לוגו מכונת הרעל

עם פרוץ המתקפה הרצחנית על צפון הנגב ב-7 באוקטובר נשטפה הרשת העברית בזרם אדיר של דיסאינפורמציה. אנשי תקשורת, צייצנים וטיקטוקרים – חלקם מוכי תדהמה כמו כל הציבור בישראל, אחרים מתוך אדישות לתוצאות או רפלקס ציני קבוע – החלו להפיץ תיאוריות קשר שלפיהן הטבח לא יכול היה להתבצע בלי "עזרה מבפנים".

הזהירים מביניהם "רק שאלו שאלות". המופרעים טענו בתוקף שבוגדים משורות השמאל ומערכת הביטחון הינדסו את המחדל כחלק מעסקה שטנית עם חמאס. כמה ממפיצי הדיסאינפורמציה, שעברו שיימינג מוצדק בגין הפצת השקרים, הסכימו לשוחח עם "העין השביעית" ולהסביר למה התכוונו. אגב כך העניקו הצצה להיגיון הפנימי שמפעיל אותם.

הפרסומים הראשונים שתִדלקו את קונספירציית ה"בגידה" צצו כבר בשעות הראשונות של מתקפת הטרור, כשתמונת המציאות היתה מקוטעת והחמירה מדי דקה. חלק מהם היו תהיות אותנטיות ששיקפו את התדהמה מקריסת קונספציית ההגנה הישראלית והזמן הממושך שלקח לכוחות צה"ל להגיע ליישובים המותקפים ולהשתלט עליהם. בחסות האי-ודאות, היו מי שמיהרו להפיץ את התהיות הללו ולהחדיר את הרעל לאקוסיסטם של הרשת.

אחד הראשונים היה הבדרן גיא הוכמן, שרק כמה שבועות קודם לכן שיעשע את הקואליציה בערב שלטענת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יזמה אשתו שרה. הוכמן צילם סרטון שבו חלק זכרונות משירותו הצבאי בנחל-עוז. הוא זכר שלכל אורך שהותו שם כל נגיעה זעירה בגדר הובילה להזנקת כוחות לשטח. מדוע זה לא קרה הפעם? "זה לא מסתדר, זה לא יכול להיות", אמר לצופים.

בדיעבד התברר שהתגובה הצבאית האיטית נבעה ממהלך טקטי של חמאס: תקיפת מוצבים ובסיסי צבא ומשטרה במקביל לפשיטה על היישובים, חסימת צירי תחבורה והשבתת מצלמות מעקב צבאיות ומערכות הגנה נוספות. חיילי יחידות מיוחדות שהיו בכוננות הוקפצו, אך נתקלו באויב שעלה עליהם במספרו עשרות מונים.

הוכמן לא חיכה למידע קונקרטי, שגם היום עדיין נאסף, והפיץ הסבר אלטרנטיבי: "משהו חמור ביותר התרחש כאן, אולי אפילו מעשה בגידה רוחבי חמור", טען באחת התגובות, "ייתכן ויש מרגל או מרגלים בדרגות הכי בכירות בצה"ל ו/או בשב"כ, שהופעלו על-ידי איראן". כשגולשים הטיחו בו ביקורת, הוכמן הכחיש: הוא טען ש"אף אחד לא דיבר על בגידה" ושהוא רק העלה שאלות.

גיא הוכמן (מימין) ועידו גבעוני, בסרטונים על מלחמת עזה (צילומי מסך)

גיא הוכמן (מימין) ועידו גבעוני, בסרטונים על מלחמת עזה (צילומי מסך)

זה גם התירוץ של עידו גבעוני, טיקטוקר פופולרי שלפני השבת השחורה התמחה בחנופה לשרה נתניהו ועיסוק ער בקונספירציית "תפירת התיקים". ב-7 באוקטובר שיתף גבעוני סרטון שבו ישראלית שזוהתה כתצפיתנית לשעבר תוהה אם "מישהו מבפנים עזר לזה לקרות". הוא שיתף גם את הסרטון שבו הוכמן העלה שאלות, והוסיף תשובה נחרצת: "לא מדובר בשגגה ולא בטעות אנוש!!!!!!!!".

