לוגו מכונת הרעל

משטרת ישראל פתחה מחדש את החקירה נגד אריה חלאטניק, איש מדיה שהפיץ את תיאוריית הקשר השקרית על "בגידה" בשורות מערכת הביטחון והשמאל שהובילה לטבח 7 באוקטובר. חלאטניק הפיץ את העלילה הכוזבת באמצעות חשבון טוויטר בשם Emet, שאחריו עקבו משפיענים מהיקום הביביסטי וגם לפחות שני פוליטיקאים מהליכוד: יו"ר הכנסת אמיר אוחנה וח"כ טלי גוטליב. החשבון נמחק מהרשת אחרי שזהותו של חלאטניק נחשפה בתוכנית "הצינור".

כחלק מהקמפיין השקרי, חלאטניק הפיץ תצלום מעובד שבו נראה השוטר רס"מ אלון ברד, שנהרג בקרבות עם מחבלי חמאס בפסטיבל "נובה". בחסות האנונימיות טען חלאטניק שזהו איש שב"כ ששיתף פעולה עם ארגון הטרור כחלק מברית סתרים שכרתו אהוד ברק ואיסמאעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס.

מאוחר יותר מחק חלאטניק את הפרסום והתנצל על הכפשת השוטר. עם זאת, בשיחה עם "העין השביעית" טען שזה היה הפרט השגוי היחיד שפִרסם, ושהוא עדיין מאמין בקיומה של קנוניה רחבת יריעה שהובילה לטבח.

אלמנתו של השוטר, אורלי ברד, הגיעה בשבוע שעבר לכנסת לדיון על הסתה מקוונת וסיפרה על שטף ההטרדות שספגה בעקבות הפרסומים של חלאטניק. ברד אמרה שכבר ביום הראשון של השבעה אנשים החלו להתקשר אליה ולשאול על הפרסומים השקריים, ושזמן קצר לאחר מכן הם כבר נפוצו בפייסבוק. לדבריה, לאחר שהגישה תלונה במשטרה חלאטניק התקשר אליה, התנצל והציע "סכום כסף מאוד גדול" כדי ליישר את ההדורים.

ברד סירבה, פנתה שוב למשטרה, ומיד לאחר מכן החלה לספוג הטרדות ממוקדות. "ברגע שהפסקתי לדבר איתו הוא התחיל לשלוח לי סרטונים שלו. הם פִרסמו את הפרטים שלי, של הילדים, איפה אני גרה, איפה אלון עבד. יום אחד יצאתי החוצה לרכב והיתה לבנה ממש גדולה בין הגלגלים – משהו שלא הגיע לשם לבד", סיפרה בדיון, שהתקיים בוועדת חוקה, חוק ומשפט. עורכת-דינה, שרה חביב, אמרה בדיון שבמשטרה מיהרו לסגור את התיק בלי להגיש כתב אישום.

למחרת הדיון, אחרי שהאשמותיה של אורלי ברד פורסמו באמצעי התקשורת, הוחלט במשטרה לפתוח מחדש את התיק. כתב "הצינור" בר שם-אור דיווח שחלאטניק נלקח לחקירה, ובתומה נשלח למעצר בית. לפי דיווחו של שם-אור, חלאטניק ככל הנראה יועמד לדין באשמת "הסתה, דיבה וסעיפים נוספים".

גורם המקורב לחקירה מסר לאתר "העין השביעית" שחלאטניק שכר את שירותיו של עורך-הדין עדי בן-חור, שייצג בשנים האחרונות שורה של דמויות מהיקום הביביסטי: יאיר נתניהו, הבלוגר אלי ציפורי (בתביעה שהוא מנהל בין היתר נגד אתר "העין השביעית"), מנהלת פורום קפה שפירא דלית סוטר ופעיל הליכוד יגאל מלכה.

בשיחה שנערכה איתו בחודש שעבר, חלאטניק התעקש שהוא פועל כאדם פרטי ולא מקבל כסף על הפרסומים. גם אם יתברר שבמקרה הזה הוא אינו משקר, חלאטניק אינו המקור הבלעדי לתיאוריית הקשר השקרית על "בגידה" של אנשי צבא ושב"כ שאחראים למותם של למעלה מאלף ישראלים.

התיאוריה הכוזבת הופצה באופן אינטנסיבי ברשתות החברתיות ובקבוצות ווטסאפ וטלגרם, כולל כאלה שמזוהות עם הליכוד, וקיבלה רוח גבית מאנשי תקשורת ומשפיעני רשת: הזהירים שבהם רק "שאלו שאלות", אחרים טענו בתוקף שמדובר בעובדות. אלה וגם אלה שירתו קמפיין צללים מתמשך שנועד להסיר את האחריות למחדל מהדרג הפוליטי, ובראשו ראש הממשלה בנימין נתניהו.

את תגובתו של חלאטניק לא ניתן היה להשיג כעת. קו הטלפון שלו נותק, וחשבונות המדיה החברתית שלו נמחקו מהרשת. עו"ד עדי בן-חור, בשיחה עמו, סירב להגיב או אף לאשר שהוא מייצג את חלאטניק.

ממשטרת ישראל נמסר: "החשוד נחקר בעקבות פרסום טענה נבזית שעסקה בהכפשת שוטר. בסיום החקירה נשלח לחמישה ימי מעצר בית".