מחוץ לבית-המשפט המחוזי בירושלים התחוללה אתמול בבוקר (23.1) הפגנה בגנות התנהלות המשטרה, הפגנה רעשנית מלווה בתופים שקולותיה נשמעו היטב באולם 315, שם מתנהל מזה קרוב לשנתיים שלב ההוכחות במשפט המו"לים.

יושבי אולם 315 ביקשו לסגור את החלונות כדי לשמוע טוב יותר את העד, תת-ניצב יואב תלם, כיום סגן ראש אגף המודיעין והחקירות במשטרת ישראל ומי שהיה בעבר האחראי על חקירת הפרשה המכונה "תיק 4000". ניכר היה כי הקריאות הקצובות והתיפופים הנלווים הפריעו גם לעד עצמו. "אני יכול לתופים האלה", אמר תלם בשלב מסוים, כאילו משכנע את עצמו, באמצע תשובה לשאלה נוספת על אמצעי החקירה שהפעילו פקודיו. אולם ראשת ההרכב השופטת רבקה פרידמן-פלדמן הורתה דווקא על פתיחת החלון לרווחה, לצרכי אוורור.

תלם התגבר בסופו של דבר על התופים והקריאות שבקעו מהמגפונים ברחוב צלאח א-דין ולא נראה מבולבל או מוטרד מהם, אולי משום שההפגנה לא באה למחות על היחס שהפגינו חוקרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) שפעלו בהוראותיו כלפי החשודים ב"תיק 4000", אלא למחות על התנהלותו של שוטר אחד, שוטר מג"ב, שדיון בעניינו התקיים באולם אחר של המחוזי בירושלים באשמת המתתו בקלות דעת של איאד אל-חלאק.

בעוד המפגינים מחוץ לבית-המשפט המחוזי קראו "איאד נרצח! אנחנו לא נשכח!", באולם 315 האשים עו"ד ז'ק חן את תנ"צ תלם כי הוא האחראי להתעללות מתמשכת במרשיו, בני-הזוג שאול ואיריס אלוביץ', כולל מניעת שינה, השפלה, הטלת מורא והלם, וכל זאת בכוונה תחילה ובניגוד לנוהלי המשטרה והחוק. על אף שעו"ד חן הטיח בתלם עוד ועוד דוגמאות להתנהלות פסולה שכזו, קצין המשטרה הבכיר דחה מכל וכל את טענותיו, מלבד אירוע אחד שבו הודה כי שוטריו פעלו באופן לא ראוי ובחוסר סמכות.

לא גורמה

יום הדיונים אתמול החל בחקירה הראשית של תלם בידי עו"ד אמיר טבנקין מפרקליטות מיסוי וכלכלה. במהלך החקירה הראשית הקצרה הציג עו"ד טבנקין לתנ"צ תלם את עיקרי הטענות של הסנגורים נגד התנהלות השוטרים בחקירה ואִפשר לעד להסביר את פעולותיו.

חלק מהשאלות הפכו בהמשך היום לקווי חקירה מרכזיים של עו"ד ז'ק חן, סנגורם של בני-הזוג אלוביץ'. חלק אחר מהשאלות של עו"ד טבנקין יקבלו ככל הנראה את ביטויים בחקירה הנגדית של עו"ד חן בהמשך השבוע, ובשבוע הבא בחקירה שצפוי לערוך סניגורו של נתניהו עו"ד בעז בן-צור.

"עד כמה ההחלטה לעצור את החשודים או לבצע תפיסה זמנית של רכוש נועדה להפעיל לחץ עליהם?", שאל עו"ד טבנקין. "התשובה היא קצרה: שלילי", השיב תלם והסביר כי כל שימוש בכלי של מעצר או תפיסה של רכוש באה מתוך תפיסת עולם מקצועית ומנומקת אחרי פנייה לבית המשפט ובהתאם לטובת החקירה.

הנאשמים שאול ואיריס אלוביץ' בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 22.12.2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

הנאשמים שאול ואיריס אלוביץ' בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 22.12.2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

כשעו"ד טבנקין שאל על ההצדקה לחקירה של קרובי משפחה של החשודים הסביר תלם כי כיוון שמדובר בחקירה כלכלית יש למפות את כל "הטוענים הפוטנציאליים לזכויות" בנכסים של החשודים וזאת כדי למנוע הברחת הון. "אין כוונה לטרטר או להטריח מישהו לחינם, בטח לא להפעיל לחץ", טען.

