הפרקליטות השלימה אתמול (21.12) את חקירת דוד שרן, לשעבר מנהל לשכתו של בנימין נתניהו. בין היתר נשאל שרן על המעמד שבו חתם ראש הממשלה דאז נתניהו, נאשם מספר 1 במשפט המו"לים, על אישור עסקת בזק-yes, עסקה שהזרימה מאות מיליוני שקלים לכיסם הפרטי של בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', חבריהם של נתניהו ושל רעייתו שרה וכיום נאשמים מס' 2 ו-3 במשפט.

"אתה זוכר מה היתה המעורבות שלך בתהליך ההחתמה?", שאל את העד עו"ד אמיר טבנקין מפרקליטות מיסוי וכלכלה. "כן", השיב שרן, ומיד שאל את הפרקליט: "אתה מדבר על המסמך של דנה?", כשהוא מכוון לעו"ד דנה נויפלד, היועצת המשפטית דאז של משרד התקשורת, שחיברה את המסמך שהובא לנתניהו לאישור.

טבנקין נמנע מלהשיב לשאלת העד, ותחת זאת בחר לשתוק. שרן, בתגובה, הבין זאת כאישור והחל בסיפור המעשה: "מר פילבר (שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת דאז; א"פ) היה בחוץ לארץ, הוא אמר לי: 'אני טס, אני אשלח לך מכתב עם היועצת המשפטית או מישהו מהמשרד וחשוב להחתים את ראש הממשלה'. הבנתי שזה עניין דחוף מבחינת מר פילבר ואחרי יום-יומיים הגברת נויפלד, היועצת המשפטית של משרד התקשורת, הביאה מכתב. נתתי לה להיכנס והוא חתם על המסמך".

עו"ד טבנקין החל לשאול את השאלה הבאה בחקירה, אלא שאז נשמע רחש מספסלי הסנגורים. גם טבנקין ניגש לספסלי הפרקליטות ונראה מתייעץ עם עו"ד יהודית תירוש, מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה. אחרי כמה שניות המשיך עו"ד טבנקין בשאלותיו ולא התעכב עוד על מעמד החתמת נתניהו על המכתב.

הרגע הקטן הזה, של רחש בספסלי הסנגוריה והתלבטות בספסלי התביעה, התברר לעומקו כשעתיים לאחר מכן, בחקירה הנגדית שעבר שרן על-ידי עו"ד כרמל בן-צור, בתו של עו"ד בעז בן-צור וחברת צוות ההגנה של של נתניהו. עו"ד בן-צור הקדישה את תחילת חקירתה הנגדית לתיאור הלחץ שהופעל על שרן במהלך חקירתו במשטרה. בין היתר התעכבה על הרגע שבו נשאל שרן על מעמד החתמת נתניהו על אישור עסקת בזק-yes.

עו"ד בן-צור הציגה לבית-המשפט את הרגע הראשון שבו עולה שמה של עו"ד נויפלד כמי שהביאה לנתניהו את המסמכים לחתימה. "בטוח שלא התעסקת בזה?", שאל החוקר את שרן אחרי שהעד הכחיש כל מעורבות במעמד ההחתמה. "אתה לא העברת לו את המסמכים לחתימתו?". בהמשך שב ושאל החוקר את שרן על כך, ואמר: "המסמכים שהכנסת עם דנה". "יכול מאוד להיות", נסוג שרן לחוסר ודאות, וטען כי אין לו זיכרון ברור של האירוע.

רק בהמשך החקירה, כשהחוקרים סיפרו לשרן כי פילבר היה באותה תקופה בחו"ל, נזכר שרן כי מנכ"ל משרד התקשורת שהה בלונדון. "יפה", מאשר החוקר, "ומה הוא אומר לך?". על כך השיב שרן: "ואז הוא אומר לי 'יש לי מסמכים לחתימה, אני שולח את היועצת המשפטית'".

בתשובה לשאלות של עו"ד בן-צור אישר שרן כי החוקרים הם שהציגו לו שהיועצת המשפטית נויפלד היא הגורם שנכנס עם המסמכים להחתמת נתניהו, ולחצו עליו עוד ועוד עד שאמר כי פילבר אמר לו שהוא שולח לראש הממשלה את נויפלד עם המסמכים.

בהמשך חקירתו במשטרה שב וחזר שרן כמה פעמים על כך שפילבר שלח את עו"ד נויפלד עם המסמכים להחתמת נתניהו, ואף החל לתאר את האירוע עצמו. "היא אומרת לראש הממשלה: 'אלה מסמכים שצריך לחתום עליהם'. היא גם אמרה לראש הממשלה: 'זה המסמך שקשור לבזק'", סיפר שרן לחוקרי המשטרה, והוסיף כי נתניהו לא שאל שאלות מיוחדות וחתם בתוך שתי דקות. עו"ד כרמל בן-צור הקרינה על מסכי הווידיאו בבית-המשפט את הקטע הזה מהחקירה במשטרה כדי להראות עד כמה בטוח היה שרן בסיפור המעשה.

בשלב זה הציגה עו"ד בן-צור לשרן שני תצלומים, האחד של עו"ד דנה נויפלד והאחר של מימון (מוני) שמילה, שכיהן אז כסמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה במשרד התקשורת.

דנה נויפלד ומימון שמילה (צילומים: יונתן זינדל ואוליבייה פיטוסי)

"הם לא דומים", אמרה עו"ד בן-צור את המובן מאליו. "תראה, מר שרן, אני לא רוצה להעליב אותך או להקניט אותך. אבל אתה יודע מי החתים את מר נתניהו?".

"לא", השיב שרן, "אבל כשהבאת לי את התמונה רציתי להגיד 'רק אל תגידי לי ששמילה הוא מי שהחתים אותו'".

"אני אומרת לך", אמרה עו"ד בן-צור.

"טוב אז... שוק זה לא המונח שצריך שיהיה לי עכשיו. כל מה שחשבתי לגבי הדבר הזה... מטורף", אמר שרן, ותהה בקול: "באמת?!".

"באמת. ממש באמת", השיבה עו"ד בן-צור.

"אז אני לא יכול להעיד על זה כי כנראה זה לא נכון כל מה שאמרתי לך לפני כן, כי לקחו את הספק שלי ויצרו איתו מציאות. שמילה הגיע ו...? [...] זה יותר גרוע ממופעי קוסמות שאתה רואה בטלוויזיה, אתה רואה איך זה נעשה. אם זה נכון...".

"זה נכון", הבטיחה עו"ד בן-צור.

"אז גוף שאני הייתי אי פעם קשור אליו, שמייצגים את המדינה, יכולים להביא אותך למצב... לא מדובר על בטחון המדינה פה, מדובר פה על אישור שאף אחד לא אכפת לו ממנו. אם הייתי יודע שעובד שלי היה עושה את זה למישהו אחר, הוא היה מפוטר באותו רגע. לא יכול להיות שאנשים שעובדים מתחת לסמל הזה (שרן הצביע על סמל המדינה שתלוי על קיר בית-המשפט המחוזי בירושלים, מאחורי השופטים; א"פ) יכולים לעשות דברים כאלה, ולא בגלל בטחון המדינה".

בהמשך הוסיף שרן: "אין לי מילים, בא לי לבכות פה על הדבר הזה, שדבר כזה יכול לקרות. בסוף מדובר על חיים של בני אדם. אני לא אומר עלי כנחקר, אבל יש אנשים שעלולים לשלם בחייהם תרתי משמע על הדברים האלה, ושמישהו במדינת ישראל מסוגל לעשות הונאה כזו, כי הוא יודע או חושב שלא יבדקו אותו, הוא לוקח אנשים שהיו משרתי ציבור ומכניס אותם לקנוניה באי-ידיעה... זה לא יכול להיות.

"לא יכול להיות שבמדינה מתוקנת אנשים שמייצגים את המדינה, לא בנושאי ביטחון, מסוגלים לעשות דבר כזה. אחר-כך באים אלי ברחוב ואומרים לי: 'למה לא נתת לשוטר את התעודת זהות שלך?'. אבל פה אנשים משקרים לך במצח נחושה רק כדי לנעוץ את נתניהו בקיר. ובסוף אני לא מאשים את הדרגים הנמוכים, יש מנהלים ומפקדים, הם רק אנשים שהסכימו לזרום עם זה. זה קטסטרופה, לא רק בישראל... גם באפגניסטן אני בטוח שאין את הדברים האלה".

עו"ד כרמל בן-צור (בלבן), חברת צוות ההגנה של בנימין נתניהו, עם עו"ד ז'ק חן, סנגורם של שאול ואיריס אלוביץ'. בית-המשפט המחוזי בירושלים, יוני 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

עו"ד כרמל בן-צור (בלבן), חברת צוות ההגנה של בנימין נתניהו, עם עו"ד ז'ק חן, סנגורם של שאול ואיריס אלוביץ'. בית-המשפט המחוזי בירושלים, יוני 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

עו"ד בן-צור הציגה לשרן תכתובת בין שמילה לפילבר מזמן אמת, שבה עידכן הסמנכ"ל את המנכ"ל כי פגש בשרן בלשכת ראש הממשלה ונכנס להחתים את נתניהו על המסמך. הסנגורית של נתניהו ציינה כי החוקרים היו מודעים לתכתובת הזו ואף חקרו את שמילה על האירוע לפני שהגיעו לחקור את שרן, כך שידעו שהוא זה שהחתים את נתניהו על המסמך. ולמרות זאת, לדבריה, שתלו בראשו של שרן את המחשבה כי עו"ד נויפלד היא שעשתה זאת.

בהמשך, כשהדיון חודש אחרי הפסקה קצרה, שרן ביקש לא להשיב לשאלות בנושא אחר; במקום זה השמיע התייחסות נוספת לתרגיל החקירה שעבר. "גברתי שאלה אותי בבוקר אם אני מרגיש קצת יותר טוב מאתמול", פנה שרן לשופטת רבקה פרידמן-פלדמן. "זה היה נכון עד הפצצה הזו שהטילו עלי פה. אני יכול להגיד שאת ההרגשה הזו של הריקנות, הצער והבלבול שאני חש עכשיו חשתי רק לפני מספר חודשים בשבעה של אבא שלי. לא האמנתי שמישהו במדינה יכול לעשות דבר כזה".

כשהוא פונה לספסלי הפרקליטות המשיך שרן בדבריו: "החברים הנכבדים פה, אתם אמונים עלי כמו על כל אזרח. איך אזרח ישראלי יכול להגיע לאמת". שרן הזכיר כי בתחילת יום הדיונים רמז הפרקליט עו"ד אלון גילדין כי העד אינו דובר אמת כשחזר בו מחלק מדבריו בחקירה המשטרתית לגבי כמות הסיגרים שנהג נתניהו לעשן.

"היתה פה מהומה גדולה על זה", אמר שרן, "כשבאותו זמן הם יודעים שהם מדיחים אותי פה לשקר טוטאלי ולא מעניין אותם לא הזכויות שלי ולא חקר האמת", האשים שרן. "מאותו רגע ישבתי פה בחוץ, לא רוצה להגיד סוף העולם כי עובדה שאנחנו פה עכשיו, אבל לא יכול להיות שגוף שאמון על הזכויות שלך וצריך לחקור את האמת עשו דברים כאלה. אני לא מצליח להתאושש מההרגשה הזו".

שרן עוקב אחרי התקשורת

למרות הדרמה המעושה של סנגורי נתניהו, אין שום חשיבות משפטית לזהות האדם שהכניס את המסמכים לחתימה אצל ראש הממשלה ושר התקשורת. העובדה ששמילה היה מי שהכניס את המסמכים לחתימה הוזכרה שוב ושוב במהלך המשפט, ולמשטרה או לפרקליטות אין שום סיבה "לשתול" זיכרון אחר במוחו של שרן. ובכל זאת, ברור מדוע להגנה כדאי לנפח את האירוע השולי הזה: כעת יוכלו לטעון כי כפי שאין לקבל את עדותו של שרן במשטרה בעניין זהות האדם שהחתים את נתניהו על המסמך, כך יש לפקפק גם בטענות אחרות שלו, המסייעות להפללת נתניהו.

לא רק סוללת הפרקליטים של נתניהו גילגלה עיניים. גם שרן עשה מאמצים כבירים לסחוט מהסיטואציה כל מה שאפשר כדי לסייע לאינטרסים של ההגנה. מעבר להאשמות שהטיח שרן בפרקליטות, מעבר להשוואה בין משטרת ישראל למשטר הטליבאן באפגניסטן, מעבר לווידוי על תחושת חורבן שכמוה חש רק עם מות אביו, המרכיב המרכזי בדרמה המשפטית אתמול היה אלמנט ההפתעה, הרגע שבו שרן מבין על דוכן העדים כי חוקרי המשטרה היתלו בו ושתלו בראשו (מדוע, בעצם? על כך לא נאמר אתמול דבר) מידע כוזב שלפיו עו"ד נויפלד היא זו שהביאה את המסמכים לחתימה, ולא שמילה.

אולם לאור חלקים אחרים בעדותו של שרן מותר להביע תמיהה על מידת ההפתעה שחש. זאת משום שכאמור, פרט הלוואי באשר לזהות המחתים הוזכר שוב ושוב במהלך הדיונים. דיונים במשפט ששרן העיד כי עקב אחריו מקרוב.

שרן העיד כי כבר כשהגיע לחקירה הראשונה בפרשה המכונה "תיק 4000" ידע מה טיב הטענות של החוקרים משום שקרא על כך בתקשורת. בחקירה שעבר על-ידי עו"ד טבנקין מהפרקליטות סיפר שרן כי הוא עוקב אחר "פרויקט 315", מיזם של מתנדבים תומכי נתניהו שמבקש לקעקע את תזת התביעה במשפט המו"לים ומפרסם דרך קבע ניתוחים על הנעשה בבית-המשפט. "אני חושב שכולם צריכים לעקוב" אחר המיזם הזה, הוסיף שרן.

בהמשך, כשעו"ד בן-צור ביקשה לחקור אותו על מה שמכונה "פגישת ההנחיה", אמר שרן כי הוא יודע על מה מדובר שכן "עקב בתקשורת". כשעו"ד בן-צור אמרה לו בחלק אחר של חקירתה כי עדים אחרים במשפט כמו ניר חפץ, מימון שמילה ושלמה פילבר סיפרו שהרגישו בחקירתם במשטרה או ברשות ניירות ערך כי החוקרים "מחפשים את נתניהו", השיב שרן: "שמעתי, כי אמרתי לכם שאני עוקב אחרי התקשורת באופן קבוע, גם 'האולפן הפתוח', גם התקשורת הרגילה".

"האולפן הפתוח" הוא מיזם מקוון בהובלת עו"ד כנרת בראשי שמשדר מדי יום בשידור חי עדכונים על הנעשה בבית-המשפט, וזאת על סמך דיווחים שמעביר בזמן אמת אלי ציפורי, מתומכי נתניהו האדוקים ביותר (ומי שתובע שלל גורמים, בהם "העין השביעית"). נקודת הפתיחה של "האולפן הפתוח" היא קונספירציה בוטה. ב"אולפן הפתוח" מלווים מקרוב כל דיון ודיון, מנקודת מבט שרואה במשפט המו"לים הפיכה משפטית מטעם חונטה של פרקליטים, פקידים ועיתונאים, אשר הדיחה את נתניהו מכס ראשות הממשלה באמצעות תפירת תיקים פליליים כוזבים.

אפשר ששרן, שכאמור העיד כי הוא עוקב מקרוב אחר הנעשה בבית-המשפט, לא היה מודע לחקירה הנגדית של פילבר מחודש מאי האחרון, שבה הוצגה למנכ"ל משרד התקשורת לשעבר תכתובת בינו לבין שמילה שבה מעדכן הסמנכ"ל את המנכ"ל כי שוחח עם שרן בפתח משרד ראש הממשלה, ובהמשך כי נתניהו חתם. אפשר ששרן לא מתעניין בכל פעם ששמו מוזכר במשפט על-ידי מאן דהוא.

אפשר גם שהוא לא שם לב שבאותה חקירה נגדית של פילבר הוצגה גם תכתובת שבה הוא היה מעורב ישירות, תכתבות בין פילבר לבינו, שבה מעדכן אותו מנכ"ל משרד התקשורת דאז כי הוא שולח דווקא את שמילה להחתים את נתניהו על המסמכים.

באותה מידה יכול להיות ששרן בחר לא להתעניין בנעשה במשפט דווקא בימים שהובילו לחקירתו שלו, ואולי משום כך פספס את החקירה הממושכת שעבר שמילה לפני שבועיים ובשבוע שעבר, הן בידי התביעה והן בידי פרקליטי הנאשמים, על אותו מעמד בדיוק של החתמת נתניהו על המסמך, מעמד שהוא, שרן, יודע שנשאל עליו בחקירתו במשטרה ושעליו גם להעיד על אודותיו בבית-המשפט.

כמו כן, בהחלט ייתכן ששרן החליט לוותר על מעקב מקרוב אחר חקירתה של ד"ר יפעת בן-חי שגב, העדה שקדמה לו, אף שגם היא נקבה בשמו וסיפרה על המפגשים עמו, ומשום כך גם לא נתקל בהודעה ששלחה בזמן אמת לפילבר: "שמילה בדרך עם כל המסמכים".

כל זה אפשרי, אבל לא מאוד סביר. סביר יותר ששרן היה מודע כבר לטעות בזיהוי מחתים המסמכים, ובחר להעצים את הדרמה כדי לשרת את הגנת נתניהו.

