יום החקירה של עד המדינה שלמה (מומו) פילבר במשפט המו"לים נפתח היום (30.5) בניסיון לשחזר מה בדיוק עשה ביומיים הקריטיים של ה-19 וה-20 בפברואר 2018, אז החל למסור במשטרה את גרסתו המעודכנת לקראת חתימה על הסכם עד מדינה בפרשה המכונה "תיק 4000".

פילבר, שנעצר ב-18.2 ע"י להב 433, היה באותה העת מנכ"ל משרד התקשורת. הוא מונה לתפקיד כמעט שלוש שנים קודם לכן על ידי ראש הממשלה ושר התקשורת דאז בנימין נתניהו, ומיד עם כניסתו לתפקיד שינה את מדיניות המשרד ביחס לחברת בזק, תאגיד התקשורת המונופוליסטי שהיה אז בשליטת שאול אלוביץ'. לפי כתב האישום שהוגש נגד נתניהו ובני-הזוג אלוביץ' בפרשה זו, היחס המיטיב של פילבר לבזק כמנכ"ל הוא התמורה לאפשרות שהעניקו האלוביצ'ים לנתניהו ובני משפחתו להתערב בתוכן של אתר "וואלה", שהיה אז חלק מקבוצת בזק.

בסוף יום מעצרו הראשון, ולאחר חקירה ממושכת שבה הבהירו לו השוטרים כי מצבו המשפטי חמור וכדאי שיהפוך לעד מדינה, נשלח פילבר על ידי בכירי היחידה לשקול את צעדיו בבית המעצר. לפי גרסתו, במהלך הלילה הוא ביצע "ניהול סיכונים" שהוביל אותו להיזכר במספר אירועים שהפכו להיות עמודי התווך של גרסתו החדשה כעד מדינה, ואשר קושרים את נתניהו ליחס החריג שהעניק פילבר לבזק.

עו"ד בן-צור ביקש להיעזר בעד המדינה כדי לשחזר את המאורעות של אותם יומיים בפברואר 2018, כיוון שלדברי הסנגור לו עצמו יש יכולות מעטה לדעת מה בדיוק התרחש שם. "אין כמעט תיעוד למה שקרה שם באותם יומיים", הכריז עו"ד בן-צור כבר בתחילת היום, "יש לנו חורים שחורים שלמים של מה שקרה".

משרדי יחידת להב 433 בלוד (צילום: פלאש90)

משרדי יחידת להב 433 בלוד (צילום: פלאש90)

בהמשך קבע הסנגור כי היעדר התיעוד של היומיים הללו אינו מקרי ואף האשים את התביעה בהסתרת התיעוד. עו"ד בן-צור בחן כל פרט ופרט שבכל זאת הועבר לידיעת ההגנה על אותם היומיים של פילבר בלהב 433 כדי לאתר חריגויות ולעורר את הרושם של התנהלות פסולה מצד המדינה.

ביום החקירה של ה-19 בפברואר, כך לפי הסנגור, ישנו תיעוד קצר של חקירה לפני הצהריים, שבה ביקש פילבר לזמן את עורכי-דינו. בהמשך אין כל תיעוד עד לשעה 23:30, אז החל למסור את גרסתו כעד מדינה בראשי פרקים, למעט מזכר קצר שלפיו עורכי-דינו של פילבר נפגשים עם החוקרים הבכירים ומתניעים את המשא-ומתן לגיבוש הסכם עד המדינה.

פילבר נתן על דוכן העדים הסבר די פשוט להיעדר הרישומים ביום זה. לדבריו, לאורך רוב שעות היום הוא פשוט המתין באחד החדרים בלהב 433, עד שעורכי-דינו, דרור ארד-אילון ויובל נחמני, יסיימו את המשא ומתן שניהלו בשמו. מדי פעם באו לחדרו, שוחחו עמו מעט ושוב יצאו אל החוקרים. כל שזכר על דוכן העדים הוא שעורכי-דינו אמרו לו שהם מתקשים קבל מהמדינה הסכמה כי יזכה לחסינות מלאה מהפללה.

עו"ד בן-צור התמקד במזכר שבכל זאת מתייחס למעשיו של פילבר באותו היום, לפני תחילת חקירתו הלילית. הוא נכתב רק ב-26.2, ציין הסנגור, אחרי שפילבר כבר מסר את עיקרי עדותו. זאת ועוד, על שולי המזכר נכתב דבר מה בכתב יד שנמחק בהמשך בקשקוש עט. "המחיקה לא היתה מוצלחת לטעמנו", העיר עו"ד בן-צור והציג כי תחת הקשקוש נכתב "לוודא תמלול". בפינה אחרת של המזכר נכתב "גלוי לעיון ליאת", כשהכוונה ככל הנראה היא לליאת בן-ארי, שעמדה אז בראש פרקליטות מיסוי וכלכלה והובילה את חקירת "תיק 4000" מטעם המדינה.

פילבר כמובן לא יכול היה להעיד דבר בדבר הרישומים שביצעו החוקרים על גבי המזכר, אותו כינה עו"ד בן-צור "צעטלה". תחת זאת תיאר בהרחבה את מצבו הפיזי והנפשי בערבו של ה-19.2.18, כשהחל לספק סוף סוף את ראשי הפרקים לעדותו כעד מדינה. לדבריו הוא ישן בלילה שבין ה-18 ל-19 בין שעה לשעתיים. גם בחקירתו במשטרה ציין את חוסר השינה ואמר "אני קצת זומבי".

שלמה פילבר בפתח דיון בהארכת מעצרו. בית-משפט השלום בתל-אביב, 18.2.2018 (צילום: פלאש 90)

שלמה פילבר בפתח דיון בהארכת מעצרו. בית-משפט השלום בתל-אביב, 18.2.2018 (צילום: פלאש 90)

בסיומה של החקירה, כבר אחרי חצות, נשלח לישון. הוא הגיע לכלא הדרים בשלוש לפנות בוקר ועבר שם תהליך קליטה מלא, כולל, לדבריו, "בדיקות חודרניות" בעירום. למחרת הגיע למשרדי להב בשעת צהריים מוקדמת ושוב המתין לדבריו שעות ארוכות באחד החדרים שבבניין היחידה עד שעורכי-דינו ישלימו את המו"מ עם החוקרים על ניסוח הסכם עד המדינה.

פילבר לא זכר הרבה ממה שאמרו לו באי-כוחו על המשך המו"מ מול המדינה אך ציין כי אחד מהם אמר ליואב תלם, מבכירי היחידה, כי אל לו להתעקש להטיל על פילבר מאסר על תנאי, שכן העד "לא מביא לך את הראש של סגן גזבר מועצה מקומית". בנוסף, נזכר פילבר, התקיים ויכוח בין עורכי-הדין לבין החוקרים על משמעות העובדה כי פילבר התבקש על-ידי נתניהו להעביר לאלוביץ' מעטפות ובהן ממצאי מחקר שבחן את היחס של אתר "וואלה" לנתניהו.

"הוא אמר לתלם, שהיה לפני כן העוזר האישי של המפכ"ל, 'אתה מכיר את המושג הזה, את התופעה שאדם הוא 'איש אמון' של מישהו ומבקשים ממנו טובה'", אמר פילבר על עורך-דינו. "הוא רצה להציג לו שזה יחסי אמון בין אנשי ציבור".

"בוא נדבר על יחסי האמון בין הדין למה שנעשה בחקירות", סינן עו"ד בן-צור, וטען כי גם בלב החקירה מה-20.2.18 קיים "חור שחור". למעשה, הוסיף הסנגור, האפילה ביום זה אף גדולה מאשר ביום החקירה הקודם שכן כאן אירעה תקלה שמנעה תיעוד מלא של הפעם הראשונה שפילבר מספר על מה שמכונה בכתב האישום "פגישת ההנחייה", אותה פגישה שלו עם נתניהו בסמוך למינויו לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת, שלדבריו בה הנחה אותו ראש הממשלה ושר התקשורת להיטיב עם אלוביץ'.

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ובעל השליטה בבזק וב"וואלה" לשעבר שאול אלוביץ' בפתח משפטם באשמת שוחד בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 24.5.2020 (צילומים: עמית שאבי)

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ובעל השליטה בבזק וב"וואלה" לשעבר שאול אלוביץ' בפתח משפטם באשמת שוחד בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 24.5.2020 (צילומים: עמית שאבי)

בחקירתו של פילבר בידי התביעה הקריאה עו"ד יהודית תירוש, מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, קטע ממזכר שחיבר אחד מחוקריו של פילבר על דבריו באותו היום:

"פגישת כורסאות העור עם ראש הממשלה ודוד שרן, אמרתי שהוא אמר לי לבדוק הורדת מחירים ועשה תנועת ירידה עם היד. מה שאני זוכר שההתרשמות שלי הייתה שראש הממשלה מודע היטב לסוגיות שיש מהלך של מיזוג שצריך לבצע, שהוא מבין שיש סוגיות מסוימות שתקועות במשרד, הוא לא אמר ולא פירט אבל הרושם היה שצריך מישהו שיבוא עם גרזן ויפתח ציר. השיחה כולה הייתה תחת הכותרת של אלוביץ' דיבר איתי ויש לו הרבה תלונות ואז הוא ירד לפירוט שהוא אמר שיש את עניין המחירים, אני לא מתקדם לעצור את השוק הסיטונאי אבל תבדוק מה אפשר לעשות כדי למתן ויש את הסיפור של המיזוג שצריך לדאוג שיסתיים במועד, כל זה תחת הכותרת על הרקע עם השיחה שלו עם אלוביץ'".

זהו המידע היחיד שנמסר להגנה על האופן שבו תיאר פילבר לראשונה את "פגישת ההנחייה" בגרסת עד המדינה, שכן אין כל תיעוד מוקלט של דבריו. התמלול המלא מתחיל בהבהרה של החוקר יואב תלם שאומר: "אנחנו ממשיכים, עברנו חדר בגלל תקלה טכנית. המחשבים שלנו כנראה בגלל החשמל נפלו, אנחנו ממשיכים מאותה נקודה".

"אתה זוכר את עצמך יושב בין 17:30 ל-19:00 באיזה חדר חשוך, שר עם החוקרים קומביה? מדליקים נרות?", שב ושאל עו"ד בן-צור, והעד שב והשיב בשלילה

עו"ד בן-צור לא הקריא אף קטע מהפיסקה שבמזכר אלא העדיף להתמקד בתקלה שמנעה את התיעוד המלא. לדבריו מדובר ב"סיפור כיסוי" של הפרקליטות.

הוא שאל את פילבר האם הוא זוכר שבאותו היום אירעה הפסקת חשמל במשרדי להב 433. עד המדינה השיב בשלילה. "אתה זוכר את עצמך יושב בין 17:30 ל-19:00 באיזה חדר חשוך, שר עם החוקרים קומביה? מדליקים נרות?", שב ושאל עו"ד בן-צור, והעד שב והשיב בשלילה אך תהה: "החשמל נפל או המחשבים נפלו?". עו"ד בן-צור השיב באופן עקיף: "מה שנפל זה מושג בדין, שלקחו אותך למקום שלא מתעדים, זה מה שקרה".

כדי לאשש את הקביעה כי לא חלה כל הפסקת חשמל באותו היום במשרדי היחידה החוקרת הציג הסנגור דו"ח נחקרים מאותו היום, שממנו עולה כי בחדרים אחרים של היחידה נחקרו ממושכות אנשים אחרים ובהם שאול, איריס ואור אלוביץ', מנכ"לית בזק סטלה הנדלר ועורך "וואלה" לשעבר ינון מגל. עו"ד בן-צור הדגיש כי גם בתמלולי החקירות של הנחקרים אין כל זכר להפסקת חשמל.

עו"ד בן-צור ניסה לדלות מזיכרונו של פילבר מידע על מה שהתחרש באותן 90 דקות שבהן מערכת ההקלטה לא עבדה, אולם פילבר טען כי אינו זוכר דבר. הוא ביקש שהסנגור יציג לו את המזכר כדי לרענן את זיכרונו. "אראה לך", הבטיח הסנגור, אך נמנע מלעשות כן.

החקירה של פילבר במשרדי להב ב-20.2.18 התחדשה תוך תיעוד מלא רק בשעה 19:00 ובסיומה נראה פילבר בקטע שהקרין עו"ד בן-צור באולם בית-המשפט פונה בבקשה לחוקר תלם, ואז רושם לעצמו דבר מה על פתק ומכניס אותו לכיס הפנימי בז'קט.

"יואב תלם במחשב, אצלו כנראה לא היתה הפסקת חשמל", הוסיף עו"ד בן-צור וטען כי זו הוכחה שקיים תמליל כלשהו לחקירה של פילבר מאותן 90 דקות

הבקשה של פילבר, שבשלב זה טרם חתם על הסכם עד המדינה ואמור היה להמשיך להתייעץ עם עורכי-דינו, היתה שהחוקר יחזור על שאלה שהפנתה אליו מוקדם יותר בחקירה עו"ד ציפי גז, אז ראשת מחלקת חקירות ברשות ני"ע.

החוקר תלם הפנה בתגובה את מבטו למסך המחשב שלו, נראה גולל את גלגל העכבר שלו, ואז הקריא לפילבר את השאלה: "ציפי דיברה איתך על האם אלוביץ', לפי מה שאמר לך ראש הממשלה במפגש, דיבר רק על... גם על השוק הסיטונאי וגם על המיזוג".

עו"ד בן-צור דימה את השאלה שהפנתה עו"ד גז לפילבר, שנגלתה רק בעקבות הבקשה של הנחקר לחוקר, לציפור קנרית המתריעה על גז רעיל במכרות. "רק ממנה הצלחנו להבין מה קרה פה", אמר הסנגור.

יום קודם לכן, ציין עו"ד בן-צור, העיד פילבר כי נתניהו לא הזכיר את אלוביץ' בהקשר של מיזוג בזק-יס. אבל אחרי שעו"ד גז שאלה אותו על כך, ואחרי שפילבר רשם לעצמו את השאלה, הוא חזר עם תשובה שונה.

"יואב תלם במחשב, אצלו כנראה לא היתה הפסקת חשמל", הוסיף עו"ד בן-צור וטען כי זו הוכחה שקיים תמליל כלשהו לחקירה של פילבר מאותן 90 דקות. הסנגור ביקש מבית-המשפט לחייב את התביעה לבצע חיפוש נוסף ולהעביר להגנה כל תיעוד של מה שהתרחש באותם הימים בחדרי החקירות. השופטים נעתרו לבקשה ועו"ד תירוש הבהירה כי תשוב ליחידה החוקרת ותבדוק מחדש וככל שיימצאו חומרים נוספים הם יועברו להגנה.

מי אחראי על התקשורת הישראלית

חלק אחר בדיון היום הוקדש להדלפות של קטעים מחקירתו של פילבר לתקשורת. בין היתר הדלפתו של דו"ח סודי שהוגש לבית-המשפט במהלך חקירתו ברשות ניירות הערך, חקירה שקדמה בכשנה לחקירתו במשטרה ב"תיק 4000". הדו"ח, מעצם סודיותו, לא הועבר לסנגוריה אך מצא את דרכו לתקשורת.

"זה היה קצת מביך אפילו", נזכר פילבר, "כי העורך-דין שלי עולה לראיון שבו הוא רוצה להגן עלי כמי שנעצר ברשות ני"ע והמנחה מעלה את אדון שאול אמסטרדמסקי שמקריא לו ולעם ישראל את כל הדו"ח הסודי. זה פעם ראשונה שהוא שמע את זה".

בהמשך ביקש עו"ד בן-צור מפילבר להתייחס להדלפות מחקירתו במשטרה במרץ 2018, שהגיעו לתקשורת בסוף אוגוסט ותחילת ספטמבר 2019, ממש בסמוך לאחד מסבבי הבחירות לכנסת. עיתונאי חדשות 12 גיא פלג פרסם אז סדרת כתבות המתבססות על חקירתו של פילבר בתיק, כולל הידיעה על מה שכונה "פסגת התאנים והיין", אותה פגישה בביתו של אלוביץ' שבה סיכם פילבר מולו בלחיצת יד מתווה רגולטורי חדש.

"יש לי מערכת יחסים מאחורי הקלעים עם לא מעט אנשי תקשורת", העיד היום פילבר, "התקשר אלי דווקא עורך המהדורה של ערוץ 2 ואומר לי 'לא נעים אבל תדע שהערב אנחנו משדרים את פסגת התאנים והיין', אבל היה לפני כן עוד פעם אחת, בפעם הראשונה שהקריאו מהתמלילים של המיזוג של בזק-yes, כן היה לא היה".

בכתבה הזו דיווח פלג בשגגה כאילו פילבר אמר בחקירתו "ברור לי שהמיזוג הזה הוא אסון לאומי. אסור לי לעשות אותו בשום פנים ואופן אבל אף אחד לא אמר לי את זה", בעוד שבפועל אמר העד בחקירתו: "זה לא שמישהו אמר לי באיזה שהוא שלב שהעניין הזה הוא איזשהו אסון לאומי".

