זה קרה בסוף השבוע, עמוק בתוך עוד אחד מהמונולוגים המצולמים שבהם עונה ראש הממשלה על שאלות גולשים. ביום שישי האחרון הוא הקדיש לכך קרוב לחצי שעה. אבל בערך בדקה ה-17, בנימין נתניהו מצא לנכון להשמיע הבהרה לגבי פעילות הרשת של בנו הבוגר: "יאיר הוא אדם עצמאי, והוא כותב והוא חושב מה שהוא רוצה. הוא גם לא מתייעץ איתי כשהוא עושה את זה. זו זכותו, ואני לא מתיימר להגיד שאני יכול להגיד לו מה לעשות".

יאיר נתניהו עצמו הקדים ואמר זאת כמה ימים קודם לכן. "אולי תפסיקו סוף-סוף עם השטות הזאת שכל מה שאני כותב מוכתב מאבא שלי", צייץ בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לעוד סערת רשת שחולל. "אני בנאדם מבוגר וכותב בעצמי באייפון שלי מה שעולה לי בראש באותו רגע. את אבא שלי אני רואה בערך פעם בשבוע". המסר הזה, בקווים כלליים, חזר על עצמו גם בתגובות שמסר לשתי כתבות פרופיל טלוויזיוניות ששודרו באותו סוף שבוע.

הרקע לעיסוק בקשר בין יאיר נתניהו לאביו הוא שרשרת של עדויות על מעורבותו ההולכת וגוברת של הבן בקמפיינים ובהתנהלות הפנימית של ראש הממשלה ומפלגתו. ניתוח שפורסם באתר "העין השביעית" בחודש שעבר הפנה זרקור אל התפקיד שממלא נתניהו הבן בקמפיין הבחירות של הליכוד, והציג את הסנכרון בין פעילות הרשת שלו לתעמולה שמפיץ אביו. ההכחשות שהגיעו לאחר מכן מזמינות התעמקות במכונת המסרים המשפחתית.

יאיר נתניהו ממלא תפקיד ייחודי בקמפיין: חוץ מלהדהד את אביו, חשבונות המדיה החברתית שלו משמשים ערוץ מרכזי להזרקת תעמולה מלוכלכת, ספינים וחדשות כזב אל מעמקי הפידים ברשתות החברתיות – ומשם, לעתים, אל תוך מחזור הדם של כלי התקשורת המרכזיים

להצהרות של ראש הממשלה ובנו ראוי להתייחס בפקפוק. יאיר נתניהו ממלא תפקיד ייחודי בקמפיין הרשת של הליכוד. חוץ מלהדהד פרסומים של אביו ולהגביר את תפוצתם, חשבונות הטוויטר, האינסטגרם והפייסבוק של נתניהו הבן משמשים ערוץ מרכזי להזרקת תעמולה מלוכלכת, ספינים וחדשות כזב אל מעמקי הפידים ברשתות החברתיות – ומשם, לעתים, אל תוך מחזור הדם של כלי התקשורת המרכזיים.

פרשת ג'פרי אפשטיין, עבריין המין המקושר ורב-האמצעים שהתאבד במעצר, מספקת דוגמה מעוררת מחשבה למהלך הזה. בשבועות האחרונים, חשבונות המדיה החברתית של יאיר נתניהו מוצפים בחומרים על אפשטיין, על "אי הפדופילים" שלו, הצילומים של אהוד ברק מחוץ לדירת הפאר בניו-יורק – וקרן וקסנר, הגוף שכבר ב-2016 נחשף ב"הארץ" שהעביר מיליונים לברק עבור עבודת מחקר שאף אחד מהצדדים אינו מוכן לחשוף. כשראש הממשלה תוקף את ברק, שותפו הפוליטי לשעבר, הוא בדרך כלל לוקח צעד אחורה: צוות הניו-מדיה שלו משתף ידיעה מאתר חדשות או הודעה מטעם הליכוד, ונזהר שלא לסטות ממה שדווח בעיתונות. את הספקולציות והעיסוק בפרטים הקטנים והמלוכלכים, כך נראה, משאירים לבנו.

