הייתי מסוכסכת עם מערכת אתר "יזרוס", ובכלל לא הוריתי להפנות לשם תקציבים – זהו קו ההגנה של פאינה קירשנבאום, סגנית שר הפנים לשעבר והנאשמת הבכירה בפרשת השחיתות במפלגת ישראל-ביתנו. בין שורת העבירות שמפורטות בכתב האישום של קירשנבאום, שכוללות לקיחת שוחד, הלבנת הון ומרמה והפרת אמונים, כלולה גם הקביעה כי בזמן כהונתה הורתה לגופים שונים להזרים תקציבי פרסום גדולים לאתר "יזרוס", ששירת אותה ואת מפלגתה.

חוט השני של "פרשת ישראל-ביתנו" הוא הטענה שלפיה בכירי מפלגתו של אביגדור ליברמן מצאו דרך ליטול לכיסיהם נתחים נכבדים מתוך הכספים הקואליציוניים – כסף ציבורי שכל מפלגה מקבלת כדי להפנות למטרות ציבוריות לפי בחירתה. לפי המשטרה והפרקליטות, בישראל-ביתנו העבירו את תקציבי המיליונים לגופים שונים – ובתמורה ביקשו מהגופים הללו להחזיר להם נתחים מהכסף ב"דרכים יצירתיות", כך שישמשו לטובת הנאשמים והמפלגה.

על-פי כתב האישום שהוגש נגד קירשנבאום, קרוב ל-400 אלף שקל שהועברו כך לשני גופים מוניציפליים הגיעו בסופו של דבר לחשבון הבנק של "יזרוס", אתר הבית הלא-רשמי של מפלגת ישראל-ביתנו. המפלגה עצמה הזרימה לאתר כספי פרסום במהלך מערכות הבחירות, ואף העסיקה את אנשי "יזרוס" במסגרת הקמפיין. קירשנבאום, מתוקף תפקידה כמזכ"לית המפלגה, חתמה אישית על חלק מההסכמים שנכרתו עם "יזרוס".

בדיון שהתקיים שלשום (3.4) בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב ניסתה קירשנבאום להרחיק את עצמה מ"יזרוס", ואף טענה כי בינה ובין האתר התגלע סכסוך. לטענתה, אנשי "יזרוס" פרסמו ידיעות שגויות שהציגו אותה באור שלילי, והסיבה לכך היא דווקא תקציבי פרסום נמוכים מדי שכביכול קיבלו ממפלגת ישראל-ביתנו. "אני חושבת שבגלל שלא נתתי להם מספיק כסף, הוא ירד עלי", אמרה על עורך האתר, אלכסנדר גולדנשטיין. בכתב האישום, מנגד, נטען כי לקירשנבאום היו "אינטרסים פוליטיים ואישיים" ב"יזרוס", ולכן ניסתה להיטיב עם האתר.

פאינה קירשנבאום: "יש לי פרסומים של 60–70 הופעות לפחות בחודש, אז אני צריכה את 'יזרוס'? ובגלל זה אני צריכה לפתור את הבעיה הכלכלית שלהם או לנצל – לנצל! – את החולשה הכלכלית שלהם? בשביל לדחוף איזה כתבה ב'יזרוס'? זה חשוב, אבל לא במחיר הזה"

לטענת קירשנבאום, רוב המגעים עם "יזרוס" בוצעו בידי מקורבה דאוד גודובסקי, ראש אגף הארגון בישראל-ביתנו לשעבר, שכבר הודה והורשע בלקיחת שוחד במסגרת עסקת טיעון. עו"ד מאור אבן-חן מהמחלקה הכלכלית של פרקליטות המדינה, ראש צוות התביעה, חקר אותה על כך: "היית פונה מדי פעם ל'יזרוס' כדי שיפרסמו כתבות על הפעילות שלך?".

"אני מעולם לא פניתי ל'יזרוס' כדי שיפרסמו את הכתבות שלי", השיבה קירשנבאום. "מי שטיפל בתרגום שלי לרוסית זה היה דאוד". לדבריה, היא אפילו לא הורתה לגודובסקי לפנות בשמה לאנשי האתר. "אני לא הייתי שולחת אותו. כאחראי על הדוברות הוא גם היה יוזם", טענה.

