לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

​היקף הסיקור של הרשימה-המשותפת ונציגיה לכנסת עמד בשבוע שעבר על 16.6% מכלל שיח הבחירות, כך עולה מבדיקה שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה עבור "נוכחים נפקדים", מיזם של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי.

נתון זה גבוה משמעותית מהנתון שנרשם לפני כשבועיים, אז רק 8.2% מכלל שיח הבחירות עסק ברשימה-המשותפת ופוליטיקאים ערבים. הכפלת שיעור הסיקור נובעת מדיון תקשורתי נרחב שהחל בעקבות הצהרתו של יו"ר הרשימה-המשותפת ח"כ איימן עודה בדבר נכונותו להצטרף לקואליציית מרכז-שמאל. עם העלייה בהיקף הסיקור, השתנתה גם זהות כלי התקשורת הבולטים בייצוג החברה הערבית בהקשר של הבחירות המתקרבות.

בשבוע שעבר, בין ה-18 ל-24 באוגוסט, פורסמו 2,301 אייטמים על הבחירות בכל כלי התקשורת המרכזיים - בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות המודפסת והמקוונת. מתוכם, ב-382 אייטמים היה אזכור לרשימה המשותפת או לפוליטיקאי ערבי.

בראש טבלת כלי התקשורת ניצבת הפעם כאן ב' של תאגיד השידור הישראלי. 25.5% מכל האייטמים שעסקו בפוליטיקה בתחנה בשבוע שעבר הזכירו את הרשימה-המשותפת או פוליטיקאי ערבי ממפלגה אחרת. שבוע קודם לכן, נזכיר, ניצבה גלי-צה"ל בראש הטבלה עם 12.3% וכאן ב' הגיעה ל-9% בלבד, אולם אז היה מדובר בשבוע ללא שום התרחשות דרמטית בגזרת הרשימה-המשותפת. הפעם, בעקבות הצהרת עודה, זינק שיעור ההתייחסות של כאן ב' לרשימה-המשותפת ופוליטיקאים ערבים, בעוד שבגלי-צה"ל השיעור עלה בהיקף קטן יחסית ל-16.8%.

זינוק ניכר גם בשיעור האזכורים בערוצי הטלוויזיה. רשת עלתה מ-11% ל-24.1% וקשת עלתה מ-8.7% ל-22%. הערוץ הציבורי, כאן 11, זינק אף הוא, מ-7.8% ל-19.5% אך עדיין נותר שלישי מבין ערוצי הטלוויזיה, זאת בניגוד לשליחותו הציבורית והתוצאות הטובות יחסית שהוא מקבל בעקביות במדד הייצוג, מיזם "העין השביעית" וסיכוי שבוחן את מספר הדוברים הערבים בכלל השיח התקשורתי.

ההצהרה של עודה פורסמה בכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות", אולם מבין עיתוני הדפוס דווקא "הארץ" הגיע בשבוע שעבר למקום הראשון עם נתון של 21.7%, כשמיד אחריו "מעריב" עם 20.2%. "ידיעות אחרונות" הסתפק ב-15.9% ואילו "ישראל היום", ששבוע קודם לכן הגיע למקום השני בטבלה הכללית, מזדנב הפעם מאחורי שלושת מתחריו בזירת הפרינט עם 14.3% בלבד.

לפני שבועיים היה עיתון "כלכליסט" כלי התקשורת היחיד שלא הזכיר אפילו באייטם אחד את הרשימה-המשותפת או אחד המועמדים הערבים לכנסת המתמודדים במסגרת רשימות אחרות. בשבוע שעבר רשם עיתון "כלכליסט" שבוע מאופס שני ברציפות, כשהפעם הצטרף אליו גם אתר "כלכליסט". ההדרה המוחלטת של הערבים משיח הבחירות של "כלכליסט" צועדת יד ביד עם הליהוק על טהרת היהודים בלבד לכנס שעורך העיתון תחת הכותרת האירונית "כולם יהיו שם".

* * *

פרויקט "נוכחים נפקדים" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם יפעת מחקרי מדיה