דבר מעצרו של אפשטיין דווח בתקשורת האמריקאית ב-6 ביולי. התקשורת הישראלית מיהרה לדווח על כך, אבל בהצנעה ובלי להבליט את קשריו של אפשטיין עם ברק. איך משנים את המצב הזה, וגורמים לחדשות מאמריקה לפגוע ביריבו של נתניהו כאן, בישראל? בתור התחלה מאשימים את התקשורת.

ראש הממשלה לא מעביר את ימיו עם טלפון חכם ביד, גוזר צילומי מסך ומקליד קריאות לפעולה. עושה זאת עבורו צוות הניו-מדיה שלו, בניהולם של יונתן אוריך וטופז לוק

ב-7 ביולי, בשמונה וחצי בערב, טיווח יאיר נתניהו את גיא פלג, כתב המשפטים של חדשות 12, שמסקר את החשדות הפליליים נגד נתניהו ובשל כך הפך למושא ההתקפה העיקרי שלו מקרב עיתונאי ישראל. "אתה לא מתבייש? אין לך בתור כתב לענייני משפט מה להגיד על המעצר היום של הפדופיל ג'פרי אפשטיין, חברו הטוב ביותר של אהוד ברק, שגם אירגן לו 2.5 מיליון דולר בעודו פוליטיקאי?", כתב לו בפייסבוק ובטוויטר. במקביל, פתח בוויכוח רשת עם נדב איל, עורך חדשות החוץ של חדשות 13.

אותה התנהלות בדיוק אפשר היה למצוא אצל בנימין נתניהו. מוקדם יותר באותו יום פורסם בעמוד הפייסבוק שלו צילום מסך של דיווח על מעצר אפשטיין באתר News1 של יואב יצחק: "צל הקשרים מן העבר שב לרדוף את ברק – ערב הבחירות", קבעה כותרת באדום. "והתקשורת שותקת", נכתב בצמוד, בהערה מטעמו של ראש הממשלה. למחרת עלה נתניהו לשידור חי בערוץ הפייסבוק שלו וחזר על המסר בהרחבה: במונולוג וידיאו שצולם במעון ראש הממשלה הוא שב ותקף את גיא פלג, והאשים את חדשות 12 בהסתרת הקשר בין ברק לאפשטיין.

למחרת, האב ובנו המשיכו בקמפיין: "הקרן שמממנת את אהוד ברק באמצעות הפדופיל ג'פרי אפשטיין!", כתב יאיר נתניהו לעוקביו בפייסבוק מעט לפני השעה ארבע בבוקר, וצירף קישור לכתבה מאתר "מידה", המרבה להדהד את המסרים של נתניהו. כמה שעות לאחר מכן פורסם בעמוד הפייסבוק של ראש הממשלה סרטון תעמולה של הליכוד שמתמקד גם הוא בקשרים הכלכליים בין ברק לאפשטיין. "מה עוד נתן עבריין המין לאהוד ברק?", נכתב בצדו בשם נתניהו האב.

מסר משולב: נגד ברק, ונגד התקשורת. שני פריימים מתוך תשדיר תעמולה של הליכוד שהופץ בעקבות פרשת ג'פרי אפשטיין

מסר משולב: נגד ברק, ונגד התקשורת. שני פריימים מתוך תשדיר תעמולה של הליכוד שהופץ בעקבות פרשת ג'פרי אפשטיין

השלב הראשון של הקמפיין הממוקד הושלם: אפשטיין הוא הלכלוך. בשלב הזה, איש כבר לא מפקפק בחומרת מעשיו. העיסוק בנתיב הכסף של קרן וקסנר הוא האמצעי להדבקת ברק, היריב המקומי, בלכלוך ממעבר לים. ההאשמות על תת-הסיקור משלימות את התמונה, ומבהירות לקהל היעד שהתקשורת לא יוצאת מגדרה מסיבות מושחתות, פוליטיות, ומשנאת נתניהו. כעת מגיע השלב שבו מנסים להכניס את היריב למגננה. גם כאן, האב ובנו פעלו בסנכרון מושלם.

ב-10 ביולי, בשעות הבוקר, פנה עורך-דין המייצג את הליכוד ליועץ המשפטי לממשלה ודרש לפתוח בחקירה פלילית נגד ברק בשל קשריו עם אפשטיין. נתניהו האב מיהר לשתף דיווח על כך שפורסם באתר הימני "0404". כמה שעות לאחר מכן שיתף בנו ידיעה דומה שעלתה באתר News1. למחרת נחשף בעיתון "הארץ" כי אפשטיין גם היה שותף של ברק בחברת סטארט-אפ שבה השקיע. "לחקור מיד את אהוד ברק", חרץ נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו, בצירוף צילום מסך של הידיעה ב"הארץ".

חדשות כזב וקונספירציה וינאית

כל עיסוק בפעילות הרשת של בנימין נתניהו מחייב הבהרה: ראש הממשלה לא מעביר את ימיו עם טלפון חכם ביד, גוזר צילומי מסך ומקליד קריאות לפעולה. מי שעושה זאת עבורו הוא צוות הניו-מדיה שלו, בניהולם של יונתן אוריך וטופז לוק. בכתבה שפורסמה בשבוע שעבר ב"ידיעות אחרונות" טען מרואיין אנונימי שיאיר נתניהו מעורב באופן עמוק בפעילות המקוונת של אביו, שמנוהלת לדבריו באמצעות קבוצת ווטסאפ שבה חברים נתניהו הבן, אוריך ולוק.

בשבועות האחרונים, מסיבה בלתי מוסברת, בנימין נתניהו צמצם מאוד את העיסוק הפומבי שלו בכתב האישום שמרחף מעליו, והפסיק כמעט לחלוטין את מתקפותיו נגד העיתונאים שמדווחים על פרשיותיו הפליליות

לפי אותו גורם אנונימי, בדרך זו מחליטים אילו מסרים יופצו באפיקים הרשמיים – ואילו באפיקים אחרים, שאינם מזוהים במובהק עם ראש הממשלה. הרוטינה הזאת עשויה להסביר את הסנכרון בין פעילות הרשת של ראש הממשלה ובנו.

המיני-קמפיין על קשריו של ברק עם אפשטיין לא היה מקרה חריג. התעמולה השלילית של ראש הממשלה תוקפת בגלים: מדי כמה ימים מסמנים פוליטיקאי יריב, ואז תוקפים אותו שוב ושוב עד שהמסר עובר. כפי שקרה עם הבליץ נגד אנשי התקשורת, בדרך כלל הדבר נעשה ביותר מחזית אחת; הסגנון שונה, אבל המסרים דומים – וגם מושאי המתקפות.

כך קרה למשל עם מיני-קמפיין שכוון נגד יאיר לפיד, שהתבסס על דיווח של "ישראל היום" על כך שמו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, שוחח עם השר לשעבר על "חוק 'ישראל היום'". בבוקר הדיווח, יאיר נתניהו מיהר לשתף אותו בפייסבוק. כעבור שעה הופץ הקישור גם בעמוד הפייסבוק של ראש הממשלה, בתוספת הסלוגן "לא ביבי – לא חוקרים".

לאחר מכן פורסמה ההרחבה: "אותי חוקרים בפעם הראשונה בהיסטוריה על 'סיקור אוהד' ב'וואלה' וב'ידיעות אחרונות' – סיקור שלא היה ולא נברא", נכתב בדף הפייסבוק של נתניהו האב. "את יאיר לפיד מסרבים לחקור על סיקור אוהד ומלטף ב'ידיעות', שהיה בלי הפסקה ושתמורתו קידם לפיד את החוק לסגירת 'ישראל היום', שהיה מכניס מאות מיליונים ל'ידיעות אחרונות'". שעתיים קודם לכן פרסם יאיר נתניהו בשם עצמו פוסט כמעט זהה.

נתניהו האב ונתניהו הבן בפייסבוק, 26.7.2019 (לחצו להגדלה)

מצאו את ההבדלים. נתניהו האב ונתניהו הבן בפייסבוק, 26.7.2019 (לחצו להגדלה)

הקריאה לחקור את לפיד חזרה על עצמה באותו ערב בפוסט של פובליציסט "גלובס" אלי ציפורי, שנתניהו ובנו מרבים לשתף את פרסומיו נגד התקשורת ומערכת אכיפת החוק. הפוסט של ציפורי (שמרבה לגדף ולהוציא את דיבתם של עיתונאים, ביניהם גם עיתונאי "העין השביעית") ענה במדויק על צורכי התעמולה המיידיים של נתניהו האב. נתניהו הבן דאג לשתף את הפוסט עם עוקביו.