"לימים היחסים ביני לבין 'יזרוס' נהיו קשים מאוד", הוסיפה קירשנבאום. "הם כתבו עלי דברים שלא היה לי נעים שהם כתבו", טענה. לדבריה, במקרה אחד פורסמה ב"יזרוס" כתבה ביקורתית על כך שדווקא כשבמשרד הפנים מכהנת סגנית שר דוברת רוסית, למשרד אין דף אינטרנט בשפה הרוסית. קירשנבאום טענה שהבעיה שלה לא היתה רק הביקורת – אלא שהידיעה היתה שקרית: לדבריה, שבוע לפני פרסום הכתבה העלה משרד הפנים לרשת דף ברוסית. המקרה הזה ודומיו היו לטענתה הסיבה לכך שהעדיפה לא לבוא במגע ישיר עם "יזרוס".

"המציאות משנה אותנו"

במסגרת חקירת "פרשת ישראל-ביתנו" ביצעה המשטרה האזנות סתר לשיחות טלפון שקיים דאוד גודובסקי עם אנשי "יזרוס". גודובסקי הוקלט כשהוא מתדרך את סגן עורך האתר, אלכסנדר קוגן, ומבקש ממנו לתקן ולמחוק תכנים עיתונאיים. בשיחה שתוכנה נחשף לראשונה באתר "העין השביעית" סיפר סגן העורך לגודובסקי כי האתר החל להעסיק כותב מעורר עניין: זאב בן-אריה, שגריר ישראל בבלארוס לשעבר שהעביר לאביגדור ליברמן מידע על חקירה סמויה בעניינו, פרשה בשלה הועמד ליברמן למשפט אך זוכה לאחר שבן-אריה שינה את גרסתו. לטענת סגן העורך, ליברמן הוא זה שביקש מ"יזרוס" להעסיק את בן-אריה.

בהאזנת סתר, כשסגן עורך "יזרוס" התבקש למנות את הגורמים שיכולים לבקש מהאתר לא לפרסם מידע כלשהו, הוא מנה את שמותיהם של פאינה קירשנבאום ודאוד גודובסקי, וגם אדם שאותו כינה "החשוב" – שם קוד שייתכן שמשמעותו היא אביגדור ליברמן

בשיחה אחרת, קוגן מנה את הגורמים שלדבריו יכולים לבקש מ"יזרוס" לא לפרסם מידע שמגיע לידי האתר. הוא מנה את שמותיהם של גודובסקי ושל קירשנבאום, והזכיר גם אדם שאותו כינה "החשוב" – שם קוד שייתכן שמשמעותו היא אביגדור ליברמן.

בדיון שלשום ביקש עו"ד אבן-חן מקירשנבאום להתייחס למקרים שבהם גודובסקי דרש מ"יזרוס" לתקן כתבות שבהם הוזכרה הנאשמת. "זאת פרקטיקה מקובלת ביותר. ולא רק בתקשורת הרוסית, גם בתקשורת בעברית, כשכותבים איזה כתבה והפרטים לא נכונים", השיבה קירשנבאום, והוסיפה התייחסות לדיווחים על דיון שבו העידה מוקדם יותר השבוע: "אני אתמול, אם הייתי יכולה, גם הייתי עושה את התיקונים האלה – אבל אני כבר לא בשלב הזה, לא אכפת לי. משתנים בחיים. המציאות משנה אותנו". את נסיונותיו של גודובסקי לגרום ל"יזרוס" לפרסם כתבות חיוביות עליה הגדירה קירשנבאום כחלק מתפקידו של האיש.

בהמשך הדיון הקשה עליה עו"ד אבן-חן בהקשר הזה: הוא ציין כי באחת מהאזנות הסתר לשיחות התכופות בין גודובסקי לקוגן נמתח קו ישיר בין תיקון כתבה לתמיכה כספית. "זה בסדר שגודובסקי מאיים עליו שאם הוא לא יתקן את הכתבה, שיחפש כסף במקום אחר?", חקר התובע.

"אולי זה לא בסדר, אבל אני לא גודובסקי", השיבה קירשנבאום. "אני לא משתמשת בשיטות האלה. אם זאת שיטה של גודובסקי, אולי הוא ייתן על זה את הדין. אני לא איימתי, לא דיברתי, זו לא שיחה ביני ובינו. אני לא יודעת מה גודובסקי ממציא, גודובסקי היה יכול להגיד שהוא יערוף לו את הראש. הוא התכוון לזה? הוא עשה את זה?".

דאוד גודובסקי ופאינה קירשנבאום בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב, 19.3.2018 (צילום: פלאש 90)

דאוד גודובסקי ופאינה קירשנבאום בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב, בשנה שעברה (צילום: פלאש 90)

קירשנבאום גם התבקשה להשיב לשאלות על הקשרים הכלכליים בין המפלגה לאתר. "אתר 'יזרוס' היה מצוי תמיד בקשיים כלכליים. נכון?", שאל אותה התובע. "לא תמיד", השיבה, "בתקופה של פלקוב (מיכאל פלקוב, העורך המייסד; א"ב) האתר פרח והיה בסדר. כשפלקוב עזב, באמת התחילו יותר קשיים, כי כנראה לא הצליחו לגייס פרסומים כמו שצריך. הם כל הזמן באו והתלוננו לי, אמרו שאין להם כסף".

לטענת קירשנבאום, המפלגה לא יכלה לסייע לאתר באמצעות תקציבי פרסום, למעט בתקופת מערכות הבחירות, אז הפך "יזרוס" לפלטפורמת פרסום מבוקשת. "באיזשהו שלב אמרתי שצריך שמישהו יקנה אותם. התקשרתי לדאוד ואמרתי לו בצחוק: 'תקשיב, אולי נקנה את האתר הזה'. הרי ברור שאני לא יכולה לקנות אתר, גם אין לי מה לעשות איתו".

קירשנבאום לא רק התלוצצה, כפי שהיא מתארת זאת, על האפשרות ש"יזרוס" יעבור ידיים, היא גם ניסתה לחבר בין בעלי האתר לרוכש פוטנציאלי: היא פנתה לאלכס קלויצקי, איש פרסום המתמחה בתקשורת בשפה הרוסית, והציעה לו לרכוש את האתר. "היה נראה לי טבעי שהם יתחברו ושהוא יקנה אותם ויהפוך לבעלים", אמרה, אך ציינה שקלויצקי לא היה מעוניין ב"יזרוס", ובכך באה היוזמה אל סופה.

"את ניצלת את התלות שלהם בפרסומות כדי להשפיע על הדרך שבה הם כותבים עלייך", הטיח בה עו"ד אבן-חן.

"הולך לשם כסף אינסופי... זה דורש הזרמה קבועה. לפי מה שאני מבין הפרסום לא מכסה את זה", אמר גודובסקי על "יזרוס" בשיחה עם קירשנבאום שהוקלטה על-ידי חוקרי המשטרה. בדיון שלשום טענה קירשנבאום כי אינה יודעת על מה דיבר ולמה התכוון

"אתה... זאת לא הפעם הראשונה שאתה מעוות את המציאות", השיבה קירשנבאום. "מעולם לא ניצלתי. כבר הראיתי לכם את הפרסומים שלי מ'יפעת', אני יכולה להוציא פרסומים מכל השנים שהייתי – יש לי פרסומים של 60–70 הופעות לפחות בחודש. אז אני צריכה את 'יזרוס'? ובגלל זה אני צריכה לפתור את הבעיה הכלכלית שלהם או לנצל – לנצל! – את החולשה הכלכלית שלהם? בשביל לדחוף איזה כתבה ב'יזרוס'? זה חשוב, אבל לא במחיר הזה".

החוקרים הקליטו גם שיחות טלפון שקיימו קירשנבאום וגודובסקי. באחת מהן מתייחסת סגנית השר דאז לבקשות הכספים מצד "יזרוס": "הוא בא אלי רק כשהוא צריך כסף", היא אומרת על אחד מאנשי האתר, ככל הנראה העורך גולדנשטיין. כשהתבקשה להתייחס לציטוט בבית-המשפט, הסבירה: "הוא בא אלי כל פעם שהוא היה צריך כסף, כדי שאעשה פרסומים אצלו באתר".

בהמשך התבקשה קירשנבאום להגיב לאמירה של גודובסקי מתוך אחד מתמלילי האזנות הסתר: "הולך לשם כסף אינסופי... זה דורש הזרמה קבועה. לפי מה שאני מבין הפרסום לא מכסה את זה". אף שגודובסקי אמר את הדברים הללו בשיחה עם קירשנבאום, בדיון שלשום היא טענה כי אינה יודעת על מה דיבר ולמה התכוון.

במסמך שמתעד שיחה מספטמבר 2014, שבה מביעה קירשנבאום מורת רוח מעורך "יזרוס", היא אומרת לגודובסקי כך: "אתה יכול גם למסור להם שהם לא יראו אצלי יותר גרוש, נגמרו החיים הטובים האלה". כשנשאלה על כך במשפט השיבה שהיא לא ממש יודעת למה התכוונה בדבריה, והעריכה שהם נאמרו בעידנא דריתחא.

"מה זה אומר 'נגמרו החיים הטובים האלה'?", התעקש עו"ד אבן-חן. "אני פה מתכוונת שאני לא אתן לו כסף בזמן הבחירות, זה ברור שזה מה שאני מתכוונת", השיבה קירשנבאום. "הוא עבד אצלי בכל מערכות הבחירות, מערכות מוניציפליות, מערכות לכנסת – כל המערכות. אמרתי את זה ברגע של כעס ועצבים, ואני מאמינה שבאותו רגע גם התכוונתי שאני לא אתן לו את הכסף". לדבריה, אם בסופו של דבר היתה מתבקשת לרכוש פרסום מ"יזרוס" כחלק מקמפיין הבחירות – היא לא באמת היתה יכולה למנוע זאת.

"לא נתתי הנחיה, מעולם לא קיבלתי שקל"

קירשנבאום הכחישה גם שתי טענות על "יזרוס" שעומדות בבסיס אישומי השוחד שעמם היא מתמודדת: לטענת התביעה, קירשנבאום הזרימה כספים קואליציוניים של ישראל-ביתנו למועצה האזורית מגילות ולחברה המרכזית לפיתוח השומרון, ודרשה שחלק מהכסף יועבר לידי "יזרוס".

"גרשון מסיקה עמד פה על הדוכן ואמר שלא אני הבאתי את 'יזרוס' לשומרון – זה עד מדינה שלכם אמר את זה. אני לא הבאתי את זה. לדעתי זה גם לא בכתב אישום", אמרה קירשנבאום. כפי שקרה בדיון שהתקיים יומיים קודם לכן, זכרונה של הנאשמת בגד בה: לפי כתב האישום, היא דווקא כן הפנתה את אנשי "יזרוס" לעד המדינה מסיקה בעת שכיהן כראש המועצה האזורית שומרון, "כדי שהאתר יקבל לידו חלק מהתשלום עליו סוכם" – כ-157 אלף שקל.

עד המדינה מרדכי (מוצי) דהמן, ראש מועצת מגילות לשעבר (צילום: מרים אלסטר)

עד המדינה מרדכי (מוצי) דהמן, ראש מועצת מגילות לשעבר (צילום: מרים אלסטר)

בדומה למסיקה, גם ראש מועצת מגילות לשעבר, מרדכי (מוצי) דהמן, חתם על הסכם עד מדינה. בעדות ממרץ 2018 סיפר דהמן כיצד התבקש להעביר ל"יזרוס" נתח מהכספים הקואליציוניים שקיבלה המועצה מישראל-ביתנו: לדבריו, בפגישה עם הלוביסט ישראל יהושע (מנאשמי הפרשה) אמר לו הלוביסט שמועצת מגילות עומדת לקבל 3 מיליון שקל מישראל-ביתנו – ושבתמורה לכסף יהיה עליו להפריש לטובת המפלגה 500 אלף שקל. מתוך סכום זה, טען דהמן, 240 אלף שקל היו מיועדים ל"יזרוס" – והשאר נועדו להישמר בצד "לטובת פאינה".

