לוגו מכונת הרעל

אתמול בשעות הערב, בשיחה אישית בזמן שהכאוס עדיין התחולל וטרם התבררו הממדים המלאים של האסון המחריד בדרום, חבר תהה מה הולך להיות הספין של מכונת הרעל. הוא מיד ענה לשאלה של עצמו: "הגנרלים אשמים". מכונת התעמולה השחורה של נתניהו עומדת להטיל את האשמה על בכירי צה"ל, שאמורים היו לצפות את המתקפה חסרת התקדים ולסכל אותה. השילוב בין אוזלת היד של הצבא, שכבר היתה עובדה בלתי מוכחשת, והנוהג הקבוע של ראש הממשלה להסיר מעצמו אחריות, נראה כמו תסריט שכותב את עצמו.

המרכיב שנשמט מהתחזית היה הרעל. כבר בשעות הערב התחילה מכונת הרעל להפיץ "שמועות" ו"הערכות" על כך שהמחדל נבע מבגידה של גורמים בתוך הצבא, ששיתפו פעולה עם חמאס והפקירו את תושבי צפון הנגב כדי לגרום לישראל תבוסה כה קשה, שהיא תביא להפלת שלטון נתניהו. גרסה ישראלית עכשווית לאגדת "הסכין בגב האומה" שתדלקה את האנטישמיות בגרמניה בשנים שלפני השואה. במקום "שמאלנים בוגדים" – "גנרלים בוגדים".

האבולוציה של תיאוריית הקשר מזכירה מקרים קודמים: בהתחלה היא בוקעת בזהירות, מחשבונות אנונימיים ובמסרים ויראליים במדיה חברתית, בווטסאפ ובטלגרם. אחר-כך קוטפים אותה פעילים ומשפיעני רשת מהיקום הביביסטי – ומשם, אם המסר נתפס, גרסאות מרומזות שלו מתגלגלות לפרשנים ולאולפנים. גם הטקסט הזה, שקובע שמדובר בתיאוריית קשר שקרית שנולדה ממניעים פוליטיים ומותח עליה ביקורת, הוא חלק מהמחול הקבוע. מי שלא נחשף לשקר במקור, נחשף אליו כעת.

כנרת בראשי (צילום: יונתן זינדל)

כנרת בראשי (צילום: יונתן זינדל)

פרויקט בדיקת העובדות "בודקים", העיתונאי שאול גרינפלד ואחרים תיעדו את התהליך בזמן אמת. בווטסאפ רצה אתמול שמועה על "קצין מודיעין בכיר" שנעצר כי "מכר אותנו". האושייה הביביסטית כנרת בראשי אירחה בטוויטר "ספייס", מעין פאנל מקוון, שבו אחת המשתתפות דיברה על "ציוצים" של "אנשים שכותבים" שמתקפה כזאת לא יכולה היתה להתבצע ללא "שיתוף פעולה של מישהו מבפנים".

אשת התקשורת יעל צין (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ 13)

אשת התקשורת יעל צין (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ 13)

פעילת ליכוד מוכרת, שנתבעת בגין הפצת תיאוריית קשר שקרית על כך שהיריבים של נתניהו מנהלים רשת סודית של פדופילים, צייצה על "כוונת זדון ושת"פ מבפנים, בגידה לכאורה". פעיל רשת שרק לפני כמה ימים התארח באולפן ערוץ 14 ושיקר לצופים על פעילי שמאל שחישמלו אותו ביום כיפור כשהגיע להתפלל בכיכר דיזנגוף, האשים את שר הביטחון, יואב גלנט, בביצוע "שואה" באמצעות "יחידות שבהן הוא שולט" שתכליתן מניעת הגנה על האוכלוסייה האזרחית. התיאורים הללו הם רק טיפה בים הרעל.

בשלב מסוים הצטרפו גם אנשי תקשורת. "משהו לא מסתדר כאן בשום צורה", צייץ מאור בוזגלו, כדורגלן עבר שהפך לפרשן ספורט, "זה מחדל עצום ובגידה של מישהו מבפנים!! אחרת אין הסבר לטירוף הזה". יעל צין, מגישה בתחנת הרדיו הביביסטית גלי-ישראל, טענה ש"מרגלים מבפנים מעורבים, אחרת אין סיכוי". לאחר מכן מחקה את הציוץ בטענה שדבריה עוותו.

"משהו חמור ביותר התרחש כאן, אולי אפילו מעשה בגידה רוחבי חמור", התבטא  הבדרן גיא הוכמן, "ייתכן ויש מרגל או מרגלים בדרגות הכי בכירות בצה"ל ו/או בשב"כ, שהופעלו על-ידי איראן". אושיית הרשת סמיון גרפמן חזר על המסר באחת התגובות.