מיני-קמפיין שמריץ הליכוד נגד אביגדור ליברמן, עוד שותף פוליטי לשעבר של נתניהו, מספק דוגמה נוספת. המתקפה העכשווית על ראש ישראל-ביתנו קיבלה תאוצה אחרי שבראיון לגלי-צה"ל ליברמן לא פסל תרחיש שבו ימליץ על בני גנץ להרכבת הממשלה לאחר הבחירות. זמן לא רב לאחר הראיון שחרר הליכוד תשדיר תעמולה שבו הוצאו דבריו של ליברמן מהקשרם, כך שנוצר הרושם שהוא התחייב להמליץ על גנץ בכל תרחיש שלא יגיע. בימים שלאחר מכן, בנימין נתניהו חזר שוב ושוב על הדיסאינפורמציה הזאת – ברשת, באירועים פומביים ובמאמר שכבש את שער "ישראל היום".

ציוץ מחשבון הטוויטר של מישל פרוכטר, ששותף על-ידי יאיר נתניהו בפייסבוק (לחצו להגדלה)

ציוץ מחשבון הטוויטר של מישל פרוכטר, ששותף על-ידי יאיר נתניהו בפייסבוק (לחצו להגדלה)

בנו יאיר לקח חלק בהפצת הדיסאינפורמציה כבר מההתחלה: כמו אביו, גם הוא החל לשתף את תשדיר התעמולה של הליכוד זמן לא רב לאחר פרסומו. אבל בניגוד לאביו, יאיר נתניהו הוסיף עוד רובד למתקפה, כזה שהבליט את פרשיות השחיתות של ליברמן ויחסיו עם איל ההון האוסטרי מרטין שלאף – וקשר ביניהם ובין התמרונים הפוליטיים שלו. "כמה הוכחות עוד צריך שליברמן (הבובה של האוליגרך מרטין שלאף) עבר לגוש השמאל?!", תקף נתניהו הבן. בפרסומים אחרים הדהד תיאוריית קונספירציה מוכחשת על כך שליברמן נפגש עם לפיד בווינה, ושם כרתו השניים ברית סודית.

בימים שלאחר מכן יאיר נתניהו המשיך לתקוף בכיוון הזה: הוא שיתף ראיונות עם אביה אלף, מנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה לשעבר, שעסקה בחקירות הפליליות של ליברמן. הוא חלק עם עוקביו פוסט שהתבסס על עדות של אלדד יניב, וגם פוסט שבו הוגדר ליברמן כ"אדם ששישה עדים שהיו אמורים להעיד נגדו התאדו או מתו בנסיבות מסתוריות, כולל שוטר ממשטרת ישראל שנעלם עם מסמכים המפלילים את ליברמן".

כחלק מהמתקפה, הוא גם השעה לרגע את רגשותיו כלפי רביב דרוקר – שברגיל סופג ממנו השמצות – ושיתף פרסומים ישנים שלו על פרשות ליברמן. בפוסט אחר השווה את יו"ר ישראל-ביתנו ליונק הימי ניבתן.

מהרשת החברתית אל חדרי החקירות

העיסוק בפרשיות השחיתות של ליברמן ממחיש את התפקיד המיוחד שממלא יאיר נתניהו בקמפיין של אביו. בשבועות האחרונים, מסיבה שלא הוסברה לציבור, בנימין נתניהו צמצם מאוד את העיסוק הפומבי שלו בכתב האישום שמרחף מעליו, והפסיק כמעט לחלוטין את מתקפותיו נגד העיתונאים שמדווחים על פרשיותיו הפליליות.

