לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

בן כספית, הפרשן הפוליטי של "מעריב", העניק לחברה הערבית ונציגיה הפוליטיים יותר התייחסות עומק מאשר הפרשנים הפוליטיים בעיתונים המתחרים, כך עולה מבדיקה מיוחדת שנערכה במסגרת "נוכחים נפקדים", מיזם של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי. בבדיקת האזכורים השטחיים מנצח פרשן "הארץ" יוסי ורטר.

הבדיקה, שבוצעה על ידי חברת יפעת מחקרי מדיה, בחנה את טורי יום שישי של ארבעת הפרשנים הפוליטיים הבכירים בעיתונות המודפסת בישראל מתחילת השנה ועד ל-6.9. לצד טוריו של כספית, הכותב ב"מעריב", נבדקו גם טוריה של סימה קדמון מ"ידיעות אחרונות", יוסי ורטר מ"הארץ" ומתי טוכפלד מ"ישראל היום".

כספית הגיע למקום הראשון אחרי שהעניק לחברה הערבית ונציגיה הפוליטיים נוכחות בולטת בכ-21% מטוריו. טוכפלד התמקם במקום השני משום שבכ-16% מטוריו היתה נוכחות בולטת לחברה הערבית ונציגיה הפוליטיים. קדמון הסתפקה במקום השלישי עם 12% ואילו ורטר, הכותב בעיתון שנחשב לשמאלני מבין הארבעה, כמעט ולא העניק התייחסות בולטת לחברה הערבית ולנציגיה הפוליטיים. רק ב-6% מטוריו נמצאה התייחסות שכזו.

ורטר משבץ התייחסויות שטחיות לחברה הערבית ולנציגיה הפוליטיים בכנסת במרבית טוריו, אך ממעט מאוד לנתחם לעומק

עם זאת, כשבחברת יפעת מחקרי מדיה בחנו כל אזכור ואזכור של החברה והפוליטיקה הערבית בטורים, ולא רק התייחסויות עומק אליהם, האחוזים של כל הפרשנים נסקו. בכ-54% מכלל הטורים של כספית, טוכפלד, ורטר וקדמון היה אזכור כלשהו לחברה הערבית ולנציגיה הפוליטיים, כשבמקרה זה ורטר הגיע למקום הראשון משום שב-66% מטוריו היה אזכור כלשהו לחברה הערבית או נציגיה הפוליטיים. אצל כספית מדובר ב-59% ואצל טוכפלד וקדמון 45%. במילים אחרות, פרשן "הארץ" נוטה לשבץ התייחסויות שטחיות לחברה הערבית ולנציגיה הפוליטיים בכנסת במרבית טוריו, אך ממעט מאוד לנתחם לעומק.

כשנבדקו הנושאים וההקשרים שבהם הוזכרו החברה הערבית ונציגיה הפוליטיים התברר כי שישה נושאים תפסו כ-85% מהשיח בטורי הפרשנים: פנייה של המפלגות הציוניות לקול הערבי; שימוש פוליטי בחברה הערבית (בחלק הארי מהמקרים - למטרת הצגת השמאל כלא לגיטימי); שאלת הגוש החוסם וכניסה לקואליציה; חקיקות רלוונטיות לחברה הערבית (בעיקר חוק הלאום); ושילוב נציגים ערבים במפלגות הציוניות.

מתי טוכפלד (צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של "ישראל היום")

מתי טוכפלד (צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של "ישראל היום")

בפילוח לפי פרשנים ניכרים הבדלים משמעותיים בין פרשן "ישראל היום" טוכפלד לכל היתר. כך, לדוגמה, כ-43% מהפעמים שטוכפלד התייחס לערבים ולנציגיהם ב"ישראל היום" היה בהקשר של חקיקה, ובעיקר חוק הלאום. לעומת זאת, אצל יתר הפרשנים הנושא תפס נפח מצומצם בהרבה (בין 5% ל-17%). אצל יתר הפרשנים, אין נושא אחד שתופס קרוב למחצית מהפרסומים.

כשבחברת יפעת מחקרי מדיה ניתחו את המסרים שמעביר כל פרשן ופרשן ההבדלים בין טוכפלד לכל היתר נעשו מובהקים עוד יותר. כך, לדוגמה, הטענה כי הימין משתמש בערבים לצורך הסתה ושיסוע הופיעה ב-15% מהטורים של כספית שבהם היה אזכור לחברה הערבית, ב-22% מהטורים של ורטר וב-13% מהטורים של קדמון, אך אף לא בטור אחד של טופלד.

לעומת זאת, הטענה כי בני גנץ יקים ממשלה בתמיכת חברי-הכנסת הערבים לא הופיעה כלל אצל פרשני "ידיעות אחרונות", "מעריב" ו"הארץ" אך הופיעה ב-21% מהטורים של טוכפלד שכללו אזכור לחברה הערבית.

* * *

פרויקט "נוכחים נפקדים" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם יפעת מחקרי מדיה