חקירות נתניהו חשפו שורה של טקטיקות שבאמצעותן ניסה ראש הממשלה לשעבר להשתלט על השיח הציבורי בישראל. אחת הבולטות שבהן היא נסיונות לשתול עיתונאים מטעמו בגופי תקשורת – מהפובליציסטים הימנים שנוני מוזס הציע לגייס למענו ל"ידיעות אחרונות", דרך הבחישות במינויים בגלי-צה"ל, בתאגיד השידור הציבורי וב"ישראל היום", ועד שיח הסתרים הגרוטסקי שבמסגרתו נתניהו ואנשיו התבקשו לאשר מראש מינויים לתפקידי מפתח ב"וואלה".

ניר חפץ, אחד משלושת עדי המדינה במשפט המו"לים, העיד בחקירתו במשטרה שנתניהו עשה זאת לכאורה גם ב"מעריב", העיתון היומי שבו מחזיק בשנים האחרונות איש העסקים אלי עזור.

בשנים שבהן התחוללו הפרשות הפליליות שימש חפץ כדובר משפחת נתניהו, ובמקביל הועסק על-ידי הליכוד כיועץ תקשורת לראש הממשלה. חקירת "תיק 4000" העלתה שחפץ מילא תפקיד מרכזי בנסיונות של נתניהו להשפיע על מינויים ב"וואלה", אתר החדשות שבעליו דאז, שאול ואיריס אלוביץ', נאשמים במתן שוחד לראש הממשלה לשעבר. הבחישה במינויים היא אחד המרכיבים בשוחד שלכאורה לקח נתניהו, שתואר בכתב האישום כ"היענות חריגה" של אנשי "וואלה" לבקשותיו.

כשהאלוביצ'ים התייעצו עם חפץ לגבי מינוי כתב פוליטי, הוא הציע להם לשכור את ארז תדמור, איש ליכוד שנטל חלק במסעות תעמולה של המפלגה. במקרה אחר הטיל וטו על גיוס העורך הוותיק יואב גולן, שנפסל משום שזוהה כמקורב של בן כספית – ממבקריו הבולטים של נתניהו. חפץ ניסה גם לחסום את מועמדותו של אבירם אלעד לתפקיד העורך הראשי של "וואלה", אך כשל בכך. כתבה מקיפה שפורסמה באתר "העין השביעית" ב-2020 הצביעה על מעורבותו של חפץ בגיוס עיתונאים לכמה וכמה כלי תקשורת, בסיוע מקורבים אחרים של הנאשם נתניהו.

ניר חפץ בחקירתו: "אני זוכר שביקשתי לאפשר לפעיל ליכוד בשם אביהו סופר לכתוב טור באתר 'וואלה', וגם ביקשתי בקשה דומה מ'מעריב'. [...] הופעלתי על-ידי רה"מ, כלומר ביבי ביקש ממני להציע אותו ל'וואלה' ול'מעריב'"

ב-11 במרץ 2018, כשבוע לאחר שחפץ חתם על הסכם עד המדינה, חוקריו הציגו לו כמה שאלות על תופעת העיתונאים השתולים. הם שאלו אותו, בין היתר, האם אנשי "וואלה" ביקשו ממנו לספק שמות של מועמדים לכתיבת מאמרי דעה. חפץ השיב בחיוב. לדבריו, הבקשה הגיעה מבעל הבית אלוביץ' או מאילן ישועה, המנכ"ל הדומיננטי של "וואלה" דאז.

"אני לא זוכר אם זה היה אילן או שאול, אבל מישהו מהם ביקש ממני לספק שמות של כותבי דעה שאני אקבל מנתניהו", אמר חפץ. "זאת אומרת, הם ביקשו שאני אביא מנתניהו שמות של אנשים שיכתבו טורי דעה ב'וואלה' בעד ביבי ובעד ענייני המשפחה. הפרשיות".

"מה עשית עם הבקשה הזאת?", שאל אותו החוקר ליאור שפיץ.

"אני לא זוכר. אני כן זוכר שביקשתי לאפשר לפעיל ליכוד בשם אביהו סופר לכתוב טור באתר 'וואלה', וגם ביקשתי בקשה דומה מ'מעריב'. ייתכן והעברתי שמות נוספים ל'וואלה', אבל אני לא זוכר", השיב חפץ. לטענתו, נתניהו בעצמו אמר לו להציע את סופר לכלי התקשורת. "אני הופעלתי על-ידי ראש הממשלה, כלומר ביבי ביקש ממני להציע אותו ל'וואלה' ול'מעריב'", הדגיש חפץ.

סופר היה המועמד היחיד שחפץ הזכיר בשמו בהקשר זה. עוד לפני שזוהה כפעיל ליכוד, סופר היה דמות מרכזית בתנועה הדתית "קבלה לעם" ואחד האנשים הקרובים ביותר למנהיגה הרוחני, מיכאל לייטמן. סמוך לבחירות 2015, חסידיו של לייטמן החלו לפקוד חברים לליכוד בניסיון להשיג דריסת רגל במפלגת השלטון. סופר, שכבר היה חבר מועצת עירייה בפתח-תקווה, הוזכר בדיווחים עיתונאיים כאחד המעורבים בקמפיין ההתפקדות.

ניר חפץ (צילום: פלאש 90)

ניר חפץ (צילום: פלאש 90)

בהמשך הוזכר סופר גם כבעל ברית של כמה מהשרים הבולטים בליכוד: שמו הופיע ב"יומן הג'ובים" של אחד מיועציה של מירי רגב, שנחשף בערוץ 10, וב-2018 דווח ב"דה-מרקר" כי זכה בחוזה ייעוץ לגלעד ארדן בכובעו כשר לבטחון פנים, בהיקף של כ-150 אלף שקל. ב-2019 התמודד סופר על מקום ריאלי ברשימת הליכוד לכנסת, לכאורה במסגרת "דיל" עם ישראל כץ, אך נכשל ונותר מחוץ לכנסת. באתר האינטרנט של סופר מופיעים תצלומים שלו עם נתניהו בעת שכיהן כראש הממשלה.

"תרחיב על ההקשר של אביהו סופר", ביקש החוקר שפיץ מניר חפץ.

"הוא פעיל ליכוד שהתנדב במטה הבחירות וסייע רבות בעבודה אל מול המגזר הרוסי", השיב חפץ. לדבריו, סופר פנה אליו והציע את עצמו – ובמקביל פנה לנתניהו ולשלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת דאז וכיום עד מדינה נוסף במשפט המו"לים. "אחרי הבחירות הוא ביקש מראש הממשלה באופן ישיר ומחברו הטוב מומו פילבר שיעזרו לו לכתוב טורים בעד ראש הממשלה בתקשורת", אמר חפץ על סופר. לטענת חפץ, נתניהו השתכנע וביקש ממנו לקדם את הבקשה.

כפי שהעיד חפץ, השידוך בין "וואלה" לסופר לא צלח. לבית-המשפט המחוזי בירושלים אמנם הוגשו התכתבויות בין סופר לאילן ישועה שמעידות על קשר מסוים בין השניים, אבל סופר לא הצטרף למצבת הכותבים של "וואלה". ב"מעריב", לעומת זאת, השיבו בחיוב להצעה. לדברי חפץ, "זמן קצר מאוד" לאחר הפנייה שלו פורסם טורו הראשון של סופר ב"מעריב". "סופר ביקש שאני אפנה גם לערוץ 20, וייתכן שפניתי אליהם גם בנושא הזה", הוסיף בחקירה, אך סייג: "אני לא בטוח".

מהטורים של סופר שמופיעים בארכיון אתר "מעריב" עולה שהוא פרסם מסרים שדומים להם בקעו מהמעגלים הפנימיים של נתניהו. בינואר 2017, מיד לאחר החשיפה על כך שנתניהו חשוד בפלילים ועוד לפני שהתברר טיב החשדות, סופר כתב ב"מעריב" על "אנשי תקשורת, פוליטיקאים ופעילים" שחברו יחד לשם "הפלת משטר נתניהו". המסר הזה הופיע אצלו גם כמה ימים קודם כן, במאמר שייחס ל"להקת רק לא ביבי" פגיעה באינטרסים של מדינת ישראל.