כעבור שבועיים, כשהוא נשאל על כך בשיחה עם "העין השביעית", גם גבעוני טוען שהוא רק העלה שאלות: "לא הצבתי דברים כעובדה. אני לא כתבתי בשום מקום 'תקשיבו, מדובר בבגידה'. אני חושב שהאחריות של כולנו היא לשאול את השאלות הקשות והמורכבות".

כתבת ש"לא מדובר בשגגה ולא מדובר בטעות אנוש", והוספת שמונה סימני קריאה. זו לא שאלה, זו קביעה.

"נכון, כי לא היתה פה שגגה ולא היתה טעות אנוש. היתה פה רשלנות פושעת".

אשת התקשורת יעל צין (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ 13)

אשת התקשורת יעל צין (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ 13)

כשגבעוני נשאל באופן ישיר על תיאוריית ה"בגידה", הוא ממשיך להרחיק את עצמו מהתרחיש הכוזב. "אני לא דוגל בתיאוריה הזאת, אני דוגל ברצון של הציבור לשאול שאלות ולברר את העניין. יש הבדל משמעותי בין אצבע מאשימה, קביעת עובדות והסקת מסקנות, ובין שאילת שאלות קשות שיפעילו את המוח לאנשים אחרים".

דברים דומים אומרת גם יעל צין, אשת תקשורת שבעבר הגישה תוכנית בערוץ 14. כמו גבעוני, גם צין התבטאה באופן נחרץ: "חייב להיות שמרגלים מבפנים מעורבים, אחרת אין סיכוי", צייצה צין, והוסיפה שלושה סימני קריאה. זה היה פחות מ-24 שעות לאחר הטבח, כשבמוקדים רבים עדיין ניטשו קרבות והמידע המאומת היה חלקי. בשלב הזה כבר נפוצה תיאוריית קשר מפורטת אך חסרת בסיס על "ישראלים" בחולצות תכלת שנלוו לחוליות של חמאס וסימנו לטרוריסטים לאן ללכת. גולשים שזיהו כמה מילים בעברית בסרטונים שצילמו המחבלים טענו שזוהי הוכחה שמדובר בעבודה מבפנים.

צין טוענת שלא לזה התכוונה. השיחה עמה התקיימה אחרי שעברה שיימינג ברשת, וניכר שהיא מורתעת. "אני בן אדם, כולנו עושים טעויות", היא אומרת.

לטענתה, כשכתבה את המילה "מרגלים" התכוונה לערבים שעבדו ביישובים ואספו מידע עבור חמאס. לדברי אשת התקשורת, היא מתקשה להתבטא בעברית משום שמשפחתה מגיעה במקור מיוהנסבורג. "יש לי אח בצבא, והוא אמר לי: 'תקשיבי, אין מצב. מגיעה ציפור לגבול – חמישה מטוסים קופצים'. הרגשנו שמישהו מאט את ההגעה של הכוחות. אני בן אדם מאוד פשוט, אז היה מוטב שאשתוק ואחשוב את זה בראש כמו שכל המדינה חשבה, ולא להוציא את זה החוצה".

מתקפת הצייצניות הביביסטיות

יעל צין וגם עידו גבעוני טוענים שככל הידוע להם לתיאוריות הקשר אין קשר למחנה נתניהו. צין אומרת שהיא כלל לא ביביסטית ולא מצביעה לנתניהו. לדבריה, כשעבדה בערוץ 14 אף נזפו בה שהיא לא תומכת מספיק בראש הממשלה. גבעוני אומר שהוא לא קיבל שום פידבק בנושא מאנשי נתניהו. גם מרואיינים אחרים הצהירו שאף אחד מסביבת ראש הממשלה לא הזין אותם במסרים.

אפשר וצריך לפקפק במהימנות של הטענות הללו, שבוקעת מפיות של משפיענים שרק לפני רגע פרסמו שקרים או ספקולציות רומזניות, ספגו מטחי ביקורת וכעת מנסים לתקן את הרושם. האינסטינקט המיידי של סוכן כאוס הוא להגן על המפעיל שלו.

אבל גם אם מקבלים את הטענות כפשוטן, על דבר אחד אין מחלוקת: כפי שדווח באתר "העין השביעית" כבר למחרת הטבח, דמויות מוכרות ביקום הביביסטי ששו להדהד את השקרים. ההדהוד נמשך גם בימים הבאים ונעשה מזוהה עם "מכונת הרעל". קונספירציית הבגידה השתלבה עם הנסיונות המתמשכים של נתניהו להסיר מעצמו את האחריות לאסון ולהטיל אותה על הדרג הצבאי.

מיזם "פייק ריפורטר", שעוקב ומנתח דיסאינפורמציה מקוונת, אסף כמה מהדוגמאות: "בגידה מבפנים זה ההסבר ההגיוני היחיד", קבעה הצייצנית מיכל בהגן (14 אלף עוקבים) בתגובה לסרטון של הוכמן. "לא יעזור שום דבר, אף אחד לא ישכנע אותי שלא מדובר בבגידה!", כתבה הצייצנית אסנת זוהר (27 אלף עוקבים), ובהמשך מחקה את הציוץ. "מישהו פה בגד. היתה כאן בגידה", צייץ חשבון אנונימי המכונה בפשטות "הביביסט".

הצייצנית הביביסטית מירי ברבי עם יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה. 2020 (צילום מסך מתוך עמוד הפייסבוק של ברבי)

הצייצנית הביביסטית מירי ברבי עם יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה (צילום מסך מתוך עמוד הפייסבוק של ברבי, לחצו להגדלה)

פעילת הרשת מירי ברבי (25 אלף עוקבים) צייצה למחרת המתקפה ש"קצינים בכירים ביצעו בגידה ושיתפו פעולה עם החמאס, בלי לכאורה!". לאחר מכן ערכה מחדש את הציוץ: היא הורידה את המילה "בלי" והפכה את הקביעה הנחרצת לשאלה.

כעבור שבועיים, אחרי ששתי חטופות ראשונות שוחררו הודות למאמצים של הממשל האמריקאי, ברבי האשימה אותן בבגידה. "לדעתי כל הסיפור של השתיים שהוחזרו מבוים!", כתבה. "הן נראות מצוין לגבי 'חטופות' ורק לחשוב איך שאחרות היו באמת נראות, הרי הן לא מסוגלות לעמוד על רגליהן! ושתי אלה מחייכות, נראות מצוין, אולי שתי אלה כנראה שיתפו פעולה?". בציוצים אחרים כינתה אותן "תומכות חמאס" ו"שונאות ישראל" וטענה כי שוחררו משום שהן פעילות שמאל – עלילה שהופצה גם אצל אחרים והוכחשה על-ידי משפחתן של הניצולות, נטלי רענן ואמה יהודית.

אדם אחד שמפיץ תיאוריות קשר – אם כי לא על המתקפה בדרום – דווקא מודה שהוא מסתמך על סביבת נתניהו. דובי יונג, תת-ניצב בדימוס ובעבר הלא רחוק איש תנועת "הבטחוניסטים", עלה לאחרונה לכותרות לאחר שסולק מאולפן ערוץ 14 משום שכינה את "שקמה ברסלר ולהקתה", כלומר את תנועת המחאה נגד נתניהו וההפיכה המשטרית, "כוחות דאע"ש היהודים". בביקור קודם באולפן זכה להזדמנות להציג את תיאוריית "מדינת העומק".

בשיחה עמו מדגיש יונג שהוא לא מאשים את השמאל בבגידה, אלא בהחלשה שיטתית של החוסן הלאומי. "מופיעים כאן כל האלמנטים של הדיפ סטייט", הוא טוען, ומספק רשימת מלאי מאשימה הכוללת את מערכות הביטחון והמשפט של ישראל, חלקים מהתנועה האזרחית שלה וחלק גדול מהאזרחים עצמם: ראשי השב"כ והמוסד, ראשי הממשלה שקדמו לנתניהו, "כוח קפלן", "ההפיכה המשטרית של אהרן ברק", "ארגוני השמאל הזרים" דוגמת הקרן החדשה לישראל, וקרן וקסנר, שלטענתו שוטפת מוחות של פקידי ממשל כדי שיאמצו תפיסה שלפיה הם צריכים לנהל את המדינה במקום הפוליטיקאים.

הפאנליסט דובי יונג באולפן ערוץ 14, רגע לפני שסולק בעקבות אמירה מסיתה. 12.10.2023 (צילום מסך)

הפאנליסט דובי יונג באולפן ערוץ 14, רגע לפני שסולק בעקבות אמירה מסיתה. 12.10.2023 (צילום מסך)

אתה מסוגל להוכיח שכל הגופים והאנשים האלה משתפים פעולה כחלק מהתארגנות של "דיפ סטייט"?

"יש בעיה, כי אני לא סומך אפילו על אלה שאמורים היו לבדוק את זה. בהגדרת התפקיד של שירות הביטחון הכללי, בחוק השב"כ, כתוב בפירוש שתפקידו 'להילחם בחתרנות מדינית'. אבל הם לא עשו את זה כל השנים. אני לא חושב שהתפקיד שלי כרגע הוא להוכיח. התפקיד שלי היה להרים דגלי אזהרה וכרטיסים אדומים".

כשיונג נשאל האם זה מעשה אחראי לדבר על "דיפ סטייט" ללא שום הוכחה, הוא לא עונה. במקום זה הוא מתנדב לספק קישור לסביבתו הקרובה של נתניהו. לדבריו, יעקב ברדוגו, מקורבו של נתניהו, הסביר לו בעבר באופן אישי כיצד מוכיחים את אמיתוּת התיאוריה. "תדבר עם ברדוגו. אנחנו היום לא חברים טובים, אבל תשאל אותו. אני כרגע לא זוכר מה ההסבר שלו".

האם האזכור של ברדוגו הוא הוכחה לכך שהתיאוריה על "מדינת העומק" הישראלית מופצת על-ידי מכונת הרעל של נתניהו? "אני לא חושב שזה מתחבר", משיב יונג, ומסכם: "גם ברדוגו, וגם אני, אנחנו נמצאים בצד שהתריע. אם אנחנו אומרים שהיו כוחות שהניעו את כל הדבר הזה – אז בואו ותוכיחו לנו אתם שזה הפוך, כי המציאות מראה לנו שצדקנו".

ברדוגו, בשיחה עם "העין השביעית", מוסר שהוא כלל לא מכיר אדם בשם דובי יונג.

קנוניית ברק-הנייה

המעורבות של היקום הביביסטי בהפצת השקרים היא רק חלק מהסיפור. אחיה שץ, מנכ"ל מיזם "פייק ריפורטר", מצביע על כך שלא רק הקמפיין הפוליטי האינסופי של נתניהו מרוויח מטיפוח האווירה הקונספירטיבית. לדבריו, במעגלים פלסטיניים עטו על עלילות ה"בגידה מבפנים" והציגו אותן כהוכחה להתפוררות הפנימית של ישראל. חלק מהפלסטינים, אומר שץ, הלכו עוד צעד קדימה וטענו שה"בגידה" לא רק אִפשרה אלא גם ממש הולידה את מתקפת הטרור – שנועדה ליצור תירוץ מלאכותי לכיבוש עזה.

אחיה שץ, מנכ"ל "פייק ריפורטר". 2022 (צילום: יאיר גיל)

אחיה שץ, מנכ"ל "פייק ריפורטר" (צילום: יאיר גיל)

"את מפיצי תיאוריות הקונספירציה אפשר לחלק לשלוש קבוצות", אומר שץ. "הקבוצה הראשונה היא גורמים זרים, למשל איראניים, שמנסים לגרום לכאוס בחברה הישראלית. קבוצה אחרת היא הגורמים הפוליטיים, במקרה הזה ביביסטיים, שהמטרה שלהם היא להסיר אחריות מהמנהיגים שלהם. הם מתכתבים עם תיאוריות קשר טראמפיסטיות שמקורן באמריקה, כמו ה'דיפ סטייט' ו-QAnon.

"הקבוצה השלישית היא קונספירטורים מטעם עצמם. אנשים עם נטייה טבעית ליפול לתוך כל מיני מחילות ארנב, חלקם מתנגדי חיסונים שהתפלפו כבר בקורונה – זה היה הרגע שלהם לזהור – ופשוט התרגלו להתבונן על כל העולם מתוך הפריזמה הקונספירטיבית. המצב שנוצר עכשיו בארץ מספק להם קרקע פורייה: ברגע שקונספציה קורסת ונוצר חוסר אמון בשלטון וצורך בהסברים חדשים, נפער חלל – ואל תוך החלל הזה נכנסות הקונספירציות". הראיון המלא עם שץ מתפרסם במקביל לכתבה זו.

יש גם אנשים שמגלמים בתוכם יותר מקבוצה אחת. כתב "הצינור" בר שם-אור וצוות "פייק ריפורטר" חשפו בשבוע שעבר את זהותו של ישראלי שהפעיל חשבון טוויטר בשם Emet, שאחריו עקבו פוליטיקאים מהליכוד (אמיר אוחנה, טלי גוטליב) ועיתונאים מערוץ 14 (יערה זרד, מוטי קסטל, הלל ביטון-רוזן).

המפעיל, איש מדיה בשם אריה חלאטניק, אחראי כנראה לגרסה הקיצונית והמטורללת ביותר של עלילת הבגידה: לפי תיאור מפורט שפִרסם בחשבון הטוויטר, האחראי למאורעות הוא אהוד ברק, שכרת ברית סודית עם אסמאעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, מתוך כוונה שהטרוריסטים ישתלטו על יישובים ו"נתניהו ייסחט להקמת ממשלת חירום בכדי 'לקבל חזרה שליטה על הצבא'".

אריה חלאטניק, מתוך חשבון הלינקדאין שלו (צילום מסך)

אריה חלאטניק, מתוך חשבון הלינקדאין שלו (צילום מסך)

השלב הבא בתוכנית היה הוצאת נתניהו לנבצרות על-ידי מערכת המשפט והשב"כ והשארת השלטון בידי השמאל, ללא בחירות. לפי התיאוריה השקרית הזאת, הנייה בגד בברק ובמקום להשתלט על יישובים בלי לפגוע בתושביהם הורה למחבלים לבצע טבח. "בסרטון הזה אתם תצפו בסוכן שב"כ שהגיע ללוות את אחת מקבוצות החמאס כדי לוודא שהם פועלים בהתאם לתוכנית ולא משתוללים. כל יתר נחילי חמאס הרצחניים נותרו ללא ליווי", טען באחד הציוצים.

חשיפת זהותו של חלאטניק אִפשרה לזהות את הדיאטה התקשורתית שלו. רשימת הלייקים של חשבון הטוויטר האישי שלו, שנוהל בנפרד מהחשבון Emet, כוללת פרסומים של אילה חסון על הוצאות המחיה והאבטחה של נפתלי בנט כשכיהן כראש ממשלה וציוצים של דמויות ביביסטיות כמו יאיר נתניהו, כנרת בראשי ודובר הליכוד גיא לוי. ברק מבחינתו הוא החשוד המיידי: לפני השבת השחורה, חלאטניק טפל עליו עלילות אחרות שהמכנה המשותף שלהן הוא חתירה עבריינית תחת שלטון נתניהו, בהלימה ישירה לנרטיבים שמופצים ללא הרף ביקום הביביסטי.

בשיחה עם "העין השביעית", חלאטניק אומר שהוא עובר תקופה קשה בעקבות חשיפת זהותו, אבל לא חוזר בו מרוב השקרים שהפיץ. "אני באמת מאמין באמונה שלמה שכבר כמה שנים מתבצע ניסיון חתירה תחת היסודות הדמוקרטיים של המדינה", הוא אומר, אבל מסרב להרחיב.

חד-גדיא של פייק ניוז: ערוץ Emet מצטט את הקונספירטור דניאל גינת, שמהדהד סרטון של יעקב ברדוגו בערוץ 14 (צילום מסך, לחצו להגדלה)

חד-גדיא של פייק ניוז: ערוץ Emet מצטט את הקונספירטור דניאל גינת, שמהדהד סרטון של יעקב ברדוגו בערוץ 14 (צילום מסך, לחצו להגדלה)

לטענת חלאטניק, הוא לא מתפרנס מהפעלת חשבון הטוויטר הקונספירטיבי, וכל מה שנכתב בו נובע מתובנות אישיות שהוא מפיק ממעקב אחר אמצעי התקשורת וקריאת ספרי היסטוריה. "זה באמת מגיע ממקום כנה", אומר חלאטניק. "תופעות שקורות בדרך כלל בחתירה כזאת הן אכיפה בררנית, שימוש בכל מיני מערכות מדינה לצרכים פוליטיים. אני מרגיש שכאזרח בישראל, ברגע שמתבצע ניסיון חתירה כזה, יש לי חובה אזרחית לדבר".

אבל לא באמת זיהית תהליכים. המידע שפִרסמת לא מאומת ואין לו בסיס.

"עשיתי טעות בזיהוי של דמות אחת, זיהיתי אותה לא נכון. יתר הדברים שסרקתי זה פשוט ציטוטים ותוכניות טלוויזיה", משיב חלאטניק. הטעות שעליה הוא מדבר היא פרסום שבו טען ששוטר שנהרג במהלך הקרבות בדרום, רס"מ אלון ברד, הנחה את הכוחות הפלסטינים שביצעו את הטבח. אחרי שנחשפה זהותו של חלאטניק הוא חזר בו מהטענה ופִרסם התנצלות פומבית שבה הבהיר שהשוטר "הקריב את חייו כדי להציל אלפי אזרחים חפים מפשע".

חוץ מזה פרסמת עוד שקרים. על ברק למשל.

"ידידי היקר, בבקשה. אתה יודע שכל העולם עולה עלי עכשיו. בבקשה פשוט תניח לי לנסות להתמודד, בסדר?".

בהמשך, כשחלאטניק נשאל על האופן שבו הפרסומים שלו משרתים את הצרכים המיידיים של נתניהו, הוא מתחמק מלהשיב ומנתק את השיחה. כמה שעות לאחר מכן מחק את חשבון הטוויטר Emet וגם את חשבונו האישי.

במעמקי מחילת הארנב

דניאל גינת, כוכב רשת של שרוטי קורונה, הוא קונספירטור מהסוג השלישי. הקנוניות שהוא מפיץ אינן מתמקדות במאבק בין ביביסטים ורל"ביסטים. עבורו, כל זרועות הממשל כבר הושחתו והחלו לפנות נגד האזרחים. כבר נכבשנו, אבל לא על-ידי חמאס. "מחדל זה לא, זה מכוון – וכל המערכת המדינית והבטחונית נשלטת על-ידי ארגונים זרים, והמדינה הזאת כבר לא חופשית. תתעוררו", קרא בסרטון אחד.

"הם משקרים לכם, הם מרמים אתכם, והם פועלים בכוח נגד כל מי שאומר את האמת ומנסים להשתיק אותו", אמר בסרטון אחר. שני הסרטונים עוסקים לכאורה בטבח בדרום, אבל מסרי העל שלהם שוכפלו מפרסומים קודמים של גינת על מגפת הקורונה ומבצע החיסונים.

גינת לא מוכן להסביר את עצמו לעיתונאים. למעשה, הוא לא מוכן להסביר את עצמו לאף אחד. "אתה מהצד שלנו?", הוא חוקר מיד בפתח השיחה. אחרי שהוא מקבל תשובה, הוא מגיב בתוקפנות מהולה בתחושת רדיפה: "אתה לא מבין שעיתונאי זה צד? אם אתה לא מבין את זה, אין לנו על מה לדבר. אתה חושב שהם אובייקטיבים בארץ? אלו ימים קשים, אבל אני לא יכול לשתף פעולה עם אף אחד. במיוחד לא עם עיתונאים. מה שיש לי אני מפרסם, מי שרוצה יעקוב".

מאיפה מגיעים החומרים?

"מי יצר את זה? תחשוב טוב מאוד. אני לא סומך על אף אחד במדינה הזאת. אני לא סומך על הרשויות, אני לא יודע מי אתה, אני לא רוצה לעשות שום פעולה עם אף אחד, לא יודע שום דבר, לא רוצה לדבר עם אף אחד – שום נושא משרה, שום אדם בשום תפקיד, לא סומך על אף אחד. אני גם לא סומך על הרשויות ולא סומך על צה"ל. איך אני?".