ההטעיה הבוטה של חוקרי המשטרה (אם אכן מדובר בהטעיה, ולא בטעות של החוקרים), נותרת בעינה גם ללא ההפתעה בשידור חי של שרן, ובוודאי תשתלב בטענות הסנגורים להגנה מן הצדק, אך אפשר שההתגייסות של העד שרן למען הגנת נתניהו, ככל שאכן העמיד פנים שהופתע בבית-המשפט, תשליך על אמינות חלקים אחרים בעדותו – כאלו שהיטיבו עם הנאשם מספר 1.

מחפשים רק דבר אחד

חלק נכבד מחקירתו הנגדית של שרן, כאמור, הוקדש ללחץ שבו היה שרוי בעת שנחקר במשטרה. עוד קודם לכן נחקר באזהרה בפרשת הצוללות וכלי השיט, המכונה "תיק 3000", חוויה שלדבריו צרבה בו טראומה. שרן סיפר כי אף שנחקר ב"תיק 4000" בעדות פתוחה ולא כחשוד, הוא חשש כל הזמן שהחקירה תהפוך לחקירה באזהרה והוא ימצא עצמו שוב במעצר.

לדבריו, כשנחקר ב"תיק 3000" החוקרים ביקשו ממנו להביא כל מידע מפליל שיש לו על נתניהו. "נאמר לי במפורש, 'רק תביא פיסת מידע כלשהי על ראש הממשלה נתניהו או על כבוד השר מר שטייניץ, שעבדתי איתו כ-12 שנה, אנחנו נדע להסתדר איתך ונדע להקל עליך'. וזה לא היה חייב להיות מידע שקשור לחקירה. היה ברור לי שאם הייתי מסכים לעשות מה שאחרים עשו ולחצות את הרוביקון, ולא לומר אמת, החיים שלי היו טובים".

דוד שרן בבית-המשפט בספטמבר 2017, כשנעצר בחשד למעורבות ב"תיק 3000" (צילום: יהודה חיים)

דוד שרן בבית-המשפט בספטמבר 2017, כשנעצר בחשד למעורבות ב"תיק 3000" (צילום: יהודה חיים)

בתשובה לשאלותיה של עו"ד בן-צור הבהיר שרן כי גם בחקירה ב"תיק 4000" הבין שמחפשים את ראשו של נתניהו. "ברור לי בכל שנייה שמחפשים רק דבר אחד, את השם של ראש הממשלה בנימין נתניהו", אמר שרן. בהמשך הוסיף: "זו ההרגשה שהיתה לגבי כל שאלה וכל דקה בשעות הארוכות של החקירות האלה, שלא משנה אם הפאזל נבנה, אפשר לעקם אותו ורק אם אומר מילה אחת שהם רוצים, אני יכול להיות רגוע כי הם יזרמו איתי ואין פחד שזה יהפוך לחקירה באזהרה".

לדברי שרן, "ניסו להכניס את נתניהו בכוח בכל מילה וכל שאלה. שואלים אותי עשרות פעמים אותה שאלה, כדי שלאט-לאט תשנה טיפ-טיפה, ואתה עובר עוד חצי צעד כי אתה אומר 'אולי זה קצת לוגי', ואז אומרים לך: 'אתה אמרת ככה', ולאט-לאט מזיזים את זה".

לדבריו, הוא הרבה לסייג את תשובותיו בחקירה כי חשש מאוד שהחוקרים טומנים לו מלכודת, מחפשים היכן ישגה ואז יאשימו אותו בשקרים ויהפכו אותו לחשוד. משום כך היה קל יחסית לחוקרים לנתב את תשובותיו לגרסה שהם חפצו בה.

"מייצרים לך הבנה שונה של המציאות, וברגע שמשנים לך את קרקע המציאות ההבנה שלך לגבי אירועים משתנה", הסביר שרן, "ואתה לאט-לאט משנה את הגרסה. חלק כדי שיתאים להם וייגמר הסיוט הזה. אני בן אדם נורמטיבי, לא מומחה לחקירות, לדאבוני מתמחה לאט-לאט במעמדים האלה. אתה מבין שזה אמנות ושאפשר להזיז אדם ימינה או שמאלה אם הוא בלחץ ואם יש דברים על צווארו. [...] הם רצו שאעבור מהספק לברור ולאט-לאט זזתי".

"לא כי הזיכרון משתנה", העירה עו"ד בן-צור.

"לא, בגלל הלחץ והניסיון להרגיע, ואני במצב שאם אתה לא דובר אמת אוטוטו תהיה תחת חקירה באזהרה ואז נגמר הסיפור שלך פה. אם אני לא בטוח בגרסה שלי והם מראים לי תמונה לוגית, אני מניח שהם צודקים".

