לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

​היקף הסיקור של הרשימה-המשותפת, נציגיה ופוליטיקאים ערבים נוספים המועמדים לכנסת, עמד במהלך החודש האחרון על כ-12.3% מכלל שיח הבחירות, כך עולה מבדיקה שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה עבור "נוכחים נפקדים", מיזם של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי.

מאז ה-11.8 ועד ל-14.9 התפרסמו בכלי התקשורת המרכזים (טלוויזיה, רדיו, עיתונות מודפסת ומקוונת) 13,015 דיווחים על הבחירות. מתוכם, ב-1,595 היו אזכורים לפוליטיקאים ערבים המתמודדים לכנסת ולרשימותיהם. 12.3 הוא אחוז נמוך מחלקם של הערבים באוכלוסייה, העומד על כ-20%, אולם גבוה בהרבה מהייצוג שניתן בדרך-כלל לערבים בישראל, העומד על אחוזים בודדים.

לאורך החודש האחרון, בשניים מהשבועות ניכר עניין מוגבר בפוליטיקה של החברה הערבית: השבוע שבו איימן עודה הכריז כי יהיה מוכן להיכנס לקואליציית שמאל-מרכז (18-24.8), והשבוע שעבר (8-14.9), שבו מצד אחד הציב ח"כ איימן עודה מצלמה בפניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ומנגד התפרסמה במסנג'ר של נתניהו הודעה מסיתה ("הערבים שרוצים להשמיד את כולנו") שגררה השעייה ל-24 שעות מצד פייסבוק.

יצוין כי גם לפני שבועיים (1-7.9) התקבלו נתונים גבוהים יחסית, בגין פרסום הקלטת שיחת הטלפון בין נתניהו לשר לשעבר איוב קרא, אולם לקראת סיכום שיח הבחירות בתקשורת התבקשה חברת יפעת מחקרי מדיה לנכות את כל האזכורים שעסקו בקרא מהבדיקה ולכלול אך ורק אזכורים לרשימות ופוליטיקאים ערבים המתמודדים לכנסת. כתוצאה מכך, ירד בהיקף ניכר שיעור האזכורים בחדשות 13, שחשפה את ההקלטות, ובאתר ערוץ רשת.

מסיכום שיח הבחירות לאורך כל החודש האחרון עולה כי הערוצים הציבוריים העניקו תשומת לב רבה יותר לפוליטיקה הערבית לעומת הערוצים המסחריים; כלי תקשורת קטנים העניקו תשומת לב רבה לפוליטיקה הערבית לעומת כלי תקשורת מרכזיים; וכי העיתונות הכלכלית התעלמה במידה חריגה מהנעשה בפוליטיקה הערבית.

כלי התקשורת שהקדיש, באופן יחסי, את החלק הנכבד ביותר מסיקור הבחירות שלו לפוליטיקאים הערבים ורשימותיהם הוא עיתון "מעריב". כ-15.9% מכלל הידיעות בעיתון שעסקו בבחירות כללו אזכורים לפוליטיקאים הערבים ורשימותיהם. "מעריב" מוביל על "הארץ", המזוהה עם השמאל, שהגיע ל-14.4%, "ישראל היום", המזוהה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהגיע ל-15%, ו"ידיעות אחרונות", המזוהה עם המו"ל ארנון (נוני) מוזס, שנותר מאחור בהפרש ניכר. רק כ-10.3% מכל הידיעות שעסקו בבחירות ב"ידיעות אחרונות" כללו אזכור לפוליטיקאים ערבים ורשימותיהם.

במקום השני בטבלה הכללית ניצב ערוץ כאן 11 של תאגיד השידור הישראלי עם כ-15.7%. הערוץ הציבורי עקף את ערוצי הטלוויזיה המסחרית קשת (13.8%) ורשת (12.6%). תחנת הרדיו כאן ב', אף היא של תאגיד השידור הציבורי, הגיעה למקום השלישי וגברה על תחנת גלי-צה"ל. 15.5% לעומת 13.2%. שתי התחנות, נזכיר, ממומנות מכספי המסים של כל אזרחי ישראל, יהודים וערבים כאחד.

בזירה המקוונת הגיעו אתר "הארץ" ואתר "רשת 13" יחדיו למקום הראשון עם 13.4%. אתר "ישראל היום" לא הרחק מאחור עם 13.1% ואילו האתרים המרכזיים יותר, mako, "וואלה" ו-ynet, נותרו הרחק מאחור עם 11.8%, 9.2% ו-8.9% בהתאמה.

העיתונות הכלכלית כולה ניצבת בתחתית הטבלה, למעט אתר "גלובס" שהצליח לעקוף את "וואלה" ו-ynet. במקום האחרון ניצב עיתון "כלכליסט", שנמנע לחלוטין מלאזכר את הפוליטיקאים הערבים המתמודדים לכנסת ואת רשימותיהם וזאת ממש עד לשבוע האחרון, שבו הופיעו ארבעה אזכורים בלבד.

* * *

פרויקט "נוכחים נפקדים" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם יפעת מחקרי מדיה