לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

עלייה של ממש נרשמה בשבוע שעבר במספר הפאנליסטים הערבים שהגיעו לאולפני הטלוויזיה המרכזיים במהלך יום הבחירות וביום שאחריו, זאת לעומת מספרם בבחירות שנערכו באפריל – כך עולה מבדיקה מיוחדת שנעשתה במסגרת "נוכחים נפקדים", מיזם של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי.

שיעור הפאנליסטים הערבים באולפנים עלה בכ-60% הודות לעלייה דרמטית בכאן 11 ובקשת 12. ברשת 13 דווקא ירד במעט שיעור הפאנליסטים הערבים מבין כלל הפאנליסטים באולפן הבחירות, אולם לא היה בכך כדי לפגום בתוצאה הכללית. בהשוואה בין הערוצים שוב ניצח הערוץ הציבורי את שני מתחריו המסחריים, ובהפרש ניכר, אך העלייה במספר הפאנליסטים בחדשות 12 משמעותית יותר בשל נתוני הרייטינג הגבוהים של הערוץ.

אחד הנושאים המרכזיים שעלו בדיונים באולפני הבחירות, הן בבחירות 2019 מועד א' והן בבחירות 2019 מועד ב', היה שיעור ההשתתפות של אזרחי מדינת ישראל הערבים, כ-18% מכלל אזרחי המדינה. ניתן היה לצפות, אם כן, שאל אולפני הבחירות יוזמנו דוברים ערבים רבים כדי לחוות דעה ולתת פרשנויות על ההצבעה בחברה הערבית.

אולם בדיקה קודמת שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה העלתה כי במועד א' הדיון על הערבים היה בעיקר דיון בין יהודים. רק 4.5% מכלל הפאנליסטים שהשתתפו באפריל באולפני הבחירות של כאן 11, קשת 12 ורשת 13 ביום הבחירות עצמו וביום שלאחריו היו ערבים.

פה ושם אמנם היו דוברים ערבים שהוזמנו לאולפני הבחירות, אך הם היו מעטים, בוודאי ביחס למרכזיות הנושא בבחירות, ומכל מקום הם הופיעו הרחק משעות צפיית השיא (יצוין כי בבדיקה זו נספרו אך ורק הדוברים שהגיעו פיזית אל האולפנים, ולא אלו שהשתתפו בדיונים בשידור מהשטח. בין אלה נכללו גם דוברים ערבים).

פילוח נתוני בחירות מועד א' לפי כלי תקשורת העלה כי בעוד בכאן 11 כ-8% מהפאנליסטים היו ערבים, ברשת 13 רק 6% היו ערבים. בקשת 12, הערוץ הפופולרי ביותר במדינה, שגורף רייטינג גבוה בהרבה משני מתחריו גם יחד, לא הופיע אפילו פאנליסט ערבי אחד באולפן הבחירות לאורך כל יום הבחירות וביום שאחריו.

בשבוע שעבר, לעומת זאת, חל שינוי של ממש. מתוך 216 פאנליסטים שהופיעו בשלושת אולפני הבחירות המרכזיים, 16 היו ערבים – כ-7.5%. אמנם גם שיעור זה רחוק מלתת ייצוג הולם לחברה הערבית, אולם הוא גבוה בהרבה משיעור הפאנליסטים הערבים שהוזמנו לאולפנים במועד א'.

בכאן 11 (עורך חטיבת החדשות: ברוך שי) כמעט הוכפל שיעור הפאנליסטים הערבים: מ-8% הוא עלה ל-15%. באולפן הבחירות של הערוץ הופיעו חבר-הכנסת לשעבר זוהיר בהלול; איש ההייטק והאקטיביסט עפיף אבו-מוך; סאמר עתאמנה, מנהל המחלקה לחינוך בגבעת-חביבה; מהא כרכבי-סבאח מאוניברסיטת תל-אביב; אמג'ד שביטה, מנהל שותף של עמותת סיכוי; וסים יונס מאוניברסיטת בר-אילן ומכללת אלקאסמי; חבר-הכנסת לשעבר טלב א-סאנע; ותאבת אבו-ראס, מנכ"ל שותף של עמותת יוזמות אברהם.

ח"כ אחמד טיבי, קיצוני משמאל, באולפן הבחירות של חדשות 12. 18.9.2019

ח"כ אחמד טיבי, קיצוני משמאל, באולפן הבחירות של חדשות 12. 18.9.2019

בחברת החדשות של קשת 12 (מנכ"ל: אבי וייס) עלה שיעור הפאנליסטים מ-0% במועד א' ל-5% במועד ב'. באולפן הבחירות של הערוץ התארחו במועד ב' זוהיר בהלול, ח"כ אחמד טיבי וחבר-הכנסת לעתיד סמי אבו-שחאדה. כמו בבחירות של חודש אפריל, גם בשבוע שעבר העדיפו רוב הצופים לצפות באולפני חדשות 12. מבחינה זו יש לעובדה שהאולפן נמנע מלהדיר ערבים באופן מוחלט חשיבות גדולה במיוחד.

בחברת החדשות של רשת 13 (מנכ"ל: ישראל טויטו) ירד מעט שיעור הפאנליסטים, מ-6% ל-5%. באולפן התארחו זוהיר בהלול, ח"כ אחמד טיבי, עפיף אבו-מוך, הסוקר יוסף מקלדה וח"כ מטאנס שחאדה.

גם בדיקת זמני ההופעה של הפאנליסטים הערבים מעידה על שיפור. אמנם באף אולפן לא היה פאנליסט ערבי בשעה 22:00, עם פרסום תוצאות המדגמים, וגם לא בפאנל שהופיע מיד לאחר תוצאות המדגם. אולם אם במועד א' הצופים היו צריכים לחכות עד לשעה 2:35 לפנות בוקר, אז הופיע החוקר וסים יונס בכאן 11, ועד ל-3:40 לפנות בוקר, אז הופיעה באולפן הבחירות של רשת 13 העיתונאית סנאא חמוד, הרי שהפעם ההמתנה לפרשנות על החברה הערבית מפי דובר ערבי באולפן היתה קצרה יותר.

עפיף אבו-מוך הופיע באולפן רשת 13 כבר בשעה אחת אחרי חצות – הדובר הערבי הראשון בכל הערוצים להופיע אחרי היוודע תוצאות המדגמים. זוהיר בהלול הופיע באולפן חדשות 12 בשעה 1:30 בלילה. דווקא צופי כאן 11 נאלצו להמתין כמעט עד השעה ארבע לפנות בוקר כדי לשמוע את דברי תאבת אבו-ראס.

במועד א', הדובר הערבי שהופיע במועד הקרוב ביותר לפריים טיים הטלוויזיוני ביום הבחירות או ביום שלאחריו היה עפיף אבו-מוך, שהופיע ברשת 13 בשעה 19:20 ביום שלאחר הבחירות. במועד ב' היה זה ח"כ אחמד טיבי, שהופיע למחרת הבחירות ברשת 13 בשעה 19:45, זמן קצר בלבד לפני כותרות המהדורה המרכזית.

* * *

פרויקט "נוכחים נפקדים" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם יפעת מחקרי מדיה