בהמשך החקירה, לאור מובאות נוספות שהציגה בפניו עו"ד בן-צור ובהן תזכורות חוזרות ונשנות של החוקרים, אמר שרן כי בחקירתו במשטרה "הכל הונדס כדי להוציא את השם נתניהו".

בין חברים

יום עדותו של שרן החל, כאמור, בהשלמת החקירה בידי הפרקליטות. במסגרת זו אישר שרן את עיקרי הדברים שבגינם הובא להעיד, אך כמו ביום החקירה הקודם הוא עשה זאת תוך ניסיון מתמיד לגמד את משמעותם. בכמה מהנקודות אף סתר ישירות דברים שאמר בחקירות המשטרה.

כשעו"ד טבנקין שאל אותו אם עִדכן גורם כלשהו לאחר שנפגש עם חברו הטוב ואחד מבכירי בזק, עמיקם שורר, ושמע ממנו על הקושי של בזק לקבל את אישור משרד התקשורת לעסקת בזק-yes, השיב שרן: "לא. חבר שלי, אני לא מרגיש שהייתי צריך. את מי הייתי צריך לעדכן?".

עו"ד טבנקין הזכיר כי בחקירתו במשטרה אמר שרן כי עִדכן בפגישה את זאב רובינשטיין, "כנראה שאמרתי לו שהייתי אצל עמיקם ואני מטפל בזה", אמר לחוקרי המשטרה. שרן הוסיף במשטרה כי עִדכן ישירות גם את שאול אלוביץ': "עִדכנתי אותו כדי שאם יש בעיה שנפגשתי עם עמיקם, שיגיד לי שזה לא בסדר".

עמיקם שורר, בכיר בקבוצת בזק בתקופת פרשת "תיק 4000", בדרכו לדיון בהארכת מעצרו בבית-משפט השלום בתל-אביב. 21.2.2018 (צילום: פלאש 90)

עמיקם שורר, בכיר בקבוצת בזק בתקופת פרשת "תיק 4000", בדרכו לדיון בהארכת מעצרו בבית-משפט השלום בתל-אביב. 21.2.2018 (צילום: פלאש 90)

על דוכן העדים בבית-המשפט אישר שרן כי אכן עִדכן את השניים. רובינשטיין, הסביר, "הוא חבר שלי הרבה זמן לפני שהכרתי את עמיקם". ולגבי אלוביץ', הוא שלח לו מסרון. "את מר אלוביץ' הכרתי שנים לפני כן", הסביר שרן. "פגשתי אדם שהוא עובד שלו, ואחרי הפגישה כתבתי לו: 'הייתי אצל עמיקם, הייתי אצל הבחור שלך', כיידוע, ואני לא חושב שקיבלתי אי פעם תשובה. זה היה סמס סתמי, לא יודע מה החשיבות של הדבר הזה, אבל בסדר".

עו"ד טבנקין הזכיר לשרן שהיתה לו פגישה נוספת עם שורר, והציג תכתובת בין שורר לאלוביץ' המעידה על כך. "שרן עדיין מתעקש שהוא בא אלי מחר", כתב הבכיר בבזק לבעל השליטה, שהשיב: "מקווה שכל ההבטחות יקוימו".

בהמשך שאל עו"ד טבנקין את שרן על היכרותו עם זאב רובינשטיין. "זאב רובינשטיין, הכרתי אותו לא זוכר באיזו שנה אבל בוודאות לפני 2009, דרך מכרים משותפים", סיפר שרן. "הוא היה חבר טוב אישי שלי. כשהייתי מגיע לארצות-הברית הייתי פוגש אותו בצורה תכופה. הוא גם היה חבר של בני הזוג נתניהו והיה עובד בעבר וחבר של משפחת אלוביץ', או לפחות כך תיאר בפני. הוא לחץ עלי לנסות ולהיות קשוב לעמיקם יותר ולטפל בבעיות של בזק".

בהמשך סיפר שרן על אישיותו של רובינשטיין. "אצל זאב, צריך להכיר אותו", אמר, "הוא היה עושה את זה גם שנים רבות לפני כן על נושאים אחרים. הוא טיפוס שמאוד אומר את דעתו, מאוד חשוב לו לעזור לחברים ופה ושם. ידעתי כמובן שהוא גם בקשר עם הצד השני. אבל זה שחברים לוחצים לפעולות זה לא אומר שפעולות מתבצעות. הוא לא היה מועסק באותה תקופה על-ידי בזק, והוא... לא אגיד מנג'ס על זה, אבל דוחף".

