לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

ערוצי הטלוויזיה המסחריים ממשיכים להדיר את החברה הערבית במידה גדולה יותר מאשר השידור הציבורי, כך עולה מסיכום הרבעון הראשון של שנת 2021 במדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף עמותת סיכוי ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

המדד בוחן את כל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצי הטלוויזיה כאן 11, קשת 12 ורשת 13 וכן ברשתות הרדיו כאן ב' וגלי-צה"ל. כלי התקשורת הללו, מהזרם המרכזי במדינת ישראל, אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

סיכום הרבעון הראשון של שנת 2021 מעלה כי כל התוכניות שרשמו נתוני ייצוג נמוכים מהממוצע שודרו בערוצים קשת 12 ורשת 13 ואילו כל התוכניות ששודרו בכאן ב' וגלי-צה"ל הגיעו לנתונים גבוהים מהממוצע.

בראש טבלת התוכניות לרבעון הראשון של 2021 ניצבת "סדר יום" של כאן ב', בהגשת קרן נויבך ובעריכת מירית הושמנד. מתוך 468 דוברים שהופיעו בתוכניות בשלושת החודשים הראשונים של השנה, 60 היו ערבים, כ-12.8%, יותר מכל תוכנית חדשות ואקטואליה מרכזית אחרת.

הישג זה ראוי לשבח במיוחד לאור מגבלות המדיום הרדיופוני. בעוד שבכתבת מגזין בטלוויזיה ניתן לשלב מספר רב של דוברים, כל אחד לשניות מועטות, אייטמים בתוכנית רדיופונית יומית כמו "סדר יום" מוגבלים במספר הדוברים שלהם. כדי להגיע לשיעור דוברים ערבים גדול בתוכנית אקטואליה יומית על המערכת להקפיד מדי יום ביומו על שילוב דוברים מהחברה הערבית בישראל.

"סדר יום" מקפידה להעניק ייצוג גבוה יחסית לחברה הערבית בישראל מזה שנים, ומגיעה למקומות הראשונים במדד הייצוג מאז החלו המדידות ב-2016. את השנה שעברה סיימה עם ממוצע של 8.2% ואילו את הרבעון המקביל אשתקד סיימה עם 6.6%, כך שהנתון לרבעון הראשון של השנה (12.8%) מלמד על זינוק משמעותי בייצוג החברה הערבית, זינוק אשר בא בד בבד עם הגידול הכללי בשיעור הייצוג של החברה הערבית בתקשורת המרכזית בישראל.

קרן נויבך, מגישת "סדר יום" (צילום: אורן פרסיקו)

קרן נויבך, מגישת "סדר יום" (צילום: אורן פרסיקו)

במקום השני בטבלת התוכניות נמצאת "חדשות השבוע", מגזין האקטואליה השבועי של כאן 11 בהגשת ירון דקל ובעריכת אילן ליאור. מתוך 429 דוברים שהופיעו בתוכניות בשלושת החודשים הראשונים של השנה, 43 היו ערבים, כ-10%, יותר מכל תוכנית חדשות טלוויזיונית אחרת. עבור "חדשות השבוע" הנתון מהווה זינוק של ממש. את שנת 2020 סיימה התוכנית עם שיעור ייצוג ממוצע של כ-5.3% ואילו את הרבעון המקביל אשתקד סיימה עם 2.4% בלבד. כלומר בשלושת החודשים הראשונים של השנה גדל שיעור הדוברים מהחברה הערבית בישראל שהשתתפו בתוכנית פי ארבע לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

ירון דקל, מגיש "חדשות השבוע" בכאן 11 (צילום מסך)

ירון דקל, מגיש "חדשות השבוע" בכאן 11 (צילום מסך)

במקום השלישי בטבלת התוכניות עוד תוכנית שזינקה מעלה ברבעון הראשון של השנה, "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל. התוכנית היומית, בהגשת ישי שנרב ובעריכת ישי הולנדר, סיימה את שנת 2020 במקום השמיני עם שיעור ייצוג של 5%. את הרבעון הראשון של 2021, לעומת זאת, סיימה "נכון להבוקר" עם שיעור ייצוג של 9.1% והקדימה את "רינו צרור" ו"מה בוער", תוכניות גלי-צה"ל שבאופן מסורתי הקדימו בשנים קודמות את "נכון להבוקר". ההישג ראוי לשבח במיוחד לאור התוצאה של המתחרה הישירה מכאן ב', "הבוקר הזה", שסיימה את הרבעון עם שיעור ייצוג ממוצע של 6.2% בלבד.

אם מתמקדים בתוכניות הרדיו בלבד ניתן לראות כי אין עדיפות ברורה לאחד מגופי השידור. אחרי "סדר יום" של כאן ב' (12.8%) ו"נכון להבוקר" של גל"צ (9.1%) ניצבות "מה בוער" של גל"צ (8.4%), בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי; "קלמן ליברמן" של כאן ב' (7.7%), בהגשת קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ובעריכת איתמר דרוקמן; "רינו צרור" של גל"צ (7.1%), בעריכת מירון ששון; "וילנסקי את ברדוגו" של גל"צ (6.9%), בהגשת ירון וילנסקי ויעקב ברדוגו ובעריכת אמיר בר-שלום; "שלי וגואטה" של כאן ב' (6.3%), בהגשת שלי יחימוביץ' ויגאל גואטה ובעריכת רוית לוי-דמסקי; ו"הבוקר הזה" של כאן ב' (6.2%), בהגשת אריה גולן ובעריכת ינון סרוסי.

אחד השינויים הבולטים בטבלת הרדיו היא של התוכנית "וילנסקי את ברדוגו", שסיימה את 2020 עם שיעור ממוצע של 3.1% בלבד ואילו בשלושת החודשים הראשונים של השנה יותר מהכפילה את שיעור הדוברים הערבים שנתנה להם ביטוי. ברקע עלייה זו, הקמפיין שערך רה"מ נתניהו להכשרת רע"מ, מפלגת התנועה האיסלאמית, בדעת הקהל, לקראת האפשרות שיסתמך עליה לכינון קואליציה. יעקב ברדוגו, המגיש הדומיננטי בתוכנית, הוא אחד המהדהדים הבולטים של נתניהו בתקשורת המרכזית.

תוכנית החדשות הנצפית והמשפיעה ביותר בכל אחד מהערוצים היא מהדורת החדשות המרכזית המשודרת בשעה שמונה מדי ערב. בדיקה של המהדורות מעלה כי "חדשות הערב" של כאן 11 שמרה על שיעור הייצוג הגבוה מבין שלוש המהדורות, אולם המהדורה המרכזית של חדשות 12, שזוכה לשיעור צפייה גבוהים לאין ערוך, נצמדה אליה.

"חדשות הערב", בהגשת דוריה למפל ובעריכת רועי ינובסקי סיימה את שלושת החודשים הראשונים של 2021 עם שיעור ייצוג ממוצע של 8.1%. מתוך כאלפיים דוברים שהשתתפו בה, 163 היו ערבים. את 2020 סיימה "חדשות הערב" עם ממוצע של 7% ואילו את הרבעון המקביל אשתקד סיימה התוכנית עם 5.7%.

דוריה למפל, מגישת "חדשות הערב" בכאן 11 (צילום מסך)

דוריה למפל, מגישת "חדשות הערב" בכאן 11 (צילום מסך)

המהדורה המרכזית של חדשות 12, בהגשת יונית לוי ובעריכת גיא סודרי ויניב הלפגוט, סיימה את הרבעון הראשון עם שיעור ייצוג ממוצע של 7%. מתוך כ-1,800 דוברים 128 היו ערבים. את 2020 סיימה מהדורת חדשות 12 עם ממוצע של 3.4% בלבד ואילו את הרבעון המקביל אשתקד סיימה עם 2.3%, כך שמדובר בהכפלה פי כמה של שיעור הייצוג.

יונית לוי, מגישת המהדורה המרכזית של חדשות 12 (צילום מסך)

יונית לוי, מגישת המהדורה המרכזית של חדשות 12 (צילום מסך)

לעומתן המהדורה של חדשות 13, בהגשת תמר איש-שלום ואודי סגל, ובעריכת ניר נוימן, מדירה את החברה הערבית כמעט לחלוטין. מתוך כאלפיים דוברים שהשתתפו במהדורה ברבעון הראשון של 2021 רק 80 היו ערבים, כ-3.8% בלבד.

