את רעש תקרת הזכוכית שהתנפצה היום נמשיך לשמוע עוד הרבה זמן. הבוקר פורסם כי בחדשות 12 מינו את מוחמד מג'אדלה לפרשן קבוע. קצת קשה להאמין אבל מדובר בצעד חסר תקדים בתקשורת בישראל. למרות שכ-20 אחוז מאזרחי המדינה הם ערבים והמפלגות והנציגים שלהם בכנסת משחקים תפקיד חשוב שרק הולך ומתגבר עם הזמן, עד היום עיתונאים ערבים בודדים הועסקו בחברות החדשות השונות, וכמעט תמיד בתפקידים זוטרים יחסית, כמבזקנים, כתבי צפון ופלילים או כתבים "לענייני ערבים".

בפאנלים של מהדורות החדשות בסופי השבוע וימי חול היה נדיר עד בלתי אפשרי למצוא פרשנים ערבים, בטח שלא באופן קבוע. על פי רוב מי שתיווך והסביר את המציאות לצופים - יהודים וערבים כאחד - היו אך ורק יהודים. בתחילה בעיקר גברים אשכנזים ועם השנים גם נשים. אפילו כשהיה מדובר באירועים חדשותיים בחברה הערבית, מי שפירשן אותם לצופים היו יהודים.

אחרי הבחירות האחרונות ולנוכח התפקיד שגורמים פוליטיים מהחברה הערבית תפסו במשחקי הכוחות בכנסת, חברות החדשות הבינו שעם הפארסה הזאת אי אפשר להמשיך. לאחר שנים של לחצים וביקורת ציבורית מצד אקטיביסטים וגופים כמו עמותת "סיכוי", "העין השביעית" ואחרים, גם העורכים הבכירים הבינו שכאשר רע"מ נכנסת לקואליציה והרשימה המשותפת מחוזרת על ידי כלל המפלגות, אין סיכוי שבאולפן ימשיכו לשבת רק יהודים.

תוסיפו לזה את מגפת הקורונה ואת התפקיד ששיחקו צוותי הרפואה הערבים ופתאום נמצאה הדרך להביא פרשנים ערבים לאולפנים. לא רק בחדשות 12, גם בערוצים האחרים השתנתה התמונה מאז תחילת השנה.

לא מדובר בטובה שעושים לקבוצת המיעוט הגדולה הזאת אלא חלק מהשליחות המקצועית העיתונאית. ולא רק. טלוויזיה מגוונת שנותנת במה גם לאזרחים הערבים היא גם מעניינת וטובה יותר

לא מדובר בטובה שעושים לקבוצת המיעוט הגדולה הזאת אלא חלק מהשליחות המקצועית העיתונאית. אבל לא רק. בעקבות האירועים הפוליטיים הוזמן מג'אדלה להשתתף בפאנל הפרשנים הנצפה והמשפיע ביותר בישראל של חדשות 12 ופתאום התברר לעורכים ולמנהלי הערוץ את מה שאנחנו אמרנו כבר מזמן - טלוויזיה מגוונת שנותנת במה גם לאזרחים הערבים היא גם מעניינת וטובה יותר.

בחדשות 12 גילו שכשיש ערבים באולפן הרייטינג לא נופל והמפרסמים לא בורחים כמו שתמיד חששו אלא להיפך. אם פרשן הוא רהוט, מקצועי ומעודכן - הצופים יהנו ממנו והרייטינג יעלה. וחוץ מזה, אם עימותים באולפן בין בועז ביסמוט לאמנון אברמוביץ' טובים לרייטינג אז למה שעימותים בין מוחמד מג'אדלה לעמית סגל לא יהיו?

ראשי חדשות 12 אבי וייס וגיא סודרי עשו כאן צעד חשוב לשיפור ופתיחת השורות של התקשורת והחברה בישראל אבל הקרדיט הגדול והמרכזי מגיע למג'אדלה עצמו. הוא הכין את עצמו לרגע הזה שנים רבות והוכיח שהוא טאלנט פריים-טיים אמיתי. הוא ידע לכוון את עצמו לנקודה המדויקת בה גם הציבור היהודי מתעניין במה שהוא אומר ומתרשם ממנו ובאותו הזמן גם הציבור הערבי מזדהה איתו ותומך בו. בפוליטיקה ובתקשורת הערבית של ישראל זאת משימה מסובכת הרבה יותר ממה שאפשר לתאר.

מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס (צילום: אורן פרסיקו)

מנכ"ל חדשות 12 אבי וייס (צילום: אורן פרסיקו)

מג'אדלה מצליח להישאר קודם כל איש חדשות מקצועי ומדויק, בלי להיגרר להתלהמות ותוקפנות מצד אחד או חנפנות וביטול עצמי מצד שני. המבחן הגדול של חדשות 12 אחרי ההכרזה כי מג'אדלה יועסק באופן קבוע ורשמי, היא כמה במה תינתן לו כדי לפרשן ולסקר גם סוגיות שאינן פנימיות או פוליטיות לחברה הערבית. הרי אם דנה וייס, דפנה ליאל או עמית סגל יכולות לדבר גם על חינוך וחיסונים, למה שמג'אדלה לא?

צופי חדשות 12 הרבים יהנו עכשיו באופן קבוע ומתמשך מהנוכחות הטלוויזיונית הנעימה והידענית של מג'אדלה, אך התרומה החשובה והמכרעת ביותר של המינוי הזה לדעתי היא לא על המרקע שלכם השבוע ובזמן הקרוב אלא דווקא בעתיד הרחוק יותר.

הבשורה החשובה של מינוי מג'אדלה ושבירת תקרת הזכוכית האמיתית היא בהפיכתו למודל לחיקוי והשראה עבור עיתונאים צעירים ערבים אחרים. בעצם העובדה שיש כעת על המרקע במהדורת החדשות הממסדית והנחשבת ביותר פרשן בכיר מהחברה הערבית.

במשך שנים שערי כלי התקשורת היו סגורים בפני החברה הערבית, מועמדים שרצו להשתלב נאלצו לשחות נגד הזרם ולהפוך לישראלים בכל מחיר. אם לא עברת בגל"צ, נטולת הערבים, הסיכוי שלך להגיע לעמדות מפתח ולהשתלב היה אפסי. עם השנים צעירים ערבים איבדו עניין והתייאשו מהתקשורת המיינסטרימית. גם כאשר בכלי התקשורת רצו לגייס מועמדים ערבים לתפקידי תחקיר והפקה בשנים האחרונות, היה קשה מאוד למצוא כאלה.

יש לקוות שהמינוי של מג'אדלה יפתח עידן חדש ביחסי החברה הערבית והתקשורת. אולי הוא יצליח להחזיר את האמון והעניין של הצעירים הערבים בתקשורת המרכזית ולמשוך מועמדים מוכשרים וטובים נוספים. רק אז, כשישתלבו בהמוניהם בתפקידי עריכה, ניהול, פרשנות ודיווח, נוכל לקבל סוף סוף תקשורת שוויונית, מעניינת ומקצועית, המשקפת באמת את פניה של החברה הישראלית כולה.