מקבץ הפניות לטורים של אביהו סופר באתר "מעריב" מהתקופה הסמוכה לחשיפת חקירות נתניהו (צילום מסך, לחצו להגדלה)

מקבץ הפניות לטורים של אביהו סופר באתר "מעריב" מהתקופה הסמוכה לחשיפת חקירות נתניהו (צילום מסך, לחצו להגדלה)

אחרי חשיפת "תיק 2000", סופר תיאר לקוראי "מעריב" קנוניה מסועפת בסגנון "מדינת העומק", וטען ש"אלה ששולטים בתקשורת" ו"גורמים אינטרסנטיים נוספים" מנסים למנף את ההליך הפלילי לשם הדחת נתניהו – ובכך מסכנים את הדמוקרטיה הישראלית.

בטור אחר על אותו נושא חזר סופר על עוד מסר שדומים לו הושמעו על-ידי נאמני נתניהו: "כל עוד מספר השחקנים שחילקו ביניהם את העוגה היה מצומצם, הכל היה בסדר. בעלי ההון התעשרו, בעלי העיתון שלטו, והפוליטיקאים נבחרו. בכל פעם ששחקנים נוספים ניסו לשנות את כללי המשחק או להצטרף למועדון, הם נדחו או חוסלו. איש מהם לא היה חזק מספיק כדי להתמודד עם חברי המועדון. עד שנבחר מנהיג שסירב להתכופף בפני השליטים".

בטוריו ב"מעריב" פרסם סופר מסרים שדומים להם בקעו מסביבת נתניהו. הוא כתב על "להקת רק לא ביבי", ועל "אנשי תקשורת, פוליטיקאים ופעילים" שחברו יחד לשם "הפלת משטר נתניהו". בטור אחר, שיצא להגנת היועמ"ש, כתב: "כשרוצים להחליף ראש ממשלה – עושים זאת בקלפי"

בטור נוסף, שפורסם כשנראה היה שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מעכב את החקירה – התנהלות שבגינה ספג ביקורת חריפה מצד מתנגדי נתניהו – סופר נזעק להגן על מנדלבליט ותיאר אותו כמשרת ציבור "שקול, אמין, רציני" ו"איש מקצוע מן המעלה הראשונה". אגב כך חזר על עוד מסר שהודהד באותם ימים מסביבת נתניהו: "כשרוצים להחליף ראש ממשלה – עושים זאת בקלפי".

בערך באותה תקופה החל סופר להופיע בפאנל "הפטריוטים" בערוץ 20, בהנחיית אראל סג"ל, מהבימות הנוחות ביותר עבור נתניהו בתקשורת הישראלית. חפץ, כאמור, לא זכר אם הוא האחראי להבאת סופר לערוץ הטלוויזיה הביביסטי – אך כך או כך סופר התקבל והפך לפאנליסט קבוע. בהמשך הפסיק להופיע בעיתון ובערוץ.

בחקירות שעבר לפני ואחרי הפיכתו לעד מדינה, חפץ טען שוב ושוב שהוא דובר אמת. נתניהו, מנגד, כינה אותו שקרן – וגם עיתונאים שמכירים את חפץ מימיו כעורך ויחצן אינם מייחסים לו אמינות רבה. האם במקרה הזה דיבר אמת? האם, כפי שטען בחקירתו, נתניהו רצה לסדר לפעיל הליכוד ואיש "קבלה לעם" אביהו סופר בימה תקשורתית כדי שיפיץ מסרים מטעמו בתקשורת?

אביהו סופר לא השיב לפניות חוזרות ונשנות מטעם "העין השביעית". גם עורכי "מעריב", דורון כהן וגולן בר-יוסף, בחרו שלא להגיב לדברים.