בשבוע שעבר (16-22.6) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-3,100 דוברים, מתוכם רק 112 היו ערבים (כ-3.6%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

כלי התקשורת מהזרם המרכזי במדינת ישראל אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים. העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

לדברי חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה, העלייה היחסית שנרשמה בשיעור הייצוג של החברה הערבית בתקשורת הישראלית בשבוע שעבר לעומת השבוע שקדם לו נובעת מסיקור פרשת האונס בבנימין מחד ושחרור דלאל דאוד מאידך.

בראש טבלת התוכניות שתי תוכניות טלוויזיה מגזיניות, "שישי עם אילה חסון" של חדשות 13 ו"חדשות סוף השבוע" של חדשות 12. ב"שישי עם אילה חסון", שעורכת גילי ברוש, נכללה בין היתר כתבתו של דורון הרמן על ההחלטה של תושבי נצרת-עילית להחליף את שם העיר לנוף-הגליל. בסך הכל הופיעו במהדורה שבעה דוברים ערבים, כ-31.8% מכלל הדוברים בשבוע ממוצע.

ב"חדשות סוף השבוע", שהגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר ואליק מרגלית נכללה כתבתה של רותי שילוני על שחרורה של דלאל דאוד, שריצתה 18 שנות מאסר בגין רצח בעלה המתעלל. בסך הכל נכללו בתוכנית שלושה דוברים ערבים, שהם כ-20% מכלל הדוברים בתוכנית בשבוע ממוצע.

למקום השלישי הגיעו יחדיו "פגוש את העיתונות" של חדשות 12 ו"רינו צרור" של גלי-צה"ל. ב"פגוש את העיתונות", שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין, נערך בשבוע שעבר ראיון עם ח"כ איימן עודה, יו"ר חד"ש. בנוסף, התוכנית כללה קדימון לכתבה על דלאל דאוד, ששודרה בהמשך הערב ב"חדשות סוף השבוע". שני הדוברים הללו הביאו את שיעור הייצוג ב"פגוש את העיתונות" ל-15.4%. הפעם האחרונה שבה הופיע דובר ערבי ב"פגוש את העיתונות" עד השבוע שעבר היתה בתחילת אפריל.

התוכנית של רינו צרור ב"גלי-צה"ל", לעומת זאת, מקפידה לשלב דוברים מהחברה הערבית באופן שוטף. בשבוע שעבר השתתפו בתוכנית, שעורך מירון ששון, ארבעה דוברים. כיוון שמספר כלל הדוברים בשבוע ממוצע עומד על 26, הללו היוו שיעור ייצוג של 15.4%.

מתוך 23 התוכניות המרכזיות שנכללות במעקב השבועי, רק בתוכנית אחת הדירו בשבוע שעבר את החברה הערבית באופן מוחלט (מדד הייצוג, יש לציין, מתייחס לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והגדה המערבית אינם נספרים): "קלמן וסג"ל" של כאן 11, שמגישים קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל ועורך נתנאל בן-שושן.

זהו השבוע הרביעי ברציפות שבו "קלמן וסג"ל" אינה נותנת ביטוי כלשהו לדוברים מהחברה הערבית בישראל. בסך הכל הופיעו בארבעת השבועות הללו כ-150 דוברים בתוכנית. אף לא אחד מהם היה ערבי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה