בשבוע שעבר (10-16.3) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-3,100 דוברים, מתוכם רק 85 היו ערבים (כ-2.7%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

ערוץ כאן 11 של תאגיד השידור המשיך לבלוט לטובה גם בשבוע שעבר, והגיע לשיעור ייצוג של 4.9%. מתוך כ-500 דוברים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ, 25 היו ערבים.

בראש טבלת התוכניות ניצבת "חדשות השבוע", מגזין האקטואליה השבועי של כאן 11, שהגיש דב גיל-הר וערך מוטי פרנג'י. בתוכנית נכללה כתבה שהכין אורי לוי על המפלגות הערביות. בסך הכל הופיעו בתוכנית חמישה דוברים ערבים, וכיוון שממוצע כלל הדוברים בתוכנית עומד על 37, שיעור הייצוג שלה הגיע לכ-13.5%.

במקום השני ניצבת תוכניתו של רינו צרור, המשודרת בגלי-צה"ל. התוכנית, שערך מירון ששון, כוללת מדי שבוע בממוצע 26 דוברים. בשבוע שעבר שלושה מתוכם היו ערבים, כך ששיעור הייצוג הגיע לכ-11.5%. זהו שיעור גבוה במיוחד אם לוקחים בחשבון ש"רינו צרור" היא תוכנית רדיו, מדיום שבו במרבית האייטמים משתתף רק מרואיין אחד. במקום השלישי מדורגת עוד תוכנית של כאן 11, הפעם "חדשות הערב", המהדורה המרכזית של הערוץ בהגשת דוריה למפל ובעריכת עילי לוין, שהגיעה לשיעור ייצוג של כ-8.4%.

בתחתית הטבלה ניצבות שבע תוכניות שבשבוע שעבר הדירו לחלוטין את החברה הערבית: "פגוש את העיתונות" של קשת 12, בהגשת רינה מצליח ובעריכת דן דובין; "המטה המרכזי" של רשת 13, בהגשת אילה חסון ובעריכת הדס ריבק; "חדשות סוף השבוע" של קשת 12, בהגשת דנה ויס ובעריכת אליק מרגלית וגידי ויניש; "המגזין" של רשת 13, בהגשת אושרת קוטלר ובעריכת ניר בכר; "מה בוער" של גלי-צה"ל, בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי; ו"נכון להבוקר", אף היא של גלי-צה"ל, בהגשת ישי שנרב ובעריכת הדר איזק.

יצוין כי "המטה המכרזי" של רשת 13 לא כללה אפילו דובר ערבי אחד מאז תחילת השנה. למעשה, התוכנית הפוליטית המרכזית של רשת 13 לא כללה אף ערבי מאז התוכנית ששודרה ב-8 בדצמבר 2018. כזכור, אנו בתקופת בחירות.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה