רגע של מבוכה נרשם אתמול (1.4) במשפטה של פאינה קירשנבאום במסגרת "פרשת ישראל-ביתנו", כשהדיון התגלגל לשאלת מעורבותה בקניית תוכן באתר ynet – חלק מעסקת השוחד שבביצועה היא נאשמת. "מעולם לא פניתי ולא ביקשתי שת"פ עם ynet מאף אחד", טענה מעל הדוכן מי שהיתה סגנית שר הפנים ומזכ"לית מפלגת ישראל-ביתנו. "את אומרת בוודאות שזו לא היתה יוזמה שלך, ynet?", חקר אותה השופט, ירון לוי. קירשנבאום השיבה: "מיליון אחוז. מעולם לא היתה יוזמה שלי להביא את ynet".

בשלב זה פנה השופט לוי לאחד מאלפי המסמכים שהוגשו במהלך המשפט – תמליל של שיחה שקיימה קירשנבאום עם מקורבה דאוד גודובסקי, ראש אגף הארגון של ישראל-ביתנו לשעבר, שכבר הורשע בלקיחת שוחד. בשיחה, שהוקלטה על-ידי המשטרה כחלק מחקירת הפרשה, משוחחים העסקן והפוליטיקאית על עסקת התוכן עם ynet כחודש וחצי לאחר ביצועה. בשלב מסוים אומרת קירשנבאום לגודובסקי כך: "אם לא הייתי אומרת 'בואו ניקח את ynet'...".

"יכול להיות שבאחת השיחות את אומרת 'אם לא הייתי אומרת 'בואו ניקח את ynet'?", אמר לה השופט לוי. "יכול להיות", הודתה קירשנבאום, אך התעקשה שהיא לא זוכרת את הדברים. השופט הקשה עליה: "אז מה זה אומר, 'אם לא הייתי אומרת 'בואו ניקח את ynet''?".

"לא יודעת", השיבה קירשנבאום, ומיד לאחר מכן הוסיפה: "אתה יודע מה, אני מצטערת". בהמשך הדיון, בתשובה לשאלות שהציג לה עורך-דינה אורן אדרת, שיפצה קירשנבאום את גרסתה המקורית וטענה שבעצם ייתכן שהיא אישרה את ההתקשרות – ושהיא רק אינה זוכרת שמדובר היה ביוזמה אישית שלה.

דאוד גודובסקי, מנהל אגף הארגון בישראל-ביתנו לשעבר (צילום: פלאש 90)

הורשע בלקיחת שוחד. דאוד גודובסקי, מנהל אגף הארגון בישראל-ביתנו לשעבר (צילום: פלאש 90)

קירשנבאום נאשמת בלקיחת שוחד ובעבירות נוספות, בהן הלבנת הון ומרמה והפרת אמונים. בכתב האישום נגדה, שהוגש לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב, נטען כי חלק מהשוחד שלקחה ניתן לה בצורת רכישת תוכן באתר ynet. בהליך משפטי מקביל כבר קבע בית-המשפט כי עסקת רכישת התוכן היתה חלק משוחד שניתן לקירשנבאום ולגודובסקי. גודובסקי הודה בכך במסגרת עסקת טיעון שנחתמה עמו, וכך גם הנאשם שהורשע בנתינת השוחד, מתן דהן. עם זאת, בית-המשפט טרם הכריע בנוגע לאשמתה של קירשנבאום. בניגוד לעמיתיה שכרתו עסקאות טיעון, קירשנבאום מכחישה את כל האישומים ומצהירה שהיא בטוחה בחפותה.

העסקה עם ynet בוצעה בחודש יוני 2014 סביב כנס שקיימה קירשנבאום בכנסת יחד עם כמה ארגונים חברתיים. אחד הארגונים הללו, עמותת איילים, שילם לאתר החדשות מקבוצת "ידיעות אחרונות" כ-76 אלף שקל בתמורה לפרסום כתבה קנויה על הכנס, מאמר קנוי בחתימתה של קירשנבאום ושידור ישיר של האירוע.

לפי כתב האישום, העמותה גם מימנה לקירשנבאום יחסי-ציבור וייעוץ אסטרטגי, שניתנו לה ממשרדו של רונן צור ומחברת הייעוץ תארא של עובד יחזקאל, מזכיר הממשלה לשעבר. יחזקאל, צור ועובדיהם אינם נאשמים במשפט. כמה מהם מסרו עדות במשטרה והעידו בפני בית-המשפט. בעדות שניתנה בשנה שעברה בבית-המשפט אמר עובד לשעבר בחברת תארא, רן לבנה, כי עובד יחזקאל – הבוס שלו, שהכיר אישית את קירשנבאום ונפגש איתה באופן קבוע – סיפר לו שקירשנבאום אמרה שהיא יזמה את רכישת הסיקור ב-ynet.

עסקת התוכן עם "וואלה": יותר כסף, יותר חשיפה

אתר החדשות של "ידיעות אחרונות" לא היה כלי התקשורת היחיד שבו נרכש תוכן שיווקי שקידם את קירשנבאום. באותו קיץ שבו נרכש התוכן ב-ynet, עמותת איילים ביצעה עסקה גם עם אתר "וואלה", בעלות של כ-120 אלף שקל. העסקה עם "וואלה" לא נכללה בסופו של דבר בכתבי האישום. התכלית המוצהרת שלה היתה קידום פרויקט בשם "דרום איתן" שקיימו עמותת איילים ומפלגת ישראל-ביתנו במהלך מבצע "צוק איתן" – קמפיין שנועד לעודד את הציבור לתמוך כלכלית בבתי-עסק דרומיים מיישובים שספגו הפגזות.

במהלך הדיון שהתקיים אתמול הזכירה קירשנבאום את "דרום איתן", וטענה: "אפשר לראות שבכל הפרויקט הזה לא מוזכר 'פאינה קירשנבאום' או 'ישראל-ביתנו', גם בפרסומים [...] הכל היה איילים, כי באמת הם הרימו את הכל".

קירשנבאום העידה כי התוכן השיווקי שעמותת איילים רכשה כלל לא קידם אותה או את המפלגה - האמת היא שקירשנבאום היתה הדמות הבולטת בפרסומים, כולל ראיון מצולם באולפן "וואלה"

גם כאן זכרונה של קירשנבאום בוגד בה. למעשה, היא מעוותת את המציאות באופן בוטה: כפי שפורסם בשנה שעברה באתר "העין השביעית", סגנית השר לשעבר היתה הדמות הבולטת בתוכן שנרכש מ"וואלה" – שכלל ידיעות קנויות עם ציטוטים מפיה ותמונות שלה, מאמר בחתימתה, ואפילו ראיון מצולם שהתקיים באולפן "וואלה". החשיפה שקיבלה מ"וואלה" היתה רחבה בהרבה מזו שקיבלה במסגרת העסקה עם ynet.

בראיון הקנוי שנתנה ל"וואלה", קירשנבאום אמנם דאגה לשבח את עמותת איילים – כזכור, הגוף שמימן את יחסי-הציבור והתוכן השיווקי – אך לגולשים הובהר כי סגנית השר היא אחד הגורמים שעומדים מאחורי היוזמה. שמה של קירשנבאום אף נכלל בהצעת המחיר של "וואלה" – הראיון המצולם איתה הוא אחד המוצרים שנרכשו מהאתר.

מתוך הצעת המחיר של "וואלה" (לחצו להגדלה)

מתוך הצעת המחיר של "וואלה" (לחצו להגדלה)

מה גרם לקירשנבאום להצהיר שאין לה שום קשר לפרסומים שעלו במסגרת "דרום איתן"? האם התבלבלה? ומדוע בכלל מצאה לנכון להזכיר קמפיין פרסומי שבסופו של דבר לא נכלל בכתב האישום? הדיון נפסק בטרם עת, לפני שעו"ד מאור אבן-חן מפרקליטות המדינה הספיק להציג לה שאלה בנושא. הצדדים ייפגשו שוב מחר, להמשך החקירה הנגדית.

16512-08-17