עו"ד טבנקין שאל את תלם על מזכר שכתב בפברואר 2018 ביחס לשיחה שקיים עם עורכי-דינו של עד המדינה שלמה פילבר. בצד המזכר רשם בכתב יד "לוודא תמלול" ודבר מה נוסף שנמחק וקשה לפענח. בחודש מאי האחרון הציג עו"ד בעז בן-צור, סנגורו של נתניהו, את המזכר של תלם לעד המדינה פילבר, והעלה תמיהות שעליהן העד פילבר כמובן לא יכול היה להשיב. אתמול שאל עו"ד טבנקין את תלם אם הוא יכול "להסביר את המחוק" וזה השיב: "אני מניח שאולי זו טעות סופר אולי משהו שאני עושה בשגרה, אין שום כוונה להקליט או לתמלל שיחות שלי עם עורכי-דין. [...] כנראה שזו תרשומת שאני רושם ואז מוחק בזמן אמת. אין פה שום ניסיון להסתיר הקלטה, אין פה שום מזימה".

"עלתה טענה במשפט שהופעל על פילבר לחץ חריג וכבד ביום החקירה הראשון שלו כדי להשפיע עליו למסור גרסה שמפלילה את מר נתניהו. מה תגובתך?", המשיך עו"ד טבנקין להרים לתנ"צ תלם להנחתה, וזה השיב בפשטות: "לא מוכר לי לחץ חריג או לחץ פסול. היתה חקירה, חקירה זה לא דבר נעים, אפשר לראות את מהלכי החקירה שמתוארים שם ולהתרשם ומן הסתם גם לשאול את דעתו של העד".

"השיקולים הם שיקולי החקירה, למצות את החקירה, למזער ככל הניתן את הסיכון לשיבוש מהלכי חקירה ולא כדי לשבור או להפעיל לחץ פסול על מאן דהוא"

גם לגבי עד המדינה ניר חפץ טען תלם כי החוקרים לא נקטו שום פעולה מכוונת כדי להקשות על תנאי כליאתו. "השיקולים הם שיקולי החקירה, למצות את החקירה, למזער ככל הניתן את הסיכון לשיבוש מהלכי חקירה ולא כדי לשבור או להפעיל לחץ פסול על מאן דהוא", הסביר.

כשתלם נשאל על ידי עו"ד טבנקין האם ננקטו פעולות מכוונות למניעת מזון או שינה מחפץ השיב "ההיפך הוא הנכון". לדבריו, "הכלכלה שגם אנחנו נהנים ממנה זה לא גורמה אבל הכריכים שלנו בהחלט עומדים בתו התקן".

כשנשאל תלם האם ניתנה הנחייה לחוקרי חפץ ללחוץ עליו להחליף את עורכי-דינו הכחיש והסביר כי זהו מעשה אסור, אולם אז הוסיף כי "ככל שיש אמירה כזו או אחרת מאוד לא מוצלחת מוטב לה שלא תיאמר". בכך כיוון כנראה לדבריו של החוקר הזוטר יניב פלג, שהמליץ לחפץ "להחליף רופא", במה שנראה בבירור כרמז להחלפת ייצוג.

חלק מהחקירה הראשית של תלם נערכה בדלתיים סגורות, כדי לא להפר את צו איסור הפרסום בעניינו של חפץ והאשה שנכללה בתרגיל חקירה שנעשה לו. בדיון הפתוח נשאל תלם באופן כללי על אמירות שונות שהטיחו החוקרים בחפץ בדבר האפשרות שהחלטותיו בחדר החקירה ישפיעו על בני משפחתו.

"באופן כללי לא מופרך ולא פסול לבוא ולדבר עם נחקר בתנאי מעצר תחת אזהרה, לדבר איתו על עוצמת הראיות שעומדת לחובתו, לדבר על ההשלכות, על פגיעה אפשרית בשם הטוב, במשפחה, בפרנסה", השיב תלם. "אין כוונה פה לא לאיים ולא לסחוט ולא להפחיד. זה לא רק זכותנו זו גם חובתנו לבוא בפני נחקר ולהסביר לו מה הסיטואציה כל עוד אנחנו לא פוגעים ברצונו הטוב והחופשי והאפשרויות שלו לבחור האם לשתוק, לספר גרסה שקרית, אמת או חצי אמת. אין פה עניינים של סחיטה או פיתוי או השאה אלא באמת להסביר לו עד כמה הוא מסובך בפלילים ועד כמה מצבו לא טוב".

הבל הבלים ורעות רוח

תלם הכחיש כי נפל כל פסול גם בחקירה המאוחרת של חפץ, שהתקיימה כמה חודשים אחרי שמסר את גרסתו כעד מדינה, ואשר הוקדשה למועד הפגישה שסייע לארגן בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבעל השליטה דאז בבזק ובאתר "וואלה" שאול אלוביץ'. בגרסתו הראשונה טען חפץ כי המפגש נערך בינואר 2015 אולם במשטרה חשבו שהתאריך הסביר יותר לפי שלל ראיות שאספו הוא סוף נובמבר 2014.

בחקירתו הנגדית של ניר חפץ בבית-המשפט טען עו"ד חן כי חוקרי המשטרה ביצעו בו מניפולציות ושתלו במוחו זיכרון ובפיו את הגרסה הרצויה להם. חפץ עצמו העיד כי בחקירה הזו הרגיש לא בנוח וחש כי החוקרים "מבלבלים" אותו.

עד המדינה ניר חפץ בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 7.12.2021 (צילום: יונתן זינדל)

ניר חפץ (צילום: יונתן זינדל)

תלם, לעומת זאת, גרס את ההיפך הגמור. הוא הפנה את בית-המשפט לתיעוד החקירה ואמר כי "אפשר להתרשם איך אנחנו מבקשים ממנו עקב בצד אגודל לרענן את זיכרונו והאם הוא מאשר או פוסל את האפשרות שהתאריך היה ה-28.11". לדבריו, "זו חקירה מאוד זהירה כי אנחנו רוצים לוודא שהבן אדם זוכר את מה שהוא זוכר ולא מנסה לרצות אותנו ושלא נכניס מילים בפיו". לשמע הטענות הללו, שעומדות בניגוד גמור לגרסת ההגנה, הפגינו עו"ד בעז בן-צור ובתו כרמל שביעות רצון רבה וכמעט שהתפקעו מרוב חדווה וגיל.

טענה נוספת שתלם התבקש להתייחס אליה היתה השימוש שנעשה ב"סייפן", רוגלה של חברת NSO, כלפי חשודים ב"תיק 4000". תלם הסביר כי הפעלת אמצעים להאזנת סתר לא היו תחת אחריותו כראש זרוע החקירות ביאל"כ אלא תחת אחריות ראש זרוע החשיפה ביחידה.

בחודש פברואר האחרון טענו הנאשמים במשפט כי נעשה שימוש ברוגלה של NSO בחקירות נתניהו וכי תלם עצמו היה מודע לכך. בין היתר הסתמכו על שיחה שנערכה ב-18.2.18 בסמוך לחדר החקירות של פילבר, לפני שהחלה החקירה, ובה נשמעו גבר ואשה משוחחים ביניהם ומדברים בין היתר על "אפליקציה", שגורמת לכך ש"פה אנחנו חצי בחוץ חצי בפנים" ועל מעשה "כאילו לא חוקי". בנימין נתניהו טען כי העביר את ההקלטה לבדיקה חיצונית שהעלתה כי מדובר בקולותיהם של יואב תלם וציפי גז, כיום שופטת ומי שהיתה אז האחראית על חקירת "תיק 4000" מטעם רשות ניירות-ערך.

אתמול טען תלם בבית-המשפט כי הטענה כאילו שוחח בחדר החקירות עם גז על הרוגלה של NSO היא טענה "שקרית". לדבריו, ממילא בשנת 2018 לא היה מודע למשמעויות של התקנת הרוגלה, מה גם שבהקלטה שנשלחה לו לא זיהה את הקול שלו.

בהמשך, כך העיד, ביקש אישור להגיע ליחידה הכלכלית של המשטרה כדי להאזין ברוב קשב לשיחה.

הנאשם בנימין נתניהו נכנס לאולם משפט המו"לים (מאחור: דוברו עופר גולן). בית-המשפט המחוזי בירושלים, 24.5.2022 (צילום: יונתן זינדל)

הנאשם בנימין נתניהו נכנס לאולם משפט המו"לים (מאחור: דוברו עופר גולן). בית-המשפט המחוזי בירושלים, 24.5.2022 (צילום: יונתן זינדל)

"אני מגיע ליחידה הכלכלית, מבקש לשבת לבד, שומע את השיחה, חוזר ללמעלה מלפני 20 שנה ב-8200, שם את האוזניות ושומע, ואני אומר את הדברים, תחליטו אתם מה רמת האמינות שיש לייחס לדבריי: הבל הבלים ורעות רוח", תיאר תנ"צ תלם.

