לוגו מכונת הרעל

מי עומד מאחורי קמפיין רשת שקורא להמתין עם הכניסה הקרקעית לרצועת עזה? ספקולציות בלתי מאומתות שהופצו במדיה חברתית, בעיקר במעגלים שמזוהים עם השמאל, גרסו שמדובר בקמפיין לא רשמי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמתמודד בימים האחרונים עם ביקורת ציבורית נוקבת בגין ההתמהמהות. מובילי הקמפיין מכחישים בתוקף את הטענות הללו, אך מסרבים למסור פרטים לגבי זהותו של האדם שסיפק את המימון לקמפיין.

"מתחת לעזה יש עיר תחתית – מפציצים את המנהרות לפני שנכנסים. המוסר מחייב. חיי חיילים קודמים – 7.10, התפכחנו", נאמר בסרטון שהופץ במסגרת הקמפיין, על רקע תצלומים של הפצצות מן האוויר. בסרטון לא היתה התייחסות כלשהי לגורלם של החטופים הישראלים, שחלקם מוחזקים במנהרות של חמאס.

בסרטונים שהועלו לערוץ היוטיוב של הקמפיין מופיעים מפקד חיל הים לשעבר אליעזר (צ'ייני) מרום, המזרחן מרדכי קידר, ראש המועצה אזורית אשכול גדי ירקוני, ראש המועצה לשעבר חיים ילין וניצולים מהטבח, בקטעים שנלקחו מתוך שידורי החדשות, וגם המוזיקאי עידן רייכל ואשת התקשורת שפרה קורנפלד.

ח"כ עמית הלוי (צילום: חיים גולדברג)

ח"כ עמית הלוי (צילום: חיים גולדברג)

כתב כאן 11 מיכאל שמש דיווח אמש (23.10) שלטענת "גורם בכיר בממשלה" לשכת נתניהו מעורבת ב"מאמץ התקשורתי להסביר את הדחייה בפעולה הקרקעית". הרושם הזה התחזק לנוכח העובדה שהסרטון הופץ על-ידי כמה דמויות מוכרות מהיקום הביביסטי: אנשי התקשורת אראל סג"ל, גדי טאוב וארז תדמור, שהועסק בעבר בקמפיין הבחירות של הליכוד. סג"ל הכחיש בתוקף: "זו ממש השמצה לקבוע שאנחנו שליחי ראש הממשלה", צייץ.

עיתונאי אחר של כאן 11, אבישי גרינצייג, דיווח שיוזמי הקמפיין הם ח"כ עמית הלוי מהליכוד ועמו ד"ר אסף מלאך וד"ר רן ברץ. מלאך הוא ראש "המכללה למדינאות", גוף הקשור לחוגי פורום קהלת, שבין תומכיו נמנים המיליארדרים הליברטריאנים ג'פרי יאס וארתור דנצ'יק. ברץ הוא חבר לשעבר בצוות הדוברות של נתניהו והעורך המייסד של אתר החדשות וההגות הביביסטי "מידה". ח"כ הלוי אמנם שיתף את הסרטון, אך הכחיש בהמשך שהוא מעורב בקמפיין.

בשיחה עם "העין השביעית" אסף מלאך שולל את הטענה שנתניהו עומד מאחורי הקמפיין. למי שמטיל ספק בכך הוא מציע לעיין בפוסט פייסבוק שפִרסם היום ובו מתח ביקורת נוקבת על ראש הממשלה. "אני לא מכיר את נתניהו ואין לו שום קשר, זה לא שייך לעניין בכלל. נראה לך שככה זה עובד בלשכה שלו?", אומר מלאך.

אסף מלאך (מימין) ורן ברץ (צילומים: הדס פרוש ו-Moralio, רישיון CC-by-SA-4.0)

אסף מלאך (מימין) ורן ברץ (צילומים: הדס פרוש ו-Moralio, רישיון CC-by-SA-4.0)

"רן ברץ עבד איתו לפני כמה שנים, אבל אין לנו שום קשר לנתניהו. להפך. זה בא להפעיל לחץ על הממשלה – לא להיכנע ללחצים בינלאומיים ולעיוותים מוסריים שמגיעים מכיוון מערכת המשפט, אלא לפעול לפי צו המצפון והמוסר לעת הזאת, כלומר חוסר התחשבות בנזקים ההיקפיים והאגביים שייווצרו מהעניין ולהפציץ את הבונקרים בפצצות חודרות בונקרים מהאוויר – לפני כניסה קרקעית. וככה לצמצם את האבדות בקרב החיילים".

מלאך מוסיף שח"כ עמית הלוי, שאיתו ייסד את המכללה למדינאות, הוא אמנם חבר אישי שלו, אבל הוא לא עומד מאחורי היוזמה. "מי שעומד מאחורי הקמפיין זה רן ברץ ואני, ועוזי דיין וכמה נוספים, קבוצה מכובדת של אנשים – אנחנו נצא לפרונט מחר, בצורה מסודרת".

מאיפה המימון?

"מתורמים פרטיים".

אתה יכול להגיד מי הם?

"ברור שלא".

הפצה של מסרים בנוגע למלחמה בזמן שהיא מתרחשת היא עניין רגיש. כשאתה נתקל בחומרי הסברה רשמיים של הממשלה או צה"ל, אתה יודע שהמדינה עומדת מאחוריהם. ככה זה גם עם ארגוני שמאל שמריצים עכשיו קמפיינים, ועושים את זה בגלוי. אתם, לעומתם, יוצאים לקמפיין – ומסתירים את הזהות של מי שמממן אתכם.

"אמרתי לך, המימון מגיע מתורם פרטי החפץ בעילום שמו. יש הרבה אנשים שלא חסר להם כסף בעולם, ולפעמים יש להם עסקים עם גורמים שונים במפלגות השונות. אז אותו אחד לא רוצה לתת את השם שלו, והוא לא חייב לתת את השם שלו. אבל הוא נתן כסף, ויש קמפיין. נתתי לך את כל האמת, ואני מתנצל על זה שהיא משעממת".

מלאך סירב למסור פרטים נוספים לגבי התורם או התורמים שעומדים מאחורי היוזמה – למשל, האם מדובר באדם פרטי או בארגון והאם הוא ישראלי או זר. עמיתו, רן ברץ, דחה גם הוא הצעה לספק פרטים לגבי מקור הכסף.