פחות או יותר באמצע החקירה הנגדית שנערכה היום (18.9) לעורך "וואלה" לשעבר אבי אלקלעי הציג לו עו"ד ז'ק חן תכתובת משנת 2015 בינו לבין מי שכיהן אז כמנכ"ל האתר, אילן ישועה. השניים התכתבו על המחסור בעיתונאים מהימין באתר "וואלה" ועו"ד חן, סנגורם של בעלי האתר דאז וכיום נאשמים 2 ו-3 במשפט המו"לים, שאול ואיריס אלוביץ', הדגיש כי אלקלעי הסכים עם הקביעה של ישועה.

"לתפיסתך בזמן אמת, בתכתובת בינך לבין המו"ל אילן ישועה, אין לך עיתונאי אחד מהימין", אמר עו"ד חן וביקש את אישורו של העד. אלקלעי ענה את אשר ענה אבל אין טעם להתעכב על תשובתו כיוון שבמקרה זה השאלה מעניינת יותר.

אילן ישועה היה מנכ"ל אתר "וואלה", לא מו"ל. מנכ"ל דומיננטי, ריכוזי, שדרס פעמים רבות את עצמאות המערכת העיתונאית ואף הצהיר פומבית כי זו זכותו, אבל הוא לא היה מו"ל. המו"לים של "וואלה" באותה תקופה היו לקוחותיו של עו"ד חן, האלוביצ'ים, והם שנאשמים בפרשה המכונה "תיק 4000" בהצעת שוחד לנתניהו בדמות התערבויות חוזרות ונשנות לטובותו ולטובת משפחתו בעבודת המערכת של האתר.

אפשר היה לפטור את האמירה של עו"ד חן כפליטת פה, אלמלא חזר עליה בהמשך החקירה. היה זה כששאל את אלקלעי האם הוא יודע שבהתכתבויות בין ישועה לאלוביץ', זמן קצר לאחר שהטייקון השתלט על בזק ואתר "וואלה", "אותו מנכ"ל, מו"ל כל יכול, אילן ישועה, ממש מלמד אותו צעד אחרי צעד" כיצד פועלת התקשורת, במובן הכי שלילי של המילה, כלומר כיצד לכרות בריתות עם כלי תקשורת אחרים ולוודא שהם לא יסקרו בעוינות את עסקיו של אלוביץ' בתמורה לכך ש"וואלה" תפעל גם היא לפי האינטרסים שלהם.

אילן ישועה, מנכ"ל "וואלה" לשעבר, לפני עוד יום של חקירה נגדית ע"י עו"ד ז'ק חן, בא-כוחו של שאול אלוביץ', לשעבר בעל השליטה בבזק וב"וואלה"; ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 10.5.21 (צילום: יונתן זינדל)

אילן ישועה, מנכ"ל "וואלה" לשעבר, לפני עוד יום של חקירה נגדית ע"י עו"ד ז'ק חן, בא-כוחו של שאול אלוביץ', לשעבר בעל השליטה בבזק וב"וואלה"; ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 10.5.21 (צילום: יונתן זינדל)

מהבחינה הזו, חקירתו של העורך לשעבר אלקלעי היתה הדהוד לחקירתו של העד הראשון בתיק, המנכ"ל לשעבר ישועה. עו"ד חן ביקש לצייר תמונת עולם שבה מנכ"ל כל יכול, שהוא בעצם המו"ל האמיתי של האתר, לוקח בשבי זוג מיליארדרים תמימים, שאול ואיריס אלוביץ', אשר כמעט במקרה נקלעו למצב שבו תאגיד התקשורת העצום שקנו בו שליטה באמצעות מימון ממונף, בזק, מנצל את כלי התקשורת שנכלל בו, "וואלה", כדי להבטיח שהממשלה לא תשבור את המונופול שמניב לו הכנסות עודפות עצומות (אשר רק בזכותן האלוביצ'ים מצליחים לעמוד בהתחייבויות החזרת הכספים שלוו כדי להשתלט עליו).

"מי ששיקר לאלה וגם לאלה כדי לבצר את מעמדו זה אילן ישועה", הודיע עו"ד חן לעד אלקלעי. לפי הסנגור, המנכ"ל-המו"ל ישועה פעל ב"שיטת הפרד ומשול", כשהוא משטה בבעלי השליטה מחד ובעורכים המתחלפים מאידך כדי לקדם את האינטרסים הפרטיים שלו. כך, לדוגמה, ישועה שיקר לעורך אלקלעי כשאמר לו אי אז כי הוא פועל תחת לחצים של האלוביצ'ים.

"לך הוא אומר למשל שהוא סופג אש", אמר עו"ד לאלקלעי והוסיף: "אני אומר לך שהוא לא ספג שום אש. להם הוא משקף ילדותיות, חוסר מקצועיות, שעושים לו דווקא במערכת. ולך הוא משדר דברים שהם אינם נכונים, שהוא סופג אש כשבכלל אף אחד לא פונה אליו, אף אחד לא מבקש ממנו, שום אש אין בעניין הזה".

עו"ד ז'ק חן, פרקליטם של בני הזוג אלוביץ', בית-המשפט המחוזי בירושלים, 26.12.2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

עו"ד ז'ק חן, פרקליטם של בני הזוג אלוביץ', בית-המשפט המחוזי בירושלים, 26.12.2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

אם הבעלים התערבו, היה זה רק כדי "לאזן" מעט את האתר שהיה עוין מאוד לנתניהו, הוסיף וטען עו"ד חן, תוך שהוא מתעלם משלל המקרים שהוצגו בפני בית-המשפט שבהם אלוביץ' הורה לישועה להתערב בתוכן המתפרסם באתר מסיבות אישיות, כלכליות ועסקיות, כמו רצונו לקבל את חתימתו של ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו, נאשם מספר 1, על אישור עיסקה שתניב לו, לאלוביץ', הכנסות של מאות מיליוני שקלים.

מבחינת עו"ד חן, הוא כבר הצליח להוכיח את כל מה שהטיח בפני אלקלעי על היחסים בין האלוביצ'ים לישועה במהלך חקירתו את המנכ"ל-המו"ל. משום כך דימה את אלקלעי ל"שבוי היפני שיוצא אחרי 40 שנה מהמערה [וממשיך להילחם] כי שכחו לספר לו שהמלחמה הסתיימה".

אלקלעי, מצדו, אכן המשיך להילחם על גרסתו. בשלב מסוים העיר במענה לשאלות הסנגור כי בנוסף לטקסטים שנשאבו מהטלפון של ישועה היו גם שיחות טלפון רבות שרובן לא הוקלטו ולכן אין להן כל תיעוד. משום כך, הוסיף, עו"ד חן לא יכול להצהיר בפסקנות ובאופן חד-משמעי כי במקרה כזה או אחר האלוביצ'ים לא היו מעורבים ולא לחצו על ישועה להתערב בסיקור באתר.

אבי אלקלעי לפני מתן עדותו במשפט המו"לים, 18.9.23 (צילום: אורן פרסיקו)

עו"ד חן ראה בכך הזמנה לדו-קרב והחל לשאול את אלקלעי בנוגע למכשיר הטלפון שלו, והאם התבקש על ידי החוקרים להראות את ההתכתבויות שלו, ועוד הוסיף ושאל אותו האם ידוע לו אם המשטרה התעניינה במכשירי הטלפון של עיתונאים ועורכים אחרים ב"וואלה", כדי לבדוק מה באמת התרחש באתר באותה תקופה. כשאלקלעי אישר לו כי אפשר שהתמונה היתה נראית אחרת לגמרי ממה שעולה ממכשיר הטלפון של ישועה בלבד הגיב עו"ד חן בסיפוק והמשיך לנושא הבא.

הסנגור של בני-הזוג אלוביץ' נמנע מלשאול את אלקלעי האם ידוע לו מה עלה בגורל מכשירי הטלפון של לקוחותיו, בעלי השליטה לשעבר בבזק ובאתר "וואלה". שאול ואיריס אלוביץ', כידוע, השמידו את מכשירי הטלפון שלהם, וגם דרשו מישועה להשמיד את מכשיר הטלפון שלו. לפי חן, כנראה מחשש שיהיה מי שלא יבין נכון את הרצון התמים שלהם "לאזן" מעט את האתר המוטה. רק משום שישועה שיקר להם, טען שהשמיד את המכשיר כשפועל העביר אותו לכספת של עורך-דינו, ניתן היה להגיש את כתב האישום בעניינם.

קורבנות של אונס מנטלי

חלק ניכר מחקירתו הנגדית של אלקלעי הוקדש לניסיון של הסניגור חן לערער את אמינותו של העד. עו"ד חן הטיח בעורך לשעבר כי נתן לתפיסתו הפוליטית, המתנגדת לנתניהו, להשפיע על אופן עריכת האתר. אלקלעי הכחיש.

"כאשר עברנו אונס מנטלי", אמר תוך שהוא חוזר להגדרה שבה נקב ביום עדותו הראשון, "הקורבנות של האונס המנטלי מפתחים רגש לא למשנתו הפוליטית של האנס אלא למעשים שנעשו. מאחר ותיארנו מצב של התערבות מאוד אינטנסיבית בתכנים של 'וואלה' הרי שכל הרגשות שפותחו קשורים בטרור שעברנו".

תגובתו של אלקלעי היתה כי החיים הם מורכבים ולא ניתן מהשוואה בין משפטים בודדים נטולי הקשר לחלץ תובנות בדבר סתירות וכך לפגוע באמינותו

חן הטיח באלקלעי פערים רבים שנפערו כביכול בין גרסאות שונות שמסר בחקירתיו במשטרה ובבית-המשפט, והעורך לשעבר ניסה כמיטב יכולתו ליישב אותן. לא תמיד הצליח. בהזדמנות אחת טען כי לא ביצע הוראות מסוימות שקיבל לגבי ידיעות על נתניהו כשבמקום אחר טען שביצע; פעם אמר שהשינויים שבכל זאת ביצע בידיעות על נתניהו לא היו מהותיים ובמקום אחר טען שדווקא היו מהותיים, וכדומה.

תגובתו של אלקלעי היתה כי החיים הם מורכבים ולא ניתן מהשוואה בין משפטים בודדים נטולי הקשר לחלץ תובנות בדבר סתירות וכך לפגוע באמינותו. "אני לא צריך להתאמץ יותר מדי", הגיב עו"ד חן, שלאורך כל הדיון עלב בעד. אחרי שהעד העיר כי החג עבר עליו "באופן מצוין" הגיב עו"ד חן ואמר: "אז אנחנו בבעיה קשה, כי אני לפחות הייתי מתבייש".

אז אתה שקרן!

חזית נוספת שבה ביקש עו"ד חן לערער את אמינותו של אלקלעי, בדומה למהלך שבוצע מול ישועה, נגעה לפעמים שבהם שיקר העד בתגובות שהעביר לעיתונאים אשר תהו על הנעשה ב"וואלה", ומעל כולם בתגובה לגידי וייץ, עיתונאי "הארץ" שחשף את יחסי התן וקח בין נתניהו לאלוביץ' בסוף שנת 2015.

עו"ד חן הציג לאלקלעי תכתובת בינו לבין ישועה, ובה התגובה שהעורך מתכוון להעביר לוייץ לקראת פרסום הכתבה. בין היתר טען שם אלקלעי שנתניהו לא "מאותרג" ב"וואלה" ושסוגיות רגולטוריות הקשורות בבזק לא משפיעות על האופן שבו ראש הממשלה מסוקר. "אין בתגובה שלי מילה אחת שהיא שקר", כתב אלקלעי לישועה בצמוד לתגובה שהעביר.

רה"מ בנימין נתניהו מגיע לשמוע את עדותו של ארנון מילצ'ן במשפט המו"לים, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 2.7.23 (צילום: אורן בן חקון)

רה"מ בנימין נתניהו מגיע לשמוע את עדותו של ארנון מילצ'ן במשפט המו"לים, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 2.7.23 (צילום: אורן בן חקון)

"האם בתגובה שכתבת יש משהו שהוא שקר או אין?", שאלה השופטת רבקה פרידמן-פלדמן את אלקלעי אחרי שקרא אותה בעיון. "זה מורכב", השיב העד אך לאחר שנשאל שוב על-ידי השופטת האם הוא עומד מאחורי מה שכתב לישועה השיב: "בנקודת הזמן ההיא כן".

עם זאת, אלקלעי נאלץ להודות כי שיקר לוייץ בהודעה אישית שהעביר לו, ובה טען בין היתר שאין "הר געש של סיפורים אפלים של עריכה קומוניסטית" ב"וואלה". "מה שאני אומר פה איננו אמת", אישר אלקלעי.

עוד אישר כי שיקר לוייץ גם כשטען כי מדובר ב"סיפורים שקורים כל יום בכל מערכת תוכן" וגם כשתירץ החלפת סרטון בידיעה הנוגעת לנתניהו.

"אז אתה שקרן!", הודיע עו"ד לחן לאלקלעי, שהתנער מההגדרה. "לא", טען העד, "אני אמרתי שבסיטואציה שכתבתי את התגובה הזו, הלחצים שהיו עלי גרמו לי לכתוב תגובה שהיא מכובסת, שיש בה אמת ושקר שמתערבבים".

מניירות מזרחיות

לקראת סוף יום הדיונים חקר עו"ד חן את אלקלעי על מקרים שבהם ישועה העניק שירותי סיקור ידידותיים לפוליטיקאים שאינם נתניהו, כגון יצחק (בוז'י) הרצוג ואביגדור ליברמן.

אלקלעי הודה כי הכיר את היחסים החמים בין ישועה להרצוג וטען כי המנכ"ל רצה "לתת לו אנדורסמנט", כלומר לתמוך בו, אך הוסיף כי הדבר לא בא לידי ביטוי בבקשות לשנות כותרות וכותרות משנה באתר, בדומה למה שנעשה כדי להיטיב עם נתניהו.

כשעו"ד חן הציג לאלקלעי מקרים שבהם ישועה לא רק החניף להרצוג והבטיח לו בתכתובות עולם ומלואו אלא גם התערב ממש בדיווחים על הרצוג, גם ברמת הכותרת וכותרת המשנה, אישר העורך לשעבר כי ההתערבויות הללו היו פסולות. ואז, בלי שנדרש לכך, אמר לפתע אלקלעי כי צריך גם לזכור "שבמקרה של ישועה מדובר על מניירות מזרחיות".

אחרי שתי שניות של דממה כבדה אמר השופט משה בר-עם: "לא הבנתי את הביטוי הזה".

"אילן הוא בן-אדם מאוד לבבי שמתרגם את דבריו לחנופה", הסביר אלקלעי. "'אני אתן לך כל מה שאתה צריך', הוא יכול להגיד את זה גם להומלס ברחוב".

עו"ד חן קפא על מקומו, הביט בשופטים, שתק עוד שתי שניות ואז אמר: "מפתה אבל אני אדלג".

מחר תסתיים חקירתו של אלקלעי.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 1.97MB)

משפט המו"לים