"אני לא הדובר בקטע הזה", קבע. "דובר שם חוקר עם חוקרת בחדר הבקרה. השיח הוא לא על האמצעי הוא בכלל מדבר על השיטה שהיתה נהוגה אז ביאל"כ כדי לוודא שיש זרימת מידע כדי שכל חומרי החקירה מגיעים כמה שיותר בזמן אמת. מול כל מסך בחדר הבקרה הצבנו חוקר שירשום את הדברים ויעביר את התמצית במיסרונים, על זה מדובר שם, שאנחנו חצי רגל בתוך החדר אבל בחוץ. אין שם שום שיח לא על אפליקציה ולא על תקשורת מחשבים. כבוד השופטת ציפי גז לא דוברת שמה, אין שום היגיון ובטח שלא אדבר על אמצעי שאולי שמעתי עליו אבל אף פעם לא עסקתי בו וצר לי שכבר חודשים ארוכים אני נאלץ להתמודד עם טענה שקרית שיגידו אחרים שנועדה לשרת ספין כזה או אחר. אמרתי די והותר אבל אפשר לשמוע שהדברים נאמרים מדם לבי".

הפסול זה הכריכה

"חיכינו לרגע הזה", אמר עו"ד ז'ק חן בפתח החקירה הנגדית של תנ"צ תלם. "דבר בשם עצמך", השיב לו העד. אולם עו"ד חן דיבר בעיקר בשמם של שני מרשיו, שאול ואיריס אלוביץ'. חן שיחזר את הדברים שאמר גם בפתח החקירה הנגדית של חוקרת רשות ניירות ערך פולינה גובזמן-קריב, לפיהם מרשיו מאוד רצו להגיע לדיון כדי לחזות בחקירתו של תלם אבל הטראומה שעברו במהלך ימי חקירתם בידי פקודיו היתה כה גדולה שלא הצליחו להביא את עצמם להיות נוכחים במעמד החקירה שלו.

תלם אישר לעו"ד חן כי גם מערכות יחסים אישיות של החשודים יכולות להיות "נקודת תורפה", אם התקבלה החלטה שהן רלוונטיות לחקירה

עו"ד חן ותנ"צ תלם, שהעידו כי הם מכירים אחד את האחר מזה זמן, החליפו  עקיצות מילוליות לאורך כל יום החקירה הנגדית הראשון. חן נראה לפרקים נרגש מאוד, במיוחד כשדיבר על הסבל הרב שנגרם לשני מרשיו הנאשמים בשוחד לראש הממשלה במהלך מעצרם וחקירתם. תנ"צ תלם, לעומת זאת, נראה כאילו הרגע יצא ממכונת כביסה-ייבוש-גיהוץ. כולו מהודק ומהוקצע, משיב בטון רגוע, כמעט רובוטי. ובכל זאת שגה מדי פעם תנ"צ תלם במהלך עדותו בעובדות פשוטות כמו טווח הזמן שהיה לצוות החקירה המיוחד שהוקם לצורך חקירת "תיק 4000" מהרגע שהוקם ועד לרגע ה"פרוץ", כשהחקירה הסמויה הפכה גלויה.

בתחילת חקירתו נשאל תנ"צ תלם באופן כללי על נהלי החקירה והשיב כי הפרקליטים שליוו אותה נכנסו לעתים לחדר הבקרה כדי לצפות בחקירות והיו מודעים לתרגילי החקירה מבעוד מועד. תלם אישר לעו"ד חן כי גם מערכות יחסים אישיות של החשודים יכולות להיות "נקודת תורפה", אם התקבלה החלטה שהן רלוונטיות לחקירה. תלם אישר גם כי עוד בטרם החל השלב הגלוי של החקירה סומן ניר חפץ כעד מדינה פוטנציאלי ("ראינו בניר חפץ כחוליה שאנחנו מעוניינים שהיא זו שתספר את הסיפור מתוך הבנה שהיא יכולה מכל הזיקות מול המעורבים לדבר") וטען כי יכול להיות שכך נחשבו גם שלמה פילבר ושאול אלוביץ' אך טען כי אינו זוכר האם כך אכן היה.

בהמשך החקירה העיד תלם כי גם איריס אלוביץ' נחשבה ל"חוליה או נחקרת שיכולה בהחלט אם תחליט לחצות את הקווים ולספר את הסיפור", ואף נערך לצורך כך תרגיל חקירה מורכב שכלל מדובבת במתקן משטרתי. אולם התרגיל כשל ואלוביץ' סירבה להודות בעבירות או להפליל אחרים.

באמתחתו של עו"ד חן עשרות טענות להתנהלות פסולה של החוקרים והוא שלף אותן אחת אחת. לדבריו, שיטות החקירה הנוקשות נועדו להפעיל לחץ פסול ובלתי-חוקי על הלקוחות שלו שאול ואיריס אלוביץ'. חלק מהטענות משכנעות פחות, חלקן יותר, אחת מהן קיבלה גושפנקא של בית-המשפט העליון.

תת-ניצב יואב תלם, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 23.1.23 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

תת-ניצב יואב תלם, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 23.1.23 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

תחילה טען עו"ד חן כי חוקרי המשטרה בחרו במכוון את מועד ה"פרוץ" ליום שבו ידעו כי ראש הממשלה נתניהו יהיה בפגישה מדינית במינכן וזאת כדי שיוכלו לנפנף בעובדה זו בפני הנחקרים האחרים ולהגיד להם כי בעוד הם סובלים בחדר החקירות הנאשם שהם מגנים עליו מבלה לו בחו"ל, ולהוסיף כי יישארו במעצר עוד ימים ארוכים עד שנתניהו יואיל לחזור.

תנ"צ תלם טען כי אין כל קשר בין מועד ה"פרוץ" לנסיעתו של נתניהו למינכן, וגרס כי המועד נקבע לאחור לפי המועד שקיבל מראש היחידה לחקירתו של ראש הממשלה בפרשה. לדבריו, החשודים האחרים נותרו במעצר עד לשובו של נתניהו מחו"ל וחקירתו כדי למנוע שיבוש נוסף של החקירה.

"בשעות רבות של חקירות נאמרות הרבה אמירות", ציין תלם, "אני לא חושב שהיתה פה מזימה לחבר את העניין של גרמניה להיבטים של תשאול".

"אני מתקשה לחשוב על עיתוי טוב לחקירה של חשדות נגד ראש הממשלה בחשד של טוהר המידות", השיב תלם

"האם עלה בדעתך, או של אחרים ואתה יודע על זה, איזה נזק עצום אתם גורמים לתדמיתה של מדינת ישראל כאשר יש ביקור מדיני של ראש ממשלה בחו"ל, לא משנה מה שמו, ודווקא אז אתם מחליטים לצאת בחקירה גלויה?", שאל עו"ד חן ברצינות תהומית, משל חוקרי המשטרה הם האשמים בכך שהסתבכות פלילית של ראש ממשלה מוציאה שם רע לישראל בעולם - ולא ראש הממשלה שהסתבך בפלילים. "כל העולם דיבר על חשדות חמורים של שוחד נגד ראש הממשלה, בתיק כזה חמור כשהוא בעיצומה של נסיעה מדינית. [...] זה חצה את גבולות הים התיכון וגם האוקיינוסים והתפרסם בכל העולם שנפתחה חקירה בחשדות חמורים נגד ראש הממשלה בזמן שהוא בגרמניה".

"אני מתקשה לחשוב על עיתוי טוב לחקירה של חשדות נגד ראש הממשלה בחשד של טוהר המידות", השיב תלם.

"ידעתם ובחרתם בקפידה את תאריך ה'פרוץ' כדי להכביד על העצורים האחרים", ניסה שוב עו"ד חן. "ביקשתם לעצור אותם בזמן שראש הממשלה בחו"ל והשתמשתם בזה מול החשודים כדי לבוא ולומר להם תסתכלו איפה אתם נמצאים בזמן שראש הממשלה מבלה בנסיעות מדיניות. תגובתך".

"לא מוכר לי שיקול כזה והטענה הזו מבחינתי היא מופרכת", השיב תלם.

במהלך תשובותיו העיר תלם הערה מעניינת. היה זה כשעו"ד חן הפנה אותו לאמירה שלו עצמו לאיריס אלוביץ' בחדר החקירות. תלם אמר לה "אותנו לא מעניין סיקור תקשורתי, אותנו מעניין סיקור תקשורתי תמורת מיליארד שקלים בשלוש פעימות, תמורת רגולציה, תמורת איחוד yes-בזק, תמורת ההפרדה מבנית, כל הדברים שמהם את חיה טוב מאוד".

בית וואלה, רחוב אבן גבירול, תל אביב, מרץ 2011. צילום: שוקי טאוסיג

בית "וואלה" בתל אביב, מרץ 2011 (צילום: שוקי טאוסיג)

בלב "תיק 4000", יש לזכור, עומד האישום לפיו בני-הזוג אלוביץ' העניקו לנתניהו ובני משפחתו דריסת רגל בעריכת אתר "וואלה" שבשליטתם, וזאת בתמורה לכך שנתניהו פעל להעניק לחברת בזק, גם היא בשליטתם, הטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים ולמעלה מכך. החקירה נפתחה רק אחרי שמנכ"ל האתר אילן ישועה זומן למסירת עדות בחקירה על חשדות אחרים ופתח בפני החוקרים עולם חדש שנשמר במכשיר הטלפון שלו, מאות ואלפי הודעות של בני-הזוג אלוביץ' ואחרים, מהם עולה תמונה מפלילה של יחסי תן-קח פסולים בין בני-הזוג לבין משפחת נתניהו.

