לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

"יש לנו בעיה רצינית עם הסיקור של החברה הערבית בכלל, ובפרט כשזה מגיע לתקופת בחירות. הסיקור הוא מאוד חלקי, הוא מדיר, וגם מוטה במידה רבה כי הוא לא מסקר את העשייה של הפוליטיקאים הערבים בצורה הוגנת", כך אמר עידן רינג מנהל שותף של המחלקה לחברה משותפת בעמותת סיכוי, בראיון שהעניק אתמול (15.9) לתוכניתו של אברי גלעד "השיח", שמשודרת בגלי-צה"ל.

רינג, שהוזמן לתוכנית כדי לדבר על סיקור הפוליטיקאים הערבים, הזכיר את "מדד הייצוג", המיזם המתמשך של עמותת סיכוי עם "העין השביעית", שבוחן את הסיקור והייצוג של האזרחים הערבים בתקשורת והוסיף כי לקראת הבחירות הושק פרוייקט עיתונאי נוסף בשם "נוכחים נפקדים", שמתמקד בסיקור הפוליטיקה והפוליטיקאים הערבים בישראל. להלן תמלול מעובד של הראיון.

"התמונה לא טובה", אמר רינג, "מתוך כלל סיקור הבחירות, אחוז הסיקור שמתעסק בפוליטיקאים הערבים ובסוגיות הערביות בשבועות האחרונים הוא בין 7%-8%, כלומר פחות מחצי האחוז שלהם באוכלוסייה" (החברה הערבית היא כ-20% מהאוכלוסיה בישראל).

"זו ביצה ותרנגולת, כיוון שאנחנו מסקרים את הפוליטיקאים הערבים בצורה מוטה, עוינת, הציבור תופס אותם כעוינים ואז יש סיבה לסקר אותם פחות"

גלעד שאל מדוע יש לתמוה על אחוזי סיקור שכאלה לאור העובדה שעבור מרבית הציבור היהודי נתפסת הרשימה-המשותפת כרשימה "עוינת למדינה". "זו ביצה ותרנגולת", השיב רינג. "כיוון שאנחנו מסקרים את הפוליטיקאים הערבים בצורה מוטה, עוינת, הציבור תופס אותם כעוינים ואז יש סיבה לסקר אותם פחות. אתה מרים לי להנחתה כי מה שאתה אומר משקף את הבעיה הגדולה ביותר של סיקור הפוליטיקאים הערבים. הסיקור של הח"כים הערבים שלילי, הוא מתמקד כמעט תמיד בהקשרים של הסכסוך והכיבוש, אבל אם אתה בודק את העשייה שלהם, את הצעות החוק שלהם, את המעורבות שלהם בכנסת והמהלכים שהם מקדמים, מסתבר שזה לא נכון. רק כ-3% מהצעות החוק שהם קידמו בקדנציה האחרונה עסקו בנושאים שקשורים לפלסטינים והתהליך המדיני, למרות שגם זה לגיטימי".

"אבל הצעות חוק אינן המדד הנכון להתייחס לסוגיה", אמר גלעד, "אלא הצהרות בתקשורת". רינג טען כי התקשורת רוצה לדבר עם חברי-הכנסת הערבים רק על נושאי הסכסוך הישראלי-פלסטיני אך גלעד טען כי כשח"כ עאידה תומא-סלימאן התראיינה אצלו היא זו שהעבירה את נושא הראיון מהר מאוד לכיבוש והוסיף כי משום כך "אני אחשוב טוב טוב לפני שאני אדבר איתה בפעם הבאה". "זה מצער מאוד", הגיב רינג. "התקשורת אמורה לשקף לצרכנים את החברה הישראלית".

"ראינו מקרים של ערוצים שדווקא שמו דגש על ייצוג של החברה הערבית וזה לא הבריח את הצופים. טלוויזיה מגוונת יכולה להיות מעניינת וצבעונית"

"אבל התקשורת מוטת רייטינג", טען גלעד והוסיף כי במדד זה רואים שכאשר מגיע ח"כ ערבי ומתחיל לדבר על הכיבוש הצופים נוטשים ולכן "משיקולי רווח והפסד לא נעשה את זה יותר". "אלה שיקולים של טלוויזיה מסחרית", אמר רינג, "ואני לא חושב שטלוויזיה מסחרית צריכה אך ורק על השיקול הזה לבסס את סדר היום שלה. אבל אני גם לא בטוח שזה נכון. ראינו מקרים של ערוצים שדווקא שמו דגש על ייצוג של החברה הערבית וזה לא הבריח את הצופים. טלוויזיה מגוונת יכולה להיות מעניינת וצבעונית. וזה בטח לא רלוונטי לגופי השידור הציבוריים".

"בסופו של דבר", הוסיף רינג, "התקשורת מפספסת פה משהו. היא מפספסת נתח משמעותי וחשוב של החברה בישראל. העובדה שהתקשורת כשמסקרת את הערבים זה בדרך כלל סיקור שלילי שקשור לכיבוש זו לא בחירה של החברה הערבית, זו בחירה של התקשורת. זה סדר יום של התקשורת כי היא חושבת שזה מה שיביא רייטינג, להתנגח בח"כים ערבים, לעמת אותם דווקא בשאלות על הכיבוש וטרור, במקום לדבר איתם על העשייה האמיתית והחברתית שלהם ולתת להם סיקור הוגן, בטח בתקופת בחירות שבה סיקור הימין הוא בעיקרו הסתה נגד ערבים".

* * *

פרויקט "נוכחים נפקדים" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם יפעת מחקרי מדיה