"כולם יהיו שם" מבטיחה כרזת הפרסומת ל"ועידה הכלכלית הלאומית" שמארגן עיתון "כלכליסט" כשבועיים לפני פתיחת הקלפיות בבחירות לכנסת. בעיתון מבטיחים להפגיש את "האנשים שיכתיבו את סדר היום הציבורי בישראל ביום שאחרי הבחירות" ואת "הצמרת הפוליטית, הבטחונית והכלכלית של ישראל" ל"סדרת דיונים מרתקים ומפתיעים והרצאות מעוררות השראה, שידונו וינתחו את עתידה המדיני והכלכלי של המדינה, רגע לפני הבחירות הגורליות".

האם כולם באמת יהיו שם? רגע – מי בדיוק הם האנשים שמוגדרים כ"כולם"? לפי רשימת הדוברים שפורסמה באתר הוועידה, יש להם מכנה משותף אחד בולט.

אליקים רובינשטיין, גבי אשכנזי, יולי אדלשטיין, חיים כצמן, איילת שקד, דודו מזרחי, שאול מרידור, עמיר פרץ, רוני גמזו, ד"ר גיל בפמן, אורנה הוזמן-בכור, עמית סגל, אמנון אברמוביץ', יוסי מימן, אמי פלמור, אביגדור ליברמן, יעקב ליצמן, עינת קליין, מרב וינרב, דני נוה, שרגא ברוש, ראול סרוגו, נגה קפ, אתי אלישקוב, יוסי צברי, אורי ששון, דודו וקנין, חי גאליס, רמי שביט, ורמי לוי.

30 דוברים, מתוכם שבע נשים. וכולם-כולם יהודים.

כרזת פרסומת ל"ועידה הכלכלית הלאומית", מתוך אתר "כלכליסט"

כרזת פרסומת ל"ועידה הכלכלית הלאומית", מתוך אתר "כלכליסט"

ההדרה המוחלטת הזו באה בהמשך לנתונים עגומים שעלו בבדיקות מקיפות שנערכו בשנים האחרונות על-ידי עמותת סיכוי, השותפה לפרויקט "מדד הייצוג" עם "העין השביעית". לא רק בכנסים של "כלכליסט", גם בכנסים של "גלובס" ו"דה-מרקר" נרשם ייצוג נמוך עד אפסי של החברה הערבית בישראל (למעט כנס אחד גדול שהוקדש כולו לכלכלה בחברה הערבית).

לפי אתר הוועידה של "כלכליסט", הדיונים שיתקיימו בה יעסקו בבחירות, במערכת המשפט, במצב הבטחוני, במערכת הבריאות, בכניסתה של אמזון לישראל ובעולם התקשורת. כיצד ניתן לקיים סדרת דיונים על הנושאים הללו בלי לתת אפילו שמץ של ביטוי לכחמישית מאוכלוסיית ישראל?

עורכת "כלכליסט" גלית חמי מסרה בתגובה: "לצערנו הרב, הדוברים הערבים והערביות שהזמנו לא נענו לפניותינו. כל אחד מסיבותיו הוא".

שלושה ימים לאחר "הוועידה הכלכלית הלאומית" של "כלכליסט" תתכנס "ועידת המשפיעים" של חדשות 12. הוועידה, כך נמסר באתר שמציג אותה, "היא הזדמנות נדירה לראות מקרוב את נבחרת הכתבים המובילה בישראל במפגשים יוצאי דופן, פנים אל פנים, עם האנשים המשפיעים במדינה".

בוועידה צפויים בין היתר דיונים בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הפריפריה הישראלית ומערכת החינוך. בנוסף תושק בוועידה "תוכנית רילוקיישן ישראלי", תוכנית דגל של המממנת העיקרית של הוועידה, קק"ל. מטרת התוכנית לפי אתר הוועידה היא "להביא מיליון תושבים חדשים לנגב וחצי מיליון תושבים חדשים לגליל באמצעות הפיכת האזורים הללו למרכזי הייטק וטכנולוגיה מתקדמים".

בתיאור התוכנית שמספקת ועידת המשפיעים לא מפורט אם מדובר בתושבים באופן כללי או בתוכנית ל"ייהוד" הנגב והגליל. כך או כך, הוועידה עצמה אינה זקוקה  לתוכנית ייהוד, מאחר שבין משתתפיה אין כמעט נציגים לחברה הערבית, המונה כחמישית מאוכלוסיית המדינה.

בוועידת המשפיעים צפויים להשתתף נכון להיום לא פחות מ-83 דוברים, לא כולל עיתונאי חברת החדשות. מבין 83 הדוברים, רק שניים הם ערבים: ח"כ איימן עודה ואשת התקשורת לוסי איוב. לפי התוכנית שמוצגת באתר הוועידה, לא עודה ולא איוב ישתתפו בדיונים על חינוך, פריפריה או הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

מחדשות 12 לא נמסרה תגובה.