פילבר העיד היום כי פנה בזמן אמת לעורכי-דינו ואמר להם "או שהטעו אותו או שהייתי שיכור. אין מצב שאני אמרתי את המשפט הזה בחקירה".

"אני מתקשר לגיא סודרי [עורך מהדורת חדשות 12; א"פ]", סיפר פילבר, "ואומר לו 'אין', והוא כנראה קיבל אינדיקציה מגורם נוסף שהיה לו התמלילים והוא אומר לי 'אתה צודק' ובאופן נדיר גיא פלג עלה למחרת והתנצל".

פילבר שב והצהיר גם היום כי מעולם לא הדליף קטעים מחקירותיו לתקשורת. יתר על כן, לדבריו "היו עיתונאים שפנו אלי ואני שלחתי אליהם את הצילום של צו איסור הפרסום ואמרתי 'אתם מבינים שאתם עוברים על החוק' וזה היה או סמיילי או חה חה חה או 'עזוב אותך כולם מפרסמים'".

עו"ד בן-צור שאל את פילבר, כמי שהיה מנהל קמפיין בחירות, מה המשמעות האלקטורלית של פרסום סדרת כתבות כזו במהדורה המרכזית של הערוץ הנצפה בישראל שבועות לפני הבחירות. "זה פיגוע", השיב העד. "פיגוע בדעת קהל. זה ברור, אתה כל הזמן רב על תשומת לב של דעת קהל, אתה מנסה לייצר ספין מסוים, כל דבר כזה גורר אותך למחוזות שאתה פחות טוב בהם".

"ולכן מי שהדליף את זה, שמחפשים אותו עדיין, בעצם בפועל דה-פקטו מתערב במערכת בחירות נכון?", לחץ עו"ד בן-צור אך הוא לא היה צריך להתאמץ. "זה לא פעם ראשונה", השיב פילבר וטען כי התקשורת לתפיסתו התערבה גם בבחירות שבהן ניהל את קמפיין הליכוד, בשנת 2015.

אך עו"ד בן-צור הבדיל בין קמפיין תעמולה נוסח ynet בבחירות 2015 לבין מסכת הדלפות מכוונת, לגרסתו, מטעם הפרקליטות, לקראת בחירות 2019. "ברור שזה קובע סדר יום ומסיט סדר יום. שום פוליטיקאי לא היה רוצה שבאיזשהו קמפיין בחירות שלו דברים כאלה יופיעו", הבהיר פילבר.

דיווח תקשורתי נוסף שזכה לניתוח בחקירה פורסם בחדשות 13, על ידי העיתונאי ברוך קרא. ביוני 2020 דיווח קרא על חקירה נוספת שאליה זומן פילבר, בעקבות איתור דפדפת בכתב ידו מהימים שבהם נכנס לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת.

הדיווח של קרא, עליו כבר נחקר פילבר בידי עו"ד בן-צור, כלל פרט שגוי. פילבר אמר בחקירתו "הבנתי שהיה שמה משהו סטינקי" וקרא דיווח לצופים כי בכך התייחס לפגישה הראשונה עם נתניהו, "פגישת ההנחייה". בפועל, כפי שטען פילבר גם בפעם הקודמת שנחקר על כך, התכוון דווקא להתנהלות של משרד התקשורת כלפי בזק.

"אני התייחסתי למניפולציות שנעשו באקסלים באגף כלכלה ביחס למחירים", הבהיר פילבר מעל דוכן העדים. "כשראיתי את זה אמרתי לעורך-דין שלי: תתקשר לעו"ד תירוש ותגיד לה שאם זה הובן כפי שזה מופיע כאן אני מבקש מחר לתת גרסה מתוקנת. לזכותה יאמר שהיא אמרה 'קראתי, וזה לא מופיע כך'".

פילבר הבהיר כי הוא לא הדליף את תמליל החקירה, והוסיף כי התמליל אף לא היה בידי הסנגורים שלו. "אני לא אחראי על התקשורת הישראלית", הוסיף. "גם אני לא אחראי", השיב עו"ד בן-צור, "אבל מי שמזין אותה הוא אחראי".

67104-01-20

משפט המו"לים

להורדת הקובץ (PDF, 1.87MB)