרם הם כאלה שניתן להגדיר כ"הסברה" ולא כתעמולה פוליטית לצורכי פנים: הדהוד של הודעות רשמיות, למשל על התמיכה הבינלאומית בישראל (12%), וגיוס תרומות למען העורף והחיילים (4%). שאר הפוסטים (7%) עסקו בנושאים אקראיים: הדהוד התבטאות של דונלד טראמפ, למשל, והמלצות להצטייד בנשק עקב הגמשת כללי הרישיון.

אלדד יניב בתוכנית "הפטריוטים" של ערוץ 14, נובמבר 2023 (צילום מסך)

אלדד יניב בתוכנית "הפטריוטים" של ערוץ 14, נובמבר 2023 (צילום מסך)

אחרי הכניסה הקרקעית לרצועה חל שינוי בתמהיל התכנים. הפוסטים המתגאים בכתישת העזתים החלו כאמור להתמעט. הם הוחלפו בכאלה שנועדו להטיל את האחריות למחדל על גורמים שאינם ראש הממשלה נתניהו, ובהמשך המתקפה על המחאה הציבורית נגד נתניהו, שכוללת כעת גם ניצולים מהטבח ובני משפחה של החטופים.

מאמצי הכסת"ח כוללים, בין היתר, שקופית מתוך דיווח טלוויזיוני שבו נמסר שמערכת הביטחון העריכה בספטמבר שחמאס לא מעוניין במבצע צבאי, והתבטאות של צייצנית שדורשת מאמצעי התקשורת להפסיק לעסוק ב"ביבי ושרה" בעיצומה של מלחמה. במקרה אחר הדהד יאיר נתניהו התבטאות של ינון מגל, שפִקפק באחריות של ראש הממשלה לשחרור למעלה מאלף אסירים בטחוניים בעסקת שליט, בהם מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, ואגב כך האשים בצביעות את אלו התומכים בעסקת חילופי שבויים חדשה עם ארגון הטרור.

בקטע וידיאו ששיתף יאיר נראה אלדד יניב בעודו מתריע בערוץ 14 מפני הדחת נתניהו ב"הפיכה צבאית" שתתפרש כחולשה בקרב כל אויבי ישראל ותוביל להשמדת המדינה. קטע אחר של יניב מתוך שידורי הערוץ כולל הסתה של ממש נגד המפגינים והתקשורת: "מי שעכשיו מנסה, בכוח הכסף, בכוח המיקרופון שלו, בכוח השהות שלו באולפנים, ביכולת שלו להוציא אנשים לרחוב, את אותם פרצופים, להוציא אותם לרחוב – הוא תומך לחימה של החמאס. הוא צריך לדעת את זה. זה מה שחמאס רוצה".

כתב ערוץ 14 מוטי קסטל, 2023 (צילום מסך מתוך שידורי הערוץ)

כתב ערוץ 14 מוטי קסטל (צילום מסך מתוך שידורי הערוץ)

פוסט של כתב ערוץ 14 מוטי קסטל, שגם אותו שיתף בנו של ראש הממשלה, נראה כאילו נוסח על שולחן המטבח של משפחת נתניהו: "זה בדיוק הזמן להילחם בתועמלנים הבזויים, בג'רלד פורד של הרעל, במשחתות הרוע, הסיאוב והתיעוב", נכתב שם.

"האויב טובח בנו מבחוץ והם מכלים אותנו מבפנים. אלו שהחלישו אותנו, אלו שעשו כאן טרור תודעתי וכבלו את ידי חיילי צה"ל, אלו שמכרו את המדינה לתומכי טרור, אלו שפילגו, חסמו, השביתו, מוטטו, ריסקו, הסיתו, עודדו סרבנות, כילו כל חלקה טובה והחלישו את המדינה. אלו שתפרו תיקים וזרעו כאן את הכאוס", כתב הכתב החרדי הצעיר. וכעת, טען, הם מנצלים את המלחמה ואת מאבק משפחות החטופים כדי להשיג מטרה פוליטית – להדיח את נתניהו.

ראש הממשלה נתניהו, בשלב הזה, לא מעז לצאת נגד משפחות החטופים. אבל מעקב אחר הפרסומים של בנו מוכיח כי מדובר בהפוגה בלבד. בחצר האחורית שלו יש כבר מי שמכין את דעת הקהל לקמפיין שבו יהפכו אותם לבשר מבשרו של השמאל האנרכיסטי שבגללו, בעצם, אירע הטבח.