בשבוע שעבר (3-9.3) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-3,100 דוברים, מתוכם רק 96 היו ערבים (כ-3.1%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג.

המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

שני הערוצים של תאגיד השידור הישראלי, כאן ב' וכאן 11, בלטו לטובה בשבוע שעבר, עם שיעורי ייצוג של 5.3% ו-5.1% בהתאמה. בכאן ב', יש לציין, הגיעו להישג הנאה בין היתר בזכות התוכנית "כאן צפון" שמגיש חן ביאר ועורך עתאמנה והבי. ביאר, שהשתתף לאחרונה בכנס מדד הייצוג, שיתף בתוכניתו האחרונה ארבעה דוברים ערבים: עו"ד מוחמד מג'אדלה, שמייצג נער בן 15 מוואדי ערה שנפצע בתאונת עבודה; ד"ר רוברט אסחאק מהטכניון, שפיתח אפליקציה לשיתוף נסיעות המיועדת לשימוש נשים בחברה הערבית; והיב חביש, שהוכרז על ידי ביהמ"ש כראש מועצת ירכא, וסעיד אבו שקרה, אחיו של האמן ווליד אבו שקרה שהלך לעולמו.

שתי התוכניות שהגיעו לראש הטבלה הן תוכניות רדיו, מקרה נדיר במדד, שכן במדיום הטלוויזיוני נפוץ יותר לכלול באייטם אחד כמה וכמה דוברים.

"מה בוער" של גלי צה"ל הגיעה למקום הראשון עם שיעור ייצוג של כ-11.5%. התוכנית, שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי, היא ההוכחה שמערכת נחושה יכולה לקבוע סדר יום לעצמה גם בתחנה שבה מרבית תוכניות החדשות והאקטואליה מדירות את החברה הערבית כמעט לחלוטין. "הבוקר הזה" של כאן ב', שמגיש אריה גולן ועורך ינון סרוסי, הגיעה למקום השני עם הישג נאה בפני עצמו של 9.1%.

במקום השלישי ניצבת "חדשות הערב", המהדורה המרכזית של ערוץ כאן 11 בהגשת דוריה למפל ובעריכת עילי לוין. מהדורה זו נהנתה גם בשבוע שעבר מהפינה "קול איסראיל" של ערן זינגר, המוקדשת לעיסוק בחברה הערבית בישראל.

בתחתית הטבלה שבע תוכניות שהדירו לחלוטין את החברה הערבית: "שישי עם אילה חסון", "המטה המרכזי", אף היא בהגשת אילה חסון, ו"המגזין" בהגשת אושרת קוטלר, כולם של חדשות 13; "חדשות סוף השבוע" עם דנה ויס בחדשות 12; "חדשות השבוע" עם ירון דקל בכאן 11; "רינו צרור" בגלי צה"ל; ו"קלמן ליברמן", עם קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן בכאן ב'.

"המטה המרכזי", יש לציין לרעתה, היא התוכנית היחידה מבין תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות, שלא שילבה אפילו דובר ערבי אחד מאז תחילת השנה.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה