"בשנים 2015-2016, עד שפוטרתי, התרחש, ואני מתנצל על השימוש במילה החריפה, אונס מנטלי מאוד אגרסיבי ומאוד אינטנסיבי מבחוץ בכל מה שנוגע לתכנים של משפחת נתניהו", כך אמר אתמול (12.9) עורך "וואלה" לשעבר אבי אלקלעי מעל דוכן העדים במשפט המו"לים.

אלקלעי היה אחד מסדרה של עורכים ראשיים באתר "וואלה" שנאלצו לסבול מהתערבויות של בעלי השליטה שאול ואיריס אלוביץ' למען ראש הממשלה בנימין נתניהו ובני משפחתו. לרוע מזלו, היה עורך "וואלה" דווקא בשיא תקופת ההתערבויות לטובת נתניהו באתר: בשבועות שהובילו לבחירות 2015 ובהמשך במהלך כהונתו של נתניהו כראש ממשלה ושר תקשורת במקביל.

לפי כתב האישום שהוגש נגד נתניהו ובני-הזוג אלוביץ' בפרשה המכונה "תיק 4000", בתמורה לשינוי הסיקור באתר "וואלה" למען ראש הממשלה ובני-משפחתו קידם נתניהו החלטות רגולטוריות במשרד התקשורת שהניבו לבעלי השליטה באתר מאות מיליוני שקלים.

"חילקתי את ההתערבויות לשלוש קטגוריות", העיד אלקלעי, "פשעים, חטאים ועוונות. פשעים זה דברים עיתונאיים שאין סיבה שייענו, גם אם מישהו מבקש אותם וגם אם הוא מכוון אקדח לראש. היו מקרים כאלה ב'וואלה' ותודה לאל הם לא עלו; חטאים מתייחס בעיקר לכתבות כמו של תיבון [הכתב המדיני אמיר תיבון] ונחמיאס [הכתב הפוליטי עמרי נחמיאס] ואחרים, שכתבו ב'וואלה' והיתה אובססיה מאוד אינטנסיבית לעדן ולשנות את ה-Bottom Line שלהם; ועוונות זה כל הבקשות של 'תוסיפו עוד שתי תמונות של שרה', 'התמונה לא טובה תחליף אותה', 'אני לא אוהב צד שמאל רק צד ימין'. בעוונות פחות נלחמנו. בפשעים נלחמנו בעוצמה והצלחנו, בחטאים נלחמנו ככל שיכולנו והרבה פעמים לא הצלחנו ובעוונות כבר לא היה זמן להילחם, היינו צריכים לישון גם".

רה"מ בנימין נתניהו מגיע לשמוע את עדותו של ארנון מילצ'ן במשפט המו"לים, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 2.7.23 (צילום: אורן בן חקון)

רה"מ בנימין נתניהו מגיע לשמוע את עדותו של ארנון מילצ'ן במשפט המו"לים, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 2.7.23 (צילום: אורן בן חקון)

ההתערבויות בתקופתו היו כה תכופות ותקיפות, סיפר אלקלעי, עד כי סירב להחזיק באופן רשמי בתפקיד "העורך הראשי". באפריל 2015, כשבחשבון הפייסבוק שלו השתנה תוארו ל-Editor in Chief של אתר "וואלה", הכחיש בתגובה שמסר ל"עין השביעית" שהוא העורך הראשי של האתר והעלה את האפשרות שמישהו אחר נכנס לחשבון שלו ושינה את התואר. היום, בבית-המשפט, העיד אלקלעי כי העדיף את המושג "עורך אחראי", תפקיד המקביל ל-Managing Editor בעיתונות האמריקאית, על פני עורך ראשי (Editor in Chief). בתשובה לשאלת השופט משה בר-עם הסביר את ההבדל: עורך ראשי הוא "בעל המילה האחרונה בתחום התוכן" ואילו העורך האחראי הוא "מנהל המערכת".

"מאחר ומהר מאוד הבנתי שהעורך ב'וואלה' הוא לא Editor in Chief אז למרות שכביכול המשרה שהוצעה לי היא עורך ראשי אמרתי שאסתפק בתפקיד Managing Editor", אמר. בעל המילה האחרונה בתחום התוכן באתר "וואלה", הדגיש, היה המנכ"ל אילן ישועה.

את ישועה, סיפר אלקלעי, הכיר עוד מתקופה מוקדמת בחייהם, כששניהם למדו רפואה. כל אחד מהם פרש מהלימודים והלך לדרכו ובשנת 2014, אחרי 15 שנים שבהן ערך את התוכנית "לונדון את קירשנבאום" ובהמשך מילא את מקום מנכ"ל חדשות 10, קיבל פנייה מישועה להצטרף ל"וואלה". "התלבטתי מאוד ובסוף הסכמתי", העיד אלקלעי.

איריס ושאול אלוביץ'. בית-המשפט המחוזי בירושלים, יוני 2021 (צילום: אורן פרסיקו)

איריס ושאול אלוביץ'. בית-המשפט המחוזי בירושלים, יוני 2021 (צילום: אורן פרסיקו)

לדברי אלקלעי, בגלל הקשר המוקדם והחברות עם ישועה, למנכ"ל "וואלה" היה חשוב לחשוף בפניו כי לא הוא המקור לבקשות הצנזורה וההתערבות האנטי-עיתונאית בתכנים. "הוא שיתף אותי גם ברמת שיחות פתוחות עם ספיקר", העיד אלקלעי, "גם ברמת להראות לי את הצג של הטלפון, עם מי הוא מדבר, וגם ברמת החשיפה של כל המסרונים, מיילים ודברים אחרים שקשורים בבקשות שהוא ביקש". כך נחשף אלקלעי באופן ישיר למבקשי הבקשות שהיו, לדבריו, בעיקר שאול ואיריס אלוביץ', ודוברם של בני-הזוג נתניהו ניר חפץ.

בשלהי שנת 2016, כשבני-הזוג אלוביץ' חשדו כי חוקרי המשטרה בעקבותיהם, הם השמידו את מכשירי הטלפון שלהם והורו לישועה להשמיד את גם מכשיר הטלפון שלו, על ראיותיו המפלילות. מנכ"ל "וואלה" אישר להם שעשה כן אך בפועל שמר את מכשיר הטלפון שלו בכספת של עורך-דינו. כמה חודשים לאחר מכן, כשזומן לחקירה ברשות ניירות-ערך, העביר ישועה לחוקרים את המכשיר ובו כל המסרונים והמיילים המפלילים שקיבל מבני-הזוג אלוביץ' וגורמים אחרים.

מכשיר הטלפון של ישועה הפך לבסיס הראייתי לכתב האישום בתיק 4000, אך לפי עדות אלקלעי, החומרים במכשיר מספרים רק חלק קטן מסיפור ההתנהלות המושחתת ב"וואלה".

אילן ישועה בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 16.6.2021 (צילום: יונתן זינדל)

אילן ישועה בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 16.6.2021 (צילום: יונתן זינדל)

"70% מהבקשות הועברו אלי בעל פה", העיד אלקלעי, "כי היינו בשעות העבודה בבניין והיה מגע ישיר כל הזמן בין אילן לביני. זו היתה תקופה מאוד אינטנסיבית, גם במסרונים, גם במיילים וגם בשיחות ישירות. השיחות הישירות היו הכי דומיננטיות".

"הוא [ישועה; א"פ] התערב רק בתכנים האלה או שהיו לו גם התערבויות בתכנים אחרים?", שאלה עו"ד יהודית תירוש, מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, שחקרה את אלקלעי מטעם המדינה.

"היו לו התערבויות גם בדברים אחרים, בשיעור מאוד נמוך יחסית לדברים האלה", השיב אלקלעי. לשמע תשובה זו עלה קול מלמולים מכיוון ספסלי ההגנה, שכן אחת התזות המרכזיות של הנאשמים בתיק זה היא שישועה התערב בכל, כולל למען פוליטיקאים אחרים, מפרסמים באתר וסתם ידוענים שפנו אליו בבקשות. "כבודכם חכו לנגדית", העיר בשלב מסוים בא-כוחם של בני-הזוג אלוביץ', עו"ד ז'ק חן. "אלוהים ישמור, חכו!".

"ההתערבות היא בכל רמות הפעולה של ידיעה בודדת. יש לה טקסט, יש לה כותרת משנה של הטקסט, יש לה כותרת, יש את המיקום ויש את הניידות של אותה ידיעה במסגרת החיים של אותו יום בדף הבית של 'וואלה', ובכל הפנים של הטיפול בתוכן היתה התערבות"

כשהתבקש אלקלעי לסכם את מהות הבקשות וההוראות שקיבל מישועה אמר: "בגדול, אם מנסים לנסח את זה בכותרת-על אחת, אלה התערבויות שבהן מר נתניהו ובני משפחתו תמיד צריכים לצאת טובים, צודקים ונכונים בכל מה שמתפרסם ב'וואלה', אם זה בהחלטות פוליטיות אם זה במאבקים מדיניים ואם זה בטקס לחיילים בודדים שאשת ראש הממשלה מגיעה אליו. ההתערבות היא בכל רמות הפעולה של ידיעה בודדת. יש לה טקסט, יש לה כותרת משנה של הטקסט, יש לה כותרת, יש את המיקום ויש את הניידות של אותה ידיעה במסגרת החיים של אותו יום בדף הבית של 'וואלה', ובכל הפנים של הטיפול בתוכן היתה התערבות".

"האם ההתערבויות היו מוצדקות מבחינה מקצועית?", שאל השופט משה בר-עם.

"על פי רוב הן לא היו מצדיקות התערבות מנכ"ל", השיב אלקלעי. "זו החלטת עורך ורבות מאוד מהבקשות לא היו מוצדקות כי ביקשו לסתור או לשנות דעה של כתב, או משמעות של כתבה. מנכ"ל באופן עקרוני לא אמור להתעסק בתוכן ולכן פניות של מנכ"ל הן לא סבירות בנושאים האלה. אני חייב להסביר: הזירה היתה מאוד אינטנסיבית, מהבוקר עד הלילה, לתוך השעות הקטנות של הלילה. אפשר לראות את זה מתוך ערימות הקלסרים של מסרונים ביני לבין אילן".

מבזבזים את הזמן

בעדותו סיפר אלקלעי גם על ההתנגדות של עיתונאי המערכת להוראות הצנזורה שהתקבלו לדבריו ב"משפך" מלמעלה, דרך המנכ"ל ישועה. כשעו"ד תירוש הציגה לו חילופי דברים בין ישועה לבינו וביקשה את הסבריו הדגיש אלקלעי דווקא פרט טכני לכאורה בדו-שיח.

"מה שאני רואה פה זה בעיקר את הגאפ בזמנים בין השאלות של אילן לתשובות שלי", אמר. "וכדאי שאסביר פה משהו כי העניין הטמפורלי הוא מאוד משמעותי. חלק מהמלחמה של המערכת באילן בלהדוף את המבול שהיה עלינו היה טקטיקה של היעלמות".

"היעלמות או התעלמות", שאלה השופטת רבקה פרידמן-פלדמן.

"היעלמות", השיב אלקלעי. "ככל שאני לא זמין אפשר להחזיק את הכתבה במקום שלה עוד חצי שעה, עוד 45 דקות. זה סוג של טקטיקה במלחמה לנסות לעשות עיתונות טובה, ופה אנחנו רואים דוגמה לקפיצות האלה בזמן של שאלה שנשאלת עוד פעם ועוד פעם, 'למה זה לא ירד?', כי אנחנו מבזבזים את הזמן".

אילן ישועה בדסק החדשות של "וואלה", 2013 (צילום: "העין השביעית")

אילן ישועה בדסק החדשות של "וואלה", 2013 (צילום: "העין השביעית")

תגובה אחרת למבול ההנחתות היתה הומור שחור.

ב-11.6.2015, אחרי שישועה חיפש את אלקלעי בשעת ערב, השיב לו העורך: "כשאתה מבקש לדבר בשעות הללו מתעורר החשד שצריך לפתוח גם הערב את השיפודייה של עמוס...".

"בתקופה שבה הייתי עורך אחראי ב'וואלה', 'וואלה' לא היה עיתון לתפיסתי. הוא היה מסעדה שמשרתת משפחה אחת", הסביר אלקלעי את המונחים בהם נהג להשתמש בשיח עם ישועה. "באה משפחה, מבקשת משהו ומקבלת. שיפודייה זו מסעדה ובשיפודייה אתה יכול להיכנס ולבקש עם פפריקה ובלי פפריקה. זה היה 'וואלה': לא עיתון, שיפודייה. ספציפית השיפודייה של עמוס [עמוס רגב, עורך 'ישראל היום'; א"פ]. באותה תקופה היה 'ישראל היום', עוד לא היה ערוץ 14, וחלק מההומור ביני לבין אילן סביב הדבר הזה, ההומור העצוב, הוא אם השיפודייה היא כמו השיפודייה של עמוס. כמו ששם נותנים לנתניהו מה שהוא רוצה, גם אנחנו צריכים להוציא את הבשרים לפי מה שהוא רוצה".