מפיץ הכזבים דניאל גינת, מתוך עמוד הפייסבוק שלו (צילומי מסך)

מפיץ הכזבים דניאל גינת, מתוך עמוד הפייסבוק שלו (צילומי מסך)

מחילת הארנב של גינת היא חשבון טלגרם שהוא מפעיל, "התנגדות", שמציע ל-13 אלף הנברנים שמחוברים אליו סלט מופרע של קונספירציות: השמדת עם באמצעות חיסונים, "הונאת משבר האקלים", ממשלת צללים עולמית – ועכשיו גם עלילת הבגידה על השלטון הישראלי שהחליט ליזום מתקפת טרור על בני עמו.

מי שימשיך לזחול בתוך המחילה של גינת ומקביליו ימצא גרסאות אפילו עוד יותר מוקצנות ומופרכות של אותן תימות מטורללות. כל קונספירטור מצהיר שהתיאוריות שלו מקוריות, אבל מקפיד לצטט ולשתף קונספירטורים אחרים על תקן אסמכתות. לעתים קרובות, חומר הגלם כולל גם כותרות של דיווחים עיתונאיים מהימנים שהוצאו מהקשרם.

ככל שמתקדמים במחילה מגיעים למחוזות חדשים: אל הרב המעורער אמנון יצחק, שאפילו בערוץ 14 נאלצו להכריז כי לא יזמינו אותו יותר אחרי ששוחח עם שמעון ריקלין על כך ש"על הרכבות בשואה היה כתוב מפא"י". יצחק הפיץ גם הוא את השקר על משתפי הפעולה היהודים שאחראים לפלישה החמאסניקית ואף טען בביטחון שאחד מהם התאבד והשאיר מכתב שבו תיאר את חלקו בקנוניה.

רוני גאמר, קולנוען ישראלי שמגדיר את עצמו כ"פליט קורונה", הפיץ סרטון שבו טען שמאחורי הטבח עומדת מזימה של פקידי ממשל ואנשי עסקים שהמטרה הסופית שלהם היא ביטול מדינות הלאום והכפפת האנושות כולה לממשלה גלובלית אחת. המנהיג שלהם, לטענתו, הוא הדיפלומט בן ה-100 הנרי קיסינג'ר, שבאופן חשוד נצפה בסביבה גם לפני יובל שנים, בתקופת מלחמת יום הכיפורים.

חסידת QAnon לורן ויצקי, מתוך סרטון כזב על טבח 7 באוקטובר (צילום מסך)

חסידת QAnon לורן ויצקי, מתוך סרטון כזב על טבח 7 באוקטובר (צילום מסך)

המחילה ארוכה ומפותלת, וכשהיא חוצה את האוקיינוס ניתן למצוא בה שוב דמות ישראלית מוכרת: נתניהו, שממלא כאן את התפקיד שהקונספירטורים הביביסטים מייחסים ל"בוגדים מהשמאל", לצה"ל, לשב"כ ולאהוד ברק. לטענתם, מי שאחראי לטבח הוא נתניהו עצמו.

לורן ויצקי, אשת תקשורת חסידת QAnon שהתמודדה ב-2020 על מושב בסנאט האמריקאי מטעם המפלגה הרפובליקאית, פרסמה בשבוע שעבר סרטון שבו היא טוענת שנתניהו השבית את צה"ל במשך שבע שעות כדי לאפשר לחמאס לטבוח בישראלים.

כנהוג, את תיאוריית הקשר השקרית שלה מבססת ויצקי על "עדויות" של אחרים: במקרה שלה אשה בכיסוי ראש ורב אנגלוסקסי בשם חנניה וייסמן, שלטענתו שוחח עם "מקורות חשאיים" והסיק שאירועי 7 באוקטובר לא רק היו עבודה פנימית של ממשלת הכופרים שמכהנת בישראל, אלא גם מגשימים נבואה מפורשת מהתנ"ך. כל מה שנותר לה הוא לחבר את הנקודות: "זאת לא תהיה הפעם הראשונה שבה מנהיג של אומה הקריב את אזרחיו כדי לפתוח במלחמה".