לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

יומיים לפי הבחירות תארח כרמיאל את צילומי הסטנדאפיסט מוחמד נעמה מדיר אלאסד שבצפון. נעמה, סטנדאפיסט ערבי שעושה סטנדאפ בעברית ולקהל יהודי, יצלם שם בפעם הראשונה מופע ל"נטפליקס" תחת הכותרת  "Muhammad Speaks Hebrew".

נעמה יופיע עם שני סטנדאפיסטים נוספים, מזרחי ואתיופי - עמית חשאי ושלמה בייבי בייבי - שכנראה גם להם יש מה להגיד בעברית. "חלק ניכר מההופעה יהיה סביב הבחירות ועל ביבי. הרי ביבי חביבי וגם טיבי", הוא מחייך, "זה יהיה מופע על יהודים ומה שביניהם, בעיקר הגזענות. גזענות ויחס מפלה מפריעים לכולנו, וביבי רוצה בסוף שנרד על הברכיים בכדי שנוכל לחזור להיות רצפים".

נעמה, שיחגוג בקרוב את יום הולדתו ה-30, הוא ככל הנראה הסטנדאפיסט הערבי הפעיל כיום, החל את הקריירה הקומית שלו כטבח ב"קאמל קומדי קלאב" (כי אחרי הכל אין כמו אוכל ערבי), ובשנת 2013 החל להופיע בערוץ הראשון בתוכנית האירוח של שמואל וילוז'ני ויעקב כהן "מחר שבת" ("למרות שלא היה לי קשר לשבת לא במישרין ולא בעקיפין"). כך התחיל הקהל הישראלי להיחשף להומור שלו, "כזה שצוחק על בית זרזיר, על מוצמוץ ועל דיר חנא. בקיצור, הערבי שמציג את החדשות של הערבים בדרך סאטירית".

מוחמד נעמה (צילום: יאיר שוקרון)

מוחמד נעמה (צילום: יאיר שוקרון)

אז בתקשורת העברית רוצים רק לצחוק על ערבים?

"לא, התקשורת העברית לא צוחקת וגם לא בוכה, הסיקור של המגזר הערבי בתקשורת הישראלית העברית מכסה את הצרות של המגזר - מעשי אלימות ורצח, ולפעמים גם את זה לא. ויש כמובן גם את כלי התקשורת הימניים במיוחד. הנה לפני כמה ימים ריקלין כתב באחד הציוצים שלו שהחברה הערבית בכללותה רצחנית, אלימה ושונאת. נו בחייאת, אני נראה לך כזה? ולבנאדם יש במה ויש קהל מאמינים. הדה-לגיטימציה והדה-הומניזציה שעושים לציבור שלם לא מתקבלים על הדעת".

בתקופת בחירות, איך אמירות כאלה משפיעות על מצביעים ערבים?

"לתקשורת יש השפעה על כל אזרח, לאו דווקא ערבי, בהחלטה אם להשתתף בהצבעה. מה שבטוח זה שלכולם האמירות האלה מציקות, אני משער שלחלק זה גורם מוטיבציית יתר להצבעה, ולחלק זה יעשה את האפקט ההפוך. אבל אני לא חושב שהבעיות של המצביע הערבי הן עם ריקלין או כלי תקשורת כזה או אחר, אלא עם חברי הכנסת הערבים שאיבדו את האמון של המצביע הערבי בגלל ההתנהלות שלהם. לפחות את האמון שלי".

מה לגבי העיתונות בערבית?

"העיתונות הערבית, שכמעט לא קיימת, היא בחלקה הגדול עיתונות מגויסת או מוטה פוליטית. לכל חבר כנסת יש כלי תקשורת הסר למרותו - נו, כולם למדו את העבודה מביבי, גם להם מגיע... היום, כדי להבין מה קורה באמת, אני קורא את אותה ידיעה בכמה מקומות בכדי להיות בטוח מה נכון ומה לא. התפקיד של העיתונות לסקר ולבקר ולהביא את האמת, ואת זה העיתונות הערבית לא עושה".

"יש לי להגיד להם דבר אחד", אומר נעמה כשהוא נשאל איזה מסר היה רוצה להעביר לעורכים בעיתונות הישראלית בערבית, "אם הייתי רוצה לשמוע את העצה שלך הייתי מזמין אותך לכוס קפה, שומע את מה שיש לך להגיד - אבל בסוף אתה משלם את החשבון".

ולעורכים בתקשורת הישראלית בעברית?

"אולי נתחיל בדבר אחד קטן - שבכל כלי תקשורת יהיה ערבי מחמד, פוראת [נסאר, כתב חדשות 12] הוא חבר ואח, מדהים ומוכשר, אבל צריך עוד. ותתחילו לסקר דברים חיוביים בחברה הערבית, מי שצריך עזרה אני מוכן לעזור בשמחה ולחבר אותו לאנשים מאד מעניינים ומצליחים בחברה הערבית. ערבים הם יוצרים ששווה לחקור אותם ויכולים להיות מושא סיקור מעניין, ותבואו לכרמיאל יהיה פיצוץ".

* * *

פרויקט "נוכחים נפקדים" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם יפעת מחקרי מדיה