לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

מחר יפתחו חברות החדשות בשלושת הערוצים המרכזיים אולפני בחירות מיוחדים שמהם ישדרו את מהלך ההצבעה ותוצאות הבחירות לאורך כ-48 שעות. נכון, האולפנים לא יהיו ראוותניים כמו בבחירות הקודמות (בכל זאת, נגמר הכסף), אך עדיין יהיו חגיגיים.

אבל מי יוזמן לחגיגת הדמוקרטיה? כל ערוץ יגייס את מיטב הכתבים והפרשנים מבית, ויזמין סדרה של מומחים ובעלי דעה מן החוץ. האם הם יהיו שמאלנים? ימנים? אולי, מה שבטוח הוא, שבבחירות הקודמות התגלה קו משותף בולט אחד לרוב המוחלט של דוברים שהוזמנו לאולפני הבחירות – הם היו יהודים. גם כשאחד הדיונים הרותחים באולפנים נסוב על אחוז ההצבעה של האזרחים הערבים, מי שדיבר על כך היה כמעט תמיד - יהודי.

ההדרה החריפה ביותר של המצביעים הערבים התגלתה בערוץ הנצפה ביותר - קשת 12. חברת החדשות של הערוץ לא אפשרה אפילו לדובר ערבי אחד להיכנס לאולפן החגיגי שבנתה ברחבת הכנסת. 74 פאנליסטים הופיעו באולפן חדשות 12 לאורך יום הבחירות וביום שלמחרת, אף אחד מהם לא היה ערבי. וזאת, כאמור, כשחלק מהזמן הסוגיה המרכזית המנסרת בחלל האולפן - היתה חידת הקול הערבי.

באולפן של כאן 11 ובאולפן של רשת 13 המצב היה מעט יותר טוב, אך גם שם הייצוג של החברה הערבית לא התקרב לחלקה של החברה באוכלוסייה. זאת ועוד, הדוברים הערבים הבודדים שקיבלו את הרשות להיכנס לאולפנים החגיגיים של כאן 11 ורשת 13 מצאו את עצמם מופיעים בשעת לילה מאוחרת או בשעת בוקר מוקדמת. אף לא אחד מהם הופיע בשעות צפיית השיא, לא בערב הבחירות ולא ביום למחרת.

כעת, באדיבות אוזלת הידיים של המערכת הפוליטית שלנו, יש לערוצי הטלוויזיה המרכזיים הזדמנות שנייה - מבלי שיצטרכו לחכות ארבע שנים תמימות. חג הדמוקרטיה של בחירות 2019 קיבל מועד ב', ואיתו האולפנים החגיגיים. גם מחר, כמו באפריל, אחוזי ההצבעה בחברה הערבית צפויים להיות אחד הנושאים המרכזיים בסדר היום התקשורתי. האם הפעם יתקנו ערוצי החדשות המרכזיים את דרכם ויעניקו ביטוי הולם לנציגי חמישית מהאוכלוסייה?

* * *

פרויקט "נוכחים נפקדים" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם יפעת מחקרי מדיה