אתר "וואלה" קיבל למעלה מ-100 אלף שקל כדי לסקר באור חיובי את סגנית השר לשעבר פאינה קירשנבאום – כך התגלה לאחרונה במהלך הדיונים המשפטיים ב"פרשת ישראל-ביתנו". לפי מידע שהוצג בדיונים, על הסיקור החיובי ב"וואלה" שילמה עמותת איילים, ששניים מבכיריה עומדים כעת לדין במסגרת הפרשה.

אף שהעסקה עם "וואלה" אינה כלולה באישומים שהוגשו בפרשה, היא מזכירה "שיתוף פעולה" שבוצע עם אתר ynet. במקרה של ynet, במשטרה ובפרקליטות המדינה טוענים כי פרויקט הפרסום הסמוי הוא חלק מעסקת שוחד.

עמותת איילים קיבלה בשנים האחרונות מיליוני שקלים מתקציב המדינה בהוראת אנשי ישראל-ביתנו, נתח מהכספים הקואליציוניים שהמפלגה מקבלת כדי לחלק לגופים ופרויקטים שונים. לפי כתב האישום, כדי לקבל את הכספים הללו עמותת איילים היתה צריכה לשחד את פאינה קירשנבאום ואת דאוד גודובסקי, מנהל אגף הארגון של ישראל-ביתנו. על-פי כתב האישום שהוגש נגד קירשנבאום וגודובסקי, חלק מהשוחד הזה ניתן בצורת מימון יחסי-ציבור לפוליטיקאית.

באחד מכתבי האישום שהוגשו במסגרת הפרשה מוזכר מקרה שבו שילמה עמותת איילים כ-76 אלף שקל לאתר ynet מקבוצת "ידיעות אחרונות" כדי לסקר כנס שאירגנה קירשנבאום ולפרסם מאמרים פרי עטה. בחודשים האחרונים, במסגרת הדיונים שמתקיימים בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב, הוצג מידע על עסקה נוספת מסוג זה.

ב-ynet לא צוין שהאייטמים החיוביים על קירשנבאום הופקו "בשיתוף" – ציון שעלול היה לחשוף את העברת הכספים הבעייתית מעמותת איילים. גם בידיעות שפורסמו ב"וואלה" לא צוין שם של גורם שמימן את פרסומן

לפי מידע שהוצג בדיונים, במהלך קיץ 2014, הקיץ של מבצע "צוק איתן", רכשה עמותת איילים מ"וואלה" סיקור חיובי של פרויקט חברתי בשם "דרום איתן". הפרויקט נועד לעודד את הכלכלה בצפון הנגב, שנפגעה בשל ההפגזות מרצועת עזה – אך חוץ מהצגת הפרויקט, בשורה של כתבות שפורסמו באתר ניתנה גם חשיפה נרחבת לפוליטיקאית מישראל-ביתנו.

בדרך כלל, כשאתרי החדשות מוכרים סיקור לגורמים חיצוניים הם מסמנים זאת באמצעות כיתוב שמציין שהתוכן מתפרסם "בשיתוף עם" הלקוח המממן. ואולם, בעסקה הפלילית לכאורה עם ynet לא צוין שהאייטמים החיוביים על קירשנבאום הופקו או מומנו "בשיתוף עם" גורם כלשהו. ציון העובדה שעמותה שמקבלת כספים מישראל-ביתנו מממנת סיקור חיובי של פוליטיקאית מישראל-ביתנו היה עלול לחשוף את העברת הכספים הבעייתית. באופן מעורר עניין, כמו ב-ynet – גם בידיעות שפורסמו ב"וואלה" לא צוין שם של גורם שמימן את פרסומן.

מעיון באתר "וואלה" עולה כי בקיץ 2014 פורסמו במדורי החדשות והכלכלה שלו למעלה מעשרה אייטמים על פרויקט "דרום איתן". ב"וואלה" נמנעו מלהתייחס לפניית "העין השביעית", שבה נשאלו האם מדובר בידיעות קנויות. בידיעה הראשונה על הפרויקט, שפורסמה ב-23 ביולי, הודגש כי מדובר ביוזמה של שר החוץ אביגדור ליברמן ושל פאינה קירשנבאום, לצד עמותת איילים וגופים נוספים. מחבר הידיעה האנונימי דאג לשלב בה ציטוט מפי סגנית השר, שהצהירה שהפרויקט מבטא את ערך הערבות ההדדית של אזרחי מדינת ישראל.

הפניה למאמר שפורסם ב"וואלה" בחתימת פאינה קירשנבאום (צילום מסך)

הפניה למאמר שפורסם ב"וואלה" בחתימת פאינה קירשנבאום (צילום מסך)

הציטוט המליצי של קירשנבאום על הערבות ההדדית של הישראלים חזר על עצמו בידיעה שפורסמה כעבור שבועיים. בידיעה אחרת שפורסמה באותו יום שולבה תמונת ראש של קירשנבאום, והודגש שהיא תשתתף באירוע הפתיחה של הפרויקט. כעבור שבוע שוב פורסמה ב"וואלה" ידיעה עם תצלום של סגנית השר – ושוב אותו ציטוט על ערבות הדדית. למחרת פורסמו עוד ידיעה ועוד תמונה, הפעם בליווי הצהרה חדשה נוספת מפי קירשנבאום, שכוונה כפי הנראה כלפי הפלסטינים: "לא תצליחו לשבור אותנו, אנחנו חזקים ומאוחדים".

יחסי-הציבור של חברת-הכנסת לשעבר באו לידי ביטוי גם בטור בחתימתה שפורסם ב"וואלה", ובו הבטיחה לסייע בשיקום היישובים שנפגעו במהלך "צוק איתן", וקראה לאזרחי המדינה לסייע בכך. "בהקשר הזה, אזכה את עמותת 'איילים' בפרסום – העמותה מנגישה את הסיוע לדרום באמצעות אוטובוסים מרחבי הארץ למרכזי קניות מדי שישי במיזם בשם 'דרום איתן'", הדגישה הפוליטיקאית. הטור נחתם ברוח מלאת פאתוס: "אנחנו עם חזק ומאוחד. עם שלא שש אלי קרב אלא חפץ חיים. אבל אם נצטרך, נילחם וננצח".

כשנשאלה על כך בבית-המשפט אישרה מנכ"לית עמותת איילים כי מטרת העסקה היתה קידום מטרותיה של עמותת איילים – וגם קידום מטרותיה של קירשנבאום

שמה של קירשנבאום המשיך לצוץ בפרסומים של "וואלה" על הפרויקט החברתי עד סוף חודש אוגוסט. במקרה אחד, הוא צץ בטור שפורסם בחתימת ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, שהעניק לה קרדיט על הפרויקט ולא שכח לציין גם את השר ליברמן ואת עמותת איילים.

גולת הכותרת של מסע יחסי-הציבור הגיעה ביום האחרון של אוגוסט: ראיון אולפני עם קירשנבאום, שבו שוב הבטיחה לפעול למען תושבי הדרום, ושוב עשתה מאמץ מיוחד לשבח את עמותת איילים. "איילים הם קבוצה צעירה, דינמית ומדהימה, אני מכירה אותם כבר הרבה שנים, ושיתפתי איתם פעולה בלא מעט פרויקטים", סיפרה למנחה, והטעימה: "הם באמת מיישמים להלכה את החלום הציוני". המנחה, בתגובה, העיר: "יש לי תחושה שהם עוד יופיעו בעתיד כחלוצים החדשים בספרי ההיסטוריה".

המתווך: גיתם

דאוד גודובסקי, מנהל אגף הארגון בישראל-ביתנו (צילום: פלאש 90)

דאוד גודובסקי, מנהל אגף הארגון בישראל-ביתנו (צילום: פלאש 90)

ממידע שהוצג בבית-המשפט בחודשים האחרונים עולה שלקירשנבאום היתה סיבה טובה לייחצן באגרסיביות את עמותת איילים. מעדותה של מנכ"לית העמותה, נחמי גייניס, עולה כי העסקה עם "וואלה" הסתכמה בכ-120 אלף שקל – סכום שחלקו, כפי הנראה, שירת את צרכיה התדמיתיים של הפוליטיקאית.

לדברי מנכ"לית איילים, שאינה עומדת לדין, העסקה תווכה על-ידי משרד הפרסום גיתם, שמתמחה ב"שיתופי פעולה" הכוללים פרסום סמוי. מדבריה עולה כי מי שביקש ממנה לאשר את ההתקשרות עם "וואלה" היה דאוד גודובסקי, איש אמונה של קירשנבאום. כשנשאלה על כך בבית-המשפט אישרה המנכ"לית כי מטרת העסקה היתה קידום מטרותיה של עמותת איילים – וגם קידום מטרותיה של פאינה קירשנבאום.

בדיון אחר נחקר על דוכן העדים ניסן זאבי, יועץ תקשורת שעבד במשרדו של רונן צור – הגוף שדרכו בוצעה ההתקשרות עם ynet. זאבי, שנחקר כעד ולא כנאשם, היה מעורב בעסקה עם ynet, אך לדבריו לא ידע על העסקה עם "וואלה". לכן, כשנתקל בכתבות על פרויקט "דרום איתן" הוא התקשר לרן לבנה, יועץ אסטרטגי שמשרדו עבד עם קירשנבאום. כשזאבי ביקש לברר מה פשר הכתבות שפורסמו ב"וואלה", השיב לבנה כך: "עדיף שלא תדע, זה מטריד גם אותי, זה עניין של זמן עד שכתב כמו רביב דרוקר יעלה על מה שקורה פה".

באתר "וואלה" בחרו שלא להגיב לדברים.