שרן הבהיר כי הוא לא יכול היה לקבל כל הנחיה משורר לפעול בעניין בזק, שכן "אני מקבל הנחיה רק מבן אדם אחד באותה תקופה", אולם התגייס לסייע כיוון שהזדהה עם מצוקת חברו. "לא יכול להיות שאנשים שנקראים גורמי מקצוע יתקעו תהליכים לחברות פרטיות", הסביר. "כשאני שומע טענות כאלה, לא רק מעמיקם שורר אלא מכל אזרח, זה ישר מקפיץ אותי וזה תמיד היה לרגלי, הדבר הזה שאנחנו אמורים לתת שירות לאזרח ולא לתקוע את האזרח או חברות ולא להתקזז איתם". האזרח, במקרה זה, הוא הטייקון שאול אלוביץ', בעל השליטה בתאגיד הענק בזק.

עוד העיד שרן, במענה לשאלות של עו"ד טבנקין, כי ידע שנתניהו ואלוביץ' "מכרים או חברים" ושאלוביץ' הוא הבעלים של אתר החדשות "וואלה". כשנשאל מה היתה התפיסה בלשכת ראש הממשלה לגבי סיקור נתניהו באתר "וואלה" השיב שרן: "בחקירה כמה פעמים ניסו לדבר על אתר 'וואלה' והקשר ללשכה, זה אחד הדברים המצוצים מהאצבע ששמעתי. לא היתה שום אווירה חיובית כלפי 'וואלה' באזור שאני שמעתי. לא היתה הרגשה מיוחדת כלפי 'וואלה', לא היתה הרגשה שוואלה, בוא נפנה ל'וואלה' והכל יהיה בסדר".

כשנשאל ישירות מה היה היחס ל"וואלה" לעומת אתר ynet סירב שרן להשיב, אך לאור התעקשות השופטת פרידמן-פלדמן אמר: "ynet בצד הכי שמאלי של המפה, ו'וואלה' היה קצת לפניו".

אל תעשה תנועה טיפשית

לפני חודשים אחדים העיד עד המדינה שלמה פילבר על אותה "פגישת הנחיה" שנערכה בסמוך למינויו ובה הנחה אותו ראש הממשלה נתניהו להטיב עם בזק בכלל ואלוביץ' בפרט. לפי התיאור של פילבר, שרן נכנס ויצא מהפגישה כמה פעמים.

בחקירתו אתמול בידי הפרקליטות העיד שרן כי כיוון שנתניהו ופילבר היו מכרים ותיקים, שכן פילבר היה בעבר ראש לשכתו של נתניהו וניהל את קמפיין הבחירות שלו ב-2015, הוא נהג לשהות במחיצתם רק בתחילת פגישותיהם ובהמשך יצא לעסוק בעניינים אחרים. שרן הוסיף כי הוא "בטוח" שנתניהו ישב עם פילבר ודיבר איתו על מדיניותו במשרד התקשורת, אולם אינו יכול לתרום מאומה לגבי מועד השיחה ותוכנה.

עד המדינה שלמה פילבר (מימין) ונאשם מס' 1 בנימין נתניהו, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 31.5.22 (צילומים: פלאש 90)

עד המדינה שלמה פילבר (מימין) ונאשם מס' 1 בנימין נתניהו, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 31.5.22 (צילומים: פלאש 90)

בחקירתו הנגדית נשאל באריכות על אותה פגישה, שלשיטת הסנגוריה כלל לא התקיימה, ואמר כי כששמע בתקשורת שייחסו לנתניהו כי ליווה את פילבר לדלת משרדו ואז החווה בידו תנועה שמטרתה להנחות את מנכ"ל משרד התקשורת לגבי המחירים שתגבה בזק, זה "העלה גיחוך" משום ש"זה לא הגיוני".

"אני בשנותי עם מר נתניהו בחיים לא זוכר מישהו שהוא מלווה לדלת ועושה תנועה של הצדעה או תנועה של שלום", אמר שרן, "אז לבוא ולהגיד שדווקא באירוע הזה להגיד שבא לדלת ועשה תנועה עם היד זה בלתי אפשרי". בנוסף הבהיר: "בחיים לא שמעתי את מר נתניהו נותן הנחיה למר פילבר, 'תטפל בבזק', או 'תעשה משהו כזה'".

עם זאת, גם בחקירתו הנגדית בידי הסנגורים טען שרן כי ברור שנתניהו נפגש עם פילבר על רקע כניסתו לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת. "אני לא רואה מצב שהוא נכנס לתפקיד ולא מדבר איתו", אמר. "יכול להיות שדיבר איתו שבועיים לפני כן, אולי תפס אותו בהזדמנות אחרת. זה ברור שהם דיברו".