ליאיר נתניהו אין קיום ציבורי ללא אביו. העובדה שאביו הוא ראש ממשלת ישראל היא זו שגורמת לציבור ולתקשורת להקדיש לו תשומת לב. זו גם הסיבה לכך שהוזמן למסע הסברה באמריקה. ללא ייחוסו המשפחתי, הוא לא היה חולם להתחכך במדינאים ובבעלי ההון שבאים במגע עם אביו

בתור מי שעדיין מואשם בביצוע עבירות חמורות, ברור מדוע נתניהו האב אינו שש לצלול לעומקם של תיקי ליברמן, שנסגרו זה מכבר, או לחפור בתיקים התיאורטיים של ברק ולפיד, שמעולם לא נפתחו. בשיח על טוהר המידות, ראש הממשלה נמצא בעמדת נחיתות מובהקת. אבל בנו אינו נמצא באותה עמדה, הרי הוא – כפי שהוא ואביו הקפידו לציין שוב ושוב בימים האחרונים – אדם עצמאי שפועל כביכול במנותק ממהלכיו של ראש הממשלה.

להצהרות הללו אפשר להתייחס כאל ניסיון של מדינאי מכובד לתפוס מרחק ממאוורר הרפש שבנו פותח ברשתות החברתיות. אבל יש להן גם רובד אחר. התגייסות של בן למען מסע הבחירות של אביו היא דבר טבעי ולגיטימי. יאיר נתניהו היה יכול לתפעל את כל מערך המדיה החברתית של אביו, לכתוב את כל המסרים שמתפרסמים בשמו וגם לצלם בעצמו את המונולוגים הארוכים של ראש הממשלה – ועדיין לא היה בכך כל פסול. אם כך, מדוע שניהם כל-כך מתעקשים על הבידול הזה? ייתכן שהסיבה לכך כלל לא קשורה לקמפיין הבחירות.

ליאיר נתניהו אין קיום ציבורי ללא אביו. העובדה שאביו הוא ראש ממשלת ישראל היא זו שגורמת לציבור ולתקשורת להקדיש לו תשומת לב. אביו הוא הסיבה לכך שהוזמן לאחרונה למסע הסברה בארצות-הברית. ללא ייחוסו המשפחתי, יאיר נתניהו לא היה חולם להתחכך במדינאים ובבעלי ההון שבאים במגע עם אביו. סביר להניח שהוא גם לא היה מכיר את איש העסקים ג'יימס פאקר – מהדמויות המרכזיות של "תיק 1000" – שאיפשר לו להשתמש בנכסיו היוקרתיים. גם במקרה זה טען להגנתו כי עשה זאת כ"אזרח פרטי".

היועץ המשפטי לממשלה קבע כי אין תשתית ראייתית מספקת כדי להעמיד לדין את יאיר נתניהו על מעורבותו ב"תיק 4000". הוא לא יישפט, אבל אם וכאשר ייפתח משפטו של אביו – לא מן הנמנע שיוזמן להעיד מטעם ההגנה

ב"תיק 4000", תיק יחסי השוחד לכאורה בין ראש הממשלה לשאול אלוביץ', יאיר נתניהו היה אחד החשודים. הוא נחקר בגין טענות שלפיהן לקח חלק פעיל ביחסי התן-וקח בין אביו לאלוביץ' סביב ההטבות הרגולטוריות שניתנו לקבוצת בזק והטיית סדר היום של אתר "וואלה". לאחר תום החקירה, היועץ המשפטי לממשלה קבע כי אין תשתית ראייתית מספקת כדי להעמיד לדין את יאיר נתניהו על מעורבותו בפרשה.

נתניהו הבן לא יישפט, אבל אם וכאשר ייפתח משפטו של אביו – הוא עשוי להתבקש להעיד מטעם ההגנה, או במשפטיהם של הנאשמים האחרים. תמלילי החקירות של יאיר נתניהו ייחשפו בבית-המשפט ובתקשורת, והוא יידרש להתייחס לעדויות על חלקו בפרשה. אם לא בבית-המשפט, אז בזירה הציבורית. ואם יעלה בידו לשכנע שעשה הכל לבד, כאדם עצמאי שלא מקבל פקודות מאיש, מין שד טסמני פרוע שמדי פעם אפילו הוריו נאלצים להסתייג ממעשיו – אולי יצליח להימנע מהפללת אביו. או אז יתברר אם הקמפיין למיתוגו כאזרח פרטי נשא פרי.