הקומיקאי גיא הוכמן עם בני הזוג שרה ובנימין נתניהו, בחודש שעבר (צילום מסך)

הקומיקאי גיא הוכמן עם בני הזוג שרה ובנימין נתניהו, בחודש שעבר (צילום מסך)

הדה-מורליזציה הזאת לא רק מסוכנת, גם אין לה שום בסיס. אין מחלוקת על כך שמלחמת סוכות 2023 נולדה במחדל צבאי חמור – אבל אין שום בדל עדות או שמץ ראיה שמצביעים על גילויי בגידה בשורות צה"ל, במערך המודיעין או בקרב האזרחים. ובכל זאת, הגלגל ממשיך להסתובב.

סמיון גרפמן (צילום: יונתן זינדל)

כוכב הרשת סמיון גרפמן (צילום: יונתן זינדל)

כדי שתיאוריית הקשר תשיג אחיזה בציבור, היא לא חייבת להגיע בצורתה הגולמית אל בימות התקשורת המרכזיות. קהל היעד נחשף אליה במדיה החברתית ובקבוצות שאיש לא מנטר. התפקיד של גופי התקשורת ה"ממוסדים" של היקום הביביסטי הוא לספק מעטפת לוגית שבתוכה תיאוריית הקשר תיראה כמו הסבר הגיוני, ולא כמו פנטזיה ניאו-נאצית.

זה התחיל מההדלפה שפורסמה בשורה של כלי תקשורת בשעות הראשונות של המלחמה, על כך שבצה"ל תדרכו את הממשלה רק לפני כמה ימים שחמאס "מורתע" ולא מעוניין בעימות צבאי. הבוקר, בשידורי ערוץ 14, זה כבר נראה כך: המגיש, שי גולדן, העלה על הקו את יעקב ברדוגו, הפרשן הפוליטי שהוא גם יועץ קרוב של נתניהו. ברדוגו ירה את המסר: הסיפור המרכזי, טען מיד בפתח דבריו, הוא המלחמה על הנרטיב.

"הם", טען ברדוגו, רוצים לקבע את הנרטיב שלפיו הדרג המדיני – כלומר, נתניהו – החליש את הצבא, ולכן אשם במחדל. ברדוגו האשים את "כל החבורה של העמוס ידלינים, העמוס גלעדים והגיורא איילנדים", שלטענתו מגויסים למטרה הזאת בדיוק.

מתוך שידורי ערוץ 14 (צילום מסך)

יעקב ברדוגו בראיון טלפוני עם שי גולדן, תוכנית הבוקר של ערוץ 14; 8.10.23 (צילום מסך)

הוא דיבר על האופוזיציה, שהוזמנה להצטרף לממשלה לנוכח מצב החירום, אך הציבה תנאים. הניסוח היה זהיר: "מתברר שהאיזנקוטים והגנצים לא חושבים על ישראל לפני הכל, אלא על איך לקבע את הנרטיב שלהם". ועכשיו, הוסיף ברדוגו, שני הרמטכ"לים לשעבר שהפכו ליריבים פוליטיים של נתניהו מוכנים להיכנס לממשלה – אך עושים זאת ממניעים זרים ולכן מציבים "סדרה של התניות" שנועדו להחליש את כוחם של השרים ו"לתת משקל יתר לרמטכ"ל ולמטכ"ל".

לפי התיאור המופרע של ברדוגו, המטרה של כל הגנרלים האלה, של "האיזנקוטים והגנצים", ואפילו של הרמטכ"ל המכהן הרצי הלוי, היא לדאוג שהאשמה תוטל על הממשלה המכהנת, כלומר על נתניהו. ברדוגו לא חייב להגות את המילים "גנרלים בוגדים". מספיק שיגיד שהם פועלים מתוך אינטרסים זרים.

חרושת התעמולה החלה לצאת כבר בזמן אמת, לפני תום היום הראשון של מתקפת הפתע, כשמעט מאוד היה ידוע על ממדי ההרג, ההרס והמחדל שאִפשר אותם. בשלב הזה אף אחד לא יכול לנבא איך זה ימשיך ואיך זה יסתיים. אבל דבר אחד אפשר לקבוע בביטחון: האסון בדרום לא יאחד את החברה הישראלית, לא יעלים את הקרעים ולא יעצור את המלחמה הפנימית שמתחוללת כאן בשנה האחרונה. מכונת הרעל לא תנוח. מכונת הרעל לא תעצור ותתגייס למאמץ הקולקטיבי, כפי שעשו ארגוני המחאה, גם אלה שעודדו סרבנות. מכונת הרעל לא מאמינה ב"שקט, יורים". אם חייבים לחפש אויבים מבפנים, שם אפשר להתחיל.