אחרי שעו"ד חן הקריא בפניו את דבריו לאלוביץ' הסביר תלם בבית המשפט: "כשלוקחים אותנו להיבטים של סיקור תקשורתי של פוליטיקאים אני אומר מראש זה לא פסול, הפסול זה הכריכה. הפסול זה הכריכה של הסיקור התקשורתי מול היבטים רגולטוריים".

נאשמת בשר ודם

את עיקר יום החקירה הנגדית הראשון הקדיש עו"ד חן לעניינה של נאשמת מספר 3, איריס אלוביץ'. "למה אני מתמקד באיריס אלוביץ?", שאל הסנגור רטורית, "כי עד היום דיברנו עליה ככלי לחץ על בעלה שיישבר, אבל אני רוצה לדבר עליה כבן אדם. היא לא אדם שקוף, היא בשר ודם שחי את מאורעות החקירה".

עו"ד חן עמד על כך שחוקרי המשטרה ורשות ניירות ערך הגיעו לביתם של בני-הזוג אלוביץ' בצהלה בשעה 5:45 לפנות בוקר בכוחות "עצומים. עצומים. עצומים" שכללו לפחות 20 אנשים, שתי משאיות ו"הרבה" רכבים. לדבריו, בנם של בני-הזוג אלוביץ', החייל לירון אלוביץ', לן בבית באותה השעה. הוא הוער "בבהלה" על ידי שתי שוטרות, "כי לא כל יום יש פשיטה כזו על הבית שלו" והשתיים "מכריחות אותו להתלבש אל מול עיניהן".

שופט בית-המשפט העליון יצחק עמית קבע כבר בשנת 2018 כי תכשיטים וחפצי אמנות בשווי מיליוני שקלים נלקחו מבני-הזוג אלוביץ' ללא צו בית-משפט הולם

בהמשך, כשבני-הזוג אלוביץ' נלקחו לחקירה במשטרה, לירון אלוביץ' נדרש להישאר בבית בזמן שהכוחות המשיכו בחיפוש והחרמות רכוש. לפי עו"ד חן, הבן אלוביץ' אמר לשוטרים כי עליו להתייצב בבסיס הצבאי שבו הוא משרת אולם הוא הורשה לצאת רק בשעה 8:00 ונאלץ לחזור כבר כעבור כשלוש שעות.

לא זו אף זו, בהמשך החקירה הטיח עו"ד חן בתלם כי איריס אלוביץ' הגיעה לבית-המשפט להארכת המעצר שלה בשעה שמונה בבוקר ונאלצה להמתין עד השעה אחת בצהריים. "למה? כי הדיון היה רק באחת?", שאל תלם. "כן", השיב עו"ד חן. "נו, בסדר", אמר תלם ואז הוסיף: "מה? אוקיי. מה השאלה?". "הכרת את זה?", שאל עו"ד חן. "לא חושב", השיב תלם

בעוד שניתן לגחך על הצרות שגרמה חקירת השוחד לראש הממשלה ליחסי החייל אלוביץ' עם מפקדי בסיסו, בעוד שניתן לבטל את התלונה על כך שחשודה בשוחד לראש ממשלה נאלצת להמתין בבית-משפט במשך חמש שעות עד לתחילת הדיון בעניינה, לא כך הדבר ביחס להחרמות הרכוש של בני-הזוג אלוביץ'.

שופט בית-המשפט העליון יצחק עמית קבע כבר בשנת 2018 כי תכשיטים וחפצי אמנות בשווי מיליוני שקלים נלקחו מבני-הזוג אלוביץ' ללא צו בית-משפט הולם, ולמעשה באופן פסול ובלתי-חוקי, והורה להשיבם לבני-הזוג. אמנם היחידה החוקרת קיבלה בזמן אמת צו חיפוש מבית-המשפט אך הוא לא כלל אישור לתפיסת הרכוש. "בצו הזה היה מקום לפרט ביתר פירוט את הכוונה לתפוס גם רכוש", אישר תנ"צ תלם לעו"ד חן.

בנוסף, טען עו"ד חן, איריס אלוביץ' נדרשה על ידי השוטרים שהגיעו לביתה בשעת בוקר מוקדמת להסיר מתנוכי אוזניה תכשיטים ואת טבעות הנישואין מאצבעותיה. גם במקרה זה הודה תנ"צ תלם בשגגה. "גם אם הנוסח פה היה מדבר באופן ספציפי על תכשיטים ותנוכי אוזן", אמר תלם ביחס לצו בית-המשפט, "אני ממש לא מתלהב מהפעולה הזו. אני חושב שהיא לא נחוצה. אני אומר את הדברים כמי שאחראי על החקירה והחוקרים, לא חושב שזה היה צריך להיעשות".

