לוגו מכונת הרעל

ברגע של כנות, מרואיין ששוחח עם "העין השביעית" על תיאוריית קשר ביביסטית שבה הוא דוגל הסביר על מה הוא מתבסס: על יעקב ברדוגו, מקורבם של בנימין נתניהו ואשתו שרה. ברדוגו, טען המרואיין, הוא זה שהסביר לו את ההיגיון מאחורי קונספירציית "מדינת העומק" – אחווה סודית של פקידים תאבי שליטה, גנרלים, קרנות ופעילי שמאל שמנסים להפיל את ראש הממשלה בדרכים לא דמוקרטיות. ברדוגו הכחיש.

מרואיינים אחרים בכתבה שפירסמנו כאן אתמול, אנשים שהפיצו דיסאינפורמציה ותיאוריות קשר סביב טבח 7 באוקטובר, התעקשו שאף גורם ביביסטי לא מזין או מפעיל אותם. בהתחשב ברקורד שלהם כמפיצי פייק ניוז, אפשר לקחת את ההצהרות שלהם בעירבון מוגבל. אבל גם אם דיברו אמת, זה לא מאוד משנה.

מפיצי כזבים לא צריכים לדבר עם ברדוגו, או עם כל חייל אחר במנגנון הביביסטי, כדי להזין את מכונת הרעל. התרבות הפוליטית שנתניהו הנהיג בישראל סיפקה את המצע שעליו פורחות כעת תיאוריות הקשר, אומר אחיה שץ, מנכ"ל מיזם "פייק ריפורטר" שחושף ומנתח דיסאינפורמציה מקוונת. "יש פה שילוב של נטיות אידיאולוגיות וקמפיינים מסיתים ואלימים ושקריים שהאנשים האלה אכלו במשך שנים, שחלקם מגיעים מנתניהו אישית, למשל קונספירציית 'תפירת התיקים' וקונספירציית 'גניבת הבחירות'", מסביר שץ.

אחיה שץ, מנכ"ל "פייק ריפורטר". 2022 (צילום: יאיר גיל)

אחיה שץ, מנכ"ל "פייק ריפורטר" (צילום: יאיר גיל)

מאז השבת השחורה, המיזם שבראשו עומד שץ מתעד את מפיצי השקרים, סייע בחשיפת זהותו של כזבן שפעל בחסות האנונימיות, וביסס את התובנה שחלק לא מבוטל מהדיסאינפורמציה וההסתה הופץ על-ידי פעילי רשת מהיקום הביביסטי.

"אנשים שכחו שבמשך כל השנים האחרונות הופצה כאן עלילה על כך שהסימבול הדמוקרטי העליון של ישראל, ראש הממשלה, מתמודד עם מזימה משולבת של השופטים, של ועדת הבחירות ושל השמאל, שמנסים להדיח אותו בדרכים פסולות. ניפצו את תחושת הדמוקרטיה והאזרחות של אזרחים רבים בצעד פוליטי צר, של נתניהו ואנשיו, ומה שאנחנו רואים עכשיו אלו פירות הפוסט-אמת וקמפיין השקרים", אומר שץ. "זה חלק ממגמה בינלאומית. ימין פופוליסטי בכל העולם משתמש בשקרים כדי להסביר את כשלונותיו או לגייס אנשים לשורותיו. קמפיין גניבת הבחירות של טראמפ, 'Stop the Steal', שהסתיים בהסתערות על הקפיטול, הופיע לפני כן במקומות אחרים.

"אנשים לא זוכרים, אבל בבחירות שהתקיימו בישראל מיד אחר-כך, במרץ 2021, ארגון 'אם תרצו' אימץ את הקמפיין הקונספירטיבי הזה ויצא עם הסלוגן 'עוצרים את הזיופים' והאשים את יו"ר ועדת הבחירות, השופט עוזי פוגלמן. אנשים התבוננו על המשבר הפוליטי הגדול ביותר בהיסטוריה של הדמוקרטיה האמריקאית ואמרו: 'כזה אנחנו רוצים'. אולי הם לא רצו שתהיה הסתערות על הכנסת, אבל את המסרים הם אימצו.

"יש קטע וידיאו מדהים של קלמן ליבסקינד מראיין את מתן פלג, מנכ"ל 'אם תרצו'. ליבסקינד אומר לו פחות או יותר משהו כזה: 'תגיד לי, אתה מטורף? אתה מעליל על שופט עליון שהוא אחראי לגניבת הבחירות בישראל? אתה מבין איזה נזק אתה עושה?'. ומה מתן פלג עונה? 'אני רק מציג ספקות'. בדיוק כמו הקונספירטורים שמפיצים עכשיו שקרים, וכשלוחצים עליהם טוענים שהם רק מעלים שאלות. חלקם אידיוטים שימושיים, אחרים הם אנשים ציניים שהאוריינטציה שלהם פוליטית".

עד כמה אפשר להטיל את האחריות על נתניהו?

"כל התופעות האלה נובעות מתרבות פוליטית שדורשת את זה. של מחנה שמשתמש בשקרים תוך גימוד ההשלכות במקרה הטוב, ובמקרה הרע מתוך נכונות להתעלם מהן לחלוטין. השקר מתפקד כאן ככלי פוליטי שנועד לשכנע ציבור, או להתמודד עם מצב באופן מניפולטיבי. לוקחים את הביורוקרטיה השלטונית, והפקידוּת, ומערכת הביטחון וכל המנגנונים הדמוקרטיים – והופכים אותם לאויב כדי לאפשר מהלכים לא דמוקרטיים כמו ההפיכה המשפטית.

מנכ"ל "אם תרצו" מתן פלג (צילום מסך) ומודעה שהופצה במסגרת קמפיין "עוצרים את הזיופים" בשנת 2021

מנכ"ל "אם תרצו" מתן פלג (צילום מסך) ומודעה שהופצה במסגרת קמפיין "עוצרים את הזיופים" בשנת 2021 (לחצו להגדלה)

"התוצר של זה הוא חיזוק כל תיאוריות הדיפ סטייט למיניהן. ככה אהרן ברק הופך לדמון שמסוגל לעשות דברים בלתי נתפסים, וגם בלתי אפשריים, כמו לשלוט בכל העולם – ואהוד ברק מתואר כ'פדופיל' שרוצה להרוס את המדינה".

יש גם אלמנט קוגניטיבי, או שהכל פוליטי?

"יש אלמנט קוגניטיבי. אני כבר שבוע מדקלם: נוצר כאן רגע של משבר, רגע שבו הקונספציה קורסת – וזה הרגע שבו הקונספירציות עולות ומשלימות את תמונת המציאות. כשמבינים שצה"ל לא מצליח להגן עלינו מפני מתקפה כזאת, ורואים איך כל המערכות החכמות נעשות טיפשות וחלשות מול טנדר וקאטר וכמה טרקטורים – כל הדבר הזה לא מסתדר לאנשים במוח.

"פה, בצורה אותנטית – באמת אותנטית – אנשים מנסים להשלים את התמונה, והם עושים את זה על בסיס הנטיות והתפיסות הקיימות שלהם. הם מחברים את רסיסי המידע על-פי מפה שנחקקה מראש.

"הם אומרים לעצמם: זה לא המנהיג שלי שנכשל – האחראים הם בטח האנשים הרעים, אלה שכבר אמרו לי עליהם שהם הדיפ סטייט ושהם רוצים לפרק אותנו מבפנים ולהחליש את הצבא. או שצה"ל והשב"כ בכלל בצד של המחבלים, כמו שאמרה טלי גוטליב רק לפני חודשיים. זה הכל רמיקסים של קונספירציות קודמות.

הצייצנית הביביסטית מירי ברבי בטוויטר, 8.10.2023. לאחר הפרסום הפכה את הקביעה הנחרצת לתהייה (צילום מסך, לחצו להגדלה)

הצייצנית הביביסטית מירי ברבי בטוויטר, 8.10.2023. לאחר הפרסום הפכה את הקביעה הנחרצת לתהייה (צילום מסך, לחצו להגדלה)

"אני חושב שזה מה שקרה עם היעל-צינים למיניהם, שמיהרו לצייץ על 'מרגלים' והפסיקו אחרי שהבינו איזה נזק הם גורמים. ברגע שבו אנחנו נמצאים עכשיו, הקמפיינים האלה כבר לא פוגעים רק בשמאל, או במרכז, או במחנה שמתנגד לנתניהו. שיטות התעמולה הבזויות האלה, והשקרים, גובים מחיר אמיתי מכל הציבור הישראלי: ממשפחות של נפגעים, מהנפגעים עצמם, ממאמץ הלחימה. אחת המשימות הכי חשובות עכשיו היא להמחיש את זה, ולגרום להם להפסיק".

תיאוריות הקשר השקריות שהטילו את האחריות לטבח על "בוגדים" משורות הצבא והשמאל לא אומצו בשום שלב על-ידי נתניהו, אבל הן השתלבו עם מסר שמקורביו טפטפו באמצעי התקשורת מהרגע הראשון: מערכת הביטחון אשמה במחדל, ולא ראש הממשלה. גם בהמשך, אחרי ששורה של בעלי תפקידים בכירים במערכת הביטחון – בהם הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש אמ"ן אהרן חליוה וראש השב"כ רונן בר – הודיעו שהם נושאים באחריות, נתניהו נמנע מלהצטרף אליהם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועציו הקרובים עופר גולן (מימין), טופז לוק (במרכז) ויונתן אוריך (מאחור). ירושלים, מרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועציו הקרובים עופר גולן (מימין), טופז לוק (במרכז) ויונתן אוריך (מאחור). ירושלים, מרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל)

נתניהו היה המרוויח המיידי מהפצת תיאוריות הקשר, אבל הוא לא היה היחיד. לדברי אחיה שץ, במעגלים פלסטיניים עטו על עלילות ה"בגידה מבפנים" שהפילה את הציונים והציגו אותן כהוכחה להתפוררות הפנימית של ישראל. חלק מהפלסטינים, הוא אומר, הלכו עוד צעד קדימה וטענו שה"בגידה" לא רק אִפשרה אלא גם ממש הולידה את מתקפת הטרור – שנועדה ליצור תירוץ מלאכותי לכיבוש עזה.

"את מפיצי תיאוריות הקונספירציה אפשר לחלק לשלוש קבוצות", אומר שץ. "הקבוצה הראשונה היא גורמים זרים, למשל איראניים, שמנסים לגרום לכאוס בחברה הישראלית. קבוצה אחרת היא הגורמים הפוליטיים, במקרה הזה ביביסטיים, שהמטרה שלהם היא להסיר אחריות מהמנהיגים שלהם. הם מתכתבים עם תיאוריות קשר טראמפיסטיות שמקורן באמריקה, כמו ה'דיפ סטייט' ו-QAnon.

מפיץ הכזבים דניאל גינת, מתוך עמוד הפייסבוק שלו (צילומי מסך)

מפיץ הכזבים דניאל גינת, מתוך עמוד הפייסבוק שלו (צילומי מסך)

"הקבוצה השלישית היא קונספירטורים מטעם עצמם. אנשים עם נטייה טבעית ליפול לתוך כל מיני מחילות ארנב, חלקם מתנגדי חיסונים שהתפלפו כבר בקורונה – זה היה הרגע שלהם לזהור – ופשוט התרגלו להתבונן על כל העולם מתוך הפריזמה הקונספירטיבית. המצב שנוצר עכשיו בארץ מספק להם קרקע פורייה: ברגע שקונספציה קורסת ונוצר חוסר אמון בשלטון וצורך בהסברים חדשים, נפער חלל – ואל תוך החלל הזה נכנסות הקונספירציות".

לדבריו, המאבק בקונספירציות שאופפות את המלחמה חשוב במיוחד לנוכח המצב הנפיץ ששורר בארץ, והאפשרות שהתיאוריות השקריות יובילו להסלמה בחזיתות נוספות – למשל בין יהודים וערבים בתוך גבולות ישראל.

לדברי שץ, כשתיאוריות הקשר מתקבעות כתרחישים מציאותיים במעגלים המקורבים לשלטון מתעוררת סכנה נוספת: שמקבלי ההחלטות, שניזונים גם מפידבק שהם מקבלים מהתומכים שלהם, יקבלו החלטות על בסיס מידע מוטעה.

"אחד מראשי אמ"ן אמר לי פעם: 'במודיעין, אתה חייב שיהיו לך אמיתות. אתה חייב שיהיה לך מידע שאומר: זו ההנחה שלי, היא בדוקה והיא מבוססת והיא אומתה שוב ושוב'. בלי זה, מדינה וצבא לא יכולים לבצע את תפקידם. מה שקרה בישראל בשנים האחרונות, השנים של שלטון הימין, זה ששקרים הפכו ללגיטימיים. וכששקרים הופכים ללגיטימיים, הם הופכים להיות האמת".