מהדורת חדשות 13, שסיימה את 2018 (אז עדיין בערוץ 10) עם שיעור ייצוג של 5.4%, שמרה בשנת 2019 עם המעבר לרשת 13 על כוחה עם 5.3% אולם בשנה שעברה, אחרי החלפת מנכ"ל חברת החדשות גולן יוכפז בישראל טויטו, נחתך שיעור הייצוג בכמחצית והסתכם 2.6% בלבד.

הנתון של 2021 (3.8%) מהווה עלייה לעומת הממוצע בשנה שעברה וגם לעומת הרבעון המקביל אשתקד (2%), אולם עדיין נמוך מאוד לעומת המתחרות ובעיקר בהתחשב בשיעור הייצוג המשוקלל שעלה במידה ניכרת ברבעון הראשון של השנה.

עלייה ניכרת נרשמה בשתי התוכניות הפוליטיות המרכזיות של הערוצים המסחריים. "פגוש את העיתונות" של חדשות 12, בהגשת רינה מצליח ובעריכת אמנון הררי רשמה בשנים האחרונות עלייה מתונה מממוצע של 2% בלבד בשנת 2017 ל-3.3% בשנת 2020. את הרבעון הראשון של 2021 סיימה "פגוש את העיתונות" עם שיעור ייצוג ממוצע של 5.4%. זינוק מרשים עוד יותר נרשם ב"המטה המרכזי" של חדשות 13, בהגשת אילה חסון ובעריכת הדס ריבק. מ-2% בלבד בשנת 2020 ל-5.7% ברבעון הראשון של 2021.

אמנם ברבעון זה נערכו בחירות לכנסת, אולם הפערים ניכרים גם בהשוואה לנתוני הרבעון הראשון של 2020, שגם בו נערכו בחירות. אשתקד הגיעה "פגוש את העיתונות" ברבעון הראשון לשיעור מזערי של 1.9% ואילו "המטה המרכזי" סיימה את התקופה עם שיעור ייצוג ממוצע של 3% בלבד.

בינואר 2021 הצטרפו למעקב הצמוד של מדד הייצוג שתי תוכניות המשודרות ברצועת הפרה-פריים בטלוויזיה: "עצם העניין" של כאן 11 ו"תוכנית חיסכון" של חדשות 12. הראשונה הגיעה למקום הראשון בקטגוריה והאחרונה למקום האחרון עם הדרה כמעט מוחלטת של החברה הערבית בישראל.

"עצם העניין" של כאן 11, שמגיש קלמן ליבסקינד ועורך עמית וינטר, סיימה את הרבעון הראשון של השנה עם 6.1%. אחריה ברצועה "6 עם אמנון לוי" של רשת 13, בעריכת אוהד כהן (4.8%); "שש עם עודד בן-עמי" של חדשות 12, בעריכת תירזה אליה-זיסמן (4.3%); "חמש עם רפי רשף" של חדשות 12, בעריכת דניאל בשך (3.8%); "לפני החדשות" של רשת 13, בהגשת הילה קורח ובעריכת תום כספי (3.7%); ו"תוכנית חיסכון" בהגשת קרן מרציאנו ובעריכת גידי ויניש, שסיימה את הרבעון עם שיעור ייצוג של 1.1% בלבד.

ברצועת הפרה-פריים בולט הזינוק שרשמה "6 עם אמנון לוי", שסיימה את שנת 2020 עם שיעור ייצוג ממוצע של 1.4% בלבד וברבעון הראשון של השנה יותר משילשה את הנתון.

מבט אל הטבלה המלאה מחדד את הירידה הדרסטית שנחלה "חדשות סוף השבוע", בהגשת דנה ויס ובעריכת קלי בן-יאיר ואליק מרגלית. את שנת 2020 סיימה התוכנית במקום הראשון עם שיעור ייצוג ממוצע של 8.7%. את הרבעון הראשון של 2021 סיימה חדשות סוף השבוע עם שיעור ייצוג ממוצע של 6.1% בלבד, פחות אף מהמתחרה בערוץ רשת 13.

תוכנית נוספת שנוספה השנה למעקב המדד, "הצינור" של רשת 13, הפגינה הדרה חריפה של החברה הערבית. בתוכנית, בהגשת גיא לרר ובעריכת אדם שפיר, השתתפו 430 דוברים ברבעון הראשון של השנה. רק ארבעה מהם היו ערבים, כ-0.9% בלבד.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​​​