"אני מודה לך מר תלם", אמר עו"ד חן.

עם זאת, תלם דחה את כל יתר הטענות של עו"ד חן ליחס בלתי ראוי למרשיו. לדבריו, אירוע המעצר לא נועד "להטיל מורא על בני-הזוג אלוביץ' כאמצעי לחץ לצורך החקירה באופן לא חוקי ופסול", כפי שטען עו"ד חן. "המטרה היא לא להפחיד ולא לאיים ולא לסחוט אלא להגיע לחקר האמת באמצעות הסמכויות שנתונות לנו לפי דין", אמר, ומיד הוסיף כי עבור אנשים נורמטיביים פשיטה עם שחר היא אירוע טראומטי ועל כן מטבעה מלווה בהרתעה ומורא.

"התפיסה הברוטלית והמשפילה והלא חוקית נועדה בכוונת מכוון, מלבד הצורך בתפיסה לצורך חילוט עתידי, לזעזע את עולמם של בני-הזוג אלוביץ' כמנוף לחץ בחקירה", ניסה שוב עו"ד חן.

"דוחה את הטענה שהיתה פה חקירה ברוטלית", השיב תלם, "גם לא היתה שום כוונה מראש להשפיל וחלילה למעוד בשולי הדברים".

"שולי הדברים", העיר בלעג ממקום מושבו עו"ד בעז בן-צור.

"כן", השיב תלם, "בשולי הדברים, כי ביצענו הרבה מעצרים באותו יום והרבה צווי חיפוש וחקירות. בהחלט בנקודה הזו לא היתה כוונה מראש להיות ברוטלי ולהשפיל. אגלה לך סוד מכובדי: אנחנו לא מושלמים".

לא שיבשו מספיק חזק את התיק

מכאן עבר עו"ד חן לתיאור ימי חקירתה הארוכים של איריס אלוביץ', תוך טענות ל"התעללות" שכללה מניעת שינה, איומים, לעג וניסיונות כושלים להפוך אותה לעדת מדינה. תנ"צ תלם השיב פעם אחר פעם כי הוא ופקודיו פעלו כראוי.

עו"ד חן הטיח בתלם כי שניים מחוקריו הטיחו באיריס אלוביץ' כי הפעם המשטרה הגיעה ב"עוצמות" גדולות שהפתיעו אותה. עו"ד חן הטיח בתלם כי באותה הזדמנות נכנס לחדר חוקר נוסף שדיבר בצורה לא נעימה, או בלשונו של עו"ד חן: "כדי גם הוא לשים את המגף שלו על צווארה". בתגובה לדברים, הקצין תלם הגן על פקודיו ואגב כך גם נקלע לעימות קטן עם הסנגור.

"החוקרים שלי מבינים אותי מצוין והם חוקרים מעולים", אמר, "ואני עומד מאחוריהם ואני מגבה אותם והם עשו פה חקירה מצוינת. יכול להיות שהכוונה שלהם ב'עוצמה' 'וחוזק' זה שתופסים תפוסים כלכליים. גם מהדברים שלי, בכוונה שלי, דיברתי על עוצמת הראיות. מה לעשות שהגיע אילן ישועה עם החומרים. מה לעשות? [האלוביצ'ים] פספסו. לא שיבשו מספיק חזק את התיק".

"אה.. זה יוצא", השיב עו"ד חן והבטיח כי עוד יגיע עם תלם לאישום השיבוש, לפיו בני-הזוג אלוביץ' דרשו ממנכ"ל "וואלה" אילן ישועה להיפטר ממכשירי הטלפון שלו ולמחוק את כל ההודעות איתם. ישועה, העיד תלם, אמר לאלוביצ'ים שיפעל לפי בקשתם אולם בפועל הפקיד את מכשיריו בכספת של עורך-דין ובהמשך הציג את מאות ואלפי התכתובות המפלילות לחוקרי המשטרה.