בהמשך הוסיף שרן, במענה לשאלות השופט משה בר-עם, "ברור לי, מקומון סנס, שהוא [נתניהו] בא ואמר לו [לפילבר]: 'אני הולך למנות אותך להיות מנכ"ל המשרד ויש דברים שהם חשובים שם'. הרי מומו פילבר, לא העברנו החלטת ממשלה, והוא הופתע מהעניין. ברור שהיה דין ודברים ביניהם, והם גם היו מאוד צמודים בתקופת הבחירות. הוא היה מנהל מטה הבחירות, היה ראש לשכתו, זה לא אדם שבא Out of nowhere, ברור שהיו צריכים לדבר פעם, אבל לא הייתי נוכח באירוע כזה".

דבר מזוהם

שרן מסר עדות גם בתיק טובות ההנאה, המכונה "תיק 1000", שבמסגרתו מואשם נתניהו בהפרת אמונים לאור העובדה שהוא ורעייתו שרה קיבלו משני מיליארדרים מקורבים קו אספקה רציף של סיגרים, בקבוקי שמפניה ותשורות אחרות בשווי כולל של מאות אלפי שקלים לפחות.

במענה לשאלות שהציג ד"ר עו"ד אלון גילדין מהפרקליטות השיב שרן כי נתניהו היה שומר סיגרים בלשכתו ב"קופסה כזו קטנה", ולעתים "סתם זורק את זה בתיק". לדבריו, הוא זוכר סוג אחד של סיגרים, מתוצרת קוהיבה.

כשנשאל שרן כמה סיגרים היה מביא עמו נתניהו למשרד השיב "שניים-שלושה". לדבריו, הוא ראה כי בחקירתו במשטרה אמר שנתניהו היה מביא יותר סיגרים בכל פעם, לעתים גם שישה, אבל טען כי "בחיים לא ראיתי שישה או חמישה".

"באיזו תדירות נהג מר נתניהו לעשן סיגרים?", שאל עו"ד גילדין.

"תלוי בתקופה", השיב שרן. "בחקירה אמרתי דבר שהוא בלתי אפשרי בעליל, שעישן בין שלושה לארבעה סיגרים".

"ליום?", התעניין השופט בר-עם.

"ליום", אישר שרן, "דבר שהוא בלתי אפשרי בעליל. יכול להיות שסיים סיגר בשלושה ימים. לפעמים גם לא היה מביא חדש אלא משומש ומדליק אותו".

עו"ד גילדין הזכיר לעד כי בחקירתו במשטרה אמר יותר מפעם אחת שנתניהו היה מעשן בין שניים לארבעה סיגרים ביום. "אני מאשר את זה", השיב שרן, "ואני אומר פה שאין דרך בעולם שבן אדם נורמלי שאני מכיר אותו שיכול לעשן שלושה-ארבעה סיגרים ביום. קראתי את זה ונדהמתי שאמרתי את הדבר הזה. אין דרך בעולם שראש הממשלה נתניהו עישן שלושה-ארבעה סיגרים ביום. אין".

במענה לשאלת המשך של השופט בר-עם הסביר שרן: "העישון של סיגר זה עישון של דבר מזוהם שהוא מאוד כבד לעישון, גם אם לאדם היה לוח זמנים חופשי לחלוטין זה לא אפשרי. בפגישות אינטימיות עם אנשים שהוא מכיר יכול להיות שראש הממשלה היה מעשן מדי פעם. בפגישות רחבות שלו, וזה מרבית היום, הוא לא היה מעשן".

עו"ד גילדין הזכיר לשרן כי נחקר במשטרה סמוך מאוד לפרישתו מלשכת נתניהו, ואילו כיום הוא נמצא במרחק של שש שנים מהאירועים. "מתי למדת איך אנשים מעשנים סיגרים?", שאל. שרן השיב כי דבר לא השתנה מאז, אלא שהוא פשוט טעה בחקירה במשטרה.

"אמרת את זה כמה פעמים", שב והדגיש עו"ד גילדין.

"אני יודע שאמרתי את זה כמה פעמים", אישר העד שרן.

"למה אמרת את זה?", שאל עו"ד גילדין.

"טעיתי", השיב שרן. "אתה לא טועה? אז גם אני טעיתי. פה טעיתי. מה, לא יכול לקרות?".

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 1.57MB)

משפט המו"לים