"אתה זוכר עוד מונחים?", שאלה עו"ד תירוש.

"היה עולם מונחים שלם", השיב אלקלעי. "'הרבה פטרוזיליה' זה להוסיף תמונות של שרה נתניהו. 'בלי פפריקה' זה שיהיה פחות חריף, פחות תוקפני. היה 'טי בון בלי עצם', שזה כתבה של תיבון שיכולה לעבור את מי שצריכים. לאילן היתה שפה שלמה שהתעסקה בבקשות הלא עיתונאיות שכולנו התבקשנו לעשות". גם לראש הממשלה עצמו היה כינוי בז'רגון הפנימי של אלקלעי וישועה: "קים", על שם קים ז'ונג-און, "מנהיג צפון קוריאה ששולט בעיתונות", כדברי אלקלעי.

אבי אלקלעי, לשעבר העורך הראשי של "וואלה", לפני עדותו הראשית במשפט המו"לים, 12.9.23 (צילום: אריה לייב אברמס)

אבי אלקלעי, לשעבר העורך הראשי של "וואלה", לפני עדותו הראשית במשפט המו"לים, 12.9.23 (צילום: אריה לייב אברמס)

"השתמשת בביטויים האלה גם לגבי גורמים אחרים?", שאלה עו"ד תירוש.

"לא, כי לא היו בקשות כאלה מגורמים אחרים", השיב אלקלעי.

אחת הפעמים בהן השתמש אלקלעי בביטוי "השיפודייה של עמוס" היתה כשהתבקש לפרסם ידיעה על פנייה של ראש הממשלה נתניהו לחברי מרכז הליכוד. הרקע: הצעה לבטל את הפריימריז ולהשיב לחברי המרכז את הסמכות להרכיב את רשימת הליכוד לכנסת. ישועה העביר לאלקלעי את ההודעה ששיגר נתניהו לחברי המרכז על ההצעה ("היא תתן ליריבינו אפשרות אדירה להכפיש אותנו. הם רק מחכים לזה" וכו') וכתב לעורך: "מבקשים לעשות אייטם חדשותי בסגנון ראש הממשלה נתניהו בפנייה לחברי מרכז".

"אילן", השיב לו אלקלעי, "אני מבקש רק בקוד - תיזהר שלא תיפול הפיתה על הרצפה המטונפת כי מני לא עשה ספונג'ה הבוקר". "מני", הוא ככל הנראה מני נפתלי, אב הבית במעון ראש הממשלה שהסתכסך עם בני-הזוג נתניהו ונעשה לאחד ממוקדי הבקשות שאלו שיגרו למערכת "וואלה". ישועה הגיב בהומור דומה: "שיהיה עשוי טוב בפיתה טרייה ועם כל התוספות.. אבל תיזהר שלא יתפלק לך חריף".

"עובדים על הטקסט בשיפודייה", עדכן העורך את המנכ"ל.

בתשובה לשאלת עו"ד תירוש העיד אלקלעי כי היתה זו בקשה סטנדרטית ותכופה של ישועה, שכמותה קיבל רבות, אולם "רק לענייני משפחת נתניהו".

"ליד המתחרים אנחנו צדיקים. הווידיאו שלו ייכנס במלואו, תאמין לי מלצר מושלם חרא כמוני לא תמצא אפילו באל באבור באום אל פאחם [...] הטור יעלה בשלוש בראשית עם הווידיאו של קים, הוצאתי את כל המוקשים. אשר ותן לי ללכת להקיא בים!!!"

למחרת, ב-12.6.2015, שלח אלקלעי לישועה מייל אליו צירף קובץ בשם "הטור הפוליטי של הבוקר", שבו היתה התייחסות לפניית נתניהו אל חברי המרכז. "תעבור על השיפוד... אמור לצאת לשולחן בצהרים", הוסיף אלקלעי במייל. "יש טיפה פפריקה אבל לא יכול להוריד אותה כי אם מוריד אני הופך לידיעה מטעם. זה מינון נכון של לספק סחורה מצד אחד ולא להתאבד מצד שני. יאללה תן ביס ושחרר אותי ללכת לצלול קצת".