נאשמי "תיק 4000" שאול אלוביץ' (מאחור) ואיריס אלוביץ' עם עו"ד ז'ק חן, בכניסה לאולם הדיונים בבית-המשפט המחוזי בירושלים. 16.6.2021 (צילום: יונתן זינדל)

נאשמי "תיק 4000" שאול אלוביץ' (מאחור) ואיריס אלוביץ' עם עו"ד ז'ק חן, בכניסה לאולם הדיונים בבית-המשפט המחוזי בירושלים. 16.6.2021 (צילום: יונתן זינדל)

"בוא נתאפק", ביקש עו"ד חן מתלם. "חמש שנים הם סובלים, אז אם אני מרים מדי פעם את הקול, תסלח לי. אתה קצין במשטרת ישראל. אני אשתדל ובכל פעם שאני חוצה את הקו תגיד לי".

"הסכם ג'נטלמני", הסכים תנ"צ תלם.

"אם לא אני לוקח את כל מה שיש לך..." התלוצץ עו"ד חן.

"אני עובד ציבור עם חשבון בבנק יהב", השיב תנ"צ תלם. "אין מה לקחת".

ההסכם הג'נטלמני לא החזיק מעמד זמן רב. בהמשך החקירה שוב התקוטטו מילולית הסנגור והעד. אחרי שתלם נשאל על ימי החקירה הארוכים, והשיב כי הכל היה סביר ומידתי ובהתאם לצורכי החקירה, הוסיף קצין המשטרה כי לנוכח המחיר שגובה חקירה כזו מהחשודים הוא ויתר החוקרים "ברמה האנושית והמוסרית נמצאים בדילמות לא פשוטות".

"אגיד לך את האמת", אמר עו"ד חן, "לא נשאר לי מקום בלב להתחיל ולרחם עליכם".

"גם אנחנו בחדר חקירה וחוזרים בסוף למשפחות שלנו עם תהיות", הוסיף תלם.

עו"ד חן פנה לספסלי הסנגוריה ושאל: "מה זה היה עכשיו?".

"קשה להם", הסביר לו בסרקזם עו"ד בן-צור, "קשה להם בבית".

במקום להשיב לתלם הציג לו עו"ד חן כי גם פקודיו דיברו באופן דומה. ביום החקירה השלישי, אחרי שאלוביץ' אמרה להם כי שוב ישנה שעתיים בלילה והיא עייפה, אמרה לה החוקרת רעות ענוים "גם אנחנו" והוסיפה כי בבוקר שתתה קפה ומיד חזרה לעצמה. "אני לא שתיתי קפה", אמרה לה אלוביץ', "קמתי בחמש ישנתי בשלוש". החוקר צחי בן-ארצי ניסה לנחם את הנחקרת מכיוון אחר: "אני נתקעתי עם האוטו אתמול ואת לא".

עו"ד ז'ק חן, פרקליטם של הנאשמים שאול ואיריס אלוביץ', ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 23.1.23 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

עו"ד ז'ק חן, פרקליטם של הנאשמים שאול ואיריס אלוביץ', ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 23.1.23 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

"למה צריך את זה?", תהה השופט משה בר-עם, בעוד עו"ד חן מקרין על המסכים  את החלק הזה בחקירה של אלוביץ' ומקריא כל שורה ושורה בו. "ככה צריך את זה", הדף עו"ד חן את תהיית בית-המשפט. "הגברת אלוביץ' עברה את הגיהינום הזה, הגברת אלוביץ' מחכה חמש שנים שבית המשפט יראה את הגיהינום שעברה. גם לי זה לא נעים, אבל אין מה לעשות".

השופט בר-עם הסתפק בכך וגם יתר השופטים לא המשיכו לתהות מה הרלוונטיות של הצגת הדברים לחקירת העד וקידום המשפט, ולכן עו"ד חן המשיך והציג עוד ועוד מקטעים מהחקירה שהעידו על מצוקתה של מרשתו.

"שיחקתם גם על העייפות, בכוונת מכוונת ככלי לחץ בחקירה", הטיח הסנגור בתלם.

"אתה טועה בעיני ואתה מגחיך פה את המקטע הזה מתוך החקירה", השיב העד. "חדר החקירה הוא דבר מאוד דינמי ונוצרת דינמיקה בין חוקר לנחקר עם כל מיני טקטיקות כל עוד הן חוקיות, של התקרבנות, של אמפתיה, של הזדהות, של קצת הומור, לא כדי להשפיל. בתוך הדינמיקה הזו יש גם לפעמים בדיחוּת הדעת יש צחוקים יש לפעמים הורדת קול, הרמת קול והנה קטע אחד שמדברים על מי יותר עייף ומי פחות. אני לא חושב שהאירוע הזה מסמל ניסיון לשבור את רוחה של הגברת איריס אלוביץ'". "החקירה הזו", העיד תלם, "בהחלט עמדת בסטנדרטיים המקצועיים והסבירים במשטרת ישראל".

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 1.95MB)

משפט המו"לים