לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

​היקף הסיקור של הרשימה-המשותפת ופוליטיקאים ערבים עמד בשבוע שעבר על 19.7% מכלל שיח הבחירות, כך עולה מבדיקה שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה עבור "נוכחים נפקדים", מיזם של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי. בין ה-1-7.9 פורסמו 2,839 אייטמים על הבחירות בכל כלי התקשורת המרכזיים - בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות המודפסת והמקוונת. מתוכם, ב-541 אייטמים היה אזכור לרשימה-המשותפת או לפוליטיקאי ערבי.

מדובר בעלייה של ממש לעומת השבוע הקודם, אז רק 9.3% משיח הבחירות בתקשורת הוקדש לרשימה המשותפת ולפוליטיקאים ערבים. לפי חוקרי יפעת מחקרי מדיה, העלייה החדה נובעת מחשיפת חדשות 13 הקלטת שיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר התקשורת לשעבר איוב קרא, שבה דרש נתניהו מקרא, בין היתר, לבטל את המועצה לשידורי כבלים ולוויין כדי לסייע לשידורי ערוץ 20.

בערוץ רשת עצמו, כולל בתוכניות חדשות 13, התפרסמו דיווחים רבים על ההקלטה והתגובות לה. באתר רשת 13, שנמדד בנפרד, התפרסמו גם כן דיווחים רבים על ההקלטה. כתוצאה מכך הגיע אתר רשת 13 למקום הראשון בטבלה השבועית. כ-27.7% מכלל שיח הבחירות באתר כלל אזכור לרשימה-המשותפת או לפוליטיקאי ערבי.

ראוי לציין כי בשבועות קודמים התעלם אתר רשת 13 כמעט לחלוטין מהנעשה בעולם הפוליטי של החברה הערבית בישראל והקדיש בין 5%- ל-8% משיח הבחירות שפורסם בו לעניין זה. אולם, ברגע שבחברת החדשות של הערוץ פורסמה ידיעה בלעדית הקשורה לשר לשעבר קרא, שהוא במקרה גם דרוזי, תפס הסיפור למעלה מרבע מהשיח הפוליטי באתר. במילים אחרות, לא נוצר באתר עניין פתאומי בנעשה בחברה הערבית בישראל. המניע היה קידום עצמי. קרא, יש לציין בהקשר זה, כלל לא מועמד לבחירה בכנסת הבאה.

על אף שהסיפור על קרא נחשף ברשת, בערוץ קשת הקדישו בשבוע שעבר מעט יותר ידיעות ודיווחים, באופן יחסי, לפוליטיקה של החברה הערבית. 26.6% לעומת 26.2%. בערוץ הטלוויזיה הציבורי, כאן 11, לא נותרו הרחק מאחור עם 24.4%.

הסיפור על קרא, נתניהו, ערוץ 20 והמועצה לשידורי כבלים ולוויין, שהוסיף חומרים לדיון על ניסיונות ההשפעה של נתניהו על שוק התקשורת, העסיק באופן טבעי גם את העיתונות הכלכלית. כך קרה שאתרי "דה מרקר" ו"גלובס" הקדישו גם הם קרוב לרבע מהשיח הפוליטי בשבוע שעבר לפוליטיקה הערבית בישראל. אתר "כלכליסט" נותר מעט מאחור עם 17.8%.

בעיתונות הכלכלית המודפסת חולל השבוע שעבר תפנית חיובית. אחרי שלושה שבועות רצופים שבהם עיתון "כלכליסט" לא הזכיר אפילו במילה אחת את הרשימה-המשותפת או פוליטיקאים ערבים, בשבוע שעבר הופיעו בעיתון שלושה אזכורים שכאלה, מה שהביא לכך ש-9.1% מהשיח הפוליטי בעיתון הוקדשו לפוליטיקה הערבית. עם זאת, לא היה בכך די כדי לחלץ את "כלכליסט" מהמקום האחרון בטבלה, שם הוא נמצא זה השבוע הרביעי ברציפות.

* * *

פרויקט "נוכחים נפקדים" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם יפעת מחקרי מדיה