התגובה של ישועה במייל כללה שתי מילים בלבד: "לא טוב".

בתכתובת ווטסאפ הוסיף ישועה: "קראתי, זה לא טוב, אל תעלה את זה. אדבר איתך עוד מעט". בהמשך כתב ישועה לאלקלעי: "תמצא פתרון אני כבר מותש". בתגובה שלח אלקלעי לישועה שני תצלומים, אחד עם קטע מטור מאת הפרשן הפוליטי של "הארץ" יוסי ורטר, והאחר עם קטע מטור מאת הפרשנית הפוליטית של "ידיעות אחרונות" סימה קדמון. שני הפרשנים ייחסו לנתניהו חולשה מול חברי המרכז. בעדותו הסביר אלקלעי כי רצה להראות למנכ"ל כיצד כלי תקשורת אחרים מטפלים בנושא.

"עוד כמה דקות אשלח לך שיפוד משופר", הבטיח אלקלעי לישועה. "ליד המתחרים אנחנו צדיקים. הווידיאו שלו ייכנס במלואו, תאמין לי מלצר מושלם חרא כמוני לא תמצא אפילו באל באבור באום אל פאחם [...] הטור יעלה בשלוש בראשית עם הווידיאו של קים, הוצאתי את כל המוקשים. אשר ותן לי ללכת להקיא בים!!!".

אבי אלקלעי (מימין), לשעבר העורך הראשי בפועל של אתר "וואלה" ואילן ישועה, המנכ"ל לשעבר. ברקע, מימין: שאול אלוביץ', הבעלים לשעבר של בזק ו"וואלה" וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. במרכז: עו"ד עמית חדד, מפרקליטיו של נתניהו (צילומים: פלאש 90 ו"העין השביעית")

אבי אלקלעי (מימין), לשעבר העורך הראשי בפועל של אתר "וואלה" ואילן ישועה, המנכ"ל לשעבר. ברקע, מימין: שאול אלוביץ', הבעלים לשעבר של בזק ו"וואלה" וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. במרכז: עו"ד עמית חדד, מפרקליטיו של נתניהו (צילומים: פלאש 90 ו"העין השביעית")

בשעה 12:44 העביר אלקלעי לישועה מייל נוסף עם גרסה מעודכנת של הטור הפוליטי וכתב: "יאללה סופי השינויים באדום". המנכ"ל היה הפעם מרוצה ("בסדר גמור תודה!", השיב במייל חוזר) אולם בהמשך שב להתכתב עם העורך בווטסאפ. "את הפסקה אחרונה תוריד", הורה ישועה לאלקלעי, "חוץ מזה מושלם. קיבלת כוכב מישלן".

"די, אילן, אני לא יכול יותר", התלונן אלקלעי אך ישועה התעקש: "תן לי לעבור שוב. לא רוצה להיות בסרט שאח"כ אנחנו צריכים לשנות". בחלוף עוד כמה דקות כתב אלקלעי לישועה: "מעלה ומתחיל לנשום". "אבי תודה רבה!", השיב המנכ"ל. "שלא נדע צער", התלוצץ העורך והבטיח כי הטור יעלה בשעה שלוש. וכך אכן קרה.

בשעה 15:04:35 כתב ישועה לאלקלעי: ""לא הוספת את משפט הסיום???????????" ומיד בהמשך: "איפה משפט הסיום?????". אלקלעי השיב: "בודק אילן. העורך בדסק קיבל את זה בודק למה לא עלה". בשלב זה שלח אלקלעי לישועה תצלום מסך שבו נראה המשפט שהתבקש להוסיף.

בעדותו בבית-המשפט אמר אלקלעי: "יש משפט אחד חסר כי פעמים רבות מה שעשינו זה לעלות את הידיעה כפי שאילן ביקש, לצלם כדי שאילן יוכל לשלוח, ואז להוריד את המשפט שאנחנו לא חושבים שצריך להיות שם. תחכום".

עדותו הראשית של אלקלעי תימשך היום.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 1.59MB)

משפט המו"לים