דהמן טען שלא היה לו כל צורך ברכישת שירותי פרסום מ"יזרוס", ושבתמורה לכמעט רבע מיליון השקלים שהעביר לאתר הוא קיבל פרסום ששוויו מוערך בכ-15 אלף שקל בלבד. הוא אף סיפר שגזבר המועצה ביקש להרחיק את העסקה מהרשות המקומית – ולכן הועבר הכסף לאתר דרך חברה מקומית, "תיירות קומראן". "שום דבר לא היה אמיתי, והכל היה פיקטיבי", סיכם עד המדינה.

בדיון שלשום אישרה קירשנבאום כי שוחחה עם הלוביסט ישראל יהושע על "יזרוס" ומועצת מגילות. "אני לא דיברתי, לא נתתי הנחיה, מעולם לא קיבלתי שקל", טענה. "הדבר היחיד שעשיתי היה שאמרתי לישראל יהושע שלדעתי מוצי חוטא למטרה אם הוא לא מפרסם לציבור דוברי רוסית. ומכיוון שברוסיה לא יוצאת עיתונות ישראלית – אבל כן קוראים אתרים ישראליים ברוסית – אמרתי לו שלדעתי האתר המתאים ביותר זה 'יזרוס'. זה מה שאמרתי".

התובע, עו"ד אבן-חן, אמר לקירשנבאום שלפי עדותו של מוצי דהמן, ישראל יהושע הנחה אותו להעלות את הסכום החודשי שמשלמת המועצה ל"יזרוס" – הנחיה שכביכול הגיעה ממנה. "דהמן אמר הרבה דברים שאין ביניהם קשר למציאות", השיבה קירשנבאום. "אתה בעצמך ראית איך במשך העדות שלו הוא שינה אותה מפעם לפעם".

"אני גם מנהלת את ynet?", התרעמה קירשנבאום. "תכף תגיד שאני גם נתתי פרסומים ל-ynet בשביל שהם יקנו את 'יזרוס'. אני כבר לא יודעת איך אתה חושב על דברים", הוסיפה, ולמען הפרוטוקול, שאינו משקף נימות דיבור, מיהרה להבהיר: "סתם, בצחוק, בצחוק, בצחוק"

"מה קורה היום עם 'יזרוס'?", שאל עו"ד אבן-חן בהמשך הדיון.

"הוא נמכר ל-ynet. כנראה שהקושי שלהם הביא אותם לסגירה. גם על זה אני אחראית?", השיבה קירשנבאום. "אם ynet קנו אותם, סימן שהם היו אתר טוב, אחרת לא היו קונים אותם".

"אז למה הורידו אותם?", שאל עו"ד אבן-חן.

"אני גם מנהלת את ynet? תכף תגיד שאני גם נתתי פרסומים ל-ynet בשביל שהם יקנו את 'יזרוס'. אני כבר לא יודעת איך אתה חושב על דברים", התרעמה קירשנבאום, ולמען הפרוטוקול, שאינו משקף נימות דיבור, מיהרה להבהיר: "סתם, בצחוק, בצחוק, בצחוק".

האמירה המרירה של קירשנבאום הזכירה את אחד האישומים האחרים שמפניהם היא מתגוננת. על-פי כתב האישום, חלק מהשוחד שלקחה ניתן לה בצורת קניית סיקור ב-ynet: כתבה ושידור של כנס שהובילה, וטור דעה בחתימתה. כמו במקרה של מועצת מגילות והחברה לפיתוח השומרון, גם כאן הגוף ששילם על התוכן קיבל מיליוני שקלים כחלק מהכספים הקואליציוניים של ישראל-ביתנו – עמותת איילים.

אחד מראשי איילים, מתן דהן, כבר הודה והורשע בגין חלקו בעסקת השוחד – וכך גם גודובסקי. בסוף משפטה של קירשנבאום יפסוק השופט, ירון לוי, אם גם סגנית השר לשעבר נושאת באחריות לעסקת התוכן הפלילית.

16512-08-17