השיטה (תקציר)

שיטת נתניהו להחדרת תיאוריות קונספירציה אל השיח בארבעה שלבים: (1) נתניהו תוקף את התקשורת שוב ושוב ומערער את הלגיטימיות שלה. (2) במקביל, תיאוריות קונספירציה מופצות בחשבונות המדיה החברתית של בנו יאיר ועל-ידי עיתונאים, גולשים ואתרים מגויסים משולי השיח התקשורתי. (3) אמון הציבור בתקשורת מתערער, והוא הופך נוח יותר לקליטה של תיאוריות קונספירציה לא מבוססות, למשל "גניבת הבחירות". (4) בנימין נתניהו חוזר על הקונספירציה, והופך אותה למסר תעמולה רשמי.

"גניבת הבחירות" (הספין)

"אנחנו לא ניתן להם לגנוב לנו את הבחירות עוד פעם. מסתבר שהיו זיופים בהיקף אדיר בבחירות הקודמות, ואני מעריך שאם לא היו הזיופים האלה היינו מקבלים 61 מנדטים – היינו מרכיבים את הממשלה, חוסכים למדינת ישראל שלנו את הבחירות המיותרות האלה, ועכשיו מנסים לגנוב לנו עוד פעם, ואנחנו רוצים למנוע את זה".

הדובר שמשמיע את התרחיש הקונספירטיבי הזה הוא ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, במונולוג וידיאו ארוך שצולם מעל גגות תל-אביב, על ראש מצודת זאב. מי בדיוק גנב את הבחירות? "מסתבר שאם היו נמנעים זיופים, בל"ד לא היתה עוברת את אחוז החסימה וגוש הימין בהנהגת ראש הממשלה נתניהו היה עומד על 61 מנדטים", הוסבר בהודעה לעיתונות של הליכוד שהופצה אתמול, שעתיים לפני שידור המונולוג של נתניהו בפייסבוק.

תיאוריית הקונספירציה העכשווית של נתניהו נשענת על הליך משפטי שמנהל עמית הלוי, שדורג במקום ה-36 ברשימת הליכוד בבחירות הקודמות (ומאז ירד למקום ה-39). לטענת הלוי, זיופים ואי-סדרים גרמו לכך שמפלגתו הפסידה מנדט, וכך נותר הוא מחוץ לכנסת.

עד כה דובר ודווח על כך שגם אם העתירה תתקבל – היא תגרום לכל היותר למעבר של מנדט אחד מסיעת יהדות-התורה לליכוד, מהלך שלא היה משפיע כלל על מפת הגושים. אבל לאחרונה השתנה השיח. בערוץ 20 למשל דווח אתמול על אפשרות שלפיה פסילת קלפי אחת ביישוב הערבי כסרא תביא לפסילה אוטומטית של "כל הקלפיות הנתונות כעת בחקירות משטרתיות", וכך יתברר ש"בל"ד לא עברה את אחוז החסימה בבחירות האחרונות, ולפיכך, סיעת הימין החדש תחזור לכנסת". לפיכך, נתניהו יוכל סוף-סוף להקים ממשלה.

מאיפה הגיע התרחיש הזה, ועל מה בדיוק הוא מתבסס? "מדובר בספקולציה בלבד. לא מדובר בתרחיש שמישהו חושב שיש לו איזשהו בסיס", הסביר גורם אנונימי מהליכוד שהתראיין ב"הארץ" ונדרש לסוגיה. "אי-אפשר לדעת מה תהיה ההשפעה של פסילת הקלפיות האלה על תוצאות הבחירות. זה תלוי בהרבה גורמים".

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, מתוך המונולוג המצולם שנשא מעל גגות תל-אביב (צילומי מסך)

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, מתוך המונולוג המצולם שנשא מעל גגות תל-אביב (צילומי מסך)

האמת היא שבכל מקרה זה כמובן לא משנה: נתניהו נכשל בהרכבת הממשלה, הכנסת פוזרה, וכל החלטה שיקבל בית-המשפט לא תשנה זאת. הדיון התקשורתי בזיופים ובהליך המשפטי של מועמד מס' 36 בליכוד כלל לא עוסק בבחירות הקודמות. הוא בעצם עוסק בבחירות הקרובות. מי שימשיכו לצפות במונולוג של נתניהו על גג מצודת זאב ישמעו זאת הישר מפי הסוס.

הלקח מהבחירות הקודמות, אומר נתניהו, הוא שחייבים לרשת את הקלפיות – את כולן, בכל המגזרים – במצלמות שיסייעו במניעת זיופים. "מי שלא רוצה להכניס מצלמות מהיריבים הפוליטיים שלנו, סימן שהם רוצים שיהיה זיוף, והם יודעים לאן הזיוף הזה הולך", הטיח.

ציוץ של מפלגת הליכוד ששותף על-ידי חשבון הטוויטר של בנימין נתניהו (צילום מסך, לחצו להגדלה)

ציוץ של מפלגת הליכוד ששותף על-ידי חשבון הטוויטר של בנימין נתניהו (צילום מסך, לחצו להגדלה)

ראש הממשלה יודע שאין סיכוי שזה יקרה: בליכוד אמנם דיברו בשבועות האחרונים על חקיקת בזק שתכשיר את השימוש במצלמות, אך נתקלו בהתנגדות מטעם היועץ המשפטי לממשלה ויו"ר ועדת הבחירות המרכזית. גם אם לא היו נתקלים בהתנגדות הזאת, הם היו נזקקים לנס ביורוקרטי ופוליטי כדי לכנס מחדש את הכנסת וגם להעביר את החוק השנוי במחלוקת בשלוש קריאות.

אם כך, מה עומד מאחורי הספין הקונספירטיבי הזה? מדוע ראש הממשלה ומפלגתו משקיעים משאבים בהפצת ספקולציות שלכאורה אין סיכוי שישנו משהו במציאות? נראה שהשיח על זיופים ומצלמות אינו עוסק בזיופים או במצלמות. קשה להימנע מהמסקנה שהשיח הזה נועד בעצם כדי להניח תשתית ציבורית ומשפטית לערעור על תוצאות הבחירות שיתקיימו בעוד שבועיים. כפי שכיום, בעולם על-פי נתניהו, אי-אפשר להאמין לתקשורת, בקרוב אי-אפשר יהיה להאמין גם לוועדת הבחירות המרכזית. שיטת טראמפ – שיעור מס' 1.

הרביעייה הסודית (דה-לגיטימציה)

כמובן שמדינאי מכובד, ראש ממשלה, לא יכול להתייצב יום אחד מול מצלמה חבוש בכובע אלומיניום ולבקש מהציבור לאמץ תיאוריית קונספירציה שהופכת על-פיה את כל תפיסת המציאות שלהם. כדי שזה יעבוד, או לפחות ישדר אמינות מינימלית, צריך קודם כל להכשיר את השטח. גם אם בישורת האחרונה של מערכת הבחירות אין זמן לתהליכים ארוכים.

"השמאל הישראלי הכין את עצמו היטב לניצחון באפריל 2019, ואף אחד שם לא התכוון לתת לתוצאות לבלבל אותו. צריך לזייף קולות? מזייפים קולות! צריך לאיים על משקיפים בקלפי? מאיימים ואפילו מכים ומגרשים אותם באלימות! צריך למנוע חשיפת זיופים ועבירות על חוק התעמולה? נו, בשביל מה עומד בראש ועדת הבחירות איש מפלגת האבוּדה?"

בימים שלפני שידור המונולוג הקונספירטיבי של ראש הממשלה, סיפורים על השמאל והערבים שגנבו את הבחירות ומתכוונים לעשות זאת שוב פיעפעו בפריפריה של השיח הפוליטי ברשתות החברתיות ובכלי תקשורת מגויסים דוגמת ערוץ 20 ו"חדשות 0404". התכנים הללו לא נועדו להישאר שם. כדי להעניק להם תפוצה מהדהדת הם זקוקים לפונדקאי הקבוע של ראש הממשלה: בנו יאיר נתניהו. יאיר נתניהו ממלא תפקיד חסר תחליף בקמפיין הבחירות של אביו, כזירת ניסוי ומסלקה של חומרים בוטים או קונספירטיביים מדי. במקרה שלפנינו הוא סייע בייבוא תיאוריות הקשר מהשוליים אל המרכז.

מדובר בתהליך מתגלגל: נתניהו הבן מפריח בלון בדמות תיאוריית קשר פרועה או התקפה פרסונלית בוטה. אם הבלון פורח, הוא יופיע אחר-כך בלשון מתונה וזהירה בחשבונות המדיה החברתית של נתניהו האב ובהופעותיו הפומביות. אצל נתניהו הבן תופיע גרסה מוקצנת עוד יותר, שתאפשר בהמשך לנתניהו האב לאמץ את הגרסה הבוטה הקודמת של נתניהו הבן, שהפכה בינתיים למתונה יחסית – וכן הלאה.

בציוץ טוויטר שפרסם יאיר נתניהו ארבעה ימים לפני המונולוג של אביו, הוא דיבר על "גניבה של שני מנדטים באמצעות זיופים בחברה הערבית". אמש, אחרי המונולוג של נתניהו האב שאימץ את הקונספירציה, הציג בנו גרסה מורחבת: "בואו נאמר את זה דוגרי, החבר'ה האלו מעולם לא התכוונו לקבל את תוצאות הבחירות! ב-2015 הם השקיעו עשרות מיליונים וגייסו לצדם את התקשורת כולה, ואפילו הכינו עמודי שער המבשרים על בוא הניצחון. כשהם קרסו על קו הסיום, ישבו שם נשמות שחורות וממורמרות ונשבעו שיותר הם לא יניחו לזה לקרות".

הכותב הוא יגאל מלכה, פעיל ימין שיאיר נתניהו מרבה להדהד במדיה חברתית. "השמאל הישראלי הכין את עצמו היטב לניצחון באפריל 2019, ואף אחד שם לא התכוון לתת לתוצאות לבלבל אותו. צריך לזייף קולות? מזייפים קולות! צריך לאיים על משקיפים בקלפי? מאיימים ואפילו מכים ומגרשים אותם באלימות! צריך למנוע חשיפת זיופים ועבירות על חוק התעמולה? נו, בשביל מה עומד בראש ועדת הבחירות איש מפלגת האבוּדה?", כתב מלכה בפוסט ששיתף יאיר נתניהו.

מתוך חשבון הטוויטר של יאיר נתניהו (צילום מסך, לחצו להגדלה)

יאיר נתניהו על יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר. טוויטר, 28.8.2019 (צילום מסך, לחצו להגדלה)

"שיהיה ברור!", הוסיף מלכה, "בבחירות האחרונות זכה גוש הימין ללא פחות מ-69 מנדטים! ניצחון מוחץ שהיה אמור לאפשר הקמת ממשלה ימנית למהדרין תוך פרק זמן קצר במיוחד. רק זיוף קולות המוני לטובת בל"ד הכניס את רשימת סייעני הטרור אל הכנסת ודחק את ארבעת המנדטים של הימין-החדש אל מתחת לאחוז החסימה". ואם לא נתעשת, התריע, זה יקרה שוב בבחירות שיתקיימו החודש.

השימוש הבלתי מתנצל בתיאוריות קשר ובדוברים משולי השיח עשוי להיראות כמו טקטיקה של ייאוש, אבל הוא מתחבר לאחד האלמנטים המוכרים והוותיקים ביותר ברטוריקה של ראש הממשלה: ההסתה נגד התקשורת

השימוש הבלתי מתנצל הזה בתיאוריות קשר ובדוברים תמוהים משולי השיח עשוי להיראות כמו טקטיקה של ייאוש, אבל למעשה הוא מתחבר לאחד האלמנטים המוכרים והוותיקים ביותר ברטוריקה של ראש הממשלה, כזה שמלווה אותו מאז כהונתו הראשונה בשנות התשעים: ההסתה נגד התקשורת.

בשנים האחרונות, במקביל לחשיפת הפרשות הפליליות שבהן הסתבך נתניהו, מתקפותיו על התקשורת הלכו והקצינו – והגיעו למחוזות חדשים. מביקורת מוצדקת בחלקה הידרדר ראש הממשלה לשלילה מוחלטת. אם פעם העיתונאים היו פשוט "שמאלנים" שסיפקו סיקור מוטה מתוך אג'נדה אישית – כעת, בעיני נתניהו, העיתונאים הם לא יותר מבובות של כוחות חיצוניים שעושים בהם שימוש ציני כדי לפרסם ביודעין שקרים שתכליתם החרבת המדינה. מדוע ולמה? תשאלו את אנשי הלטאה.

זוהי פחות או יותר השורה התחתונה של מונולוג שנשא לפני ימים אחדים, ובו טען שהחשיפות העיתונאיות של גיא פלג, כתב חדשות 12, הן חלק מקנוניה שרקמה "הרביעייה הסודית" – מנכ"ל קשת אבי ניר, מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס, ושניים מבעלי ההון ששולטים בגוף התקשורת, יצחק תשובה ודרורית ורטהיים. ראש הממשלה לא טרח להציג הוכחות, אבל מן הסתם הניח ש"הבייס" שלו כבר יידע למצוא אותן לבד, בצינור האחורי של הקמפיין, בדף של הג'וניור.

מתוך חשבון הטוויטר של יאיר נתניהו (צילום מסך, לחצו להגדלה)

יאיר נתניהו על יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר. טוויטר, 30.8.2019 (צילום מסך, לחצו להגדלה)

בדמוקרטיה תקינה, הממשל מאפשר לציבור להיחשף למידע אמין ומקיף – שמסייע לכל אזרח ואזרחית לגבש דעה מושכלת שתאפשר להם להצביע כפי הבנתם, ולהשפיע על גורלם. כדי לקיים מערכת בריאה כזאת, הממשל נדרש להגן על חופש העיתונות וחופש הביטוי – ובמקביל לטפח עקרונות כמו שקיפות שלטונית וחופש המידע, שמסייעים לאזרחים ולעיתונות לפקח על נבחרי ועובדי הציבור ולגבש את דעתם.

הדה-לגיטימציה הפרועה של העיתונות מצד נתניהו ואנשיו מפוררת את המנגנון העדין והחשוב הזה. היא בעצם אומרת לאזרחים שאי-אפשר להאמין לשום דבר שמציגים להם בתקשורת. הגישה הזאת פוערת חורים הולכים וגדלים בתפיסת המציאות של הציבור. אל החורים האלה אפשר לשפוך את המציאות החלופית, ובמקרה זה את תיאוריות הקשר. כך, במהלך מורכב של היזון חוזר, החלשת העיתונות מאפשרת הטמעה יעילה של תיאוריות קונספירציה.

נתניהו לא המציא את זה כמובן. זוהי בדיוק השיטה ששיכלל והשביח נשיא ארצות-הברית, ידידו דונלד טראמפ.

זה נעשה מופרע יותר

תיאוריית הקשר על גניבת הבחירות כבר עברה משולי השיח היישר אל תוך פיו של ראש הממשלה. אילו עוד קונספירציות ממתינות לציבור הישראלי על כן השיגור של יאיר נתניהו? אחד מספקי הקנוניות של נתניהו ג'וניור הוא "קונספיל", אתר קונספירציות ישראלי מוצהר שרק לאחרונה האשים את בני גנץ בהעברת "טכנולוגיות בטחוניות" לרוסיה של פוטין. ספק אחר הוא אבי זלינגר, ישראלי בגיל העמידה שנוהג לעמוד מול מצלמה ולשאת מונולוגים ארוכים על קונספירציות פוליטיות להפלת נתניהו. ההוכחות: דפי נייר עם סימוני מארקר שהוא מציג בזה אחר זה בפני הצופים.

בימים האחרונים מקדם יאיר נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו גלגול מופרע במיוחד של הקונספירציות האלה: קרן וקסנר, הקרן האמריקאית שנוהלה על-ידי ג'פרי אפשטיין – מקורבו ושותפו העסקי המנוח של אהוד ברק – החדירה סוכנים סמויים לשורות השלטון והתקשורת, ובאמצעותם הצליחה להפליל את ראש הממשלה. כמה "אנשי וקסנר" בדיוק מעורבים בקנוניה? "בסך הכל בתיקי נתניהו פעילים כ-16–20 בוגרי קרן וקסנר כתובעים ויועצים משפטיים, שאמורים להכיר את שלושת השתולים מקרן וקסנר", מפרט זלינגר.

אבי זלינגר מציג תדפיס מתוך הבלוג "טלקום ניוז" של אבי וייס, במונולוג מצולם ששותף על-ידי יאיר נתניהו (צילום מסך)

אבי זלינגר מציג תדפיס מתוך הבלוג "טלקום ניוז" של אבי וייס, במונולוג מצולם ששותף על-ידי יאיר נתניהו (צילום מסך)

לקונספירציה של זלינגר חסרים אלמנטים בסיסיים כמו עובדות, הוכחות ומניעים, והוא אינו מצטיין גם בתכונות אופייניות למפיצי תיאוריות קשר כמו כריזמה ביזארית או יצירת רושם אשלייתי של ידענות. באופן אירוני, אחת ה"הוכחות" לשליטתה של כת סתרים בתקשורת ובמערכת המשפט, שכל עניינה הוא מלחמה במשפחת נתניהו, היא ידיעה קצרה שהתפרסמה באתר "העין השביעית" ב-2015.

הידיעה שמשכה את תשומת לבו של זלינגר הציפה את העובדה שאבי אלקלעי, ששימש בפועל כעורך הראשי של אתר "וואלה", סירב להודות בכך באופן רשמי. בקונספירציה של זלינגר זו הוכחה לכך שאלקלעי הוא סוכן ששתלה קרן וקסנר כדי לתפור את "תיק 4000". האמת כמובן הפוכה: אלקלעי, כמו עיתונאים בכירים אחרים ב"וואלה" בימים שבהם בחשו שם בנימין, שרה ויאיר נתניהו, התביישו במעשיהם, פחדו מההשלכות האפשריות והעדיפו לבדל עצמם ככל יכולתם מהאתר. חששם התאמת כשנקראו לחדרי החקירות.

"האם חוקרי משטרה שנהנו ממלגות של קרן וקסנר הם גם אלו שניהלו את חקירות נתניהו? והיו מעורבים בפרשת ברק ואפשטיין?", תוהה פוסט אחר, שפורסם בדף הפייסבוק "חדשות" בניהולו של אבי זלינגר. גם הוא, כמו כל הפוסטים שצוטטו לעיל, פורסם מחדש בעמוד הפייסבוק של נתניהו הבן. האם בקרוב ישתדרגו גם זלינגר ודפי הנייר שלו ויגיעו עד ראש הממשלה? למרבה המבוכה, על השאלה הזאת אי-אפשר לענות בלאו מוחלט.

מנפלאות תיבת ההדהוד

"‫עכשיו קלטתי מה קרה פה בשלוש השנים האחרונות", כתב אתמול יאיר נתניהו בדף הפייסבוק שלו, "אחרי הניצחון בבחירות 2015 ראש הממשלה קיים סבב פגישות עם כל כלי התקשורת בישראל. הוא הסביר להם שימי הדיקטטורה שלהם נגמרו וכי הוא מתכוון לפתוח את שוק התקשורת, לשבור את מונופול השמאל בתקשורת ולהפוך את ישראל לדמוקרטיה אמיתית. זמן לא רב לאחר מכן התחילו החקירות. האליטה לא תיתן לאף אחד לקחת ממנה את מקור הכוח העיקרי שלה".

"דבר אחד ברור", כתב היום עקיבא ביגמן, הכתב למשימות מיוחדות של "ישראל היום", "יש צד פוליטי אחד שמנסה כבר יותר מ-40 שנה לשחרר את השוק, לגוון את התקשורת ולקדם חופש ביטוי אמיתי בישראל, ויש צד אחר שפועל בכל האמצעים שברשותו כדי לשמר את ההגמוניה ולשלוט לכם בתודעה".