השר אביגדור ליברמן דרש מסגנו לשעבר, דני איילון, להפסיק לערוך בירור בנוגע להתנהלות מפוקפקת של אתר החדשות "יזרוס" – כך טוען איילון במסגרת ההליכים המשפטיים ב"פרשת ישראל-ביתנו". אתר האינטרנט הישראלי בשפה הרוסית, שאנשיו ניהלו מערכת יחסים מסועפת עם אנשי המפלגה, היה לטענת המשטרה והפרקליטות מכשיר להלבנת כספים ולקבלת כספי שוחד עבור ישראל-ביתנו – טענה שמתבררת בימים אלה במסגרת משפטה של סגנית שר הפנים לשעבר פאינה קירשנבאום.

איילון אמור היה להעיד בשבוע שעבר בפני בית-המשפט המחוזי בתל-אביב, אך לא התייצב לדיון בטענה שלקה בהרעלת קיבה. היתה זו הפעם השנייה שבה נמנע איילון מלהתייצב בבית-המשפט, מעשה שהוביל את השופט, ירון לוי, לשקול לזמנו בכפייה באמצעות צו. ואולם, אתמול (15.4) הודיעה הפרקליטות כי היא מוותרת על זימונו – והגישה במקום זה מסמך ובו שורה של עובדות מטעמו של סגן השר לשעבר.

אחד המקרים המתוארים במסמך אירע בשנת 2011. ליברמן כיהן אז כשר החוץ בממשלת נתניהו השנייה, ואיילון, עמיתו למפלגת ישראל-ביתנו, כיהן כסגנו. לפי המסמך, במחצית השנייה של אותה שנה פנה אל איילון דאוד גודובסקי, ראש אגף הארגון במפלגה ויד ימינה של קירשנבאום, שהודה והורשע לאחרונה בלקיחת שוחד ובהלבנת הון. גודובסקי, נטען במסמך שהגישה הפרקליטות, ביקש מאיילון להיפגש עם בעלי "יזרוס" כדי לקדם "שיתוף פעולה" בין הצדדים.

בעקבות בקשת העסקן המפלגתי נפגש איילון עם מיכאל פלקוב, מייסד האתר ובעל השליטה בו, ולאחר מכן הנחה את ראש המטה שלו, קלרינה שפיץ, להמשיך את הקשר עם "יזרוס". "שפיץ דיווחה לאיילון כי היא עמדה בקשר עם סגנו של פלקוב, אלכס גולדנשטיין, אשר העביר לה הצעת מחיר שלפיה תמורת תשלום בסך 15 אלף שקל יתורגמו סרטוני הסברה של איילון לשפה הרוסית, יתפרסמו ראיונות של איילון ל'יזרוס' ובאנרים", נכתב במסמך שהגישה הפרקליטות לבית-המשפט.

שר הביטחון ויו"ר ישראל-ביתנו, אביגדור ליברמן (צילום: באסל עווידאת)

שר הביטחון ויו"ר ישראל-ביתנו, אביגדור ליברמן (צילום: באסל עווידאת)

ההצעה לשלם עבור ראיונות עוררה אי-נחת בלשכת השר. איילון הורה לשפיץ לדחות אותה, ו"לברר יותר על האתר". "שפיץ הציעה שהיא תדבר עם אלי ברדנשטיין, שהיה הכתב המדיני של עיתון 'מעריב' והכיר היטב את התקשורת במגזר הרוסי", נכתב במסמך. "בהמשך אכן פנתה שפיץ לברדנשטיין, שאמר לה, לדבריה, כי הוא מכיר את האתר, שמדובר באנשים טובים, והמליץ עליהם. כעבור יום-יומיים, לאחר השיחה כאמור בין איילון לשפיץ, קיבל איילון שיחת טלפון מליברמן, אשר שאל בזעם מדוע שפיץ מבררת על 'יזרוס' ודרש להפסיק את הבירורים באופן מיידי. איילון סיפר על השיחה לשפיץ והנחה אותה להמשיך לפעול ללא פחד".

בתצהיר שהגישה במסגרת הליך משפטי אחר כתבה שפיץ כי כששוחחה שוב עם ברדנשטיין, כתב "מעריב" דאז, הוא הודה באוזניה שסיפר על פנייתה לסגן עורך "יזרוס". גם שפיץ זוכרת את שיחת הנזיפה של ליברמן – לדבריה, השר מחה על כך שהיא "שואלת שאלות" על אנשי "יזרוס". המשא-ומתן על חבילת הפרסום נמשך זמן מה לאחר מכן, אך לדברי איילון ושפיץ הוא לא הבשיל לכדי עסקה.

ב-2015, כחצי שנה לאחר שחקירת "פרשת ישראל-ביתנו" הפכה גלויה, נמכרה פעילות האתר לקבוצת "ידיעות אחרונות". ביוני 2017, כחודשיים לפני תחילת משפטיהם של הנאשמים המרכזיים, נסגר אתר "יזרוס" וכל תכניו נמחקו מהרשת ללא הסבר. בקבוצת התקשורת של משפחת מוזס סירבו בעבר להשיב לשאלות "העין השביעית" בנושא.

מהאזנות סתר שבוצעו לאנשי "יזרוס" עולה כי הם הקפידו להתייחס לאביגדור ליברמן בשמות קוד דוגמת "המנהל", "הבוס" ו"פרעה", וכי השר העביר הנחיות לגבי פרסומים שעלו באתר

ליברמן, כיום שר הביטחון, לא חשוד או נאשם ב"פרשת ישראל-ביתנו", וגם לא נחקר במסגרתה. עם זאת, כמי ששולט במפלגה ביד רמה שמו צץ שוב ושוב לאורך החקירה וההליך המשפטי. מהאזנות סתר שבוצעו לאנשי "יזרוס" עולה כי הם הקפידו להתייחס לליברמן בשמות קוד דוגמת "המנהל", "הבוס" ו"פרעה", וכי ליברמן העביר הנחיות לגבי פרסומים שעלו באתר.

אלכסנדר קוגן, שכיהן כסגן עורך האתר, אף סיפר בבית-המשפט שליברמן ביקש מ"יזרוס" לשכור ככותב קבוע את זאב בן-אריה, השגריר לשעבר שמסר לשר מידע סודי על החקירות הפליליות נגדו. טענותיהם של איילון ושפיץ על כך שליברמן דרש בתוקף "להפסיק את הבירורים" בנוגע ל"יזרוס" מוסיפות נדבך נוסף למערכת היחסים המיוחדת בין השר לאתר.

אביגדור ליברמן בחר שלא להתייחס לתוכן טענותיו של דני איילון. אריה וישנבצקי, דובר מפלגת ישראל-ביתנו, מסר בשם המפלגה כי "בית-המשפט כבר אמר את דברו על מידת אמינותו של דני איילון".

* * *

לעיון במסמך שהגישה הפרקליטות לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב

להורדת הקובץ (PDF, 2.21MB)

תמלילי האזנות הסתר והמסמכים שהוצגו במסגרת משפטם של פאינה קירשנבאום ודאוד גודובסקי זמינים לעיון והורדה בגנזך, מדור חופש המידע של "העין השביעית" ועמותת הצלחה